Prat

Cyklister i Sthlm cyklar för fort enligt polisen

Nu får ni lugna ner er:

http://www.dn.se/sthlm/polisen-ska-kolla-cyklister

"– Folk har en tendens att trampa på. Och då talar jag inte om hastigheter i 15 km i timmen, utan snarare 30,35, 40 km i timmen. Så fort får det inte gå på en cykelbana, säger [polisen] Stefan Lindahl till Radio Stockholm."

Smiley

2012-04-23 14:15
Stefan borde läsa på då!  

2012-04-23 14:16
Ja, eller är han feltolkad och menade egentligen "enligt min åsikt borde det inte gå så snabbt", vilket han är i sin fulla rätt att tycka.  

2012-04-23 14:23
Frågan är om han ska privata åsikter i en intervju som han deltager i som Polisman?  

2012-04-23 14:29
Jag tycker han delvis har rätt. Har sett många cyklister framförallt då i innerstan som kör på tok för fort och är en fara för sig själv och andra då de många gånger tar onödiga risker.  

2012-04-23 14:40
http://www.dn.se/sthlm/polisen-ska-kolla-cyklister  

2012-04-23 14:48
Vad är problemet? Så länge cyklarna inte kör fortare än hastighetsgränserna och snabbare än bilarna brevid så är det ju inte cyklarna som är problemet. Utan bilarna som går fortare och vägen en massa mer.  

2012-04-23 14:54
Är inte du polare med Stefan?  

2012-04-23 14:56
.  

2012-04-23 14:59
Jag skulle inte ha det minsta emot om polisen i stockholm kollade både bilister och cyklister lite bättre - båda kategorier kör, generellt sett, helt jävla jättedåligt! Bilisterna kanske ännu sämre. (OBS, detta gäller givetvis inte mig)  

2012-04-23 15:11
Tycker också att det är bra att polisen håller efter trafiksyndare, oavsett trafikslag. Men det ska ske efter de lagar och regler som vi har. Polisen ska inte hitta på egna, som att vi inte får cykla snabbare än 15 km/h och andra dumheter polisen står och ljuger ihop.  

2012-04-23 15:51
Nä, självklart inte!  

2012-04-23 15:58
Jag tolkar det inte som att han säger att vi inte får cykla snabbare än 15 km/h utan att 15 km/h skulle vara snabbt.  

2012-04-23 16:49
Vad bra att man jobbar på det sättet istället för att se till att göra det lättare för cyklisterna att snabbt kunna ta sig till jobbet mm. Jag menar, det är ju bättre att man tar bilen och sitter i bilköer än att cykla till jobbet och kanske blir svettig... Smiley

2012-04-23 16:50
Det jobbet fortskrider och jag tycker att polisen ska fortsätta sitt arbete och inte bygga cykelbanor.  

2012-04-23 16:52
Smiley  

2012-04-23 16:54
Nu ska vi se - i höstas så blev en kille i Lund dömd för att han cyklade på vägen när det fanns cykelbana. Nu får cyklisterna i Stockholm skit för att man cyklar för snabbt på cykelbanorna. Det måste alltså betyda att man egentligen inte bör cykla alls, för då är man i vägen.

Hur ska man då ta sig fram, tex till jobbet? Ja ingen törs väl åka kommunalt (i alla fall med Västtrafik, som inte bara är dyrt och opålitligt utan där man också riskerar att trakasseras av biljettkontrollanter även om man betalt) så då är man tvungen att ta bilen.

Men vänta, det får man ju inte heller - det ska man stoppa med hjälp av vägtullar.

Men man ska väl ändå ta sig till jobbet så att man kan tjäna pengar och betala skatt, eller?

Det känns som en del politiker haft lite otur när de tänkte...

/B.

2012-04-23 19:49
Smiley Smiley  

2012-04-23 22:59
Såhär har jag uppfattat det:
1) Finns det cykelbana så ska du cykla på den (TrafL 3:6), om
2) Du inte cyklar i högre hastighet än 40 km/h. Gör du det så ska du cykla på vägen (Källa: Polisen)

För övrigt: Sist jag kollade så lagstiftade inte Polisen. Så vad polisen "tycker" är ingen grund för böter. Får du då en bot av en okunnig polis så går den att överklaga. Inget brott utan lag. Inget straff utan lag.

2012-04-24 08:37
Även för cyklister gäller regeln om att anpassa farten efter omständigheterna? Så om det inte är säkert att cykla fortare än t ex 15 km/h, så ska man inte göra det, oavsett vad maxbegränsningen är. Nu lär det inte finnas en så absolut gräns som gäller hela vägen, hela tiden.  

2012-04-24 08:42
Nja, tyvärr så är det cykelbana som gäller om man inte har något "vettigt skäl" att hänföra i en rättegång.
Grass hade inte det och fick böter.

