Knivsta träningsgrupp

Gemensam löpning i Knivsta

Gruppen "Knivsta hålligång" från jogg.se kör gemensam löpning söndag den 8 april kl 10:30 och tisdag den 10 april kl 19:00. Funbeatare (och andra löpare) är också välkomna! På söndag träffas vi vid Interflora mitt emot biblioteket och på tisdag vid elljusspåret. Det blir ett distanspass imorgon och kvalitet på tisdag. På tisdag kör vi nog så att vi tar gemensam uppvärmningsjogg och sen så kör var och det som man känner för. För min del blir det nog fartlek.  

2012-04-07 10:35
Vi har ändrat tiden för imorgon, det blir kl 19:30 i elljusspåret. Kan ju tillägga att vad för slags pass det blir är öppet. Vi värmer nog upp tillsammans och sen så kör man det man själv känner för, så det blir ett pass som passar alla. Eventuellt så kan jag inte komma för jag har fått ont i lårmuskeln och det kan vara en liten bristning. Men flera andra kommer.  

2012-04-09 12:50
Låter lockande! Jag är knivstabo, men också småbarnsmamma, så det kan vara kinkigt att komma iväg en vardagkväll. Men nu vet jag att ni finns, så kan jag haka på någon helg.  

2012-04-09 21:07
Vi har haft gemensamma pass de senaste fyra helgerna och det blir säkert nåt nu i helgen också. Vore skoj om du kom med Åsa!  

2012-04-10 13:01
Nu är jag med i gruppen. Kul! Sällskap på löprundorna är mycket roligare. Nser fram emot fler initiativ. Råkade vara bortrest den här gången, men det blir väl fler,  

2012-04-10 19:02
Bra Peter! Precis, det kommer fler chanser. Vi har jättekul på våra gemensamma pass. Idag var vi fyra som gav oss ut i regnet och sprang i elljusspåret och det gick bra. Vi körde gemensam uppjogg och sen valde vi att köra lite olika pass, jag körde fartlek och det gick bra. Halkade till och stod på öronen men utan att skada mig.

Skulle vilja köra mitt långpass på söndag i sällskap med några andra. Kruxet är att jag har lite problem med benhinnorna så jag springer mest i terräng, vilket kanske inte gillas av alla. Brukar springa i Ängbyskogen, Oledaskogen och på Upplandsleden söderut. Nån som vill hänga med?

2012-04-10 22:04
Allie! vilket tempo springer du i? Jag har 26 km i planen på söndag med fartökning mellan km 21-23 och jag brukar springa långpassen i ca 5:30 till 5:40 fart. Jag skulle vilja lära mig mera om terrängspår i Knivsta, då jag tycker att det är väldigt dåligt med det.  

2012-04-11 10:47
Kul Mats! Tempot beror på var jag springer, är det på vägar så är mitt komfortjoggtempo ca 5:35-5:45 beroende på dagsformen, men 5:30 är inget problem. I terräng går det långsammare, det gör det ju för alla. Det kanske blir 6:20-6:30 beroende på vad för slags terräng det är. Och nu tänker jag inte på elljusspåret, där går det betydligt fortare.

Jag springer inte så långa långpass. I söndags sprang vi 16 km (i terräng) på ca 1:43, kan tänka mig att springa 1:50 på söndag, så du kan ju avsluta ditt pass på egen hand efter 17 km eller så. Om någon vill hänga med men springa kortare än mina 17 går det också bra, man kan ju hänga med på ett varv i Ängbyskogen bara eller hänga med tills efter Oledaskogen. Tänkte börja med ett varv i Ängbyskogen och sen ta ett varv i Oledskogen och sen springa vidare till Upplandsleden och springa en bit på den söderut, om ingen annan har nåt annat roligt förslag. Kanske finns det fler lämpliga skogsområden att springa i här i närheten. Det ska vara områden med stigar, för OBT springer jag inte. Smiley

Vilken tid på söndag skulle passa?

2012-04-11 11:21
Räkna med mig. Springer gärna på förmiddagen, då frugan ev skulle iväg och rida på eftermiddagen. Vad tror du om 10:00?  

2012-04-11 18:27
Hej,
Ett terrängpass på söndag låter toppen. Dock ser jag att jag är betydligt långsammare än ni. Just nu gör jag nog 7 min/km i terräng - får skylla på att jag är gravid Smiley Kan jag komma med en bit på vägen, och sen vända hemåt i egen takt?

