Styrketräning

Halvseriöst projekt - få synliga magrutor

Hej hej.

Min träningspartner fick för sig att vi ska försöka få synliga magmuskler.
Vi tränar och rör på oss en hel del båda två och jag har haft smått synliga magrutor tidigare, så vet att det går att komma till en viss gräns bara genom träning.

Nu går däremot projektet ut på att få dom där riktiga synliga.

Jag är inte så där jättesugen på att ändra kosten allt för mycket, äta tillskott osv. Så inser ju begränsningarna :P Men skulle iaf vara roligt att få lite tips på hur detta faktiskt skulle kunna gå till.

Googlar vi hittar vi i stort sett bara länkar till "så får du magrutor snabbt!!!" och inte riktigt det vi är ute efter.

2012-04-07 15:26
Mer konditionsträning och magträning kommer att göra susen. Vill du inte ändra kosten så får det bli ännu mer konditionsträning.
Lycka till!

2012-04-07 17:13
Jo visst. Har som sagt gjort det med träning tidigare.

Och ändra kosten till vissa gränser är jag villig att göra.
Lite konkreta tips! Eller länkar till bra sidor.

Glömde nog skriva att ingen av oss varken vill eller behöver gå ner i vikt.

2012-04-07 18:47
Men det är låg fettprocent som gör att man får synliga magrutor... Så alltså måste ni i alla fall bli av med en del fett. Och det gör man genom att äta mindre, och träna mer. Finns inga tillskott som får magmusklerna att synas mer. Allt hänger på kost och träning. Smiley  

2012-04-07 20:10
Här är några länkar för magträning.

http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=1057

http://www.ast-ss.se/html/q_a_show.asp?QuestionID=2453

http://www.youtube.com/watch?v=A8c-HJjpZsE&feature=fvwrel

2012-04-08 18:02
Värt att tänka på är att du kan inte "banta" på ett vist ställe, gör du av med mer kalorier än du stoppar in så tar kroppen därifrån som det är lättast, inte där du tränar ( ex magen ). Fett som har legat länge är ofta lite stelare och då svårare för kroppen att omvandla till energi. Nyare lösare fett är lätt för kroppen att omvandla till energi.

Alla har muskler, över allt, oftast är det dolt av ett lager fett. Om du vill att dina muskler ska synas så måste du ta bort det som döljer musklerna.

Det enklaste och minst energikrävande sättet att bli av med fett är att göra av med mer än man stoppar in.

En bakelse äter du upp på två minuter men det krävs mycket rörelse för att göra av med den energin den innehåller.

Så kort sagt, stoppa inte in vad du inte gör av med!

2012-04-08 20:11
Det där youtube-klippet var brutalt. Det måste jag testa!  

2012-04-08 21:18
Johanna: Ja det är jag också medveten om. Men har du några konkreta tips på kost och träning? Är väl främst kosten som känns svår, med vad som ska ätas osv.  

2012-04-10 09:28
linktree linktree: Nej vi går inte och stoppa i oss bakelser eller liknande och förstår kalorier in, kalorier ut.

Planen är att tänka mer på kosten, men fortfarande tycker jag att det är jättesvårt att hitta bra och lättillgänglig information som inte kantas av att det ska gå så himla fort och lätt.

Tänkte att här inne borde det finnas några som gjort den här resan och kunde komma med bra och vettig info! :)

2012-04-10 09:35
Sabina, jag tog mig friheten att kolla på din träningskalender. Och ja, det finns en hel del saker att önska där....
Mycket promenader ser man, inget fel med det men nog skulle du tjäna på att börja ta i lite. Tuffare styrketräning och mera intensiva konditionspass borde vara nästa steg i utvecklingen. Personligen tycker jag att just magrutor inte är ett speciellt bra mål, det är mer ett resultat av att man gör många andra saker på ett bra sätt.

2012-04-10 10:19
Sabina, läs deff-guiden på Kolo, det är en bra början.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

2012-04-10 10:23
Det räcker ju inte med att bara vara deffad, man måste ju ha lite rutor också. Så tipsen om tung styrketräning för magen är på sin plats.  

2012-04-10 11:02
Anders, självklart är det så, men i sista inlägget frågade Sabina specifikt om hur man skulle lägga om kosten. Där är deff-guiden en bra början. Tips på magträning för att ha något att deffa fram hade hon ju redan fått. Och eftersom hon skrev i första inlägget att hon haft smått synliga magrutor förut så antog jag (felaktigt?) att hon redan hade nog kunskap om detta. Smiley  

2012-04-10 11:40
Åsa, sorry jag skrev inte alls mot dig. Det var bara en allmän reflektion. Tror många deffar mycket utan att få några rutor att se på, medan andra har tydliga rutor trots en cm fett ovanpå dem.

Samma gäller ju för resten av kroppen, som en sjysst rygg som på din profilbild

2012-04-10 11:43
My bad! Smiley Jag skyller på att jag ligger nedbäddad med förkylning här hemma och att hjärncellerna verkar ha checkat ut. Men tack för komplimangen Anders, den är väldigt välkommen idag. Smiley  

2012-04-10 14:25
Ang antalet timmar promenader så blir det lätt så när man har vovvsing Smiley

Och som sagt, halvseriöst försök. Vilket egentligen började den här veckan så inte så konstigt att det inte finns så mycket sån träning i kalendern sista tiden :)

Men som sagt, jag har haft dom där Smiley Då ledde jag olika pass tre dagar i veckan (varav core-pass alla tre dagar) plus egen träning. Så vilken sorts träning som krävs för att få magrutor på den nivån jag är ute efter, det skulle jag vilja påstå att jag vet.

