Triathlon

Nordens enda växlingsområde inomhus...

11 - 12 Augusti kommer Lactat3 arrangera Nordens enda triathlontävling med inomhus växlingsområde iform av att förlägga detta i Löfbergs lila Arenan i Karlstad. Dagen innan kommer vi arrangera simtävlingen i klass med Vansbrosimmet och kommer sträcka sig medströms mellan "LLA Arenan" och centrala Karlstad (3km). (Se kartor i länken) http://www.lactat3.se/tävlingar/lactat3-arrangerar-4782493

Vi hoppas att alla tillstånd och förhandlingar går i lås så Lactat3 kan skapa en av Sveriges mest attraktiva motionslopp, en folkfest.

Karlstad Triathlon & Simmet riktas främst till motionärer 2012. Bakom projekten ligger nystartade triathlon sport teamet Lactat3 och Johan Hellström.
Jag har även tecknat ett samarbetsavtal med Färjestads och Håkan Loobs eventbolag Great Events of Karlstad AB som gör det möjligt att utnyttja arenan i tävlingen. Växlingarna mellan simning, cykling och löpning ska ske på den täckta hockeyrinken.
– Det blir unikt i triathlonvärlden. Bara London har haft växling inomhus förut, berättar Pär Johansson pressansvarig för Lactat3 som tillsammans med Johan Hellström som är projektledare för den nya tävlingen och sportchef.

Perfekt att prova era växlingsrutiner samt långsim innan Kalmar...

Officiell hemsida kommer inom kort

MVH
Johan Hellström
Sportchef
www.lactat3.se

2012-04-03 11:09
Jaha, köp en banner.  

2012-04-03 11:18
Konstigt, ingen tävling i Svensk Triathlons kalender. Bolagsnamn och org. nummer finns inte i bolagsregistret...

Aprilskämtet i Karlstad lär ha varit att stan köpt och avsåg flytta Vansbrosimmet dit.

2012-04-03 12:06
Tävlingen blir av !!!

# Officiell hemsida och STF kalender närvaro blir verklighet inom dom närmsta dagarna.

# Lactat3 är arrangörsförening och har registrerat org.nr & föreningsnummer
http://www.lactat3.se/kontakt-4075425 sen föreligger bolagsavtal mellan olika bolag i projektet... om det är det som är intressant i sammanhanget?

# Tänkte bara sprida informationen till dom som vill ha glädjen att prova ett roligt motionslopp, så bannerköp är inte aktuellt i detta läge.

Johan Hellström

2012-04-03 13:21
Jaha, en nyreggad sportchef.  

2012-04-03 13:43

"Aprilskämtet i Karlstad lär ha varit att stan köpt och avsåg flytta Vansbrosimmet dit."

Nä det tror jag inte. Det var att FBK skulle ta SM guldSmiley

Fö tycker jag att detta är på tiden. Tänker på alla GS (Gôrslitet) som jag genomfört här i Karlstad. Tyvärr är man långt från den tidens form så nä kanske inte något jag ska ge mig in på.

Och inte är detta något aprilskämt inte.

http://www.nwt.se/sport/article1076695.ece

Ja om nu inte NWT Kör sitt den 22/3.

Vänligen

P.

2012-04-03 23:40
Ja varför inte. Tränar ju på Velodromen inomhus men där växlar man aldrig, så kanske jag ska prova att växla inomhus i solstan i stället.  

2012-04-03 23:50
Jag surfade runt lite på sidan och det är ett märkligt sammanträffande att era medlemmar har samma förmåner som Triathlon Väst. Ordagrant, faktiskt:

"Som medlem får du möjlighet att vara med på våra träningar, åka på rabatterade träningsläger, köpa träningsprodukter till rabatterade priser från våra sponsorer, tillgång till hjälp och expertis från tränare (sim, cykel, löp & träningsupplägg), mm, mm.
Varje medlem förväntas ställa upp och vara med som funktionär på våra tävlingar, Undantag för Elitsektionen som bör tävla."

Dålig fantasi?

2012-04-04 09:37
Tycker det låter kanon! Superkul att se hur hela triathlonSverige rör på sig.
Fram för mer sådana här "unika", annorlunda och spännande tillställningar/lösningar!

