|
Okunnig newbie som jag är undrar jag om grejen med den så kallade "tävlingsklassen" som finns i många av motionsloppen. Resultaten i "tävlingsklassen" skiljer sig ju inte så värst mycket från i den vanliga dödliga motionsklassen - kanske med undantag för ettan och kanske tvåan. Annars är det liksom ganska mycket jämt skägg med vanliga motionärer.
Vad är syftet egentligen - att skryta med sin respektabla ålder? 
Kan någon upplysa mig? Obs- jag undrar på riktigt!
|
|
|
|

2012-04-22 22:11
|
|
|
I tävlingsklassen tävlar man om placeringar och i motionsklassen får man en tid. Som dock oftast sorteras. Du kan alltså inte vinna i motionsklass.
Den som springer i motionsklass kan alltså ha snabbast tid av alla i loppet men ändå inte vinna tävlingen.
|
|
|
|

2012-04-22 22:16
|
|
|
Anna, det är inte bara du som undrar: http://www.funbeat.net/discussion/show.aspx?ThreadID=563217
Oj, vad konstigt Funbeat ser ut i den gamla tråden men jag hoppas att du fått svar nog av Mackan
|
|
|
|

2012-04-22 22:18
|
|
|
I tävlingsklassen får bara löpare springa som representerar en förening ansluten till Svenska Friidrottsförbundet. Man är också bunden att följa alla regler i regelboken, finns krav både på löpare och arrangör.
I motionsklassen kan man springa för Mormors-bullar-är-goda IF eller Gurras gäng, och då det inte är någon tävling som går ut på något särskilt kan man som påpekats inte "vinna" och det finns inte heller någon större anledning att "diska" någon som har "motionerat" på otillåtet sätt. Ingen struktur & ordning i denna klass alltså. I teorin. I praktiken skiljer det inte klasserna så mycket.
|
|
|
|

2012-04-22 22:20
|
|
|
Camillas länk ser lite mindre konstig ut i den svenska versionen av Funbeat: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=563217
|
|
|
|

2012-04-22 23:23
|
|
|
Det handlar en del om försäkringar också. Tråkigt men sant. Springer man för tävlingsklubb så har man ett visst försäkringsskydd genom friidrottsförbundet som man inte har genom motionsklass utan då går allt genom den vanliga hemförsäkring/olycksfallsförsäkring. Så har jag i alla fall fått lära mig.
|
|
|
|

2012-04-23 07:42
|
|
|
Tack Mikael, jag googlade upp min länk men nu ser det bättre ut. Märkligt nog så kände jag igen några på profilbilderna
|
|
|
|

2012-04-23 08:24
|
|
|
I tävlingsklass samlar man poäng till sin klubb vid t.ex. "löpex långloppscup" oavsett om man kommer sist
|
|
|
|

2012-04-23 08:24
|
|
|
För att komplicera saken ytterligare har ju tex Premiärmilen en sk "tävlingsklass" där det enda kravet är att du själv anser dig kunna springa milen sub45 (som man) och sub53 (som kvinna). När man kollar resultatlistan kan man se att en ansenlig mängd av de startande i den här klassen inte klarar av detta. Något krav på att vara medlem i någon klubb finns heller inte.
|
|
|
|

2012-04-23 09:24
|
|
|
När jag sprang Kanallöpet förra våren var skillnaden bl a att i tävlingsklass fick man en tid med sekunder, medan som motionär fick jag nöja mig med minuter ...
|
|
|
|

2012-04-23 09:34
|
|
|
Sitter precis och ska anmäla mig till Gävle halvmara, har sprungit förut och då i tävlingsklass utan att ha varit ansluten till någon klubb alls. Försökte hitta några skillnader i klasserna, men det enda jag kan se är en skillnad på 50:- i anmälningsavgift. Tidsmässigt ligger jag i topp 3 i tävlingsklass jämförelse med tidigare år, ska jag då ändå anmäla mig till motionsklass?
|
|
|
|

2012-04-23 10:53
|
|
|
Var jag du skulle jag anmäla mig i tävlingsklass. Springer själv klubblös men knappast för att jag inte tävlar när det är tävling. Det är roligare att bli 3:a i tävlingsklass än komma först bland motionärerna.
|
|
|
|

2012-04-23 11:19
|
|
|
Men om Hemlingby LK följer reglerna kommer du att bli flyttad till motionsklass om du inte är klubbansluten.
|
|
|
|

