Simning

Kan man lära sig simma riktigt tro...?

Jag har aldrig lärt mig crawla. Fick aldrig till det med andningen och tyckte bara det var jobbigt som barn/ungdom, gav liksom upp med att "jag kan inte". Med åren har jag mer och mer känt att jag vill lära mig simma riktigt, både för att bli snabbare och för att kunna känna att simträning som alternativträning faktiskt _ger_ något (mer än ont i nacken som man får av långsamt tantsim med svanhals) och för att kunna göra en seriös triathlonstatsning vad det lider. Hur som helst så anmälde jag mig till intensivsimskola i crawl för vuxna, men den kursen blev inställd nu så det blir först i höst. Jag är ju inte den som har lust att vänta när jag väl har bestämt mig, så jag har börjat träna själv nu. Min make har iofs varit elitsimmare, så han hjälper mig med goda råd så gott han kan, men just pedagogik är kanske inte hans bästa sida. Smiley Hans paroll är mycket att det handlar om känsla att få till andningen rätt, och det stämmer säkert, men vad gör man om man inte har något känsla för det då?! Är man körd då eller? Smiley

Igår testade jag att simma med simplatta i händerna för att kunna konc på enbart andningen, men knappt ens då får jag till det, typ absolut max en längd. Får 30 kallsupar per tjugofemmetare ungefär... Efter tips jag läst mig till på nätet så ska man börja försöka med att andas i tvåtakt, andas ut ordentligt under vattnet och sen bara bröstandas ovan vattnet (ej försöka djupandas). I teorin låter det ju lätt iaf, och jag nöter vidare. :)

Någon som har fler tips om hur man får till andningen, bra övningar eller länkar eller så? Visst måste man kunna lära sig simma riktigt fast man passerat 30? Just nu simmar min 6-åring bättre crawl än mig...

2012-04-24 11:14
Jag började vuxen crawl i höstas och andningen blev lättare och lättare ju mer avslappnat jag simmade - flyter upp bättre när jag är avslappnad än om jag fajtas med vattnet och spänner mig.

Mitt hetaste tips är att crawla på och verkligen blåsa ut all luft under vattnet. Ska du andas åt tex vä sida när hö arm är utsträckt, påbörja då inte draget med hö arm förräns du är klar med andetaget åt vä. Dvs "vila/glid" framåt på hö arm när du tar ditt andetag. Det felet gör jag ibland, att jag påbörjar draget för tidigt med den sträckta armen när jag ska ta ett andetag och vips så sjunker jag och inhalerar halva bassängen.

Vet inte om det var till nytta. Men det är min erfarenhet.

Ps. Ja det går att lära sig efter 30, jag var 36 när jag började i höstas =)

http://youtu.be/X4APU3XMip8

http://youtu.be/0RvmeHdNNL8

Lycka till! Smiley

2012-04-24 11:23
-  

2012-04-24 11:49
Klipper in det jag skrev som svar på en liknande fråga för ett tag sedan:

Mycket av problemen med andning är jag övertygad om beror mest på att man är obekväm och spänd i vattnet. Prova att lägga 10-15 minuter i början på varje pass på att köra lite teknik övningar.
Jag kan inte säga att jag vet exakt vad du ska göras, men lite förslag i alla fall.
- Ligg på mage i vattnet med ena handen fram och andra längs med kroppen (stålmannen). Håll gärna fast dig med den framsträckta handen i kanten och ha något flythjälpmedel vid benen. Du sa kunna ligga tämligen avslappnat i vattnet utan att sjunka. Ligg bara stilla och rotera kroppen åt sidan med armen bakåt, vrid upp huvudet och andas och vrid sedan tillbaka huvud och kropp helt.
- Jobba med att bli bekväm i vattnet. Skjut ut från sidan lagom hårt och försök att bara mjukt och fint gliiiida så långt du kan innan du måste avbryta (för att benen sjunker eller balansen blir fel eller du måste andas.
Både dessa övningar kan med fördel göras i den grunda barnbassängen.

- gör samma övning som ovan men i en djup bassäng, skjut ifrån djupare och försök att lungt och fint rolla ett varv.
- Prova att göra volter i vattnet.

Alla dessa övningar syftar till att göra dig bekväm och avslappnad i vattnet (och med I vattnet menar jag hela du, även ansiktet).
Om du inte är bekväm, så kan du inte heller vara avslappnad, mjuk och följsam och då har du svårt att få till en vettig crawl.
Då följer också att dessa övningar SKA göras i ett naturligt rörelsemönster. Du kan inte göra den första övningen om du ligger snett och krampaktigt håller i en lina i märklig vinkel.
Experimentera mycket och prova olika varianter på övningarna.
Jag förutsätter att du har simglasögon (om inte skaffa bums), och tycker du det är jobbigt med vatten i näsan skaffa en näsklämma nu i början.

