Crossfit

Mainsite WOD

Hej!

Ni får ursäkta om detta redan diskuterats, har letat lite bland gamla trådar men inte hittat något specifikt. Om ämnet redan tjatats ut till leda kanske någon vänlig själ kan hänvisa till lämplig länk Smiley

Efter att ha nosat lite på Crossfit ibland de senaste åren men aldrig kommit mig för riktigt började jag köra strikt efter huvudsitens WOD för ett par veckor sedan, och är nu helt såld. Oftast anpassar jag enligt Crossfit BrandX nedskalningar (http://www.crossfitbrandx.com), som jag fått tips om.

Jag har också sneglat en del på CFE eftersom jag egentligen är löpare, men det har aldrig riktigt klickat.

Saken är alltså den att jag är sjukt nöjd med CF mainsite och deras WOD. Frågan är då: finns det några nackdelar/svagheter med att följa just där?
 

2012-01-07 17:11
Jag upplever ibland att ett av problemen med att följa någon annans programmering är att man inte kan fokusera på ett tydligt mål. Nu är ju iofs ett av målen i crossfit att man skall vara så bred i sina färdigheter som möjligt så det är inget fel på själva programmeringen. Men jag tror att det är därför vi börjar se fler och fler specialiseringar typ CFE.

T.ex. jag som är rätt klen i benböj vill hellre fokusera fler ggr på det än på marklyft och frivändningar.

Men vad man kan göra är ju att man anpassar styrkemomenten efter sin egen önskan. Om det är det man vill. Är man redan "jämnstark" i alla övningar så är det ju bara att köra på.

Du kommer troligtvis inte hitta någon bättre programmering att följa än main site så i övrigt lär det inte vara några problem att följa den :)
 

2012-01-07 17:25
Tack Anders, super info och låter bra att höra.

Det är ju lite samma för mig, egentligen har jag större grenspecifik nytta av benböj än mycket annat, men samtidigt var ju vitsen för mig med Crossfit just att ha ett riktigt bra allmänstyrkeprogram som komplement till löpningen. Så jag kör på!! Roligt är det hur som helst.
 

2012-01-08 08:57
Hur skalar du ner?, Jag har hämtat övningar från Maimsite eller CF Nordic och Uppsala olika perioder. Annars gillar jag att hitta på egna pass efter CF konceptet.
Ofta är jag för klen för att köra passen på full vikt även om jag är mycket segare nu än i Juni då jag gick min "grundkurs" i CF.

Som sagt, hur skala ner, jag hittar inte riktigt fram?
 

2012-01-08 19:29
Här läggs dagens WOD upp med olika förslag på skalningar
http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/
 

2012-01-08 19:35
Magnus
Vanliga skalningar:
- skivstång/ kettlebells skalar du helt enkelt med att minska vikten
- pull-ups/ dips/ ringar skalar du med gummiband
- armhävningar på knä

Vissa övningar som är strikta (ex ringrodd) blir lättare om du kippar med höften.

Om du följer en viss sajt, notera vilka vikter du använder. Ofta står "jämför med datum", och då är det kul att gå tillbaks och kolla om man har ökat, blivit snabbare etc.

 

2012-01-09 08:11
Ah, tack då kör jag redan efter de principerna, fast det nog brukar bli jumping pull-ups snarare en band när orken tryter (får leta upp banden igen tror jag=)

Jag funderade nog på om det fanns nån slags uträkning jag missat men det tycktes allt för komplext i den annars ganska logiska CF-världen...

Har funderat mycket på att haka på Uppsalaklubben, men det kostar ju en slant och med kids så har jag lite ont om tid på kvällarna när passen går. Jag fäktas ju och ser detta som ett superkomplement, fast ofta känns CF minst lika kul så jag velar. Man har ju trots allt inga svärd i CF Smiley
 

2012-01-09 09:42
@Magnus: Band har fördelen att du kan kippa (någorlunda) med dem, medan jumping pullups blir en ganska annorlunda rörelse än både strikta och kippade PU.

Även om CF Uppsala säkert är minst lika mysigt och inspirerande som alla andra CF-boxar, och förstås ger en unik möjlighet att utvecklas både genom samlad kunskap, team spirit och förstås all den spejsade utrustningen, så går det utmärkt att köra CF på egen hand, med kroppsviktsövningar och enkel, billig utrustning. Det finns massvis med hemsidor med tips på övningar, woddar, och hembyggd utrustning.

Även om jag förstår vitsen med riktiga CF-boxar, och "behovet" av dessa, så kan jag ibland känna att det finns en tjusning också i "back to basics"-konceptet, dvs att CF är en träningsmetod som kan användas av personer med vitt skilda förutsättningar såväl internt (ålder, träningsbakgrund etc) som externt (på gym, hemma, på resa, på ett hangarfartyg..), och som är rolig och snabbt ger resultat.
 

2012-01-09 11:34
Magnus, jag kör också efter BrandX-forumet som det länkades till för nedskalningarna. Fördelen är att man slipper tänka Smiley och det är lite olika hur det skalas ned. Ofta lägre vikter förstås, men kanske också lägre antal repetitioner eller just enklare övningar. Så jag tycker det fungerar super.  

2012-01-09 20:45
Tackar för tipsenSmiley
 

2012-01-10 00:26
Bump!