2012-04-23 11:22
|
|
|
Ett fall för Björne!
|
|
|
|

2012-04-23 11:26
|
|
|
När det är DM får man som klubblös vackert "vinna" motionsklassen. Klappa sig själv på axeln. Ta en kaffe och tänka att man ändå har alldeles för mycket grejer.
|
|
|
|

2012-04-23 11:27
|
|
|
Eller så ansluter man sig till en klubb! Hittar man ingen lokal förening som passar så finns alltid Axa sports club - som är gratis (och befriad från den sociala gemenskapen man med lite tur hittar i en löparklubb).
|
|
|
|

2012-04-23 11:40
|
|
|
Eller så går man med i en klubb och stöttar därmed den rörelse som arrangerar många av de lopp som anordnas.
|
|
|
|

2012-04-23 11:41
|
|
|
Hur kollar man upp och men klubb är medlem?
|
|
|
|

2012-04-23 11:42
|
|
|
Tack Robert R för tipset! Finns en löparklubb här på orten, men som tyvärr inte verkar speciellt aktiv.. Har inte förr vetat att klubbarna måste vara anslutna så har flera ggr sprungit för kampsportsklubbar jag varit medlem i
|
|
|
|

2012-04-23 11:52
|
|
|
Förutom att stötta en ideell förening så är det i regel färre löpare i tävlingsklassen => Mindre trängsel => Bättre tid. (Förutsatt att man är tävlingsinriktad & jagar en tid )
|
|
|
|

2012-04-23 12:05
|
|
|
Hittade varet själv på min fråga. Man fick gå in på distriktets webbplats.
|
|
|
|

2012-04-23 12:35
|
|
|
Läser på deras sida att "AXA Sports Club är ansluten till Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Skidförbundet". Ger det medlemmar rätt att delta i tävlingsklassen på löptävlingar som borde gå under Svenska Friidrottsförbundets paraply?
|
|
|
|

2012-04-23 12:44
|
|
|
Vad kostar medlemsskap i Svenska Friidrottsförbundet för en förening?
|
|
|
|

2012-04-23 13:16
|
|
|
Kollade precis upp kostnaderna. Det kostar 1800 kr/år sen kan distriktet ha en administrativ-/serviceavgift. i Norrbotten låg den på 600 kr. Sen tillkommer en försäkring enligt "SFIF har en obligatorisk kollektiv olycksfallsförsäkring hos Folksam för föreningsmedlemmar från 16 års ålder, vilka tävlar på arena eller deltar i tävlingsklass i långlopp. Avgiften är f n 35 kr per person och försäkringsperiod (1 maj - 30 april). Ungdomar upp till 16 år omfattas kostnadsfritt av försäkringen. Försäkringsbolaget tar kontakt med varje ny förening rörande försäkringen."
|
|
|
|

2012-04-23 13:47
|
|
|
Här kan man hitta samtliga föreningar anslutna till Svenska Friidrottsförbundet: http://www.rf.se/Idrottens-organisation/Idrottens-organisation/Specialidrotts...
|
|
|
|

2012-04-23 14:14
|
|
|
@Mikael: Det där är ju inte Svenska Friidrottsförbundet utan Riksidrottsförbundet. När jag talade med Svenska Friidrottsförbundet räcker det inte med att vara medlem i Riksidrottsförbundet om man skall tävla i löpning.
Eller missuppfattade jag kvinnan på kansliet totalt?
|
|
|
|

2012-04-23 14:26
|
|
|
Nej det stämmer. Föreningen skall vara medlem i friidrottsförbundet.
|
|
|
|

2012-04-23 14:44
|
|
|
Däremot finns funktionen för att hitta anslutna föreningar på den sidan. Nu kunde jag t ex se att Linköpings Skidklubb är ansluten till Friidrottsförbundet, liksom orienteringsklubbarna, däremot inte LASS och LSF, simmarna ...
|
|
|
|

2012-04-23 14:45
|
|
|
Ah. My bad - jag fick för mig att AXA sports club var anslutna till SFIF. Läste illa. Sorry...
|
|
|
|

2012-04-23 14:47
|
|
|
Jo, som Lingling säger så är den sida jag länkade till just Friidrottsförbundets föreningar och det är korrekt att en hel del skid- och orienteringsföreningar även är anslutna till friidrottsförbundet.
|
|
|
|

