|
Jag har börjat att göra revolt mot köpebröd och bakade i tisdags mitt första egna bröd - surdegsbröd :). Anledning till att jag har tröttnat på köpebröd är lite olika saker. En sak är att jag är känslig mot råg, havre samt fullkornsprodukter och jag gillar inte alla konserveringsmedel osv. Det är ochså mycket godare och mer mättande med eget bröd för att inte nämna att det blir billigare. Jag är som sagt lite känslig mot råg, havre och fullkornsprodukter men en liten bit fungerar. Därför så tänkte jag höra med er om lite olika recept på surdegsbröd (grund har jag i kylen som jag matar ca 1-2 ggr/v). Äpplen, morötter... ja vad mer kan man ha i?
Vad har ni funbeatare för tips och ideer med den här enkla och goda brödbiten :) ?
|
|
|
|

2012-04-19 19:02
|
|
|
testade förra bakningen att ha lingon i och det blev supergott, annars har jag i lite av vad jag har hemma, torkad frukt, div olika fröer, okara, "tofuvassle" istället för vatten/mjölk.
jag har insett att det blir bäst om jag följer på känsla (dock kör jag i princip bara bröd på rågsikt men jag har hört folk som gör surdegsbröd på vanligt vetemjöl)
|
|
|
|

2012-04-19 19:21
|
|
|
Lingon, frysta då eller lingonsylt (är inte hundra på det här med mat och bakning men vill lära mig). Jag såg ett mkt intressant recept på nätet med äpplen och valnötter. Dock lite mycket råg men tanken är god. Vilken sort utav äpplen föredrar ni i brödet? Längtar redan till att göra nästa limpa.
http://matochodla.blogspot.se/2011/01/surdegsbrod-med-apple-och-valnotter.html
|
|
|
|

2012-04-19 19:49
|
|
|
jag använde frysta men det går nog att använda lingonsylt (fast om man har socker i brödet minskar man nog på det) lite annat bröd helt enkelt.
men man kan nog få supergott bröd utan massa extra också (till skillnad från köpebröd då behövs det där lilla extra)
|
|
|
|

2012-04-19 20:23
|
|
|
Kändes spontant som tveksamt med lingonsylt eftersom det oftast är nästan lika mycket socker som lingon. Man skulle ha gissat att rårörda lingon är bättre men även där finns det massa socker. 
Jag gissar att allt socker, om inte annat, kan ställa till det lite med jäsningen.
|
|
|
|

2012-04-27 08:51
|
|
|
http://www.kokaihop.se/recept/honungs-grytbrod
Detta recept är riktigt smarrigt. Honung som enda smaksättning (förutom salt). Kan varieras (lite fänkål/anis exempelvis).
Det som gör det riktigt gott är nog grytan - som ger en riktigt trevlig skorpa. Vi är ingen "brödbakarfamilj" men med detta receptet blir resultatet som om vi var riktiga proffs. Bästa brödet jag har smakat.
Testa gärna :)
|
|
|
|

2012-04-27 15:28
|
|
|
@ tomas: lika mkt socker i lingon som i lingonsylt? hur skulle det gå till? till lingon tillsätter man ju inte socker som man gör i sylt.
jag använde då vanliga frysta lingon och det smakade kanon, inte andra gången däremot då misslyckades jag men inte pga lingonen.
|
|
|
|

2012-04-27 17:14
|
|
|
Socker är inte alls illa för jäsning, jästsvampar gillar socker och fett så om man tillsätter lite får man en finare deg. Om man har upp till en halv deciliter sött (om jag minns rätt av det farmor, erfaren "på en höft"-bagare sa) så äts det upp av jästsvamparna. Och så farligt kan det väl ändå inte vara om det skulle bli en gnutta kvar.
|
|
|
|

2012-04-27 19:33
|
|
|
ljmmen eller kall havregrynsgröt och nyponpulver (inte ekströms sockrade!) är två ingredienser jag gillar.
|
|
|
|

2012-04-28 10:25
|
|
|
Man använder socker i rårörda lingon. Annars är det något annat. Varför denna skräck för energi? Det ger ju möjlighet till att träna.
|
|
|
|

2012-04-28 10:34
|
|
|
jo i rårörda men inte i vanliga frysta (eller jag använde då inte det, då vet man ju inte hur mkt mer man ska ha i då man gör sylt)
|
|
|
|

2012-04-28 15:25
|
|
|
Jag tror att det finns recept på internet.
|
|
|
|

2012-04-28 15:31
|
|
|
2 kg lingon + 1 kg socker = sylt. Jag brukar dock ha mindre med socker men det är ju en smaksak. Vanlig köpt skitsylt innehåller sällan mer än 40% bär! Blandar man i bakning så kör man ju inte i sylt utan bär direkt. Min favorit är att köra ner lite blåbär i kanelbullarna precis innan de ska in i ugnen....
|
|
|
|

2012-04-28 16:40
|
|
|
@Fp David, det är ju ingen skräck för energin utan mer en fundering runt hur den extra sockermängden påverkar bakterierna i degen.
Jag har för mig att jag läst att för mycket socker hämmar jäsandet snarare än tvärt om, trots att jäsningen är resultatet av att bakterierna äter olika sockerarter.
Det jag var tveksam till var att ha sylt eller rårörda lingon i smeten eftersom de båda innehåller mycket tillsatt socker, förutsatt att man inte gör egna rårörda lingon genom att (som man rent inutitivt antar) helt enkelt röra ihop råa lingon.
Att blanda i frusna lingon (eller färska) borde inte vara något större problem eftersom det socker de naturligt innehåller inte sprids i degen.
Men, man ska alltid lita på äldre generationers visdom, och det skadar oftast inte att testa sig fram. Jag hittade den här sidan med lite information: http://www.bakkemi.se/salt_sott.htm
|
|
|
|

2012-05-08 11:55
|
|