Crossfit

Skämsig fråga om lådhopp

Jag är dålig på att hoppa. Strävar på så gott det går. Först hoppade jag upp för ett trappsteg i gymet. Ny har jag avancerat till stepup-bräda på högsta. Orkar numera många hopp och skulle vilja byta till plyolådans lägsta sida MEN jag vågar inte (!)
Får för mig att jag inte ska komma upp, att jag ska snava över lådan och slå mig skithårt. Står i hopposition nedanför lådan men det kommer inget hopp. Hur gör man? Snela mobba mig inte det är mycket pinibelt.
 

2012-02-19 16:16
Meh, det är väl inge pinigt! Det sitter VÄLDIGT mycket i huvudet när man försöker sätta PB i boxjump!
Jag tycker så här. Kan du stå framför en spegel? Hinner du se hur högt ovanför step-up brädan du är i hoppet? Kanske ställa boxen bredvid? Kanske be nån kompis filma så du ser hur mycket marginal du har?
Eller trappa upp lite långsammare till boxen? Hoppa från den högsta step-up brädan till boxen? Och sen sänka step-up brädan?
Skynda långsamt, och jobba med hjärnspökena! Tänk inte ens ordet "högt"!

//A
 

2012-02-19 17:38
Enkelt sätt att bygga upp höjden när rädlsan för blåmärken finns är ett "tjolahoppsteg".
Starta jämnfota men skjut ifrån som en sprinterstart. Detta gör att ett ben kommer högre. Detta en landar på den höjd du vill ha medan det andra benet "hänger" bakom i luften. som att gå en trappa med höga steg. Efter ett par rundor närmar du benen varandra och till slut är du uppe.

Hoppas jag lyckades någorlunda med förklaringen...

Boxjumps handlar om att komma upp, inte hur man kommer upp. Sen råkar det snabbaste sättet vara jämnfota Smiley
 

2012-02-19 22:46
När man hoppar mot en tvär 90-graderskant av hårt material så känner nog de flesta ett sug i magen: Man är rädd att komma halvvägs och slå i knä-underben, eller fastna med tårna i upphoppet och gå på näsan.

I praktiken har jag inte sett det ske. Själv har jag nån gång, trött och ganska yr, i upphoppet lyckats "knäa" en hög betongkant på uppvägen, med påföljande skrapsår och blåmärke. Inget allvarligt m a o.

Däremot har nog de flesta av oss stått och stirrat (hatiskt) på en kant och tänkt "Det går inte. Det går verkligen inte". Och sen, när vi hoppar, är vi rädda att göra oss illa och tar i lite halvhjärtat, och kommer inte heller upp. Sk "ribbskräck" bland höjdhoppare är samma sak: Har man en gång gjort sig illa på ribban så tar det emot innan nästa hopp. Och man hoppar sämre.

Börja med låga höjder. Sen, när du vill öka höjden: Bevisa för dig själv att du kan hoppa högt (högt!!) med hjälp av något du inte behöver vara rädd för. Man kan hoppa över en skumgummimatta ställd på högkant, eller nåt mjukt som en kompis håller i. Om du kan hoppa över en arm som någon håller 50 cm över marken, så kan du också hopp upp på en 50 cm box! När du vant dig vid höjden, så ställer du dit en box istället. Och tänk inte så mycket, bara hoppa upp på den. Det är egentligen väldigt enkelt, men börjar man dramatisera i sitt huvud så växer lådan (och växer, och växer..)

/A.
 

2012-02-20 11:12
Jag upplevde samma skräck när jag skulle hoppa upp på en box första gången, men jag bad instruktören ställa sig på andra sidan lådan och ta emot mig ifall jag skulle ramla, så att jag kanske iaf inte skulle ramla rätt på ansiktet, och sen var det bara att köra. Gick hur bra som helst, fast det var svinläskigt.

Jag tror snarare man bygger upp skräcken om man håller på och halvmesar sig upp till rätt höjd. Man klarar mer än man tror. Och om man drar upp knäna rejält under sig behöver man ju liksom inte "hoppa" speciellt högt dvs. själva kroppen kommer inte så jättemycket högre än den var när jag stod på marken, men man kan lätta ifrån golvet och dra upp benen under sig, jag landar liksom nästan på huk. När man väl gjort det kan man öva upp spänsten och minska böjningen på benen allteftersom tror jag.

Just do it -- eller gör't bara -- ett motto som funkar i de flesta situationer!
 

2012-02-20 15:14
Precis, det är bara att hoppa. Man kan hoppa så sjukt mycket högre än man tror.

Sen, när man "har höjden inne" kan man börja laborera med att antingen hoppa högre, eller dra upp benen mer. Ärligt talat vet jag inte vad som är jobbigast.
 

2012-02-20 20:51
Jag blev väldigt peppad av era svar. Igår gjorde jag en lång WOD där lådhoppen kom som näst sista moment och jag va ganska trött. Hade antagligen en ansenlig mängd adrenalin, för jag bara gjorde det! Sablar vad nöjd jag är! Jag drog upp benen under mig så där som tipsat. Tack!!!

