|
Jag undrar över en sak som jag hoppas ni kan sprida lite ljus över.... Jag kör på ett löpprogram som tillåter mig att springa 'fritt' en dag i veckan, dvs välja fart, längd etc. Detta passet körde jag idag och målet med löpprogrammet är under 60min på milen....
Det jag undrar över är...
Är det bättre att 'orka' springa hela varvet utan att stanna lite långsammare....eller är det bättre att springa lite fortare även om det innebär många gå-stopp för att få ner pulsen 
|
|
|
|

2012-04-15 21:24
|
|
|
Personligen skulle jag välja att dra ner på hastigheten och springa hela sträckan om jag var du. Hur ser ditt program ut i övrigt? Är det främst intervallbaserat eller springer du hela sträckor utan att gå?
|
|
|
|

2012-04-15 21:51
|
|
|
Tack Mats...jag tror att det är bättre att springa hela sträckan men är osäker för det gå såååå långsamt. Syftet är i första hand att komma under 60min till midsommar och sedan 52min till TjejMilen 
Programmet baseras på tre (fyra) pass, Ett tempopass, ett intervallpass och ett distanspass...sedan får jag ju 'mitt pass' där jag får välja vad jag vill. Programmet plockar sedan in back intervaller med jämna mellanrum (haha även kallade kräk intervaller).
|
|
|
|

2012-04-15 22:00
|
|
|
Personligen skulle jag vara mer tillfreds med att jogga runt varvet i sin helhet än ha ett springa-gå upplägg.
|
|
|
|

2012-04-15 22:07
|
|
|
om du inte har löptränat hela vintern så röstar jag definitivt på ett distanspass.
|
|
|
|

2012-04-15 22:12
|
|
|
Kanske styrketräning istället. Core kanske? Det är också bra för löpningen!
|
|
|
|

2012-04-15 23:39
|
|
|
Jag skulle komplettera med det du tycker saknas, tycker du att det är jobbigt att springa längre sträckor så kör långsamt och långt, tycker du att det är hastighet som saknas så intervall/styrka/snabbdistans. Core och löpskolning är också vettiga alternativ, huvudsaken är att du tycker det är roligt och vill fortsätta.
|
|
|
|

2012-04-15 23:44
|
|
|
"Distance before speed" säger många, och jag med dom.
|
|
|
|

2012-04-16 11:51
|
|
|
Sök variation i träningen säger jag.
|
|
|
|

2012-04-16 14:23
|
|
|
Ja, men då får jag nog köra ett längre pass idag då efter som du skrev så där Peter. Vet inte om jag håller på att bli förkyld men vill gärna få till några fler pass inför min halvultra premiär om knappt 2 veckor så nu får det bli 9 km i behagligt tempo (snigel ) i vackra vårvädret.
|
|
|
|

2012-04-16 14:25
|
|
|
Ha roligt säger jag. (Och hade det varit jag skulle jag sprungit upp och ner i natursköna områden så mycket som möjligt)
|
|
|
|

2012-04-16 15:52
|
|
|
Jag tror på spring-gå-spring, åtminstone när man börjar öka på distansen. Jag brukar alltid gå sönder på olika ställen när jag ökar distans, men nu har jag rätt konsekvent kört modellen att varje km gå 100-200 m. Inbillar mig att det sparar kroppen. Och så blir det ju lite mer omväxlande ;-) Har nu kommit upp till träninspass på 21 km på 1.57, så man behöver ju inte förlora så mycket på detta sätt. Får se om det håller hela vägen till JM...
|
|
|
|

2012-04-16 16:27
|
|
|
Jag tror också att springa-gå är ett bra sätt att träna på, man vänjer sig vid lite högre fart, och får omväxling, jag har provat båda sätten, fått bäst sluttid på milen med springa-gå, tycker det sliter mer på kroppen när man ger sig fan på att inte gå en meter.
|
|
|
|

2012-04-21 00:11
|
|
|
jag tror du kan testa att springa i skogen om du har tillgång till riktig teräng, då enar jag inte gräs planteringar som slottskogen/ skansen. utan ut i skogen spring dig trött höga knän det räcker förmodligen med ett ganska kort pass men du kommer snart märka att dina distance lopp blir snabbare och mkt lättare att genomföra, men framför allt att man finner glädje i den träningen du väljer. men jag tror att om du väljer att ta ditt egna tränigspass som löpning hade jag inte viljat gå. men du kan ju faktiskt välja ngt helt annat den 4:e dagen typ simmning rollerblades, ngt som får kroppen och knoppen att vakna till...
|
|
|
|

2012-04-21 10:34
|
|
|
...ojoj va svårt det är att hålla igen...vill gärna springa hela tiden men kämpar på med springa-gå. Alla era tips är såååå bra och jag tar åt mig alla tips. Jag tagit bort pulsfunktionen i springa-gå och när jag springer så gör jag det i 'mitt vanliga' tempo och när jag går så går jag....
Har ni fler tips och erfarenheter så tar jag tacksamt emot dom
|
|
|
|

2012-04-21 15:57
|
|
|
Du kör enligt ditt program redan två kvalitetspass i veckan. Då finns det ingen anledning att köra ytterligare ett pass som närmast får kvalitetsinslag. Låt det fjärde passet gå med låg belastning så får du en allsidig träning. Du fick tipset att springa det i skogen och det är inget dumt tips - terränglöpning innebär att löpningen blir mer varierad och kroppen får lite styrketräning på kuppen.
Du kör ju enligt din presentation redan styrka men du kan ju fundera på om du behöver justera/lägga till någon övning för att göra dig till en starkare löpare.
|
|
|
|

2012-04-24 00:22
|
|
|
- Tack Per för lite insikt i att jag gör rätt  Vad för inslag av styrka tänker du på....jag kör styrka i gymmet ...exempelvis lite mage/rygg ?
|
|
|
|

2012-04-24 12:18
|
|
|
Amby Burfot om run/walk-metoden:
http://www.howtobefit.com/run-walk-plan.htm
|
|
|
|

2012-04-24 14:46
|
|
|
Relevant stycke för TS:
On the topic of intervals: Exercise physiologist Jack Daniels, Ph.D., recently had two groups of women run three times a week, either continuously or with walking breaks. After 12 weeks, the run/walk group was more fit. Why? "In effect, the walking breaks turned the workouts into one big interval session," says Daniels. "It allowed the women to go faster overall."
|
|
|
|

2012-04-24 15:03
|
|
|
Grymt... Fakta nörd som jag är så gillar jag artiklar som du länkade till Tomas
|
|
|