2012-04-24 08:49
Om det är inte är säkert att cykla snabbare än 10 km/h så ska man inte cykla snabbare än det heller. Om det inte är säkert att cykla överhuvud taget så ska man leda cykeln. Det finns inga fast fartbegränsningar utan det är helt situationsberoende.  

2012-04-24 09:28
Ja, och färdmålet är att få träning så då blir det vägen.  

2012-04-24 09:30
Lingling – Ja, även regler som att anpassa farten efter omständigheterna gäller för cyklister, likväl som de reglerna gäller för bilister. Förstår inte frågan? Det är maxhastigheten som har diskuterats, inte minimihastigheten? Vilken absoluta gräns är det som inte gäller?

David – Du får nog separera argumenten där. 1) Ja du ska cykla på cykelbana om det finns och du inte cyklar i en hastighet över maxhastigheten. 2) För att bestrida en bot så behöver du inte vettiga skäl. Däremot får du ju själv stå ditt kast för att lägga pengar på en onödig rättegång om du uppenbart brutit mot lagen.

2012-04-24 09:32
Det kostar inget att få en bot prövad i en rättegång.  

2012-04-24 09:35
Finns alltid omkostnader, resor, förlorad arbetstid osv. Mest det jag tänkte på Smiley.  

2012-04-24 09:38
Samtidigt så slipper ens medtrafikanter snuten i fråga. H*n är ju på rättegång.  

2012-04-24 09:44
Det finns en initialregel i trafikförordningen att du ska framföra ditt fordon på ett tryggt och säkert sätt, utan att framkalla fara för någon. Nu kan jag inte exakt ordvälj här.

Många cykelbanor är så livsfarligt byggda, att vi genom att begagna dessa, bryter mot denne regel.

Du får även använda körbanan om cykelbanan är belagd med hinder, som parkerade fordon, snöhög, gående, avspärrningar osv. Jag tycker nog att vingliga långsamma cyklister med telefonen i ena örat är ett hinder.

2012-04-24 09:47
Å andra sidan så är cykelbanor sällan livsfarliga om man cyklar i promenadtempo, även många hinder upphör att vara hinder om man bara cyklar väldigt sakta.

Personligen struntar jag faktiskt i lagarna kring detta och kör efter eget omdöme. Blir jag dömd för något så har jag då ändå i någon bemärkelse agerat rätt och sunt om ej lagligt.

2012-04-24 09:57
Tycker som några ovan att det viktigaste är omdöme, både hos bilister och cyklister. Något som många verkar lämna hemma, både bilister och cyklister.

Att ta på sig en kroppsstrumpa, ta sin 5.69 kg tunga carbon-cykel och tro att Långholmsgatan och Västerbron är sista etappen på Tour de France, tja, då får man nog tagga ner lite, eller ge sig ut på mälaröarna eller södertörn, om man nu vill ha träning. Att cykla i Stockholms innerstad är inte träning, det är transport. Som förvisso ger en viss träning också, men att jaga personlig rekord från Skanstull till S:t Eriksplan, det är ju bara dumt.

Cykelbanorna i Stockholm är rätt kassa, antingen smala, går ute i vägbanan eller på trottoaren, med barnvagnsdragande, Facebook-kollande latte-pappor virrande i total blindo. Tja, då är det nog bara att som cyklist gilla läget, sänka farten och ha lite extra koll.

Vilket man även måste ha som löpare i dagsläget, då trottoarer och stigar är fulla av Smartphone-kollande gamnackar, utan någon som helst koll på omgivningen. Vi kanske borde propagera för löparbanor också..? :-D

2012-04-24 10:07
Men är det inte en massa virriga cyklister på Mälaröarna och Södertörn?  

2012-04-24 10:10
Det jag menade var att polisen ifråga kanske snarare menade just att 15 km/h är säker fart, inte att det är en hastighetsbegränsning och det han kan ha reagerat på är att många vägrar anpassa farten. Mao i nuläget kan 30-35 km/h på cykelbanor vara att utsätta sig och andra för fara. Detta är i sin tur absurt eftersom man tillåter att man framför motorfordon som mopeder på dem.

Även min gamla kära citybike med damram och tung som ett as gick att skrämma upp i 40 km/h i nerförsbacke, och att trampa fram i 15 km/h ... folk som ska till jobbet (skolan) har ofta dessutom mer bråttom mindre att vinka på än de som tränar som passerar stan på väg ut på landet. Så det är klart att de vill cykla så fort det går.

2012-04-24 11:17
"... folk som ska till jobbet har ofta dessutom mer bråttom...."

Som vanligt är jag tvärtom. Vill sällan snabbt till jobbet, men därifrån kan det gå desto snabbare.

2012-04-24 11:27
Nej alla är inte lika, men t ex studenter som har en labbtid att passa ... Oavsett om folk har mest bråttom hem elelr bort såverkar mkt av trafikplaneringen se idylliskt promenadcyklande framför sig.  