2012-04-23 15:10
|
|
|
@Lingling & @Mikael: Aha nu såg jag. Man får välja distrikt först och sen dyker de upp. Lyckades göra något knas, tryckte väl Enter istället för att klicka på sökknappen, då hände nada.
|
|
|
|

2012-04-23 16:02
|
|
|
Jag springer alltid tävlingsklass, trots att jag inte sällan kommer bland de sista. Mest för att vi här i Skaraborg har en "långloppscup" och det i min klass (tanter över 40) inte är så där våldsamt hård konkurrens. Det går således att, trots att man är långsam, genom några få starter ro hem hela alltet. Och så mycket tävlingsmänniska är man ju att jag inte kan motstå det. Nu senast fick jag faktiskt en silvermedalj i DM i halvmaraton, trots usel tid (kom trea från slutet).
Jag springer för Friskis & Svettis, ett praktiskt och billigt alternativ.
|
|
|
|

2012-04-23 17:18
|
|
|
Ja, friskis&svettis är ju den föreningen med flest dopingfall.
|
|
|
|

2012-04-23 17:31
|
|
|
Så uhm... om jag går med i löparklubben.se får jag springa i tävlingsklass?
|
|
|
|

2012-04-23 17:58
|
|
|
Mwhahaha! Du har säkert rätt i flest dopningsfall, med tanke på föreningens storlek. Såg plötsligt bara för min inre syn hur tanterna och farbröderna i vår lilla förening började deala ryssfemmor i bastun efter passen...
|
|
|
|

2012-04-23 18:30
|
|
|
AXA Sports Club verkar vara anslutna till Friidrottsförbundet trots allt, även om det inte sägs så specifikt på klubbens egna sida. Om man går via Mikaels länk och sen väljer Södermanlands Friidrottsförbund så dyker de upp.
|
|
|
|

2012-04-23 18:32
|
|
|
Det där blev man ju nyfiken på, vilka är dopingfallen?
|
|
|
|

2012-04-23 18:40
|
|
|
Så här tänker jag:
Om man vill tävla går man med i en klubb och springer i tävlingsklass.
Om man vill motionera men ändå tycker det är kul med allt runt omkring en tävling (läs: folk och arrangemang) kan man springa loppet i motionsklassen. Placering och tid är då oviktiga.
Min erfarenhet är att för många tävlingsinriktade springer i motionsklassen. Varför vet jag inte. Om man skulle plocka bort resultatlistor och tidtagning från motionsklasserna, skulle det märkas ganska snart vilka som egentligen borde springa i tävlingsklass. *hukar*
|
|
|
|

2012-04-23 18:41
|
|
|
"Under 2010 genomförde Riksidrottsförbundet (RF) 3 950 dopingkontroller. Man testade 3 550 elitidrottare och tävlingsidrottare och 400 motionsidrottare. Totalt 42 personer bestraffades för brott mot dopingreglerna. Mer än hälften, 23 av dopingfallen, var motionärer som inte tävlingsidrottar. Tio av dessa var medlemmar i Friskis&Svettis. Samtliga just nu avstängda personer från Friskis&Svettis är unga män."
http://web.friskissvettis.se/id___5271.aspx
|
|
|
|

2012-04-23 18:42
|
|
|
"Som medlem i en ideell idrottsförening har man en skyldighet att ställa upp på dopingkontroll. Den skyldigheten finns dock inte hos kommersiella träningsaktörer."
Var försiktiga med statistiken.
|
|
|
|

2012-04-23 18:57
|
|
|
Ja?
|
|
|
|

2012-04-23 19:00
|
|
|
Ja du behöver inte huka dig Lasse ....för så där är det ju å jag är lika oförstående som du. Kollar man resultaten från en tävling så finner man skitabra resultat i motionsklassen som skulle kunna innebära priser å oförglömmlig ära för den deltagande...Skippa tidtagningen å säg att dom får sköta den själv så får vi se vad som händer...,.Men nu ska vi inte vara elaka utan bara berätta att en medlemsavgift i en ansluten friidrottsförening kanske kostar typ runt 300:- per år å pengarna går troligen till satsning på ungdomar och barn i föreningen. Anslut dig omedelbums å så får du se ditt namn i resultatlistan gällande för din åldersgrupp med mera. Gör två flugor på smällen..?!
|
|
|
|

