|
Jag skulle vilja prova att springa 2000 m på en 400 metersbana i Uppsala men då jag är nyinflyttad har jag inte koll på om/var det finns en öppen sådan. Är det någon som vet var närmaste är?
|
|
|
|

2012-04-05 11:35
|
|
|
Det finns faktiskt inga 400m-banor alls i hela uppland! http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=11161795484497621139...
Eller? Komplettera gärna! Själv har jag (som kansliansvarig Smålands Friidrottsförbund) sett till att samtliga finns med i Småland.
|
|
|
|

2012-04-05 11:44
|
|
|
Anna: Nu vet jag ju inte var i Uppsala du bor men Studenternas borde funka bra.
Markus: Du vet att Stockholms Stadion ligger i Uppland va?
|
|
|
|

2012-04-05 11:48
|
|
|
Haha, nej mina geografikunskaper hade uppenbarligen lite brister. Uppland trodde jag låg norr om hela Sthlm. Lurades kanske av Uppsala läns gränser på kartan?
|
|
|
|

2012-04-05 11:51
|
|
|
Gränsen för Uppland som landskap går vid slussen.
|
|
|
|

2012-04-05 11:54
|
|
|
Men hallå, landskapen Uppland och Södermanland delar visserligen Sthlm mitt i tu, men nu finns det ju faktiskt ett distriktsförbund för Sthlm även om det inte finns något "landskap" för Sthlm. Jag gissar att deras område handlar om Sthlms LÄN (Möjligen inte det område som sticker iväg åt nordväst?), och att Upplands- & Södermanlands distriktsförbund således får inskränkta områden jämfört med "landskapen" ? Även Smålands FIF skiljer sig en aning jämfört med landskapet Småland, vi består istället av länen Kalmar, Kronoberg och Jönköping.
Men var gränserna för län och förbund går är kanske inte vad vi diskuterar, bara jag som intresserade mig för detta.
|
|
|
|

2012-04-05 12:00
|
|
|
Friidrottsdistrikten matchar inte nödvändigtvis varken län eller landskap. Stockholmsdistriktet är definitivt inte Stockholms län. Ett län som innehåller både Södertälje och Norrtälje.
Men som sagt, det är en annan diskussion.
|
|
|
|

2012-04-05 12:06
|
|
|
Förmodligen är Google-kartan inte helt uppdaterad vad gäller Uppland. Eller många andra distrikt.
En from förhoppning vore att någon dag ha en komplett databas i stil med: http://www.runtrackdir.com/
|
|
|
|

2012-04-05 12:07
|
|
|
Det går utmärkt att springa på studenternas!
|
|
|
|

2012-04-05 21:10
|
|
|
Jag la till Studenternas IP på kartan.
Såg också några andra ovaler, men på flygfoton verkade de inte ha syntetbeläggning. Någon som vet om de har användbara banor med grus/kolstybb?
|
|
|
|

2012-04-06 09:18
|
|
|
Den i valsätra har inte syntetunderlag och är inte heller fullt 400 m
|
|
|
|

2012-04-07 15:58
|
|
|
Tack Jens, det är noterat.
|
|
|
|

2012-04-07 21:57
|
|
|
Österängens IP är 400 meter prima kolstybb. Ligger i Fålhagen.
|
|
|
|

2012-04-08 15:51
|
|
|
På tal om studenternas. Är det bara att åka dit eller måsta man passa speciella tider eller boka sig någonstans?
|
|
|
|

2012-04-08 16:18
|
|
|
Tack Johan, då är även det inlagt på kartan.
|
|
|
|

2012-04-08 18:18
|
|
|
Mats, har du fått reda på hur det ligger till med tillträdet för allmänheten att träna löpning på Studenternas Ip? Jag har mejlat kommunen och frågat men har inte fått svar. Var förbi en eftermiddag för nån vecka sen (en tisdag) och det var många därinne som sprang på banorna, men entédörren var låst. Man kanske måste ha passerkort och medlemskap i någon Uppsalaklubb för att få tillträde, jag vet inte. Österängens Ip kanske är ett bättre alternativ ändå, har för mig att det är ett lågt staket runt och att inget hindrar en från att gå in där, plus att det säkerligen är mindre folk och färre matcher där. Frågan är bara hur det är att springa på kolstybb, nån som vet? Det lär väl gå snabbare på tartan, eller? Och tartan är väl mjukare?
|
|
|
|

2012-06-01 02:38
|
|
|
Jag vet inte än om man har fritt tillträde till studenternas. Jag frågade en som tävlar i friidrott på veteran nivå och han tyckte att det bara var att planka in.
Däremot tipsade han också om Midgårdsvallen i Märsta som har en fin tartanbana.
Vi kanske kan göra sällskap någon gång i sommar. Har aldrig sprungit på bana i "vuxen ålder"
|
|
|
|

2012-06-01 08:22
|
|
|
Det är bara att knalla in genom stora grinden vid parkeringen! det är öppen för det mesta utom sent på kvällen!
|
|
|
|

2012-06-01 14:56
|
|
|
Okej, Jens, tack för tipset! Man måste då alltså gå in från andra sidan, från Sjukhusvägen eller vad den nu heter. Planka in genom att klättra över det höga staketet vågar jag inte, det skulle kunna sluta med ett fall.
Mats: Absolut! Midgårdsvallen verkar bra, men det är lite dyrare att åka till Märsta (med SJ) än till Uppsala (med UL), vilket jag dessvärre måste tänka på. Man kan ju iofs cykla till Märsta, men då kanske man tröttar ut benen så intervallerna går kasst.
|
|
|
|

2012-06-02 00:54
|
|
|
Vi springer väl dit
|
|
|