2012-04-11 18:33
Absolut, Åsa, kul om du kommer med! Det är väl ok med dig med, Mats? Kl 10 vid Interflora mitt emot biblioteket, då. Om tiden passar med Åsa.  

2012-04-11 20:42
Kommer nog gå alltför långsamt för mig. Spring tillsammans ni, så tar jag det annan gång. Satsar nu för min första maraton och den kommer att gå i 5 min/km fart.  

2012-04-11 20:48
Okej. Ett pass i elljusspåret på tisdag den 17 kanske kan vara nåt istället? Knivsta hålligång från jogg.se har ett pass där då. Vi träffas 19:30 och joggar upp ihop och sen så kör vi lite olika pass, var och kör som den vill så alla kan vara med. Alla är välkomna!

Åsa, då blir det du och jag då på söndag, om ingen annan vill hänga med. Kanhända dyker det upp nån mer som vill hänga med. Om jag får önska så träffas vi lite senare än kl 10, för jag är morgontrött, men jag kan den tiden om det inte funkar senare. Smiley

2012-04-12 01:34
Hej Allie, det går jättebra med en senare tid. Räcker det att vi säger kl 10.30? (Jag är mamma till en tvååring, och därför morgonpigg vare sig jag vill eller inte)

Ska bli kul att ses!

2012-04-12 12:44
Hej!

Absolut, 10:30 är mycket bättre. Smiley Då säger vi det. Det ska bli jätteskoj!

2012-04-12 13:11
Allie, Var ska vi ses? Jag bor i Östra ängby, så Ängbyskogen låter bra, men den är ju rätt stor.  

2012-04-12 18:50
Hej!

Jo, jag tänkte att vi skulle ses utanför Interflora, som jag skrev ovan, det här gänget som jag pratat om, "Knivsta hålligång" brukar träffas där och det kan hända att någon av dem vill följa med på söndag och det är nog enklast då att ses i centrum. Gå förresten gärna med i gruppen, på jogg.se, här: http://www.jogg.se/Grupper/Grupp.aspx?id=209

Men, om du tycker det blir jobbigt att ta dig till centrum så kan jag/vi möta dig vid slutet av Gredelbyledens bro över järnvägen på gångvägen bredvid, på Ängbysidan. Om jag börjar jogga 10:30 från centrum är jag där 10:35. Blir det bra? Därifrån är det bara två minuters jogg till stigen som jag tänkte vi ska springa på.

2012-04-13 00:39
Åsa, jag måste tyvärr ställa in imorgon. Det har dykt upp en sak som gör att jag måste resa bort och jag kommer inte vara hemma på förmiddagen. Kommer hem på eftermiddag/kväll men vet inte när så jag vågar inte bestämma något. Jag ber om ursäkt för det.  

2012-04-14 11:00
Allie, inga problem. Jag har själv fått förhinder. Kanske nästa helg? Nu vet jag i alla fall att ni finns! Ha en bra helg.  

2012-04-14 17:52
Bra.SmileyJa, gärna nästa helg! Tack och detsamma.  

2012-04-14 19:44
Hej alla Knivstalöpare och även andra intresserade. Nu startar jag upp en generell tråd för tisdagspass för oss som gärna vill ha löpsällskap. (www.jogg.se ,gå med i gruppen Knivsta hålligång och läs tråden för att hålla koll på aktuell info)

Samtliga tisdagspass för gemensam träning framöver kan vi säga är prelimärt i elljusspåret kl 19.30.

I stället för att hela tiden starta upp en ny tråd (på www.jogg.se) för varje tisdag hoppas jag på att denna tråd kan användas i så stor utsträckning som möjligt för diskussion och information om våra tisdagspass.

Hoppas på att våra gemensamma, trevliga tisdagsträningar fortsätter att pågå.

Jag kan inte garantera att mer information från mig kommer att presenteras här på funbeat. Hänvisar till www.jogg.se för information.

2012-04-19 12:54
Tack för bra initiativ Marcus. Jag noterar 19:30 tisdagar och försöker komma dit. Kör inte jogg, men är ingen där springer jag ändå de gånger jag kommer...  

2012-04-19 22:29
I'll keep you posted, som jag meddelat tidigare (men det var i en annan tråd, om Knivstapassen, i gruppen Löpning här på Funbeat). Kommer meddela vad för gemensamma pass som är på gång. Smiley Just nu är det bara tisdagspassen på gång, intresset för gemensamma distanspass på helgerna verkade dö ut. Det kanske beror på att jag bara vill kuta i terräng just nu och många vill nog hellre springa sina distanspass på vägar.

