|
Japp, berätta planerna för året.
|
|
|
|

2012-01-03 21:20
|
|
|
Med 2 små döttrar är det inte alltid lätt att komma iväg men snart är den yngsta stor nog för att kunna vara hos barnvakt! Vi har därmed kunnat anmäla oss till Vättlefjällsvandringen, den 6:e maj. Ska bli trevligt :) URL: http://vattlefjallsvandringen.se/
|
|
|
|

2012-03-09 16:27
|
|
|
En vecka i lgh i Val Gardena i juni månad med bästisen och hennes två barn, snart 5,5 och 3 år. Några dagar söder om München med borde ge lite vandringar det med. Förhoppningsvis Härjedalen i augusti.
|
|
|
|

2012-03-09 18:32
|
|
|
Vi siktar också på en vecka i Val Gardena men i början på juli. Vandringsguide och karta från Kompass är redan inköpta.
|
|
|
|

2012-03-09 21:32
|
|
|
Om någon ska iväg från Skåne - hör av dig till mig - jag ska köra dit och vill gärna dela transportkostnader. /Mad Thalaria
|
|
|
|

2012-03-10 08:13
|
|
|
Det blir nog en vandring omkring och på Kebnekaise. Det är väl de svenska vandrarnas vallfärd.
|
|
|
|

2012-03-10 08:44
|
|
|
Jag och 2 väninnor ska också vandra där :) hihi längtar redan!
|
|
|
|

2012-03-10 17:14
|
|
|
Jag planerar att gå sörmlandsleden i sommar, första ggn faktiskt. :) Någon som har erfarenhet av det?
Vill ju vara borta ett par nätter iaf :)
|
|
|
|

2012-03-11 16:31
|
|
|
Precis köpt ny rygga och skall ut i maj runt en sjö som heter skagen i ett område som heter Tiveden som ligger kring Gullspång. Vi är 5st och det kommer bli grönpåse till lunch och till middag lagad mat över gjutjärnspanna. 3 nätter allt som allt.
Har även tankar på Sarek men inget är bestämt än, paddlingarna hägrar mer!
|
|
|
|

2012-03-11 19:36
|
|
|
Jag ska ut på min första vandring med pojkvän + eventuella andra hemvärnare och civila (som jag) som vill med, i slutet av mars/början av april. 8 mil längs Blekingeleden. Ser fram emot det såååå mycket. :)
|
|
|
|

2012-03-13 20:37
|
|
|
Abisko-Saltoloukta, med avstickare till Keb. Ska gå själv första etappen och möta upp vän i Keb och sedan ned till Salto. Ser mycket fram emot att gå själv faktiskt.
|
|
|
|

2012-03-14 22:38
|
|
|
Efter två misslyckade försök att nå toppen av Galdhopiggen förra sommaren (fick vända strax innan toppen pga dålig sikt och oväder båda gångerna), är planen att det ska bli tredje gången gillt nu i juni - helst med lyckat resultat den här gången  Vi har även pratat om eventuellt två toppturer om snöläget fortfarande är bra då runt midsommar. Annars blir det nog en familjetur till Helags. Har bara varit där en gång vintertid och vill gärna uppleva det igen nu på sommaren!
|
|
|
|

2012-04-12 04:03
|
|
|
Ska vandra i Tuxertal/Zillertal, Österrike i augusti. Bor på ett och samma ställe och gör dagsvandringar.
|
|
|
|

2012-04-12 18:56
|
|
|
"Ska vandra i Tuxertal/Zillertal, Österrike i augusti."
Jag undrar hur tar man sig bäst dit sommartid?
|
|
|
|

2012-04-14 22:36
|
|
|
Man kan förstås ta sig dit på många sätt. Tidigare år brukade vi åka tåg till Tirol, men det är numera så dyrt jämfört med flyg så vi väljer det senare. Flyg Arlanda-Wien-Innsbruck, buss från flygplatsen till Hauptbahnhof Innsbruck, tåg till Jenbach, byte till Zillertalbahn och från Mayrhofen buss in till Tuxertal. Kan åka från bostaden i V Mälardalen på morgonen och vara framme till hotellets middag på kvällen.
När vi för några år sedan vandrade i Val Gardena (Grödental) så åkte vi tåg till Bolzano och vidare med buss. Vi hade tänkt besöka Ötzi på museet i Bolzano men det var så varmt (först då upptäckte vi att det hade varit AC på tåget) så vi skyndade oss att ta första bästa förbindelse upp i bergen.
|
|
|
|