Mest för att bumpa tråden kan jag säga att jag kört igång min "egen" programmering nu, där jag försöker väva ihop CF mainsite med lite lösa woddar för CF-portionen, konditionsträning från CFE (+ ett långpass/10 dagar) samt lite kampsport (för att det är kul!). Har delat in min träning i 10-dagarsperioder, utan särskilda cykler/periodisering, med 3-4 CF-pass och lika många konditionspass, + lyft och krav maga på nybörjarnivå.

Förstås för tidigt att utvärdera eftersom jag inledde starkt med en mykoplasma-lunginflammation, men känslan i kroppen är helt OK, och jag känner hur CF-övningarna blir gradvis lättare samtidigt som jag blir snabbare (verkar det som) och ändå klarar långpass (>2 timmar).
Däremot går säkert inte progressionen lika snabbt som ifall jag kunde fokusera på en enda detalj, och detta tror jag ffa kommer att drabba de olympiska lyften.

Med mina fysiska begränsningar tror jag att tunga lyft (2x kroppsvikt marklyft, 1,5x kroppsvikt knäböj, >kroppsvikt clean&jerk) blir svårt att nå, liksom milen sub-40. Däremot torde kroppsviktsmetcon kunna bli allt snabbare!
 

2012-02-12 12:06
Har man några specifika styrkemål man vill uppnå så är nog inte mainsite att föredra. Känns som att det är alldeles för många långa galna wods där.

Kan däremot tipsa om crossfitfootball.com som enligt mig har ett riktigt bra upplägg. Periodiserat styrkeupplägg + någon metcon(som oftast håller sig under 10 minuter)

CF Uppsala gillar jag också.
 

2012-03-08 09:28
Jag upplever att mainsite-WODarna har spretat lite ologiskt på senare tid.. kanske bara är inbillning. Vill ge ett +1 till crossfit football, har tränat enligt deras inriktning i några veckor nu och är än så länge väldigt nöjd. Vi är alla olika men för mig så känns CFFB mer genomtänkt vilket iofs kan vara för att den röda tråden är lättare att följa med en specialisering.

Jag är mer eller mindre befogat skeptisk till "egna" WODar, eller rättare sagt att skissa ihop ett eget pass och sedan kalla det CrossFit. För mig är CrossFit i grunden ganska specifikt och lite av grejen är just de genomtänkta kombinationerna av olika typer av fysträning (MetCon/Gymnastik/Styrkelyft) i ett större system där den minsta enheten är 3 träningspass. Utan helhetstänket så är det ju som vilken gammal hederlig cirkelträning som helst.

Eller så borde jag bara hoppa ner från min höga häst och sluta vara en träningssnobb :)
 

2012-03-08 18:57
Jag upplever att mainsite-WODarna har spretat lite ologiskt på senare tid.. kanske bara är inbillning. Vill ge ett +1 till crossfit football, har tränat enligt deras inriktning i några veckor nu och är än så länge väldigt nöjd. Vi är alla olika men för mig så känns CFFB mer genomtänkt vilket iofs kan vara för att den röda tråden är lättare att följa med en specialisering.

Jag är mer eller mindre befogat skeptisk till "egna" WODar, eller rättare sagt att skissa ihop ett eget pass och sedan kalla det CrossFit. För mig är CrossFit i grunden ganska specifikt och lite av grejen är just de genomtänkta kombinationerna av olika typer av fysträning (MetCon/Gymnastik/Styrkelyft) i ett större system där den minsta enheten är 3 träningspass. Utan helhetstänket så är det ju som vilken gammal hederlig cirkelträning som helst.

Eller så borde jag bara hoppa ner från min höga häst och sluta vara en träningssnobb :)
 

2012-03-08 18:57
Men är inte Crossfit lite cirkelfys,dock har man bara rensat vilan mellan övningarna.
Kommer i håg på 90-talet när man inte körde tunga lyft för att bli bättre i sin gren(spjutkastning i mitt fall). Så körde man frivändning antingen 10reps eller 30-45 sekunder med lätt vikt. Sen 15s off och byte till backextensions samma där 12-15reps eller på tid sen 15s vila igen och byte till squat jump med lätta vikter återigen 10-15reps eller på tid sen 15s vila och sen direkt till första övningen och börja om från början... Cirkelfys eller Crossfit redan då eller är jag bara ute och cyklar...=)
 

2012-03-08 19:13
Till syvende och sist får man väl fråga sig varför man tränar. Tränar man för att bli mer "generally fit", som de flesta CF:are gör, så finns det knappast någon forskning eller annan pålitlig fakta om att CF (enligt mainsites recept) skulle vara bättre eller sämre än all "annan cirkelfys" som finns där ute.

Träna på och ha roligt, själv ska jag gå upp till mina kettlebells och cirkelfysa lite om en stund! Smiley
 

2012-03-10 16:25
Anders, jag tränar BARA för att starta bråk med alla andra om att just MIN träningsform & filosofi är bättre än alla andras!





Smiley
 

2012-03-11 15:28
Orvar: ett gott skäl till skepsis mot egenkomponerade wod:ar kan ju t ex vara att man lätt blir bekväm, och väljer övningar som är roliga/som man är bra på. Där är ju mainsite (eller annan sida) svinbra att följa, så man tvingas prova på "omöjliga" övningar och metcons, tills man en dag plötsligt klarar dem! (för mig var det en stor ögonöppnare)  

2012-03-11 17:38