[X]

Simning

Kramp i fötterna

Jag brukar få kramp i vaderna vid frånskjut om jag har haft det tungt för benen dagen innan men igår så fick jag kramp i hålfoten, mest i den ena men även i den andra foten.
Det gick bara inte att simma utan fick ta till dolmen och då gick det bra.

Testade att spänna och slappna av i fötterna men den återkom efter ca 50 m ändå. Försökte stretcha foten mot bassängkanten och det gick bra nån längd men sen var det kört igen.

Man kan väl tycka att vanlig benspark inte skall påverka så mycket eller gör jag fel?
Hur kan man motverka detta?

2012-03-07 12:36
Har ofta samma problem!  

2012-03-07 13:43
jag ser detta ofta och själva drabba av samma problem.

jag vet inte exakt varför problem uppstå men min gissning basserade på mig och mina 25+ simmare är att man simma allt förlångt utan att använda ben tillräckligt. sedan kör man en ben series och du är tvungen att spänna musklar och jobba benen på ett helt annat sätt.

sen när du ska simma igen du över flexa vi framskjutning. jag skulle kunna skriva en lista av mina simma som skulle få en kramp med följande pass

5x200 ss, tek, arm. ben, ss

5x200 arm st 3:00-3:30

10x100 ben 25 max + 50 lös + 25 max st 2:00-2:30

3x 3x100 prog 1-3. de 3-4 simmare jag tänka på skulle simma bra på a2, kanske någon skulle känner av en kramp i a3, men på a4 skulle minst 3 av de 4 få en kramp.

om det är så att du få bara kramp om du har kört mycket ben dagen innan, men annars inte. skulle jag gissa att du måste stretcha mer efter dagen innans träning och innan dagens träning.

kan också var brist på vatten.

2012-03-07 13:57
Delvis handlar det nog för mig om att jag har svårt att sträcka vristen tillräckligt för att fotbladet inte ska bromsa ... hade jag kunnat slappna av i fotleden hade det nog funkat bättre  

2012-03-07 14:21
@ryan
Kramperna i vaderna vet jag kommer av en viss utmattning i vaderna från annan träning (tävlingsbugg där jag jobbar mycket på framfoten i högt tempo)

@Anders
Jag skulle nog säja att om jag sträckte på foten så blev symptomen mindre än om jag försökte vara flexibel i vristen.

Tydligen bara att gilla läget, nu händer detta inte så ofta som tur är.

2012-03-07 15:05
Bygger ju på att man ÄR flexibel i vristen  

2012-03-07 15:23
Där är nog ett av problemen Smiley  

2012-03-07 16:19
Japp, men svårt att göra mycket åt om man ska fylla 55 ...  

2012-03-07 16:44
Har också problem med kramp under fötterna. Har kommit fram till att om man bara fortsätter att simma, så löser krampen upp sig av sig självt efter ett tag.  

2012-03-07 17:21
Japp. Samma problem. Jag började äta ZMA och då blev det mycket bättre.
Oftast kom crampen sent i passet när jag simmar hårda intervaller med aggressivt frånskjut.

2012-03-08 06:25
Enligt "vissa" så är kramp i foten relaterat till en hel del muskler, bl a sätesmuskeln.

Så, stretcha hela paketet och inte bara fot och vad

2012-03-08 09:09
Jag försöker ta det lugnt i frånskjutet vid vändningarna och då slipper jag krampen.
Men, det är smidigt för mig som tränar triathlon och inte behöver vända snabbt :)

2012-03-08 11:26
Många gånger kommer kramp i simning för att man dricker för lite - de flesta tänker inte på att du svettas minst lika mycket under ett simpass som under en löpträning.
När jag får kramp (oftast i fötterna) så tittar jag alltid hur mycket jag har druckit under träningen och då är det alltid för lite, så för mig hjälper det att dricka.
Sen beror det på hur länge man tränar, mina pass är ca 2 timmar så då behöver jag självklart dricka mer än andra som simmar kortare stunder.

Men tipset är : drick mycket

2012-03-12 09:05
Tror faktiskt inte ett dugg fotkramp pga av för lite vätska under simning. Möjligen en följd av lyckat reklamarbete från bryggerinäringen som satsat hårt på att sälja in flaskvatten när läskmarknaden sviktar?  

2012-03-12 09:17
Vilken påverkan har magnesium? Någon som vet? Man hör ofta om magnesiumbrist och kramp i samma diskussion.  

