Crossfit

Varför CFT?

Hallåallesammans.

Jag kör CF på eget bevåg efter mainsite-WOD i perioder, vilket innebär att man då och då stöter på CFT (CrossFit Total), vilket jag utgår från att det ska vara ett slags benchmark för hur träningen går.

Det som stör mig lite är hur "o-crossfit" upplägget är om man nu vill använda det som benchmark just för allt som CrossFit står för, med tanke på att någon som inte ens sett en burpee på TV men däremot styrketränar halvseriöst skulle kunna totaldominera just CFT.

Varför finns det inte en måttstock på arbetskapacitet inräknat i CFT som test? Tex. att springa 5k där entalet minuter man förbrukar läggs på minuskonto, eller motsvarande.

Eller har jag missat något?

2012-02-21 00:14
Tror inte du skall ta CFT som en kontroll av hur din totala kapacitet inom CF utan bara för vad det är....en koll på om du har blivit starkare i just de tre övningarna, inget annat.  

2012-02-21 06:52
CFT är ett test av funktionell styrka, inte din generella fysiska form (precis som Caroline säger).

http://journal.crossfit.com/2006/12/the-crossfit-total-by-mark-rip.tpl

Vill du testa "hur bra du är" kan du göra CF Games Open Qualifier Workouts och se hur du placerar dig jämfört med andra atleter Smiley

https://games.crossfit.com/

2012-02-21 08:28
Klokt första inlägg, och kloka svar. Namnet CrossFit Total är ju lite missvisande. Sen blir man (ssk om man är en sparris som jag) ännu mer provocerad när man läser på mainsite hur CFT hyllas, medan det gnälls som attan så fort det ingår över en km löpning (något mainsite-CF:are i gemen är usla på, miltider kring 50 är regeln).

Men, CF blir ju vad man gör det till. Själv lägger jag löjligt mycket tid på lyften, eftersom jag är så sämst på dem. Och mina CFT-resultat är ändå patetiska.

Sen har det hänt mycket med lyft inom CF sen det hela drog igång. Visst, de långsamma tunga baslyften är fortfarande det kanske starkaste benet i träningsformen, men ser man på vilka lyft som oftast återkommer i metcons så ligger mkt fokus på de mer tekniska O-lyften. Antagligen för att CF funnits såpass länge att många utövare börjar kunna frivända, stöta och rycka rätt rejäla vikter. Se exv dagens mainsite, som ju är en variant på CFT, men med andra, mer tekniska lyft (OK, inte bänk förstås..)

2012-02-21 09:16
Som tidigare talare redan sagt så ska det nog inte ses som ett "totalt" värde på ens förmåga som crossfittare.

Namnet Cross Fit Total kommer nog ifrån att det som övning är väldigt likt det som kallas "Total" i styrkelyft (powerlifting). CF har dock bytt ut bänken mot press över huvudet och på så sätt gjort det till "sin" total som man då väljer att kalla just Cross Fit Total. Även i tyngdlyftning kallar man summan av resultaten i stöt och ryck för just "total". Ordet "total" ska alltså mera tolkas som en summa i ett antal lyftövningar, där man har tre försök per lyft, och inte något slags totalt värde över sin förmåga som bland-tränande människa.

2012-02-21 16:19