|
Jag får mycket märkliga värden på min 910xt i början av passen. Pulsen verkar sticka upp mot 150-160 vilket inte stämmer. Om jag stannar så sjunker den direkt till verklig puls, runt 110-120 de senaste två passen. Igår tror jag iofs att min vattenflaska i bröstfickan störde pulsbandet. Det hjälpte när jag tog ut den. Men idag sprang jag med vattenflaska i handen och samma sak hände. Det fortsatte tills halva vattnet var slut.
Mycket märkligt överlag detta. Dessutom felar kaloriberäkningen med c:a 100%. Inte helt nöjd med detta. Någon annan med samma problem?
|
|
|
|

2012-04-09 14:57
|
|
|
Prova att ta lite yes på sensorerna för att undvika statisk elektricitet.. hade samma problem (ej på 910xt utan på 305an). Visade sig i början på passen.
Har köpt blågel på apoteket och har inga problem alls efter det.
|
|
|
|

2012-04-09 21:00
|
|
|
Jag har en 610:a och det är samma problem. Man måste fukta bandet ordentligt innan man ger sig iväg annars funkar det inte förrän man börjar svettas lite. Det händer ibland att jag glömmer eller inte är så noga med att blöta ned det innan med vatten och då går den upp till 150-160 direkt sedan tar det någon kilometer innan den gått ned till vettigare värden.
Jag har haft ett antal olika pulsklockor men aldrig någon som varit så trög som 610:an. Men det är inte klockans fel utan det beror nog på bandet som är väldigt beroende av att det är fuktigt innan det funkar som det ska.
|
|
|
|

2012-04-09 21:13
|
|
|
det händer med _alla_ pulsband om de är torra - blöt ordentligt (med t ex saliv som leder signalerna bättre än bara vatten) innan du sätter på dig pulsbandet!
|
|
|
|

2012-04-09 21:46
|
|
|
Jag spolar tygbandet under kranen innan jag sätter på mig det. Om jag sedan sitter i bilen på väg till tävling kan det ändå hinna torka...
Rekommenderar annars tygbandet, sitter bättre (på mig i alla fall). Kostar däremot en smärre förmögenhet!
|
|
|
|

2012-04-09 22:33
|
|
|
Tack för era svar. Jag brukar fukta huden under pulsbandet, men visst det kan vara lite lite. Har tvättat rent pulsbandet ordentligt nu också.
Testar och ser! Tack för tipsen! /JAkob
|
|
|
|

2012-04-10 07:03
|
|
|
Hej igen!
Det blev fan inte bättre med tiden. Cyklade med c:a 250 i snittpuls igår, hehe :)
Läste följande i garmins instruktionsbok/felsökning. om konstiga pulsdata. "ANvänd en bomullströja eller blöta ner tröjan då syntetiska tyger stör pulsdatan!" VAAAAA?!!!!!!
Så, jag kan kasta alla mina funktionskläder om min 910 ska fungera?
|
|
|
|

2012-05-04 21:59
|
|
|
Provade du gel från apoteket?
Yes tar bort statistika elektriciteten.. testa det, och behåll tröjorna.
|
|
|
|

2012-05-04 23:48
|
|
|
Nej, testade inte gel, men jag ska testa lite Yes nu. tack för tipset än en gång!
|
|
|
|

2012-05-05 06:34
|
|
|
jag har alltid funktionströjor så dem ska du inte behöva slänga
|
|
|
|

2012-05-05 08:08
|
|
|
Kan vara själva pulsbandet som är problemet också - alltså bandetl, inte sändaren. Om du provat olika placering, rengjort elektroderna, blöta ordentligt, gel, olika tröjor och kanske att byta batteri så är det nog dags att kontakta Garmin för ett eventuellt utbyte. Deras support brukar vara bra att ha att göra med.
|
|
|
|

2012-05-05 09:03
|
|
|
Hej igen!
Faktiskt så ballade pulsen ut idag igen trots YES. Rätade dock ut sig efter en stund och fungerade passet igenom. Känns dock inte som om jag är villig att acceptera att pulsen inte är mätbar de första 10 minuterna. (Eller att vissa tröjor inte fungerar)
Det blir nog att skicka iväg skiten.
|
|
|
|

2012-05-05 10:48
|
|
|
Jag upplever precis samma problem som du. Händer inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska vara ett problem.
Å de är inte att jag inte fuktat bandet. Har haft en 305 senaste 3-4åren utan några som helst problem.
|
|
|
|