Fortsätt rocka grabbar!

2012-04-04 09:40
Alex, det finns mycket bra saker som skapas där ute av många och det vi försöker skapa i klubben är idrott baserat på glädje och utveckling, skulle det betyda att man kopierar vinnade koncept så kan jag tycka att det är ett mindre "regel" brott i funbeats jantelag. Det finns mycket vi har benchmark:at från andra verksamheter i skapandet av lactat3.. allt från resebyråer till fotbollsklubbar och det är väl skoj, bäst av alla världar.

Vi blir stolta om någon kopierar oss, det är ett tecken på att processen är skapande.

2012-04-04 14:45
Det har inget med jantelag att göra. Det känns bara lite konstigt att kopiera hela stycken med text rakt av. Du/ni verkar angelägna om att ge ett seriöst intryck och då tycker jag inte att sånt hör hemma.  

2012-04-04 21:26
Jag kanske var otydlig. Från triathlonvast.se:

"Som medlem får du möjlighet att vara med på våra träningar, åka på rabatterade träningsläger, köpa träningsprodukter till rabatterade priser från våra sponsorer, tillgång till hjälp och expertis från Tränarrådet (sim, cykel, löp & träningsupplägg), mm, mm.
Varje medlem förväntas ställa upp och vara med som funktionär på vår tävling, Göteborg Triathlon. Undantag för Elitgruppen som bör tävla."

2012-04-04 21:28
*gäsp* *zzzZZZZzzzZZZZ*

Jag är säker på att det kan bli en riktigt bra tillställning det där!!! Lite fel i tid för min egen del, men det kommer säkerligen fler tåg i framtiden Smiley

2012-04-04 21:41
Jag tycker det är bra med nya arrangemang och att sporten lyfts fram.

Tyvärr insåg jag just att jag befinner mig på en solig ö när denna tävling går av stapeln i en solig stad, så det får bli ett annat år.

2012-04-04 21:49
Varför kör dom inte hela loppet under tak eftersom detta verkar vara en jättegrej?  

2012-04-04 21:55
Hur skulle det få plats i Löfbergs lilla Arena? Kanske okej om Löfbergs stora Arena varit ledig.  

2012-04-04 22:21
Det är väl ingen som sagt något om arrangemanget i sig.  

2012-04-04 23:16
@ Johan

Kul att Karlstad ska arrangera en tävling!

Angående hemsidan/informationen på den, speciellt tävlingen så skulle jag personligen uppskatta informationen om vilken distans tävlingen ska arrangeras på var tydligare! Potentiella deltagare sak inte behöva leta efter informationen :)

Kör hårt!

2012-04-06 07:13
@ Lars
Vår hemsida kommer att släppas i dagarna, här kommer distanserna som det kommer att tävlas i under Karlstad Triathlon

Sprint om 400 meter simning, 20 km cykling och 5 km löpning
Olympisk om 1500 meter simning, 40 km cykling och 10 km löpning
Stafett där ett lag består av tre deltagare, en gren var och distanserna är samma som i sprint.

Hoppas vi får se dig här

/Pär

2012-04-06 15:04
Smiley

Tyvärr blir det tävlingar på hemma plan. (Växjö)

2012-04-07 08:22
Simma har jag redan bestämt mej för nu när jag ser att det är den kortare distansen på triathlon får jag allt fundera på om jag tar den också.  

2012-04-18 23:17
Ja Ingela det är många som funderar som du, de flesta har efter några dagars betänketid anmält sig till både simmet och sprinten. Det är ju många timmars vila emellan där du hinner njuta av stan.
Nu finns vår hemsida uppe www.karlstadtriathlon.se

2012-04-19 13:20
Våtdräkt för 400m är väl onödigt?
Jag har våtdräkt som jag troligen använder på 3000m men det är ingen dräckt jag snabbt kommer ur.
Vad brukar vatten temperaturen ligga på ca....

2012-04-19 13:41
Jag använder alltid våtdräkt på 400m om det är tillåtet.
Tjänar mer på simfart än det tar tid att dra av sig den.
(Hemligheten är att tänka igenom och träna på momentet)

2012-04-19 13:59
Samma här, tjänar redan vid 380 meter på att ha våtdräkt.  