Ta dessa 10-15 minuter före Varje pass och sen kan du börja träna på att veva med armarna.
När det sen gäller problemet med kallsupar under crawl, så är mitt eget knep helt enkelt att vrida upp huvudet längre, se till att du ser taket med högerögat (om du andas på höger sida) och inte bara bassängkanten. Det viktiga här är att hela andningsrörelsen/rotationen sker i ett moment och inte stannar upp, för du tappar du rytm och fart och allt blir bara fel.

Lycka till.

2012-04-24 12:08
Jag är total nybörjare på crawl och gick första lektionen nu i mars. Kallsupar kom som ett brev på posten och jag klarade inte ens 25 m i början. Jag hade problem med att hinna med att andas och att vrida upp kroppen vid andning.

Nu har det lossnat för mig. Jag får till vridningen på kroppen och lyckas glida på armtagen så jag hinner andas ordentligt. Ett problem för mig var att jag nog andades ut för snabbt i vattnet och således inte hade någon luft kvar. Nu andas jag ut lugnare och simmar lungnar också.

Att vara avslappnad i vattnet tror jag hjälper väldigt mycket, i alla fall för mig. Det kan ta allt från 10-30 min för mig att bli "insimmad" (uppvärmd, avslappnad) men sen flyter det på rätt bra.

2012-04-24 12:34
Lite videotips:
http://www.youtube.com/watch?v=zQGnXKPu33M

Smiley

2012-04-24 13:11
En del av andningsproblemet tror jag är att man försöker få in så mycket luft som möjligt. Glöm det. Du behöver inte så mycket ny luft som du tror, men du behöver se till att andas ut ordentligt. Har du nästan fulla lungor får du inte in så mycket ny luft, och håller kvar en massa koldioxid (det är ökande koldioxidhalt som ger dig andnöd o panik, inte brist på syre). Så fokusera på att andas ut ordentligt så kommer inandningen nästan automatiskt  

2012-04-24 14:22
Nu kanske ni inte kommer att gilla mig men så här var det för mig:

Jag började lära mig crawla för c:a 4.5-5 år sen. (Jag är f.ö. 64 år nu). Jag kan nog säga att jag hade redan innan mycket god vattenvana - gillade att simma (ffa bröstsim) Simma långt under vattnet etc. Därför tog det rätt kort tid för mig att få till andningen osv och jämfört med de 5 andra som var med på den kursen var jag snabbast och säkrast och bäst Smiley

Sen då jag började titta på klockan, simma med triathlon-tränande kompisar osv visade det sig att jag simmade jättelångsamt. Tekniken var jättedålig fast en amatör skulle säga att det såg bra ut.Jag hade svårt att komma under 2 minuter på 100m. Nu har jag äntligen hittat en simlärare som ser vad jag gör för dumheter och vad som troligen är mina problem... Vad jag vill säga är kanske. Det gäller att hitta RÄTT simlärare Smiley Lycka till.

2012-04-24 14:59
Hej Sara,
Jag är Total immersion frälst Smiley

tidigare haft problem att få ihop armtagen, benspark & andning. Tittat på detta, köpte boken & många timmars tittande på youtube klippen & i simbassängen så klart, nu går det jättebra att simma frisim längre distanser utan större ansträngning som passar utmärkt till triatlon satsning.

http://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4

du hittar flera länkar därifrån, hoppas detta hjälper.
Lycka till och ge inte upp!

2012-04-24 16:28
Vad spännande att nån annan varit inne på Total Immersion! Det är min plan - är just på g att beställa en dvd där ifrån. Jag får ingen ordning på min andning (eller på nåt egentligen), och jag tror att det beror på att jag inte är bekväm i vattnet, bristande vattenvana helt enkelt. TI verkar strålande för det och mycket annat!  

2012-04-25 08:17
Jag upplevde samma sak, problem med andning och teknik och andnöd efter 50 meter. Sen gick jag en helgkurs i TI och i fredags simmade jag 500 meter i sträck. Så TI är verkligen att rekommendera :)  

2012-04-25 08:47
Kul att flera tycker likadant... jag kan simma upp till 2km i sträck. Min simning blivit lugnt, fridful dock kraftfullt samtidigt :) JÄTTEROLIGT!  

