Löpning

Vad krävs för att klara 50km?

Jag blev sugen på att springa "korta" varianten (52 km) av High Coast Crossing nästa år. Jag har dock ingen erfarenhet av långlopp eller maraton tidigare. Det längsta jag sprungit hittils är 16 km. Jag har sprungit av och till sedan jag var 15, idag är jag 42.

Vilken veckodos måste man ha för att kunna ta sig igenom ett sådant lopp utan att vara helt förstörd efteråt? Idag ligger min veckoträning på ca 8 + 7 + 12 km, dvs 27 km. Jag tror jag skulle kunna öka det (långsamt) till 12 + 10 + 15km, alltså 37 km. Mer tid än så är jag inte villig att lägga. Kanske ersätta 15 km passet med ett 20-30 km en gång i månaden. Skulle denna nivå vara tillräcklig, eller krävs ännu mer?

2012-04-20 11:54
Det beror nog på lite vad du har för målsättning? Genom att springa/gå och ta god tid på dig kan du nog ta dig igenom det men den träningsmängd du har. Vill du kunna springa hela vägen skulle jag säga att du behöver öka distanserna samt få in lite styrketräning :)

Men det är klart, pannben klarar ju av det mesta. Men du ville ju å andra sidan inte vara helt död när du gick i mål.

2012-04-20 12:19
Jag tror din nivå räcker, men du kommer nog nte vinna Smiley
Själv så springer 1-3 gånger per vecka under året (snitt ca 1,7) och har klarat av Lidingöloppet, maran och Lidingö Ultra (50km). Visserligen så cykelpendlar jag en del också.

Att lägga in lägre pass är klokt. Efter sisådär 25-30 km kan det börja hända spänannde saker i kroppen. Bra också att varva löpning och gång. T.ex. ta det lugnt i uppförsbackarna.

Lycka till!

2012-04-20 12:27
Det som brukar hända efter 30-35 km är att det energilager man hade i kroppen från start tar slut, och att slitaget på kroppen ger skavsår och smärta, även på ställen som brukar klara sig bra.
Jämfört med 15-20km träningspass behöver man sänka farten lagom mycket, ha vettigt energiintag och förebygga skavsår. Med riktig tur gissar man rätt på vad man behöver ändra - mitt första marathon blev en lyckad chansning, t.ex. - men bäst är att skaffa sig lite erfarenhet. Försök genomföra ett pass på minst 35km någon gång före tävlingen.

2012-04-20 12:29
Jag tror att ganska hårda medellånga pass minst en gång i veckan (16km med mycket backar upp och ner - med HÖG fart i uppförsbackarna) och kortare fartpass och intervallpass kan funka bra istället för dessa 25-30km pass som vissa kör.
Något överlångt pass för att känna på en gång i månaden eller så kan vara bra för att förbereda sig mentalt, testa mat och dryck osv!

2012-04-20 12:39
Vilja!  

2012-04-20 18:23
Lugn träning 7 dagar i veckan under 4 - 5 månader med en stadig ökning utav vecko-mängden ger styrka nog att klara 50 km med lätthet.  

2012-04-20 19:57
Jag gick från att aldrig ha sprungit längre än 10km till lidingö ultras 50km på 4:45 på 9 månader. 5st 30-40km pass innan. Veckomängd 4-5 mil. Låter som att du klarar det med den strategi du tänkt ut  

2012-04-21 11:22
Slitaget är väldigt mycket mindre om du springer riktigt långsamt och går i uppförsbackarna. Skulle tro att du klarar 50 km redan nu om du springer långsamt, typ 7-minuterstempo, tillsammans med ultrarävar. Haka gärna på ett sådant gäng när de kör långpass så får du se.

Jag tror som Christer att träningseffekten blir bättre av att springa fortare, om du har ont om tid. Men du kan behöva lära dig att springa långsamt. Dels att vänja dig vid att inte springa för fort i början när du är fräsch. Många som är ovana vid att springa långsamt har för klumpigt steg, vilket blir mycket mer slitsamt. Man måste vänja sig vid att trippa fram avspänt med korta flacka lätta steg, vilket känns fånigt i början.

2012-04-21 12:42
Gå och springa är ett bra sätt att komma långt, man slipper springa riktigt långsamt, och kan gå mera. Nu är ju inte 50 km särskilt långt, och marathon-träning borde passa bra för dom flesta. Men är man helt ovan vid långa lopp, då är en bra taktik att springa sina rundor som vanligt, och sen går man alla dagar man inte springer, sen smyger man in lugn löpning lite här och var i gå-rundorna, och ökar längden på rundorna, gärna tills veckomängden blir 10 - 13 mil eller mer, efter ett halvår med sån träning slår man många betydligt snabbare löpare vid riktigt långa lopp.  

2012-04-21 19:57
Tack för alla kommentarer och råd! Jag ska ta mig en funderar på hur jag ska göra. Det verkar ju vara möjligt att klara av loppet med en inte allt för hög träningsdos...  

2012-04-23 10:35
Ifall man bara vill fullfölja loppet på ett bra sätt utan tanke på bra tid, då räcker det med 4 mil i veckan, ett långpass varje vecka, ett 15 tal 20 km rundor före loppet, och en försiktig utgångsfart vid loppet, all ytterligare träning gör loppet så mycket trevligare att springa, och kan betyda att man blir mindre trött på sista milen.  

2012-04-24 01:11