Åsa: Ska vi jogga nåt på söndag? Smiley Nån mer intresserad? Jag kan bara springa i terräng för närvarande, har benhinneinflammation, så jag kan inte hänga med om det är löpning på väg som önskas. Men jag tänker springa långpass i terräng på söndag och helst i 6:00-7:00 tempo merparten av tiden (det går långsamt när man springer i terräng!) men jag kan tänka mig att springa långsammare en stund!

2012-04-20 01:42
Hej Allie,
Jag är gärna med på söndag! Som sagt vet jag inte hur mycket distans jag orkar, men jag är med ett tag och vänder hemåt när magen fått nog. Ska vi ses utanför interflora söndag kl 10.30?

2012-04-20 18:22
Hej!

Ursäkta sent svar, har haft fullt upp och inte haft datorn igång. Om du fortfarande kan (?) så gärna! Jag kommer springa drygt två timmar och jag antar att du inte springer så långt nu men det är roligt om du hänger med ett tag. Vi ses imorgon då, vid Interflora 10:30, om du inte fått förhinder.

2012-04-21 19:47
Hej Allie,
Hoppas du hinner se det här. Jag vaknade i morse med tjock hals och täppt näsa, så jag tror jag får hålla mig inne idag. ´Hoppas du får en skön löptur!

2012-04-22 08:25
Hej Åsa!

Jadå, hann se det här innan löpningen. Vad synd, men vi får ta det en annan gång när du är frisk. Krya på dig nu! Smiley Fick sällskap av Marcus A och vi hade trevligt i det grå vädret trots att det regnade emellanåt.

2012-04-22 14:06
Peter, Jag tänkte köra en träningsultra nu på fredag Knivsta-Lagga-Funbo-Uppsala C-Sunnersta Pizzeria (45 km). Haka gärna på om du har möjlighet. Siktar på 6.30 tempo.

Åsa, synd att du var sjuk idag och missade dagens trevliga pass som möjliggjorde att jag kunde motivera mig att köra över 20 km trots väder. Krya på dig!

Peter igen, håller tummarna för att du kommer loss antingen på fredag eller iaf på tisdag kväll! Jag tänkte testa att försöka persa på 2,2-banan!

Allie, kanonbra pass idag vi hade. Jag tar nog vilodag i morgon måndag tror jag. Kan behövas! Vi ses på tisdag. Hoppas det blir många som kan komma.
Du var imponerande stark idag under passet. Framförallt stark fartökning på slutet.

2012-04-22 17:01
Tack Marcus! Det låter bra med vilodag idag. Ses imorgon!  

2012-04-23 14:03
Allie, Jag var helt slut idag så vilodagen kom väldigt lägligt, samt att jag var lite stel och öm om vänster vrist. I morgon är det nya, friska tag med träningen igen. Känner mig laddad inför morgondagen! Ser ut att bli regn i morgon igen. Börjar bli lite komiskt, men vi börjar bli vana nu med regnpass, eller hur ? Smiley

Till er alla.
Ändrade planer till på fredag. Blir nog ett kortare pass i elljusspåret (10-15 km), men knappast kl 8.15 Smiley Den som vill får förstås hänga med. I så fall föreslå tid.
Det var tänkt att jag skulle köra en ultra på fredag, men nu ser det lite osäkert ut om jag hinner avsätta så mycket tid och eventuellt har jag fått tag på en startbiljett till Lidingö ultra 50 km på lördagen,vilket då knappast gör det lämpligt att köra en ultra dagen före Smiley
Ska bli skoj i fall det blir Lidingö på lördag. Sprang loppet 2009.

2012-04-23 20:48
Marcus, jag ska göra en 80 min distansträning på fredag så det kan passa bra. Dock är det ju arbetsdag så när på eftermiddagen det blir vet jag inte riktigt. Hur som vore det kul med sällskap...  

2012-04-24 15:29
Peter, vad kul. Då gör vi så här helt enkelt. Föreslå en tid till mig, Jag anpassar mig helt enkelt! Om jag uppfattade dig rätt skulle du arbeta på till på eftermiddagen, men kanske slutar lite tidigare på fredagen? Optimalt vore om vi kunde köra så tätt efter ditt jobb som du har möjlighet så det inte ligger för sent på fredagen med tanke på att jag ska köra Lidingö ultra på lördagen. (Det blir LU för mig!)  