2012-04-25 09:21
Tack för all input!!! Smiley Nu ska jag läsa och begrunda och öva vidare... TI låter ju spännande också, ska kollas upp.  

2012-04-25 09:23
Har ni några tips på TI-kurser?  

2012-04-25 10:21
VAR har ni hittat TI-kurser? Sverige??? *eldochlågor*  

2012-04-25 12:12
Det anordnades en TI-kurs i slutet av mars i Örebro, där Mat Hudson och Pawel Lewicki (med reservation för stavning) lärde oss mycket. Det är en tjej i GBG som ska utbilda sig till TI-coach, men i övrigt är det dåligt med TI i det här landet!  

2012-04-25 13:18
emilie, jag har "lärt mig" via boken & youtube klippen.... men kursen om man kan hitta är nog bäst...

www.totalimmersion.net

2012-04-25 13:22
Kunde liksom inte hitta kurs... DVD it is!  

2012-04-25 13:39
På Facebook finns en grupp, TI Swimming Sweden. Där skrivs det bl.a om ev kommande kurser, diskusioner osv. Bli medlem om du gillar Total Immersion!

Länken nedan går till Mat Hudsons Europeiska hemsida för Total Immersion. Där finns TI clinics om man vill förena nytta med lite semester.

http://www.mediterraswim.com/

2012-04-25 14:40
Fick ett påpekande från min simtränare att jag roterade överkroppen för dåligt, vilket då medförde att jag var tvungen att vrida huvudet mer för att få till en bra andning.
Många säjer att man skall vrida huvudet men det är ju en sanning med viss tvekan, rotationen och huvudvridningen kombinerat gör att men är relativt tidigt uppe med munnen och kan få till en lugn inandning. Om man får ut all luft under vattnet så sköter sig inandningen av sig själv, man behöver inte dra i sig luft utan lungorna fylls på med automatik, det ser kroppen själv till Smiley

2012-04-25 14:56
Tack för tips om facebook-grupp!  

2012-04-25 20:57
TI verkar vara precis vad jag behöver. Efter att ha läst denna tråd så försökte jag i morse simma så, och ta mig tusan: Färre armtag, och efter ett tag började andningen funka också. Farten var dock inte mycket att skryta med, men för att vara första gången så gick det över förväntan. Det här verkar lovande! Smiley

2012-04-26 09:47
Välkommen i gänget!
Igår hade jag min simskola och kunde konstatera jag nog faktiskt har kommit över den gränsen när jag faktiskt kan säga - ja, jag kan crawla. Ifall någon skulle fråga :) Allt tack vare TI!

2012-04-26 09:57
Dra ihop folk för att arrangera en TI-workshop här i Sverige igen kanske? Finns intresse?  

2012-04-26 10:41
Intresse finns alldeles säkert, svårigheten är att hitta någon coach.  

2012-04-26 11:43
Anna-Karin Lundin (simcoachen.se) ska certifiera sig nästa vecka vad jag fattade det som.
Sen kommer hon säkerligen dra igång clinics och träffar framöver.

2012-04-26 11:49
Min erfarenhet är att delar av TI filosofin fungerar bra för att lära sig vattenvana och avslappning i vatten. Men det är inget man blir en snabb simmare av. Det verkar finnas två "läger" inom simningen, de som tror på TI och de som tror på den traditionella simläran. Enligt TI ligger mycket fokus på teknik och streamline, men när jag frågar tävlingssimmare eller tränare vad jag skall jobba på så heter det att "du ska ta i mer, kör mer intervaller, jobba på, tekniken kommer SEN". Tvärtom mot vad TI förespråkar alltså, där tekniken kommer först.  

2012-04-26 11:55
"Ice Man"... nu har du nog inte riktigt koll. Terry som är grundare till TI har otaliga rekord i sin ålderskategori. F*n vet om han inte är världsmästare på någon distans med. Sen finns det en man till här på funbeat, som simmar enligt TI och slog, inte mindre än 5 personliga rekord på Masters SM för någon månad sen (om jag inte missminner mig).

"Tvärtom vad TI förespråkar" !?!?!?

Läser du TI boken så hittar du massor med tränings pass längst bak i boken, där dom allra flesta pass utgörs av intervall träning!