2012-04-19 14:09
+1 på Jonas.
Fick man def. facit på under SM förra året i Halmstad.

2012-04-19 15:51
Våtdräkt eller inte det är upp till den som tävlar. Vattentemperaturen kommer att tillåta våtdräkt. Svårt att beräkna vattentempen nu, men den kommer att understiga den övre gränsen helt klart.
Det är en del av triathlon träningen att om man använder sig av dräkt träna på att snabbt och smidigt ta sig ur den.

2012-04-19 16:50
Min våtdräkt går det nog inte lära sej få av sej snabbt den är väldigt trång då jag ska ha ur foten, det är hela ben på den. Är det bara hyfsade temperatur får det bli utan vd. Som nybörjare handlar det inte om secunder utan att genomföra de första tävlingarNa.
Om det är jättekulsom jag tror det är får det bli en ny året efter.

2012-04-19 17:36
Ingela, det går faktiskt att ta sig ur dräkten mycket fortare än man tror.

Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=5XBisIHHKBg

Medan du går upp ur vattnet drar du ner blixtlåset i ryggen. Sedan tar du av dig armarna. Sedan kavlar du ner dräkten till midjehöjd. Resten kavlar du av dig när du står stilla vid din cykelplats.

2012-04-19 18:53
Det går också att klippa av ca 5 cm av benen så får du bort det trängsta utan att förlora dräktens fördelar  

2012-04-19 20:06
KLIPPA i neoprenälsklingen! :-O

(Inlägget kan innehålla spår av humor.)

2012-04-19 20:07
Anders förslag ligger närmast det är att få ur foten som är problemet den är ändå ganska lång.  

2012-04-19 20:15
Växling är också ett moment i triathlon dom man bör träna på. Allas våtdräkter är tajta men med träning går de bra att få av den fort. Sök runt lite på tuben så hittat du tips. Kan även rekommendera vaselin runt typ fot och handleder.

2012-04-20 11:42
Fast det kan faktiskt skilja lite mellan olika dräkter. Makens dräkt som jag lånade förut var extremt tajt precis vid ärmsluten i armar och ben. Min egen dräkt som jag nu har köpt är tvärtom väldigt elastisk och fin i ärmsluten. Men så kostar den också några tusen mer än makens, kan det vara en prisfråga?  

2012-04-20 15:33
På sin höjd en storleksfråga ;-)  

2012-04-20 20:19
Ärmarna kan jag välja om de ska vara korta el långa, hela dräkten är tajt samma stretch överallt. Den är riktigt tricksig att få ur fötterna. Får se vad temperaturen visar när det närmar sej och hur ekonomin är då. Oj hjälp jag har lagt på mej många kilo i vinter ....de kanske rinner bort när jag börjar med lång pass snart.  

2012-04-20 22:44
Det tror jag inte Kalle, makens dräkt är större. Men den har ett jämntjockt likadant material i hela dräkten, medan min har tunt material på vissa ställen.  

2012-04-21 07:45
Trodde smileyn skulle funka i mitt inlägg. Jag va inte så seriöst Smiley

klart de beror på vilken dräkt man har. Vad har du för dräkt?

2012-04-21 08:18
Ja det är en prisfråga. Den billigare brukar har mindre delar och jämntjocklek. De dyrare har flera delar med olika tjocklek för bättre flyttläge.

Jag tycker om min där jag har en väldigt tunn material vid fotled som inte påverka tid att ta av den. Den hat också tunn material under armhålar som göra det enklare att simma mindre motstånd.

2012-04-21 08:24
Haha, okej! Jag missade helt ditt skämtsamma tonläge. Smiley

Maken har en gammal AquaSphere tror jag (det står IronMan på den), med extremt mycket flytkraft i benen. Jättebra för honom med sina löparben men för mig som flyter bra redan blir det nästan svårsimmat! Den kostade ungefär 3500 i Sverige för sju år sen.

Jag har en 2XU V:2, 2011 års dammodell. Köpte på rea från Wiggle så jag kom förhållandevis billigt undan.

2012-04-21 08:27
Nu går det att anmäla sig till tävlingen:
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTriathlonforbundet/Tavling/Tavlingskalender/
Vill du veta mer? Gå in på www.karlstadtriathlon.se

2012-04-26 21:26