|
Två dagar kvar till mitt första 100 km-lopp (Lejonbragden). Vad äter man till frukost? Har sett tips på att äta inget alls förrän någon timme in i loppet till att äta mycket och svårsmält (ostkaka och grädde, blodkorv...). Vad har ni för taktik?
Tack på förhand! Henrik
|
|
|
|

2012-04-19 22:12
|
|
|
sånt som du vet att din mage klarar av, dumt att experimentera på ett lopp.
|
|
|
|

2012-04-19 22:33
|
|
|
Ostkaka och grädde är inte alls svårsmält.
Fullkorn är däremot rena katastrofen att äta före en ultra. Kroppen kommer inte att prioritera nedbrytningen av dessa med magproblem som följd.
Överskatta inte värdet av frukosten och mängden du behöver stoppa i dig, för du kommer ändå att behöva fylla på energi regelbundet under loppet. Se snarare till att du håller på något som är riktigt gott tills en bit in i loppet och ge dig själv det som en belöning när du uppnått ett delmål.
Ät alltså en energirik och lättsmält frukost. Själv äter jag vitt bröd med tjockt lager smör och ost på före en ultra. Inlagd sill är inte alls dumt - ger fett och salt. Åker du förbi en Statoilmack före starten så gå in och köp fyra nybakta kanelbullar och tryck i dig på startlinjen.
Experimentera ALDRIG NÅGONSIN på tävling med något du inte testat grundligt förut. det gäller speciellt sportdryck som är magfiende nr 1. Jag själv kör nästan alltid försiktighetsprinipen och undviker arrangörernas dryck och mat. Sparar det till efter målgång.
|
|
|
|

2012-04-19 22:57
|
|
|
Ägg och bacon! Mycket! Lycka till!
|
|
|
|

2012-04-19 23:58
|
|
|
Rune Larsson i Lund. Start 06:00 05:30 ca. satt han och åt frukost. Det blev så mycket som möjligt av normal frukost. Max. av smörgåsar. Innan han skulle gå till starten som var ca. 1 km bort så bredde han 4 mackor vitt bröd + marmelad. Jag härmade honom. De sista tuggorna tog han efter start. Han vann loppet lätt. Jag var lyckligtvis där. Ännu en lektion att bete sig som ganska så normal. 
Fördel som vi såg det - massor av energi i kroppen. Plus att vi startade långsamt. Vi hade inte något val. Då på 80-talet serverades normal mat och dryck, så magproblem var sällsynta.
|
|
|
|

2012-04-20 07:29
|
|
|
Tack för tipsen! Alltid kul och värdefullt att ta del av andras erfarenheter. Låter iallafall som jag inte ska hoppa över frukosten!
(Vad gäller sportdryck under lopp så är jag också försiktig. Dricker nästan bara vatten och försöker få i mig salter och annat genom det jag äter.)
|
|
|
|

2012-04-20 08:16
|
|
|
Pannkakor!
|
|
|
|

2012-04-20 11:14
|
|
|
Alltid lika kul att visa upp när jag frukost-tipsar Anders Szalkai inför hans debut på 100km.  ca 2min in på del 4 förra våren. http://www.marathon.se/webb-tv/spring/hela-avsnitt/del-4-av-10?quicktabs_view...
|
|
|
|

2012-04-20 11:46
|
|
|
Jag har ju hört den där storyn några gånger men det var först nu som jag fattade att den även fanns så väldokumenterad på film - underbart!
Jag såg att inför Stockholm Ultra 100 km nästa år så ska Anders Szalkai ta fram träningsprogram. Jag vet att han är en grundlig och noggrann herre så jag misstänker att han även tar med en del kostråd också, och då har han säkert Jan-Eriks expertråd i minnet.
|
|
|
|

2012-04-20 11:55
|
|
|
"Så lite fibrer som möjligt!"
|
|
|
|

2012-04-20 12:03
|
|
|
@Mikael, glöm nu inte bort att det är från dig jag har fått det från början
|
|
|
|

2012-04-20 14:01
|
|
|
Matjesill och vitt bröd med smör, ost och marmelad fungerade alldeles utmärkt! Återigen tack för tipsen!
~Henrik
|
|
|
|

2012-04-23 18:18
|
|
|
Ät den mat du är van vid men gärna lite extra. Jag satsar på mycket protein och fett som ligger kvar länge i magen. Bacon och ägg fungerar bra för mig. Men som alla andra påpekat: inga experiment! Ät saker som du gillar och har ätit många gånger tidigare.
Om man startar loppet långsamt minskar risken för magproblem.
|
|
|
|

2012-05-30 09:49
|
|
|
Kul att det gick bra - grattis!
Ultrafrukostar ar enda tillfallet jag gillar McD: dubble Egg McMuffins och en breakfast burrito nerskjoljt med tva liter diet coke lagger en solid grund for alla snabba kolhydrater som intas under dagen.
|
|
|
|

2012-06-01 18:58
|
|
|
Havregrynsgröt och rejält med kaffe!Jag undviker sötsaker och snabba kolhydrater som vitt bröd med marmelad av samma anledning som jag inte dricker sportdryck efter tidigast en timme eller två in på loppet. Varför? Vill inte riskera att få upp blodsockernivån så att kroppen tror att det är fullt blås direkt, utan kör på "diselmotorn" dvs fettförbränning. Men äter du 2-3 timmar innan så är det mindre noga. Som de flesta sagt så mycket kolhydrater , gärna lite fett (protien gör inte så mycket från och till...) och inte för hårdsmält.
|
|
|
|

2012-06-04 23:16
|
|
|
Inför Jättelångt! på lördag blir det krigarfrukost. -Tre ägg, size XL -Ett pkt bacon, knaperstekt -Ett berg av mozzarella på det -Ett par skivor vitt bröd med en kvarts tum Bregott -En halvliter kaffe -En liter mjölk 3%
Till starten kanske man ska gå på Mickes förslag om några winerbröd.
Under loppet är det vatten, vatten, vatten och nån godisbit som gäller.
|
|
|
|

2012-06-05 10:25
|
|
|
Jag börjar tro att maken äter för fjuttiga frukostar inför sina ultror!
Du äter det mesta innan alltså, Peter?
|
|
|
|

2012-06-05 11:46
|
|
|
Peter, blir det en rulle toapapper i ryggan under löpningen då?
|
|
|
|

2012-06-05 12:15
|
|
|
En fördel med långa traillopp är att det finns "toa" över hela sträckan  Jag har alltid med mig några meter papper och ett par våtservetter
|
|
|
|

2012-06-05 12:26
|
|
|
Min frukost inför Jättelångt! blev just som ovan. Fast den intogs kall, ur låda, på bussen till Grisslehamn. Jag råkade visst vakna en timma sent på lördagsmorgonen. Den där känslan...
|
|
|
|

2012-06-10 15:51
|
|