2012-04-23 19:37
|
|
|
Klart att fler borde köra tävlingsklass! Känner mig lika fånig varje gång jag tar emot ett pris och vet att de allra flesta i motionsklassen var snabbare än jag.
|
|
|
|

2012-04-23 20:47
|
|
|
I den där gamla tråden som Camilla länkade till så står det om Kungsholmen Runt 2005 som många av oss här i Stockholm minns. Då sprang handbollspelaren Marek Poszepczynski in på andraplatsen men eftersom han sprang som motionär fick han avstå silvret. Marek tog dock revanch 2008 då han i Enhörnas vackra (?) getinglinne vann halvmaran.
Jag rekommenderar likt Kjell alla att överväga att gå med i en SFIF-ansluten klubb. Årsavgiften brukar inte sällan betala tillbaka sig i klubbkläder och diverse rabatter på anmälningsavgifter, sportprylar å sånt.
|
|
|
|

2012-04-23 21:46
|
|
|
Vi som redan är med i en klubb (flera faktiskt) som är anslutan till andra specialförbund, kanske kan lobba för att skicka in något papper till SFIF. Är det mycket administration, förutom det rent ekonomiska
|
|
|
|

2012-04-23 22:15
|
|
|
Här blev det livlig diskussion! Jag tror jag fattar poängen, men tycker ändå uppdelningen är ett ganska märkligt fenomen.
Klubbkläder skulle för mig bli nästan vara den största nackdelen med att gå med i en klubb. Estetiken lämnar en hel del kvar att önska - eller finns "IF Rosa tights" därute någonstans ?
|
|
|
|

2012-04-23 22:28
|
|
|
Ibland händer det, som på Lapland ultra att motionsklassen startar före tävlingsklassen. Det gör att man får lite mer tid på sig, man får nöjet att bli omsprungen av de snabba löparna efter ca 6 mils kämpande. Hade jag startat i tävlingsklassen hade jag legat och harvat 10 mil relativt ensam. Även om jag tidsmässigt slog i alla fall 1 av männen i tävlingsklassen plus alla de som bröt. Det är för mig en anledning att välja motionsklass men jag vill likväl ha tidtagning sen kan man sitta och titta på vilken plats man egentligen kom i mål på. I år är LU SM i ultralopp och jag velar fram och tillbaka om hur jag skall göra. Är anmäld i motionsklass just nu. Men det vore ju kul med en placering på SM. Men hur kul kommer det vara med 10 mil nästan helt ensam.
|
|
|
|

2012-04-23 22:53
|
|
|
Abbe: Oavsett vad arrangören kallar det är det s.k. allmän klass där tävlings- och motionslöpare ingår i samma klass.
Leif mfl. Löparklubben.se, de lokala IF Friskis&Svettisföreningarna samt Axa är alla anslutna till SFIF. Eftersom DM nämnts är en sak värt att tänka på - det DM en klubbmedlem får delta är det i klubbens hemmadistrikt, inte där löparen själv bor. För en medlem i Axa är det således DM i Sörmland, och för Löparklubben.se är det DM i Stockholm.
Magnus: Om du tänkte ansluta din OL klubb så är det inte särskilt mycket extrajobb att ha en friidrottssektion. En ansökan, en årsavgift om f.n 1800 kr samt en obligatorisk försäkring om fn 35 kr per medlem (16 år och uppåt) som tävlar på friidrottstävlingar (dock inte för den endast deltar i motion/allmän klass).
Anna: En friidrottstävling är en intern angelägenhet inom friidrotten. För att få vara med i en friidrottstävling skall man vara medlem i en friidrottsklubb dvs i Sverige en klubb ansluten till friidrottsförbundet. Friidrottsförbundet har dock gjort ett undantag i tävlingsreglerna för långloppen där en arrangör får ha en motions- eller allmän klass där även den som inte är klubbansluten får delta. Tävlingsklassen är alltså enligt reglerna det normala medan motionsklassen är ett undantag.
|
|
|
|

2012-04-24 00:03
|
|
|
Hur funkar det i tex Lidingöloppet då? Kan man vinna det om man har snabbast tid från led 2 och inte är klubbansluten? Eller måste man vara klubbansluten för att få stå i förstaledet och därmed är det först över mållinjen som vinner?
|
|
|
|

2012-04-24 08:21
|
|
|
Det är först över mållinjen som gäller i Lidingöloppet. Vinner du från led 2, så har du gjort ett bra lopp.
|
|
|
|

2012-04-24 08:41
|
|