2012-04-24 11:42
Säger inte lagen att man alltid ska anpassa hastigheten efter trafiken? I så fall är 30 - 40 km/h många gånger en olaglig hastighet på en kurvig, delvis skymd och hårt trafikerad cykelled mitt i stan.  

2012-04-24 14:19
Stan är full med folk som kör för nytt personbästa på väg till jobbet.....inte så lämpligt. På helgerna är vissa cykelbanor mer träningsbanor för cyklister vilket är helt ok då inga andra rör sig där. Men visst vill polisen samla pinnar så kan de ju stå ute på mälaröarna en söndag och knipa hela klungor från någon cykelklubb.  

2012-04-24 20:40
Vad är det dom ska "knipas" för?  

2012-04-24 20:43
Knip igen om du inte har något vettigt att skriva David.  

2012-04-25 06:43
Tycker nog att David ställer en relevant fråga här. Vilken trafikförordning är det som bryts som gör att polisen kan knipa klungvis av cyklister?  

2012-04-25 07:13
Jag trodde att det var Polisen som skulle "knipa" någon.
Detta är annars en knipa
External image

2012-04-25 07:16
Christian det var någon som skrev att man fick köra max 40 km/h på cykelbana.  

2012-04-25 08:08
Jag tror inte att några klubbar tränar klungvis på cykelbanor. Detta måste vara ett Tjabostanfenomen.  

2012-04-25 08:13
Vägtrafikförordningen, 3 kapitlet:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Finns en del där att tänka på, t ex "Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

2012-04-25 08:29
Anders, du har så riktigt, att vi alla i trafiken har skyldighet att anpassa hastigheten efter verkligheten. Men när vi cyklar gemensamt med gående, så kan en gående ändra färdriktning på en bråkdels sekund och hamna framför oss. Den då lämpligaste hastigheten att kunna stanna på 10 cm, bedömer jag som så löjligt låg, att det nog är stillastående som gäller. Och det inser nog alla att det fullständigt orimligt.

Därav är just gemensamma GCB trafikfarliga redan på konstruktionsstadiet och borde aldrig lämnat skrivbordet.

Och hur många motorfordon i våra tätorter kan stanna på 50 cm om ett barn springer ut? Vilken hastighet ska de ha för att stanna på så kort sträcka? Tusen kg plåt skadar mer än 8 kg kolfiber. Polisen borde istället lägga resurser på de som dödar och lemlästar. Cirka 40 cyklister dödas per år av motorfordon. Vad jag vet är det ingen eller max en gående som dödas av en cyklist per år.

Det hela är ett jävla hyckleri, silar mygg och sväljer elefanter helt enkelt.

2012-04-25 09:24
"Tycker nog att David ställer en relevant fråga här. Vilken trafikförordning är det som bryts som gör att polisen kan knipa klungvis av cyklister?"

Skojar du? Så fort man tränar klungkörning så bryter man troligen mot massor av förordningar. Den vanligaste tror jag är. 1. Ligger för nära framförvarande fordon.

"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

Sen är det bara att fortsätta att lista,

2. Fordonets placering på vägen.

"7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."
Och/eller
"12 § På väg skall vägrenen användas 1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,"

3. Kör om fordon som kör om. Kallas ofta för "skyltspurt" samt kör om fordom på fel sida.

"31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster."

4. "uppträder" så att man i onödan hindrar eller stör annan trafik.

"1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Den här ryker väl jag påSmiley

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet."

Att vara ett fetto är inget giltigt skäl tror jag.

https://lagen.nu/1998:1276#K3P7S4

Ja listan kan göras lång och jag tror att som cyklist ska man/vi kanske ska vara lite ödmjuka vid "klubbträningar" mm. Vi kanske ska tänka till lite och inte bara.
Sen tror jag inte att polisen får det helt lätt. Men fult möjligt.
Och visst är detta skrivet med glimten i ögat. Men ändå ett litet/visst spår att tänka över finns där alltSmiley

Vänligen

P.

2012-04-25 10:00
Hur många klubbar tränar klungkörning på cykelbanor? Sedan är det inte speciellt vanligt att man tränar i form av en "klunga" ens på landsvägen.  

2012-04-25 10:06
Om polisen hade sett Fredrikshofs träning nere på Södertörn häromåret hade dom kunnat knipa för rätt många trafikförseelser!  

2012-04-25 10:10
David, det vet jag inte. Men var det frågan? Visst händer det att det sker. T.ex. Så körs det ibland på "klarälvsbanan" och det räknas väl som en cykelbanan.

Vänligen.

P.

2012-04-25 10:10
Det är bättre ordning nu i Sveriges största motionsklubb sedan Lotta blev ordföranden.  

2012-04-25 10:14
Vi får hoppas att hon tagit dom i örat.  

2012-04-25 10:41