|
Ni som verkar veta det mesta, jag har fått ont där baksidan låret tar slut och rumpan börjar ( en sådär beskrivning.....). Det gör framförallt ont efter att jag har sprungit och sitter i dagar. Har fösökt med voltaren men det verkar inte hjälpa. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?
|
|
|
|

2012-04-17 14:44
|
|
|
Gör det ont hela tiden? Hugger det till ibland när du springer?
|
|
|
|

2012-04-17 15:17
|
|
|
Om jag gissar rätt så är det sätesmuskeln det handlar om. Rekommenderar stretch, googla efter övningar. Sluta med voltaren för det är bara ett sätt att dölja symtom, inte lösa orsaken.
|
|
|
|

2012-04-17 16:26
|
|
|
Brukar vara hamstring som krånglar när det gör ont där. Muskelfästet är alldeles ovan. Testa genom att göra en försiktig stretch rörelse för baksida lår och vik kroppen lite utåt så känner du den muskeln.
Här har du lite träning och stretchtips... http://www.dintraning.se/muskel/39/M.-Biceps-Femoris.html Kan vara musklerna runt ikring med så träna alla. =) Bara att klicka på de olika musklerna så får du övningar och stretchtips
|
|
|
|

2012-04-17 16:41
|
|
|
Det gör ont mest hela tiden till och med på natten. Det funkar helt OK att springa i mitt joggartempo. Frågan är om jag bör vila eller träna bort det onda. Jag vill förstås träna!!!!
|
|
|
|

2012-04-17 18:48
|
|
|
Om det är en muskelbristning hjälper det inte att stretcha, kan snarare bli lite värre. Om det gör ont hela tiden, så är det läkare som gäller tycker jag.
|
|
|
|

2012-04-17 19:16
|
|
|
När jag får ont i baksida lår beror det ofta på en stel ländrygg. Gå till en naprapat och se om det kan finnas ett sånt samband. Då kan du också få bra stretchövningar.
För egen del handlar det om att dels sitta/ligga på tennisbollar och att stretcha både rumpa och rygg ordentligt.
|
|
|
|

2012-04-17 19:24
|
|
|
Nedre delen av ryggen är ofta ett problem för mig men då oftast förknippat med att jag arbetat för mycket vid datorn och inte hissat upp skrivbordet (suttit, suttit, suttit). Ja det kanske hör ihop! Vekar vara dags att visa upp sig hos expert verkar det som. Tack.
|
|
|
|

2012-04-17 20:22
|
|
|
Jag har ett liknande problem. Stå så mycket du bara kan när du jobbar. Gör övningar för höftböjarna, rygg, mage o utfallsövningar. Har inte blivit bra av det men mycket bättre, ett tag kunde jag knappt springa men nu har det börjat släppt, har fått lagt ned innebandy trist nog som slet för mycket på benen.
|
|
|
|

2012-04-23 13:19
|
|
|
Stretch och raka marklyft (på inrådan av naprapat) hjälpte mig genom att både aktivera och sträcka ut muskeln ordentligt. Hade en gnagande "soreness" (i brist på översättning) som inte ville släppa (övre delen av hamstring upp mot gluteus).
|
|
|
|

2012-04-28 15:35
|
|
|
Hej
Lite sen i diskussionen men jag har ett liknande problem. Började med att jag hade lite känningar i hamstringen efter löpträning, sen small det till när jag skulle göra en rusch under en innebandyträning. Gör ont mest hela tiden. Jag har varvat att behandla med kyla och med liniment samt varit avhållsam med att träna för mycket löpning. Smärtan satt tidigare i baksida låt, men nu är den i sätesmuskeln. Jag har så smått påbörjat löpträning igen med ok resultat, det gör inte lika ont som innan i alla fall. Ska springa marathon i September så jag vill inte att det smäller till igen.
Hur har det gått med skadan? Nyfiken på om något av tipsen du fått har hjälp
|
|
|
|

2012-05-18 16:34
|
|