2012-04-24 15:52
Låter bra! Det bli kul. Jag försöker komma iväg så fort det går, får i mig lite näring och så dyker jag upp i Knivsta efter ett samtal till dig. Skulle tippa på 4-4:30...  

2012-04-25 06:52
Hej vänner,
Lite snopet, men foglossning tvingar mig att inte springa, åtminstone inte de närmaste veckorna. Får trösta mig med promenader bland blå- och vitsippor. Hoppas vi ses i spåren en annan gång.

2012-04-27 18:38
Tackar Peter för bra pass. Som jag nämnde så blir det ett pass på onsdag kväll kl 19.30, dvs flyttar tisdagens pass pga 1 maj.  

2012-04-27 20:04
Detsamma. Mycket roligare med sällskap! Är det något speciellt inplanerat till onsdag?  

2012-04-28 11:01
Åsa: Vad tråkigt med foglossningen! Promenader bland vit- och blåsippor är inte så dumt det heller. Vi får ses längre fram i spåret, absolut vännen. Smiley

Peter: Vi har inget mer inplanerat än att vi träffas 19:30 vid elljusspåret. Förut har vi kört så att vi joggat upp 2,2:an tillsammans och sen kör var och en som den vill. Jag kommer nog köra snabbdistans eller ett slags backintervaller, fort uppför backarna och långsamt resten.

2012-04-28 18:27
Peter, Nytt gemensamt pass nu på tisdag kl 19.30, elljusspåret Hoppas du har möjlighet att vara med då.  

2012-05-03 14:01
Verkar perfekt. Ska köra fartlek 45 min då, så om fötterna håller blir det löpning och inte MTB...  

2012-05-04 11:21
Jag dyker upp 19:30 idag för lite intervaller. 5x5 min eller tusingar. Vad ska ni köra?  

2012-05-08 17:19
Tack för ett kul pass igår Marcus och Jonas. Känns bra i kroppen idag. Idag blir det nog bara lite styrka. VI ses på tisdag samma tid.  

2012-05-09 09:26
Förutom det sedvanliga tisdagspasset den 15 maj kl 19:30 i elljusspåret har vi ett pass på gång imorgon den 12 maj kl 16 i elljusspåret. Gemensam uppjogg och sen valfritt upplägg, jag ska nog köra fartlek, men vill man t ex bara jogga runt går det bra. Hittills är vi bara två anmälda till lördagspasset, men förhoppningsvis blir vi fler.  

2012-05-11 13:32
Oj, nu har jag inte varit in här på ett tag ser jag.
Tack Själv Peter för senast. Du har verkligen snabbhet i dig. Cyklingen har hjälpt till en del antar jag. Känns bra med hälen?
Som du märker så blir det lite pass då o då. Kan ibland bli fler gemensamma pass på en vecka. I morgon blir det inget kvällspass, men blir troligtvis ett lunchpass iaf!

2012-05-21 22:07
Jag får nog också änta till nästa vecka och axelläkning. Njut av solen!  

2012-05-22 08:02
Tänkte bara tipsa om att Åsa Bokenstrand, en duktig löptränare, kör löpträning på torsdagar kl 19 i Knivsta CK:s regi. Samling vid elljusspåret.

2012-05-22 11:12
Hej! Nu har jag hittat hit (tack vare Jens ovan) KUL! Alltså jag titulerar mig INTE löptränare men söker gärna löpsällskap då jag springer rätt mycket och ensam. Har ingen möjlighet att komma ner ikväll men skulle gärna ha med mig träningssällskap på ett långpass på lörd. Jag har planerat 30 km i 5-5:15 fart. Jag har en runda på asfaltsvägar runt Lagga, gamla Alsike, Vassunda. Nån som vill hänga på vid 9-10 tider (jag är flexibel men springer gärna morgon/ f m)...  

2012-05-22 14:23
Hej Åsa B, vad kul att du hittat hit!

Torsdagsträningarna kan kanske passa, men jag har ju en träningsplan och min coach (jag själv, hehe) är så benhård att jag måste genomföra de planerade passen. Vad har ni för upplägg? Kan man komma och vara med på uppvärmningen och sedan köra som man själv vill? Imorgon har jag tänkt springa 14 km i elljusspåret varav 11 ska vara i min tröskelfart kring 4:45-fart.

