Fettförbränning

hur hjälper jag min sambo att gå ner i vikt?

jag har en sambo som i stort sett bara gillar att röra på sig när det gäller fiske, skidåkning, cykling o när han grejjar i trädgårn. fäller träd o liknande.

jag funderar pä hur jag lättast hjälper han utan att tjata.. vi ska börja cykla regelbundet.
mat o öl e hab förtjust i. har dragit ner på det men inte tillräckligt. jag lagar mat ibland nen svårt att veta hur mycket han behöver på kvällen för att bli lagom mätt..

han väger ca 125 kg o är 194 cm lång.

2012-04-23 11:03
Är det bara du som tycker att han har ett viktproblem? Om han inte själv tycker det och vill gå ner i vikt är det nog rätt hopplöst. Receptet på viktnedgång heter äta färre kalorier och bränna fler. Lägg upp mindre portioner. Lägg resterna i matlåda om det är svårt att laga rätt mängd.....  

2012-04-23 12:00
han vill gå ner men är som mig och har dåligt tålamod i vill att allt ska hända direkt...  

2012-04-23 12:28
Jag ser inget fel i att man tränar det man tycker om .... din Sambo behöver cykla mer nu i sommar så ta några lååånga turer tillsammans. Sedan är det där med mat väldigt viktigt. Det går att träna väldigt hårt utan att tappa vikt alls så givetvis bör ni ändra kosten tex byta ut öl mot vatten. Din Sambo bör tappa minst 30 kilo men det är inte lätt och det går inte fort men det är möjligt!  

2012-04-23 12:49
vet att det ligger runt 30 kg. men just nu är jag mest ute efter att få fart på förbränningen o få han piggare. då blir han förhoppningsvis mer motiverad. vi ska ta långa turer. börja med korta nu så att vi får in en rutin o så får jag vänja mig med sadeln. den är alltid obekväm flrsta veckan typ. börjar med 20 min ungefär o kommer öka till minst en timme 4-6ggr varje vecka. maten ska jag ha mer grönsaker i så han jan äta mycket ändå...  

2012-04-23 12:57
Paul, varför skriver du självklara saker?  

2012-04-23 13:02
+1 till David.

Roligt mtp hur upprörd Paul blir i varenda tråd där David skriver typ cykla mer, ät mindre.

2012-04-23 13:43
Jag äte på assietter och känner mättnad lika som en stor talrik.. vet ej resultat men jag äter mindre på det och känner mätnad..  

2012-04-23 16:59
Jag har slutat föda trollet David .....  

2012-04-23 20:59
Hahaha! Du är obetalbar.  

2012-04-23 21:29
@Paul: Varför?  

2012-04-23 21:34
Paul, för Din information - David är inget troll.

Däremot är det inte alla förunnat att förstå vad som sägs mellan raderna i hans inlägg. Det han skriver kräver att läsaren tänker till. Och när man tänker så lär man sig.

Prova! Du kan bli överraskad över hur mycket Du får lära Dig! Smiley

2012-04-23 21:47
Det är inte alla förunnat...nej faktiskt inte. Allt för många har en för hög acceptans mot människor som David.

2012-04-23 22:11
Mnja, nu läste Du nog tokigt, Paul.

Jag ska förenkla det: det är inte alla förunnat att FÖRSTÅ vad David menar i sina inlägg. För att förstå krävs att man tänker efter lite själv. Eventuell krävs att man har lite kunskaper själv också...

Om man accepterar sina medmänniskor - hurdan är man då, menar Du?

2012-04-23 22:20
Smiley Sylvia!

När jag var helt ny på funbeat och sprang på David första gången så undrade jag helt klart vad det var för en knäpp filur men det tog inte många svar på olika trådar innan jag insåg att han oftast har rätt, man måste bara lära sig hur han skriver.
Nu är jag kanske inte rätt person att övertyga dig om att David har vettiga åsikter men jag tänker ändå försöka Paul.

2012-04-23 22:23
Sylvia att du inte förstår mitt svar där jag nonchalerar ditt personangrepp på min förmåga att förstå säger mer om din egen förmåga att förstå och läsa mellan raderna.  

