Nyheter från FunBeat

Nominera vältränad doldis!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Känner du en vältränad doldis*? Eller är du själv en vältränad doldis? Nominera dig själv eller din kompis.

Outside Träning söker tillsammans med FunBeat de som är vältränade men aldrig visar upp sig. De som är förebilder för andra, sprider inspiration och motivation omkring sig, de som klarar ett vanligt jobb, familj, utövar en rolig utomhusidrott och dessutom hinner vara trevliga.

Förutom ära och allmän beundran kommer några utvalda få göra ett spännande fystest hos Sport Support Center i Stockholm och få kvalificerad träningsråd av Christer Skog (f.d. längdförbundskapten, bland mycket annat). De utvalda kommer dessutom få en prenumeration på Outside, en egen sida i Outside Träning (och lite annat smått och gott).

Du som nominerar har även chans att vinna en prenumeration på Outside.

Nominerar gör du på den här sidan:
http://outsideonline.se/diverse/doldis2012/

*Doldis: person som förtjänar att vara känd men inte är det (motsats: kändis)

Ska jag tolka "*Doldis: person som förtjänar att vara känd men inte är det (motsats: kändis)" som att en kändis är känd men inte förtjänar det? Vad kallar man då en känd person som förtjänar det?  

2012-01-09 19:57
Jag misstänker att den här personen som "klarar ett vanligt jobb, familj, utövar en rolig utomhusidrott (på topp!) och dessutom hinner vara trevlig" är lika vanlig som den där som efterfrågas i platsannonser: "högskoleutbildad, kursetta, utflugna barn, låga lönekrav och i 25-årsåldern".  

2012-01-09 21:45
Herre min skapare!! Det man inte har i hövve får man ha i benen som funbeat skaparen sa!  

2012-01-09 21:45
Edward: Förebild?  

2012-01-09 23:00
External image  

2012-01-10 08:12
Hade en diskussion med en kompis om "vältränad doldis" igår och vi kom fram till att det måste vara en supermänniska det. Tänk om man vore det! Att få ihop karriär, familj och träning är ett pussel det, att dessutom vara inspirerande för andra och trevlig... något att jobba på! Jag tycker att det periodvis går bra, men ofta är det ju någon av bitarna som är svår att få till. Jag hoppas att jag inspirerar någon i alla fall Smiley  

2012-01-10 09:27
Nog f-n hinner man vara trevlig, men frågan är om man har lust Smiley Finns väl inget egenvärde i det generellt?  

2012-01-10 09:48
Du glömde "nyutexaminerad med tio års yrkeserfarenhet av området" ...  

2012-01-10 09:57
All som vill ha uppmärksamhet i tidning har redan gjort 1000 blogginlägg. Och då är man varken en doldis, eller har tid att hålla sig vältränad samt vara trevlig mot sin familj och vänner. Smiley  

2012-01-10 09:58
Jag får konstiga vibbar av svaren i den här tråden.

Det är väl underbart att det finns människor som hinner med allt och lite till, nominera dem och låt andra ta del av deras tips! Är det ett problem? Jag är verkligen inte en doldis, men jag är imponerad av dem som klarar av att hålla i alla trådar samtidigt!

2012-01-10 11:02
Anna Smiley  

2012-01-10 11:13
Jag får konstiga vibbar av de som bloggar om träning mer än de tränar. Smiley  

2012-01-10 11:47
Det som ibland känns osunt är att en del bara är duktiga på att vara duktiga. De verkar egentligen inte tycka att träning, karriär eller familj är intressant, roligt eller givande men de är f-n så duktiga på att hinna med sin morgonpass, hålla styrelsepresentationer och baka söndagskakan till sin perfekta familj innan de kollapsar av utbrändhet. Nej, jag är sälla imponerad av detta, tyvärr.

Förstår bättre de som fanatiskt satsar allt på ett intresse och glömmer allt annat.

2012-01-10 11:52
Har inga synpunkter på vältränade doldisar, däremot så var som sagt de där rekryteringsflosklerna ngt som fick upp mina mingipor, lite snett sådär.