(ser fram emot att avancera till ännu högre höjder)
 

2012-02-24 07:22
Själv funderar jag tyvärr starkt på att helt skippa repetitiva boxhopp* efter att en god vän slitit av sin hälsena på detta vis. En gång är förstås ingen gång, men ämnet har blivit så vanligt att det är en återkommande diskussion på CF-forum runtom.** Det verkar kunna drabba både elit och vanliga motionärer (om man pressar sig, vilket vi gör), och om sporten ska kunna överleva får vi nog ta tag i skadebiten omgående.

Alternativ verkar vara att hoppa upp och kliva ned, köra få hopp med fräscha muskler, eller andra sorters hopp (broadjumps t ex). Som sagt är det sällan upphoppet, utan landningen, som verkar kunna slita av senan. Synd, jag gillar boxhopp, och ser mig gärna om efter nya kanter utomhus som inbjuder till höjdhopp!

*det verkar vara när man är trött och hoppar ned som det händer, alltså borde man klara "ettor" på hög höjd om man är väluppvärmd

**några exempel:

http://beastmodaldomains.com/2011/12/07/come-at-me-coach-volume-iii-high-rep-...
http://beastmodaldomains.com/2011/07/12/wodaholics-anonymous-the-consequences...
http://www.cathletics.com/forum/showthread.php?t=6157
http://board.crossfit.com/archive/index.php/t-65211.html
http://becomethebull.blogspot.com/2011/11/scaling-shouldnt-be-stupid-part-2.html
http://katerawlings.com/2011/12/03/no-more-tears/
... googla gärna [box jump achilles] för mer läsning
 

2012-02-24 11:31
Ska läsa när jag kommer till en dator. Achillesruptur är ganska speciellt iom att det oftast drabbar medelålders män.  

2012-02-24 12:33
Jona: Min vän är kvinna, (och pga detta talar vi inte mer om hennes ålder..) Eller jo, hon är tretti.  

2012-02-24 12:50
Bra gjort Jona! :)  

2012-02-24 12:57
Tack! Smiley

Jag kan göra en Crossfit-studie. Samla några hundra Crossfittare, be dom föra träningsdagbok och kolla vilka skador de får under 12 månader.
 

2012-02-24 19:46
Låter som en riktigt bra idé. I bekantskapen just nu:
3 axel impingment,
1 ryggskott,
1 knäskada
 

2012-02-24 23:30
Vilka ska man jämföra med då? Folk som inte tränar alls? Med någon annan idrott?  

2012-02-25 01:20
Åh, jag kunde ju inte hoppa upp på min låda.
Vill skylla på träningsvärken (men det är min usla form), det gick iaf inte alls.

En tränare där sa att alla ska köra efter sin nivå, en medlem, "farmor" fick hoppa på två skivstångsvikter. Skitbra. Då kan man ju börja på exakt sin nivå och bygga högre varje gång.
 

2012-02-25 11:50
Skador inom CF har diskuterats mycket, och det finns oändligt med tyckande och starka känslor för och emot. Själv har jag förvånats över att det är såpass lite skador, utgick liksom ifrån att principen med CF nästan skulle garantera skador. Tji har jag fått, min CF-box var skadefri så länge jag var där, och själv är jag mycket starkare, snabbare (på korta-medeldistanser) och smidigare än när jag bara löptränade, och till skillnad från då, även oskadad. Att sträcka mig etc gjorde jag oftare när jag tränade traditionell styrketräning (gym-) än när jag CF:ar, antagligen för att jag också blivit mer medveten i rörelserna, värmer upp bättre och är mer fokuserad etc.

Men just boxhopp verkar stå ut. Marklyft, muscleups, handstående, svingar - you name it, men inget verkar så förknippat med en enda skada som repetitiva boxhopp. Helt ovetenskapligt förstås, ser ni en bra studie så hojta!
 

2012-02-25 14:37
Det är väl perfekt läge då att sluta diskutera och ta reda på lite fakta? Jag har då aldrig hört om det här problemet i samband med crossfit. Däremot i samband med friidrotts träning och att alltför höga hopp ökar skaderisken oproportionellt mot förtjänsten.

Jämför med andra träningsformer. Jag vill själv veta hur jag ska kunna fortsätta med crossfit med mindre skaderisk.
 

2012-02-28 16:11
Sannolikt är väl nedhopp från hög höjd obra oavsett vilken träningsform de ingår i, kunde just misstänka att friidrotten hade mycket sånt..

Hittar tyvärr inga studier på nätet. Ska jag sätta upp en egen behöver jag finansiering. Om jag gör en forskningsplan, bidrar ni med forskningsmedlen då? :)

Skämt åsido så hoppas jag på fler studier av både crossfit och andra träningsformer. I mina ögon är CF säkert, men boxhopp sticker som sagt ut (Jonas: ifall du inte gjort det så läs länkarna jag bifogade ovan). Jag skulle aldrig få för mig att sluta med en träningsform jag gillar skarpt ifall den inte är direkt farlig (vilket inte verkar vara fallet), men om nån enstaka övning är oproportionerligt skadebenägen så kanske jag "hoppar över" den..
 

2012-02-28 19:04