2012-04-23 22:38
Whatever, Paul! Smiley

Hur man gör personangrepp på en förmåga, som är en egenskap man bär på, går dock över min förmåga att förstå. Troligtvis kände Du Dig träffad. Annars hade Du inte kallat det "personangrepp"?

För att återgå till tråden:

Sara, är det Du som vill få igång honom och få honom lättare eller är det hans egen önskan? Jag brukar säga så här: man kan leda hästen till vattnet, men man kan inte tvinga den att dricka.

Prova att anmäla Er till ett cykellopp? På så sätt har Ni ett mål att jobba emot, träning som Ni kan mäta och ett resultat som Ni kan utvärdera. Sånt brukar vara väldigt motiverande. Smiley

2012-04-23 22:52
han vill oxå men är lite lat o är inte så mycket för förändringar när dom är jobbiga...  

2012-04-24 07:25
Hitta nått nytt då Sara nått ni inte provat stira er inte blinda på löpning och cykling... gå och testa tex ju juts :P  

2012-04-24 08:51
Man ska inte underskatta vardagsmotion som en typ av starthjälp.
Parkera bilen längre bort från affären när ni handlar, ta trappor istället för hiss eller rulltrappa. Dit det är möjligt, promenera istället för att ta bilen.
Ändra kosten successivt, inte allt på en gång.
Ta långa sköna morgonpromenader på helgerna och handla frukost (om det inte är för långt)
När man sedan märker skillnad i kondition och kanske det minskar lite på vågen eller i midjan, då är det lättare att motivera sig själv och då kanske man kan komma igång med att ta längre turer på cykeln eller längre promenader.
Det är min teori iallafall. Lycka till!

2012-04-24 09:04
Om man lyckas gå ner i vikt beror det på att man VILL gå ner i vikt. Lyckas man inte har man inte viljat gå ner i vikt tillräckligt för att motstå frestelser och undergå rigorös träning. Jag skulle diskutera med din man om ni verkligen vill gå ner och i så fall ändra ert sätt att leva helt tills ni nått era mål. Lycka till!  

2012-04-24 09:33
Tja, ofta går man ner i vikt när man inte speciellt vill det ... Vid plötsliga kriser, som dödsfall i familjen, problem i familjen eller på jobbet.  

2012-04-24 11:33
Håller med Arvid Linden helt och fullt!
Vill också lägga till att när ni väl bestämt er för att ändra era kost och träningsvanor så tänk på att ge det hela TID! för det tar tid innan det börjar hända saker med vikten. När ni insett att det tar tid så GE INTE UPP för ibland faller man för frestelser typ: en rågad tallrik med glass + en jävla massa Noisettetopping på. Det är då lätt att bli besviken på sig själv och man vill ge upp sin träning och "kost-tänk". Men låt er icke nedslås! Kämpa på och lycka till!

2012-05-06 22:05
Nu när det börjar bli varmt så passar det kanske med en fräsch förrätt sallad och ett glas vatten, för att fylla magen med nyttiga grönsaker innan man äter av det andra för att minska portionerna på ett naturligt sätt. Tänkte försöka med det själv. Jag och min man skulle behöva gå ned några kilo vi med.  

2012-05-07 22:32
Det kan också vara svårt att göra alla förändringar på samma gång. Kanske ska ni fokusera på att komma in i rutinen med mer motion och se till att få in det regelbundet innan ni tar tag i kosten?
När det väl blivit en vana (sägs att det tar ca 6 veckor att lägga sig till med en ny vana) kan man gå in och justera kosten. Ta det ett steg i taget. När man börjar träna mer blir man hungrigare men man (jag?) brukar också få ett naturligt sug efter att äta bättre för att stötta kroppen. Den ena förändringen kommer av den andra eller hur man ska säga.
Tänk också på att alla förändringar man gör till det bättre är bra och kommer göra skillnad i slutet.

Lycka till! Och tänk på att i slutändan måste han själv göra jobbet, du kan inte göra det åt honom.

2012-05-11 13:48