2012-01-10 12:47
Håller med Anna, fick också konstiga vibbar av svaren på tråden, det luktar lite Jante. Tanken är väl inte att hitta yber-människor som klarar allt inklusive vara tränade på elit-nivå, utan personer som brinner för sin passion inom någon idrott, har ett vanligt liv men lyckas få in träning och gjort sig riktigt vältränade ("elitmotionär?"Smiley.

Enligt SCB (http://www.scb.se/LE0103) så ägnar den genomsnittlige svensken mellan 20 och 64 år ca 4 timmar/vecka åt idrott och friluftsliv och drygt 13 timmar/vecka åt TV och radio. Skippa TV och radio och Du har ca 17 timmar/vecka åt friluftsliv och idrott. Det kommer man ganska långt på utan att vara någon yber-människa.

2012-01-10 13:38
Bra skrivet, Joakim! Instämmer.  

2012-01-10 14:34
Fast Jocke, det var ju inte kraven. Man skall dessutom vara en doldis och inspiration för andra.

Låt mig säga såhär, det blir nog en singel som bor i lägenhet...

2012-01-10 15:19
Själva frågeformuleringen rymmer en motsägelse i "nominera den som aldrig visar upp sig".  

2012-01-10 15:25
Tru dat.  

2012-01-10 15:27
Vilken gnällspikstråd!
Jag tror nog trots allt att de flesta förstår vad som efterfrågas i efterlysningen.

Själv passar jag inte in eftersom jag tränar för lite.
Doldis är jag dock, i de flesta sammanhang.

2012-01-10 15:31
"Vi söker de som är vältränade men aldrig visar upp sig. De som är förebilder för andra och sprider inspiration och motivation omkring sig, de som klarar ett vanligt jobb, familj, tränar en rolig utomhusidrott och dessutom hinner vara trevliga."

Och, jag tolkar "aldrig visar upp sig" som någon som inte är känd för den större allmänheten, eller ens för de flesta av oss motionärer. Inte någon som aldrig sticker näsan utanför dörren, då är vi inne på avdelningen "vi som märker ord". Tycker jag Smiley.

Varför inte lyfta fram vardags"hjältar", som redan inspirerar personer i sin omgivning, men som inte är allmänt kända? Och som klarar av balansen arbete/familj/vänner/träning? Och som sprider positiv energi? Det är för mig mer imponerande än super-hjältar som offrar allt för sin passion.

2012-01-10 15:38
Du glömde "högskoleutbildad, kursetta, utflugna barn, låga lönekrav och i 25-årsåldern". Smiley

2012-01-10 15:54
Det lustiga är att man måste känna till vederbörandes mailadress, telefonnummer mm mm för att nominera denne!

Så då kan jag inte nominera Zlatan?!

2012-01-10 15:58
Ja, han har ju skrivit en bok, enligt vissa sportjournalister i TV.  

2012-01-10 16:00
Jag har inte gnällt på frågan eller frågeställaren. Jag har bara förklarat varför jag tror att det kan vara svårt att få in nomineringar. Jag känner många idrottskvinnor och -män, många duktiga amatörer och också flera unga lovande talanger. Jag skulle gärna rekommendera någon av dem, men kunde inte direkt säga att någon självklar kandidat utkristalliserar sig. Lägger man ribban lågt så finns där massor av "vältränade doldisar" därute, men höjer man ribban några snäpp så blir det svårt att sätta doldisstämpeln på de få som hamnar över den.  

2012-01-10 16:43
Vad är problemet? Om DU tycker att de förtjänar 5 minutes of glory i Outside så nominera på! Uppfyller de inte kraven så blir de inte utvalda helt enkelt.

Du jämförde ju så passande med jobbannonser. Söker du bara jobb som du passar in på till 100%. Det gör iaf inte jag.

Sluta gnäll och klaga. Förra året gick det uppenbarligen bra att nominera (minst) fyra personer, beskrivningen var säkerligen snarlik.

2012-01-10 17:14
Verkar finnas ont om nomineringar. Jag nominerar mig själv <................. =)  

2012-01-10 17:35
Ja, vem är det alm klagar på andras svar egentligen? Tycker inte MF har gjort det i alla fall.  

2012-01-10 17:55
@Magnus Homann: Förebild var ju ett klockrent svar.