Man kan ju undra vad det är för tävlingssimmare/tränare du nämner "Ice Man", som tycker att man ska köra hårt först, och tekniken kommer sen... Låter mycket underligt. Det innebär ju att dom menar att man ska köra hårt som fan, träna in fel teknik direkt, och senare ändra den tekniken man tränat hårt med, till rätt teknik !?!? tillåt mig småle Smiley Då låter det ju mycket bättre att träna in RÄTT teknik från början, och när den sitter, köra hårt som fan Smiley

2012-04-26 12:41
Nu förespråkar jag ju TI, så jag kanske är lite partisk, men det är lätt att dra paralleller till hur man lär in andra saker, t.ex. instrument som jag själv har lärt in.

Nyckeln är att man bryter ner sitt stycke i småbitar, övar in dom sakta så att tekniken sätter sig, och sen bygger man ihop fler och fler småbitar och nöter dem långsamt tills de sitter, då man successivt ökar tempot för att till slut ha fått ihop hela stycket med bra teknik. Alla lärare skäller på en när man övar "slarvigt" på ett stycke, för då lär man sig inget annat än att spela fel.

Det verkar helt idiotiskt att tro att man kan spela mozarts flöjtkonsert innan man har lärt sig hur man trakterar sitt instrument, hur man läser noter och hur man tar greppen för att producera olika toner. Tycker jag.

2012-04-26 13:46
Nu förespråkar jag ju TI, så jag kanske är lite partisk, men det är lätt att dra paralleller till hur man lär in andra saker, t.ex. instrument som jag själv har lärt in.

Nyckeln är att man bryter ner sitt stycke i småbitar, övar in dom sakta så att tekniken sätter sig, och sen bygger man ihop fler och fler småbitar och nöter dem långsamt tills de sitter, då man successivt ökar tempot för att till slut ha fått ihop hela stycket med bra teknik. Alla lärare skäller på en när man övar "slarvigt" på ett stycke, för då lär man sig inget annat än att spela fel.

Det verkar helt idiotiskt att tro att man kan spela mozarts flöjtkonsert innan man har lärt sig hur man trakterar sitt instrument, hur man läser noter och hur man tar greppen för att producera olika toner. Tycker jag.

2012-04-26 13:46
Notera att Icemannen, som för övrigt fortfarande håller på och trakasserar Ryan, själv har berättat att i hans simklubb är det färre simmare än antalet fingrar på en hand. Hur bra är en tränare som har färre än 5 aktiva?  

2012-04-26 14:24
Jag har spelat klassisk fiol sedan jag var fem år gammal (26-årsjubileum!) och kan inte annat än instämma med allt Mikaela skriver. Har man en bakgrund med musik så känns TI-metoden väldigt självklar. Man får aldrig, ALDRIG slarvspela. Oavsett om man spelar själv eller i orkester/med andra eftersträvar man alltid perfektion.

Om man i vattnet slarvar med tekniken kommer man att lära in en felaktig teknik som det blir svårare och svårare att göra sig av med. I värsta fall kan det hända att man skadar sig (händer musiker också som slarvat in en dålig hållning).

Även om man blir starkare för att man simmar mera/snabbare/hårdare så kommer man inte kunna utnyttja sin fulla potential om man gör en massa fel för att man har slarvat in en felaktig teknik.

2012-04-26 20:06
Ny på forumet som jag är men gammal inom simning, fd medioker tävlingsimmare (Numera lite bättre masterssimmare...hoppas jag). Läser på forumet för att se vad jag kan lära mig.

Hade inte tänkt skriva då mitt fokus är lite annat än de flestas här men...

Jag blir väldigt fundersam när jag läser att simmare och simtränare skulle säga, "ta i mer", "jobba på" och "tekniken kommer sen". Inom tävlingssimningen kommer naturligvis tekniken först vem tror något annat. Har ni sett hur en simtränare jobbar? Jo, de går på kanten fram och tillbaka och korrigerar HELA tiden.

Alltså, för att kunna ta i mer måste du ha tekniken. För att kunna jobba på måste du ha tekniken. Kort sagt tekniken kommer först. Det gäller även oss som har simtränat sen barn. Att bara "veva på" är det ingen som helst mening med.

Jag alltså är ingen större vän av TI. För att jag är sprinter (tävlar som längst 100m om jag inte kör i motionsklassen i triathlon). Men TI är alldeles utmärkt som långdistansteknik och teknik måste man öva på. Hela tiden. Jämt. Alltid.

Och det är klart att man kan lära sig simma riktigt som vuxen. Jag känner själv ett par stycken men...bara om man...övar på tekniken, hela tiden, jämt och alltid.

Själv övar jag som sjutton på att få till en vettig 6-taktsbenspar och att minska vattenmotståndet. Börja armtaget långt fram, ha en effektiv catch, rotera axlarna....ni känner igen det va?