2012-05-10 09:45
|
|
|
Nu har jag dessutom märkt att totala stigningen för en och samma runda vid 4 tillfällen varierar mellan 193- 2108 m :) jodå, såatt...
|
|
|
|

2012-05-10 18:15
|
|
|
Var det en överaskning? Alla garmins klockor är väl usla på höjdangivelserna - eller skulle 910xt använda barometrisk mätning? Att GPS är värdelöst till höjdmätning är välkänt - jag fick ungefär tredubble totala stigningen på lidingöloppet jämfört med vad banprofilen säger - men med elevation correction när man laddat in det till PC'n (eller webben) så rättar det till sig ganska bra efter kartdata istället
|
|
|
|

2012-05-11 09:11
|
|
|
910 har barometrisk mätning. Det är en av grejerna med 910 kontra 310XT (förutom räkna simtag och utseende; och kanske nän pryl till). ... som jag förstår det...
|
|
|
|

2012-05-11 09:45
|
|
|
Använder den det per default då?
|
|
|
|

2012-05-11 10:22
|
|
|
Barometrisk mätning har sina problem, så att säga att den ena är betydligt bättre än den andra är inte riktigt sant.
|
|
|
|

2012-05-11 11:15
|
|
|
Japp den har det per default (dock så får man kolla i garmin coonect om det är i klickat elevation correction eller inte), jag skickade som sagt tillbaka min. Den har alldeles för mycket fel i dagsläget, dom kommer förmodligen åtgärda dessa men frågan om det tar 1 månad eller 6 månader eller ännu längre...förstår inte hur dom kan komma undan med att släppa en klocka som inte leverera det som utlovats. Verkligen synd för jag gillar Garmin men funkar inte när dom håller på så..
|
|
|
|

2012-05-11 11:18
|
|
|
Har nu fått en ny enhet på garantin. Hittills verkar både puls och hastighet fungera bra. Har inte kollat höjd ännu. Den förra enheten var ett riktigt jäkla måndagsex.
|
|
|
|

2012-06-12 23:00
|
|
|
Även jag har problem med märklig puls på min 910XT.
Jag kan köra ett cykelpass spinning eller motionscykel och allt fungerar (med funktionströja), sen så byter jag bara skor och börjar springa på löpband och plötsligt så har jag 160-180 i puls... märkligt i och med att jag har maxpuls på 173. Rätt kul att springa i joggingtakt med 110% i puls...
Jag har prövat att spänna bandet så hårt att jag knappt kan andas och ingen skillnad. Efter 10-20 minuter så plötsligt så blir det rätt igen..
Hur kan det ske? Vad är felet?
|
|
|
|

2013-02-17 22:42
|
|
|
Glapp i kontakten mellan bandet och sändaren, och studsarna när du springer skapar störningar. Ta av den och sätt tillbaka den ett par gånger.
Det är min gissning.
|
|
|
|

2013-02-17 22:45
|
|
|
Jag tar av sändaren varje gång jag har tränat och sköljer av bandet. Detta pga att mitt gamla band började rosta då jag bara sköljde av av det och inte monterade bort sändaren under torkning.
Jag har inte problem med dålig puls när jag startar träningen med löpning, bara när jag har tränat cykling eller rodd tills jag är helt genomblöt.
Jag skall testa att montera av och på sändaren många gånger nästa gång jag får problem.
|
|
|
|

2013-02-18 21:30
|
|
|
Okej, då kanske chansen att det skall hjälpa är lite mindre.
|
|
|
|

2013-02-18 22:52
|
|
|
Nu var det ett litet tag sedan jag startade tråden och jag har hunnit testa ett otal gånger :)
För det första anser jag att det nya pulsbandet är MYCKET sämre än det gamla hårda. Inte ur bekvämlighetssynpunkt utan hur bra pulsdata jag får.
Felet måste sitta i klockan, jag kör med en edge 500 nu när jag cyklar och får helt andra pulsdata. Bättre och jämnare.
Jag har numera nästan alltid problem med min 910 att pulsen sticker till 85-90% första 10 min. Sen blir det bra. Och då har jag ändå fått en ny utbytesenhet :)
Nä, sammantaget måste jag nog säga att 910 inte är ett flaggskepp. Den är en liten jolle som gör lite av varje, men inget bra.
|
|
|
|

2013-02-23 08:44
|
|