"Låt mig säga såhär, det blir nog en singel som bor i lägenhet... " Woohoo! Eller, nej, ... Det sprack på *vältränad* doldis.

2012-01-10 18:31
Bra jobbat Robert..!!!!!!...Å hade det nu inte varit så att jag precis i den här veckan hade prydit förstasidan i Upplands Nyheter med en jättebild samt fått en helsida tillägnat min så fantastiska hobby....så hade jag naturligtvis nominerat mig själv. Men det där i prisväg med träningshjälp å liknande hade jag verkligen avstått...å sidan i bladet åxå....finns ju redan i Upplands Nyheter.  

2012-01-10 18:36
Nämen hörrni. Nominera varandra, nominera dem ni tycker presterar grymt och peppar och inspirerar er här på funbeat!

Jag var själv en av doldisarna 2010 (det är jag med den bossiga attityden i rosa tröja på bilden som Lars lade upp). Mina meriter var väl att jag på kort tid tränat upp mig till att vinna gax 50 miles (i princip osupportat terränglopp på drygt åtta mil), och samtidigt var ambitiös forskare. Nu har jag blivit företagsledare och försöker själv fatta hur börs-VD:ar hinner träna till sub3 på maran, men jag ska f*n dit Smiley

Tror man ska tolka "osynligheten" mera som att det ska handla om personer som normalt inte skulle få uppmärksamhet som idrottare, och som förtjänar större credd för sina prestationer mot bakgrunden av att de är amatörer och inte proffs. Ett utmärkt tillfälle alltså att ge en extra puff i ryggen åt de personer man själv gillar, och lyfta fram deras prestationer!

2012-01-10 18:51
Låter mer som "veckans nykomling" eller nåt sånt?  

2012-01-10 19:21
Nej, knappast Magnus. Jag kan lova att det krävs en mycket medveten satsning och mycket hårt arbete för att lyckas som motionär med vad de flesta skulle kalla extrema prestationer. Vem vet, drar du din egen 280 kilometer i veckan-satsning i land på ett bra sätt så kanske du själv platsar nästa år Smiley  

2012-01-10 19:37
Jag förutsätter att alla som blir utseddda till veckan/årets nykomling har gjort en medveten satsning med hårt arbete. På dig Fredrika, verkar det som om det är själva prestationsökningen som är det viktiga?

Jag trodde det handlade lite mer om vad man gjorde för andra. Vad jag läste ut ur texten, tycker jag gott man kan plats utan att ha blivit ett uns bättre själv. Springer man milen på 35 och bänkar kroppsvikten ggr 1,5, samtidigt som man är trevlig och peppar andra, så.

Och att vara doldis och samtidigt veckans nykomling, jag får inte ihop det.

2012-01-10 19:48
Oj såg nu att du hade börjat blogga redan 2008, och skrivit ett ganska populärt inlägg om löpteknik (har sett det länkats tidigare). Doldis? Tja, inte i min bok.

Det är ju givetvis inte ditt fel att du vann, mer att jag tycker de framför kriterierna lite underligt.

Skulle Mackan platsa? "Doldis" som gett ut en bok om löpning... Smiley

2012-01-10 19:52
Är det inte enklare att nominera och se vad som händer?  

2012-01-10 19:54
1. Titeln, som delas med flera utvalda, är "Sveriges mest vältränade doldisar". Inte "Veckans nykomling" eller "Årets nykomling"

2. Att vinna ett lopp som the gax 50 miles (som kvinna, trea totalt) är en prestation oavsett hur länge man tränat för det. Att det sedan är en bonus att ha gått från otränad soffpotatis till vinnare på tre år och med krävande professionell karriär är en annan sak - och väger säkert in i helhetsbilden kring det faktiska urvalet. Någon "belöning för prestationsökning" är det dock inte frågan om. Och var heller inte vad jag menade när jag tyckte folk kunde använda utlysningen till att nominera dem som inspirerar dem själva.

3. Det kanske var "före din tid" men jag har varit extremt engagerad i att peppa andra till löpning, inte minst ultra, och ordnat många event inom bl.a. löpteknik, gemensamma långpass (som nu blivit mode), träningsläger och liknande, utöver alla timmar jag stått i kylan som funktionär.

