|
Hej
För ett tag sedan så startade jag en tråd ang hur jag skulle träna för att jag mådde/mår inte bra. Den gången så var det mycket spekulationer om överträning, allmäna problem med hjärtat osv. Men jag har varit på både hälsoundersökning, astma test, gjort ekg och röntgat lungorna. Men dom hittar ingenting. Därav så vänder jag mig till er på funbeat, ifall det finns en kunnig/erfaren person om mitt problem.
Problemet: När jag anstränger mig så "svullnar" halsen, jag får svårt att dra in luft. Det känns som att luftvägarna krymper, det är som att hm.. ja ni vet när man är sjuk och helt slemmig och ska försöka att andas ungefär. Det här får jag så fort jag ökar belastningen, känner av det lite när jag simmar och cyklar men värst är det när jag ska löpträna. Så fort jag kommer till en backe så kommer det och i och med att jag inte får så mycket luft så kommer mjölksyran fort och har svårt att gå bort. Detta är sjukt jobbigt! Känns som att man inte har någon kondition alls och att det verkar inte hjälpa något. Jag brukade förut kunna jogga en 2 mil som inget större, nu har jag problem med 8km, mest pga det med halsen.
Tackar för all hjälp som fås :)
|
|
|
|

2012-04-17 17:43
|
|
|
Öron, näsa, hals på något sjukhus-lasarett?
|
|
|
|

2012-04-17 17:57
|
|
|
När du testades för astma - gjordes det då något test under fysisk aktivitet? Jag tycker nämligen att det låter som ansträngningsastma. Men jag är ingen expert, det var bara det första som dök upp i huvudet.
|
|
|
|

2012-04-17 18:01
|
|
|
Tackar för svar. Jag har ännu inte fått göra något test i samband med fysisk antsträngning. Men jag ska däremot få en tid utav dom, väntar på att dom ska ringa. Jo det låter väldigt mycket som anträngningsastma. Jag har testat att ta astma medicin, den bruna och den blåa ( vet ej hundra vad dom heter ). Men ingen av dom två har hjälpt. Vad är det för annars för medicin man får ta när man har ansträngningsastma? Öron, näsa, hals har jag inte varit på.
|
|
|
|

2012-04-17 18:10
|
|
|
Brun och blå? Kan det vara Pulmicort (brun) och Bricanyl(blå)?
Bricanylen brukar hjälpa vid ansträngningsastma... och samtidigt ge en fin skakighet ;D
|
|
|
|

2012-04-17 18:32
|
|
|
Ja dom två är det :). Inget hjälper, har provat att ta dubbel dos bricanyl (blå)
|
|
|
|

2012-04-17 18:39
|
|
|
Alexander, du kanske lider av något som kallas dysfunktionell andning vid löpning. Normalt ska man andas övervägande med diafragman, men en dysfunktionell andning sker till större del med övre delen av bröstkorgen.
Googla, men följande länk visar kortfattat orsak o symtom. http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=1095&code=39178
|
|
|
|

2012-04-17 18:53
|
|
|
Anders: Problemen som står i länken stämmer precis in på mig. Jag har ofta smärta i brösten. Känner av bröst smärtan ganska mycket när jag simmar och ska ta djupa andetag för att sedan hålla luften någon sec ( te x vid vändning ). Aja alltid lär man sig något, får bli att kolla upp det. Tackar för tipset :).
P.s Jag bad en kompis känna på bröstet med ena handen och på magen med andra. När jag tar djupa andetag, när jag är helt avslappnad så använder jag bröstet mer. Det känner jag själv när jag håller på ställena. Men när jag tänker på att andas riktigt så gör jag det. Så jag måste helt enkelt börja tänka på att andas riktigt :P .
|
|
|
|

2012-04-17 19:42
|
|
|
Gå kurs för att lära sig andas?
|
|
|
|

2012-04-17 22:48
|
|
|
Varför inte? Njae, man klarar det själv. Till och med dem med bra andningsteknik kan tjäna på att träna andningen ännu mer. http://traningslara.se/traning-av-andningsmuskulaturen/
|
|
|
|

2012-04-18 01:19
|
|
|
Har läst igenom artikeln på träningslära. Enligt honom så verkar det som att för att "träna" Am (Andnings Musklerna) så krävs någon form utav motverkan på andningen. För apparaterna som han visar gör så att det blir trögare att andas för att kunna påfresta Am. Med tanke på det så kommer jag och tänka på att jag har någonstans läst i både forum och en artikel om att det är bra rent generellt att andas genom näsan när man löptränar. Och andas man genom näsan när man tränar så borde det träna upp Am pga av att det blir ett ganska bra motstånd. Någon som kommer ihåg det med att det finns vissa fördelar med att andas genom näsan vid löpning?
Edit, hittade denna artikel: http://aktivtraning.se/traning/traning-den-ratta-andningen-gor-dig-battre Där det står några rader ner: "Det är också bra att andas genom näsan. Näsans luftvägar renar och värmer nämligen luften innan den når lungornas känsliga slemhinnor"
|
|
|
|