Det här projektet är mer en utmaning för oss just för kosten. Jag har aldrig egentligen brytt mig om vad jag ätit och äter väl som de flesta gör. Hemlagat mestadels, fikabröd iaf en dag i veckan, chips nån gång ibland.
Och det lätta att ta bort onyttigheter som fikabröd och chips, det förstår till med en sån som jag :P
Men mina matvanor i övrigt är nog ganska inrutade och dom behöver få sig en liten knuff för att det ska bli någon skillnad :)

2012-04-13 09:05
Tack för länken Åsa!  

2012-04-13 09:16
Hej!
Jag är ny här och har börjat röra på mig igen efter en massa år av slött liv.
Jag kan inte springa pga skada i ena foten.
Men jag går numera varje dag och försöker öka tempot efter hand.

Jag undrar om du inte skulle kunna mäta dina sträckor du går och därmed också få koll på tempo och hur du egentligen anstränger dig. Finns det en möjlighet till en rejäl tempoökning under alla dina promenader borde det ge lite resultat på sikt.

mvh

2012-04-22 11:04
Paul: Hur menar du? Vad för resultat borde jag få på sikt?  

2012-04-26 20:10
..du ville ha lite tips..så här kommer ett par av mina..(som fungerar för mig) =)

Kost: Undvik snabba kolhydrater men framför allt....ta bort allt SOCKER :)
Du kan faktiskt äta rätt mycket om du äter rätt... :)

Träning: Rekommenderar "Anaerobisk träning". Eller ett tränings upplägg som gör att du kan ha ett relativt kortvarigt pass, fast med hög intensitet.
Tex. styrketräning eller snabba cykelrundor / sprintlöpningar.
Prova att mixa din träning lite...:)

Personligen så har jag lite olika perioder i min träning, och just nu inför sommaren, lägger jag in ganska mycket av typen anaerobisk träning. Där jag använder mig av Tabata intervaller i gymmet. Lägger även in roddmaskin och korta löpningar på bandet i passen ibland, just för att få upp pulsen.Även intensiva box pass på säcken, blandat med lite hopprep, ruscher och sit ups. Sen cyklar jag en hel del, där större delen av sträckorna blir korta och intensiva.

Givetvis så blir det en del aerobisk (uthållighets) träning när det gäller cykeln framförallt, men även simning, då du istället är beroende av syret, för att orka så länge som möjligt. Alltså en mixad träning, och som sagt...nu inför sommaren, med stort fokus, på de korta, intensivare förbränningspassen. Puls puls puls!!!

Fördelarna med denna träningsform (Anaerobisk) är ju att, när man snabbt ökar sitt tempo, eller intensitet, så hinner inte kroppen riktigt med att ta upp tillräckligt med syre, för att använda som energi. Då kommer den, förhoppningsvis om allt står rätt till...att förbränna den energi som finns lagrad i musklerna istället. Dvs glykogenet....

Givetvis finns det alltid risk att man kan förlora lite muskelmassa i processen...men jag lägger alltid om min träning med jämna mellanrum (Helst 6 veckors intervaller), så kan jag behålla det mesta av det jag byggt upp.

Sen använder jag mig av periodiskt fasta emellan åt också...men det är en helt annan historia det :)

Kan rekommendera dig att titta in på Johanna B:s blogg, och använda dig av hennes träningsupplägg. Body rock TV. Väldigt effektivt.
Även Lennart K, la in ett Youtube klipp på detta...
Börja försiktigt bara, och öka efter hand...

Ett bra citat att ha i bakhuvudet:
"Anaerobisk träning bygger upp dina muskler och din styrka
- medan aerobisk träning bygger upp din hälsa"

Men tänk på att alla är vi olika, och således fungerar olika metoder, olika bra, på olika människor... :)

Lycka till med dina mål....

2012-04-27 17:45
Som så många här tidigare sagt så är det ingen större hemlighet hur du ska lyckas, färre kalorier in och mer träning.
Jag hittade Athlean-X på youtube och började köra 4 minutes of hell workout som avslutning på varje pass på gymet, i början orkade jag knappt med ett varv men till slut så gick det faktiskt att köra både två och tre varv.

Kolla in detta klipp för att få se hur det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=NqvooBJ8FY8

Lycka till.

2012-05-03 11:28
Tack så mycket Magnus!

För den som är intresserad så är projektet som sagt inte så seriöst, vilket ju gör det hela svårare Smiley

Men alla tips är välkomna för jag skulle gärna få så mycket info att det börjar lägga sig längst bak i huvudet och att jag tränar/äter "rätt" utan att tänka så mycket på det. För jag är först och främst lat, vad gäller stora förändringar, och tränar för att må bra :)

2012-05-12 13:25
Se det positivt...du är duktig på att vara lat Smiley  

2012-05-12 19:03