|
Jag har tagit det lungt under vinter, stack ut på en 3 mils runda förra veckan Och har sedan dess haft j....t ont i ryggen. Är det höjden på styret som behöver justeras då?
Kände av ryggen på slutet av förra säsongen, så detta är nog ett problem som har Varit på g en stund.
Kör ett rakt xc styre med 0 grader
|
|
|
|

2012-04-16 00:29
|
|
|
Skitsvårt för någon att diagnosticera över Internet, ta kontakt med vården och gärna någon som kan idrottsskador.
En gissning är att du behöver stretcha baksida lår, det vet jag flera haft problem med som fått ont i ländryggen.
Tänk även på hur du sitter, ryggen ska böjas med svank (fram med magen) och inte kutrygg.
|
|
|
|

2012-04-16 06:46
|
|
|
Som Tobbe säger svårt att säga. Men av egen erfarenhet har jag märkt att jag får ont lågt nere i rygger och åt sidorna då jag inte stretchar framsida lår ordentligt, även sätersmuskeln måste dras då och då. Då jag sköter dessa klarar sig iaf min rygg bra.
|
|
|
|

2012-04-16 08:18
|
|
|
Senast blev jag tillsagd av min sjukgymnast att _inte_ stretcha baksida lår då jag ahr ryggproblem. Däremot ska jag stretcha höftböjaren tre gånger per dag.
Och jag som är lite överrörlig i ryggen, ska inte svanka, då kommer mina nerver i kläm. Rak i ryggen är min order.
Som du märker är det olika ordinationer, så bäst är att DU får den ordination DU behöver. Inte nån annans.
|
|
|
|

2012-04-16 08:47
|
|
|
Många ryggproblem beror på att musklerna, särskilt höftböjaren, sätesmuskulaturen och baksida lår, är för korta eller ojämnt förkoratde så att de drar i bäckenbenet så att detta blir antingen fram-,bak- och/eller sidoroterat. Eftersom ryggraden "står på" bäckenbenet är det lite som att bygga ett torn på ojämnt underlag. Då måste annan muskulatur staga upp ryggen längre och då får man spänningar och ont. Vad det är man behöver ordna är individuellt.
Utöver det ovanstående finns ett annat vanligt problem, nämligen det att stötar från underlaget fortplantar sig upp genom ryggraden genom sadeln. Sitter man då med böjd rygg kan detta göra ont efter ett tag. Detta kan man lindra genom bålträning, dvs träning av mage och ländrygg så orkar man sitta mer rak i ryggen längre. Man kan också experimentera med kortare styrstam, högre styre, lägre sadel osv men det får ju följdverkningar för hur cykeln beter sig som bekant.
|
|
|
|

2012-04-16 11:50
|
|
|
fortsätter Jerkers resonemang, är det en mtb, kan en bakdämpare göra susen för ryggen. På en lvg, kan sadelstolpe och ram i kolfiber göra en del för komforten. Eller 25 mm bakdäck.
Se till å få göra en magnetröntgen, så de vet om du har diskbråck eller inte. Jag har det inte, men två kotor är "degenererade".
|
|
|
|

2012-04-16 12:10
|
|
|
Du är för klen i ländryggen. Kör plankan, sidoplankan och bird-dog. 5 minuter, 2 gånger i veckan är väl investerad tid. Garanterat.
|
|
|
|

2012-04-16 22:14
|
|
|
Patrik åker på en Cube mtb med bakdämpare och minst 2.2" däck så där är det rätt lugnt! Tycker han skulle följa upp sina svar snabbare!
|
|
|
|

2012-04-21 19:45
|
|
|
Japp håller med dig ingemar måste bli snabbare på att svara. Jag har börjat träna ländryggen och ska vid nästa lång tränings tillfälle se hur det fungerar.
|
|
|
|

2012-04-24 10:35
|
|
|
Nu när jag läser igenom tråden igen slås jag av att ingen verkar ha föreslagit core-träning?
Hör rätt ofta att man måste träna magen också för att inte få problem med ryggen, så olika plankor, situps, v-ups o s v borde väl fungera bra?
Jag vet att jag själv känner av ryggen när jag står och cyklar längre perioder och att det har blivit bättre efter att jag har tränat bålen...
|
|
|
|

2012-04-26 15:50
|
|
|
Haha, det har du rätt i!
Dock är inte situps coreträning.
|
|
|
|

2012-04-26 18:33
|
|
|
Crunches då?
|
|
|
|

2012-04-27 08:35
|
|
|
Ling on är ju inne på det ovan men i övrigt har du rätt i att detta ganska uppenbara tips saknas :) Coreträning i alla dess former är ju så poppis idag så det finns gott om övningar och redskap. Bollar, TRX, ringar osv. Gå på ett gympass (core) och lär dig övningarna, kolla upp Beach Body Insanitys core-pass eller p90x. Personligen gillar jag Beach Body eftersom det är helt och hållet redskapsfritt.
|
|
|
|

2012-04-27 08:44
|
|
|
okej tack för era svar, ska testa med lite materialbyte. samt att jag tränar ryggen kontinuerligt, ska bara lägga till magträning så verkar det nog bli bra. ska kolla upp det där med core träningen noga.
|
|
|
|

2012-04-27 17:17
|
|