2012-03-15 14:30
jag ta sådan tabletter på OW träning  

2012-03-15 15:06
Magnesium (salter) mot kramp är en myt

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

Möjliga orsaker till kramp

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

2012-03-15 16:44
Fast i artikeln stod det att det inte kunde avfärdas som en myt. ;-)

Jag tycker mig i alla fall känna en markant skillnad sedan jag började med magnesium. Läste någonstans att män över 30 år ofta hade brist på magnesium, men kommer inte ihåg sammanhanget.

2012-03-15 21:35
Placebo är en effektiv medicin.  

2012-03-15 22:11
Ja definitivt är det effektivt med placebo. Inte att förakta.  

2012-03-16 00:41
Magnesium har en muskelavslappnande effekt.

Oavsett vad en person skriver så finns det många studier på magnesiumets krampförebyggande effekt.

2012-03-16 07:23
Lars, men även Jacob Gudiol grundar sina artiklar på vetenskapliga studier, så det är inte bara något en person skriver.  

2012-03-16 08:24
Om vetenskapliga artiklar säger en sak och min kropp säger en annan, litar jag mer på min kropp när jag avgör vad som hjälper för just mig.

Om det beror på placebo eller ännu ej upptäckta biokemiska processer spelar mindre roll.

2012-03-16 11:22
Fick tidigare kramp under hålfoten som någon frågade efter i börjarn av tråden. Har testa magnesium vilket funka ok.

Men största ändringen är att jag har lagt om teknik och simmar mera avslappnat nu och i synnerhet med ben och fötter. Får dock kramp/sendrag då och då men dock mera sällsynt nu.

Tidigare simmade jag mera spänt och tryckte ifrån vid voltvändning och hade vristen utsträckt mera.

Testa att laborera med simtekniken. Att dricka är klart bra under simträning men att överdriva är klart överskattat, då försvinner alla mineraler och salter ur kroppen snabbare. Läs "Lore of running" av Tim Knowles där dyker spännande resonemang upp i motsats till dryckesindustrins kampanjer. Drick med måtta.

Lycka tillSmiley

2012-03-16 15:39
Hur går det med era tester?  

2012-03-16 15:39
Det är alltid spännande att följa diskussioner när man med tvärsäkerhet hänvisar till vetenskapen. Det visar sig, som åtminstone en del av oss förstått, att vetenskapen har en tendens att byta skepnad allteftersom nya fakta kommer fram. Det är nog klokast att ta allt med en nypa salt och lyssna på sin egen kropp och logik. Det fanns en tid då vetenskapen hävdade att åderlåtning var det bästa sättet att bota allvarligare sjukdomar oavsett sort. Och så fanns det vetenskapliga studier, som visade att neurocedin var ett bra läkemedel, vilket ledde till förödande konsekvenser. För att inte tala om fjolårets succé med influensavaccin. Försiktighet vid tolkning av vetenskapliga resultat är en dygd.

Det låter som om flera av er har positiva erfarenheter av magnesium, så det ska jag prova. Återkommer med rapport om några månader.

2012-03-20 10:03
jag fick 3-4 kramp i olika kropsdelar på lördag kväll! min gissning är brist på salt.

fick lunch kl 12:30 efter 5 timmar i simhallen och sedan middag vid kl 21 efter ännu 5 timmar i simhallen.

2012-03-20 10:18
Är det någon som prövat kompressionskläder (vadskydd).  

2012-03-20 11:35
Lennart, så du menar att en nypa salt är bästa botemedlet mot vad-kramp? Smiley

2012-03-20 12:19
@Christer. Nej men mot tvärsäkra vetenskapliga uttalanden. Sanningen förändras hela tiden. Smiley  

2012-03-23 13:33
Sanningen ändras inte! men frågan mas ställer ändras hela tiden...  

2012-03-23 13:55
@LArs
Jag håller inte med. Den vetenskapliga sanningen förändras och det vore ju konstigt om så inte var fallet. Forskningen pågår ju hela tiden. Men just därför måste man ta påståendena med viss skepsis, försiktighet och sunt förnuft.

2012-03-25 20:24
Lennart, jag var lite otydlig i mitt förra inlägg!

Sanningen är ju alltid vad den senaste forskningsrapporten visar, men svaren man får ut från forskningen beror på vilken fråga man börjar med.

Så man får det svaret man vill! om inte första gången, men efter 3e 4e eller 10egången. Frågan är inte bara vem som ställer frågan utan vem som betalar för forskningen.

2012-03-25 22:15
@ Lars

Då är vi överens! Smiley

2012-03-26 11:12
@Lennart

Jag visste att jag skulle vinna Smiley Smiley Smiley

2012-03-26 14:56