Gemensamt långpass låter kul, men ditt långpasstempo är för snabbt för just mig, jag softar på långpassen. Smiley Förhoppningsvis finns det andra som kan tänka sig att hänga med. Jag kutar just nu mina långpass i terräng också eftersom jag har lite bekymmer med en benhinna.

2012-05-24 02:54
Hej Åsa, kul att se dig här. Jag få ansluta mig till Allies syn, tyvärr kan jag nog inte sparra dig på långpass. Jag håller lite lägre fart jag med.
Hur som, vid något tillfälle borde vi kunna köra lite gemensam uppvärmning och sen individuell kvalitet och så trappa ner ihop, stretcha och prata lite eller vad som. Allt som ger lite sällskap förgyller ju löpningen.

Intervaller och fartlek brukar vara ganska lätt att köra ihop dessutom. Jag sprang med Uppsala en stund och då hämtade man enkelt upp varandra i "vilan" och så drog alla på själva i intervallerna. Blev roligare ändå och det peppar att hålla intervallen ordentligt.

Vi kanske kan prata med in coach Allie och se om hon kan tänka sig att anpassa ditt schema något för att det ska passa in. Min brukar vara lite felxibel om än väldigt envis.. Smiley

2012-05-24 21:42
En varm helg bjöd på 33.5 km kuperad bana, 5:20 min/ km i snitt, stumnade lite på slutet och tappade fart sista 3 km :)

Håller med att det funkar bra att köra kvalitetspass ihop. Är ju sporrande att ha lite folk omkring sig. Jag "tycker om" att köra 1000m intervaller, dock är ju det riktigt grisigt så där är det ju kul om vi skulle kunna dra varann lite... Annars gillar jag (förutom långpass då) backintervall eller kortare sprints 100-200m. Funkar ju jätte bra att värma upp ihop och sen jobba på lite som det passar en själv på en given bana så ser man varandra lite då och då iallafall = bra för motivationen.

Jag tänkte köra 1000ingar imorgon, månd. Runt trunstakorset, alsike (tot 8km, varannan tempo, varannan bekvämt). Tiden kan vara flexibel men gärna runt 19. Nån som vill haka på?

(Jag brukar träna uppe i elljusspåret på torsdagkvällar kl 19 ibland själv ibland med en till tjej eller två men nu på torsdag kan jag ej.)

Jag ska springa min första terrängultramara "Jättelångt" 68 km ute i Roslagen om 2v. Nån av er som ska springa den?? Tar gärna emot lite tips eller snackar igenom upplägg... (har 16 maror på CVt men vet inte om det hjälper mig... känner mig lite nervös...)

2012-05-27 20:52
Hej Åsa, Kul att läsa om dina träningsupplägg här. Jag kan nog följa med på dina pass ibland. Du kör ju riktigt bra med kvalitetspassen och det är väl min svaga punkt som ultralöpare. Jag har sprungit ett 30-tal ultradistanser under mina drygt 3 år som ultralöpare. Tänker också köra Jättelångt.

Torsdagskvällar hade jag innan jag såg dina inlägg tänkt att köra på och i stället för att köra med Uppsala LKs regi som jag är klubbledlem i så stannar jag gärna kvar i Knivsta då det är tidseffektivt. (Varför gå över ån efter vatten)

Dina långpass på lördagar lät intressanta. Kankse att jag inte orkar köra 30 km i 5-tempo, men skulle nog kunna köra iaf 15-20 km gemensamt i den farten du föreslår och sedan kan jag köra resterande i mitt eget "ultratempo" på egen hand.

Själv försöker jag köra en ultra i veckan numera då jag märker att jag utvecklas starkt inom ultra när jag kör på det sätter. Ett upplägg i enlighet med Ultramästaren Rune Larsson. Nu senaste två veckorna har det dock inte blivit så, men det är tänkt som ett genomsnitt med 1 ultra i veckan. Är du nyfiken på ultra och får mersmak av ultra efter Jättelångt så tycker jag du ska testa någon etapp runt mälaren runt. Vi är ett gäng som kör 50 km per dag i snitt 8 dagar sträck och har inget emot att ha sällskap av folk som enbart kör någon enstaka etapp. Det kommer att ske 4-11 augusti.

När det gäller träning och tävling är jag i princip "allätare". Tävlar på alla distanser, 5 km upp till 161 km/24h/48h och tränar både långt och ibland lite inslag av kvalitetspass (min svaghet som jag vill bättra på)

2012-05-27 21:43