2012-04-18 06:38
|
|
|
Angående astma: Om jag förstått det rätt så behöver man tänka på två saker vid astma, särskillt om du gått runt med obehandlad.
1. Något som vidgar luftrören (t.ex. bricanyl) 2. Något inflammationsdämpande (någon form av kortiston)
Min hypotes:
Har du gått runt med obehandlad astma har du förmodligen en inflammation som kan ta lite tid att behandla vilket kräver att du ger den inflammationsdämpande behandlingen lite tid innan du ser effekt.
Att dämpa inflammationen är förebyggande grundbehandling, därefter t.ex ta luftrörsvidgande beroende på din problematik. Om det skulle vara astma..kan det vara så att du ordnar inflammationen med kortison och därefter inhalerar luftrörsvidgande t.ex. inför aktivitet. Men om man inte får ner inflammationen kommer nog inte bricanylen kännas som att den hjälper tillräckligt.
Har du haft någon infektion senaste tiden? kan ju även vara en form av förkylningsastma, ibland kan man även få astmabesvär om man andas in kall luft.
En annan helt annan fråga, du råkar inte lida av magkatarr, bröstbränna eller sura uppstötningar? det kan ibland ge astmaliknandebesvär och i värsta fall utveckla astma.
|
|
|
|

2012-04-24 23:34
|
|
|
Låter som idrottsastma! Ett annat ord är ansträngningsastma. Du måste göra ett arbetsprov för att få koll på detta. Men under tiden du väntar på ett sådant, här följer några "lazy dogs" för självdiagnostik:
- Blir det värre med andningen om du startar i mycket högt tempo ouppvärd? - Således tvärtom, känns det bättre med andningen om du startar mycket lungt alt värmer upp noga? - Oavsett ovan, känns det som om du kommer in i andra andningen alt känns det som det släpper efter ca 45 min löpning (eller annan träningsform) - Känner du att kall luft påverkar andningen negativt vi träning?
Om ovan stämmer hyfsat så kan man nog misstänka idrottsastma.
|
|
|
|

2012-04-25 18:30
|
|
|
Mycket bra inlägg och jag ska svara så gott jag kan :). För det första, jag ska göra ett fys test/ idrottsprov på måndag (30/4) så det blir spännande. Jag testade bara med pulmicort och bricanyl men däremot vad jag vet så är det väll symbikot (stavningar? ) som är inte antiflamatorisk? Infektion vet jag inte riktigt men brukar i stort sett alltid bli lite snorig när jag cyklar/löper. Jag lider både av magkatarr (antingen genom mag smärta eller att det antingen är löst eller hårt ) Sura uppstötningar är inte jätte mycket men det förekommer en del. Ifl mer nu är förut. Bröstbränna har nästan blivit en vardags sak. Det kommer lite då och då när jag ska dra in luft. Mest känns det när jag simmar. Kall luft vet jag inte men jag tycker att det var värre i vintras. Likadant är det geografiskt sett. För nuvarande så bor jag i Hallsberg (Örebro) och jag känner att det är värre här än det är hos föräldrarna nere i söder, Karlskrona (Blekinge). Om jag startar o-uppvärmd och kör på så vet jag inte riktigt men däremot som ni skriver så blir det inte värre när jag har kört ett tag utan det bara tuffar på och man kommer in i andra andningen = det känns bra. Men så fort jag kommer till stora, långa backar där benen verkligen får jobba så blir det lite värre. Men ja, skillnad är det efter att man har kommit in i andra andningen. Farten har jag jätte! problem att få upp. Är som att benen inte vill röra sig fortare :P Ungefär som att någon håller i en broms. Om jag stannar efter en stor backe (mjölsyran kommer nästintill direkt, med tanke på att jag inte får ner någon luft knapp) och verkligen anstränger mig för att ta ett par riktigt djupa och sköna andetag så blir det lite lättare. Likadant är det med cykling, det går bra och jag kan cykla som vanligt men spurter är bara att glömma :/. Men jag har märkt att sänker jag tempot ordentligt så går det såklart bättre. Men det är surt för har inte haft något redigt fart pass på över 7 månader så man känner att kondisen försämras. Det som även är surt att förut så tyckte man att det var skönt att komma ut på en långrunda på 2-2,5 mil men nu så är det skit segt med 1 mil!
Hoppas detta ger er lite svar, så att ni kan komma med mera underbara funderingar :)
|
|
|
|

2012-04-28 11:30
|
|