//LS

2012-04-26 21:07
Upprepar, det var Ismannen som skrev "du ska ta i mer, kör mer intervaller, jobba på, tekniken kommer SEN".

Därmed bör ni absolut ta det med en grävskopa salt (ingen nypa). Han är forumets troll. Kan inte simma för han sjunker, fryser, har för lite fett och i duschen är det kallvatten.

2012-04-26 21:32
felpost  

2012-04-27 11:53
Jag har sett i simhallen där jag simmar regelbundet 2-3 ggr i veckan att simtränaren som coachar ungdomar där tidigt på morgnarna fokusera även på armtag osv inte bara "öka tempo".

2012-04-27 12:07
Iceman du borde byta simtränare!  

2012-04-27 12:32
Det är inte en simtränare Iceman pratar med eller ser. Det kanske är ett t.....

Tack och hej för mig.

2012-04-28 10:52
Har tränat simgrupper från små tjejer o killar i 5 års ålder och upp till elit simmare som tränar 10 pass i veckan och det har blivit ett antal mil längs med bassängkanten. Då är det hela tiden fokus på teknik från min sida så att en enskild simmare blir bättre och snabbare .  

2012-04-28 15:02
Det finns varierande kvalitet på simtränare, precis som i vanliga arbetslivet. Som fd tennistränare har jag sett massor med exempel på det inom tennis. Jag är övertygad om att de flesta simtränare tycker att 30% av sina kollegor är tämligen dåliga. Om man inte känner igen fiskarna kanske man själv är fisken? Låg lön gör väl att många inspirerande individer går vidare till andra sysslor här i livet.  

2012-04-28 15:35
Tålamod.. jag har gått nybörjarkurs i crawl (nära döden upplevelse) och är inne på min andra fortsättningskurs (några år mellan dessa). Jag tror aningen börjar komma, det är fortfarande ett problem, men det kommer. Jag skulle behöva simma två-tre gånger i veckan, nöta, nöta, nöta...

Tänk lång nacke (att du har toppen på huvudet framåt, inte pannan) då är det lättare att avslappnat vrida och få in luft
Tryck till med handen det sista du gör (bakåt, i rotationen) så får du lite skjuts i armtaget (lättare att andas när man driver framåt)
SMÅ; SMÅ benskparkar med hög frekens

2012-04-29 22:30
Jag skulle försöka undvika hög frekvens på benen. Dom personer jag lärt att simma frisim har börjat med dolme. Så att andningen och armtagen sitter hyfsat. Med dolme kan man vara avslappnad och hinna tänka armtag och andning istället för att försöka syresätta benen.  

2012-04-30 10:05
Jag kör 2 takts benspark ( TI) och kan få bra fart ändå. Men det har varit många många timmer i simbassängen. Jepp gäller att nöta nöta nöta!
jag har använt dolme förr men sen hittade jag nedan som funkat bättre för mig än dolme... jag kunde ju öva 2takts benspark oxå.

http://swimshop.klubbensport.se/Avdelinger/Simhall/Simutrustning/Finis-Rangs-...

2012-04-30 10:19
Hej, det går att lära sig själv. Jag gick en nybörjarkurs för 20 år sen, men klarade aldrig av mer än 25 meter, gav upp. Tio år senare så började jag simma som träning, en gång i veckan och fick för mig att nu äntligen skulle jag lära mig.
För att få fason på andningsrytmen så simmade jag först bröst och andades på varannat tag, la in en 25a crawl då och då.
så gick jag på ett tufft spinningpass, sen (via dushen) direkt till bassängen. Då, med flåset uppe, så klarade jag av 100 meter för första gången. Nu är crawl det skönaste simsättet ,kan hålla på hur länge som helst, men skulle nog behöva ett par lektioner för att få upp farten.

2012-04-30 18:09
I bröstsim måste man andas på varje armtag.  

2012-04-30 18:28
Inte *måste* Iceman!  

2012-04-30 18:33
Dags att släppa Iceman nu Christer? Smiley  

2012-04-30 18:37
I bröstsim måste man inte andas vid varje simtag!  

2012-05-01 00:52
Att bryta vattenytan med huvudet en gång per armtag måste man,
att andas är fortfarande frivilligt.

Gäller vid tävling, se SW 7.4
http://www.fina.org/H2O/index.php?option=com_content&view=article&id=...

2012-05-01 11:15
Du måste inte andas men om du vill leva så underlättar det ju. Smiley  

2012-05-01 12:13