Du får ursäkta att jag lägger den gode Jante vid sidan här och prånglar ut mina egna meriter som exempel, men jag vill gärna ge dig rejält svar på tal eftersom jag tycker vi bäst hjälper våra medmänniskor genom en generös attityd där vi även tillåter andra att glänsa ibland. Den ogina attityd som lyser igenom här i tråden (och som flera reagerat på) är ganska onödig på ett forum för människor som älskar det de gör (= träning) och där vi alla vinner på att peppa varandra snarare än ogint dra på munnen.

"Sveriges mest vältränade doldisar" är en jättekul satsning som gör det möjligt att lyfta fram fler roliga och framförallt lite annorlunda förebilder än de som normalt hamnar på sportsidorna. Det tycker jag vi ska vara glada för Smiley

2012-01-10 20:05
...apropå Mackan så var det just honom jag nominerade det år jag själv vann. Det var innan han skrev sin bok. Och jag tycker fortfarande han hade förtjänat titeln bättre än jag själv Smiley  

2012-01-10 20:07
Och jag ser ingen anledning att ursäkta att du lägger Jante åt sidan. På hög tid någon gör det.  

2012-01-10 20:14
Det var ju det här med doldis då.

Edit: "Outside Träning söker tillsammans med FunBeat de som är vältränade *men aldrig visar upp sig*"? Kriterier på att inte visa upp sig är att inte ha förekommit på förstasidan på Aftonblandet? Smiley

2012-01-10 20:27
Att "klara av" familj, jobb och träning behöver inte betyda- Super morsa med hembakt, helrenoverat och klassförälder. Att få en förebild som säjer - Jag köper bröd på affären, betalar mig ur bingolotto försäljningen och ber pappa skotta gården så jag kan göra det jag mår bra av, dvs träna. De är vad jag kallar klarar av. På köpet blir man då trevlig.  

2012-01-10 20:40
På sätt och vis känns det trevligt att gamla hederliga gnäll-Funbeat är tillbaka i den här tråden efter flera månader av harmlöst tuggande. Nominera på nu så ska jag gärna vara med och tycka till om kandidaterna.  

2012-01-10 20:45
Vad hände med den här tråden? värkar bara vara vara skitsnack och väldigt få nomineringar. Kom igen och håller er till ämnet.

2012-01-10 20:50
Nominerar gör man på länken.  

2012-01-10 20:52
Nomineringarna skall skickas till Outside, så det är inte så konstigt att de inte hamnar i den här tråden.

2012-01-10 20:54
Magnus H; om du inte har någon att nominera så markera tråden som ointressant och gör oss andra en tjänst för dina inlägg i denna tråden hör inte till de peppande precis...
Jag nominerade direkt en person som peppar mig (genom sin träning och sina prestationer, inte genom att h*n är PT åt mig och aktivt peppar som du verkar tilka in)

2012-01-10 21:09
Man kan ju inte direkt ta en kompis som man tycker är bra. Om ni har följt länken och läst frågorna så MÅSTE man som jag skrev tidigare veta telefonnummer och mailadress bl.a. till personen och sen avslutas det med: "Din motivering till varför personen är en av Sveriges mest vältränade" - dvs inget om doldis där.

Så jag känner iofs en hel del folk som är ganska vältränade - men jag kan inte med hedern i behåll motivera att någon av dom är en av sveriges mest vältränade.

Det här är faktiskt ett forum och så länge Olle inte låst tråden så får man tycka vad man vill om saken - gnällspikar!

2012-01-10 21:16
Edit: Fixat! Smiley

-AT-, detta är inte tråden för att nominera, det gör man på Outside. Så om det är nomineringar du vill ha och inte diskussion, kanske du skulle markera den här tråden som ointressant?

Och nej, jag skriver inte i den här tråden för att peppa någon.

2012-01-10 21:21
Christer, om man inte har mailadress eller telefonnummer eller bild för den delen så låter man väl helt enkelt bli att skriva in dem? Tanken är väl för att underlätta för Outside-redaktionen/juryn om infon redan finns. Man kan dock säkert även nominera folk utan att ha deras kontaktinfo.  

2012-01-10 21:26