2012-04-15 18:41
|
|
|
Tack, Christer!
Vi ska till Val Gardena i sommar och tänker då flyga till München. Därifrån tåg till Bolzano och buss upp till Selva där vi ska bo under veckans vandringar.
Det är bara att hoppas på bra väder!
Möjligheterna att åka lift, utbudet av vandringsleder och matställen gör dalen till ett fantastiskt resmål.
|
|
|
|

2012-04-15 22:53
|
|
|
Val Gardena är så vackert och det går utmärkt att prata tyska där.
Jag har turen att ha en av mina bästa vänner boendes utanför München, jag kommer att åka till Val Gardena med henne och hennes två barn.
|
|
|
|

2012-04-15 23:48
|
|
|
Blir en del vandring runt Åre - en del av den pilgrimsled som går där. Vemdalen hoppas jag också att vi klarar av.
|
|
|
|

2012-04-22 22:03
|
|
|
En tur till Jouteinheimenmed start vid Gjendesheim med Galdhöpiggen som delmål o självklart Besseggen, då jag missade den förra gången pga skada,givetvis Tält & mat med en önskan om 15kilos rygga för mej & mina vänner
Har även en tanke på Helags- sylarna - helags med sovning i Stuga med förstagångsvandrare
Vasaloppsleden är kanonfin o lätt, så den kan det även ev. bli.Där övernattar vi även i stugor. Det brummar omkring så mycket björn överallt,att jag har svårt att sova skönt i tält i skogarna...
kul o läsa andras planer=)
|
|
|
|

2012-04-29 01:01
|
|
|
Jag undrar hur man bäst tar sig från Sverige till Jotunheimen utan bil. Är det buss/tåg från Oslo som gäller? Tips på var man kan börja för att vandra besseggen och glittertinden t ex. Är det stora avstånd, hur många dagar behöver man för att se sevärdheterna i jotunheimen? Finns det vandrarhem eller fjällstugor där man kan övernatta och få mat på vägen? Tips på vad som är bäst som basläger.
|
|
|
|

2012-05-14 13:13
|
|
|
Läs på ut.no om vandring i Norge. Norska turistföreningen DNT, har samma upplägg som vår men lite dyrare. Det finns olika förslag på var man börjar gå och det finns båttrafik på sjön till och från lederna. De har stugor o mat finns. Tror inte man kan tälta i Jotunheimen och det är nog mycket folk men gudomligt vackert. Har bara åkt med bil där när jag jobbade i Norge. Du kan nog åka tåg till Lillehammer o sen buss. Jag vill också vandra där men kanske inte hinner i år.
|
|
|
|

2012-05-15 08:33
|
|
|
Det bästa tipset: http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8
Ett förslag i stora drag är att börja vid Gjendesheim, knata på till Glittertind, gå upp där om det är bra väder, fortsätt till Spiterstulen, gå upp på Galdhöpiggen om det är bra väder, vidare till Gjendebu via Leirvassbu, kila över Besseggen tillbaka till Gjendesheim.
Där har du en veckas nöje. Tält går utmärkt men den norska vandringskulturen går ut på välmående i stuga/fjällstation. I Spiterstulen har de t ex en skön inomhuspool.
Avstånden är rimliga men går man självförsörjande ska man inte luras av de tidsangivelser som finns på norska kartor, de bygger på rask promenad med minimal packning.
|
|
|
|

2012-05-15 12:31
|
|
|
Tackar så mycket för tipsen!
|
|
|
|

2012-05-15 13:03
|
|
|
Micaela Johansson Jag har gått sträcka 1-6 på Södermanland. Bra led så långt jag gått. Funderar på att gå från Gnesta till Mariefred i sommar. Etapp 13-15 eller liknande. Vilken del har du tänkt? /B
|
|
|
|

2012-05-31 13:45
|
|
|
I år med en liten nyfödd blir det nog inte så stora vandringar. Annars brukar vi försöka komma upp kring Idre varje år.
|
|
|
|

2012-05-31 17:13
|
|
|
I år med en liten nyfödd blir det nog inte så stora vandringar. Annars brukar vi försöka komma upp kring Idre varje år.
|
|
|
|

|
|
|
I år med en liten nyfödd blir det nog inte så stora vandringar. Annars brukar vi försöka komma upp kring Idre varje år. I år blir det lättviktsvandring med en övernattning hemmavid i småland
|
|
|
|

|
|
|
Håller på att packa inför semestern, flyger till München på onsdag och sen bilar vi ner till Val Gardena. Min kompis har beställt info som finns i lägenheten i St Christina när vi kommer dit nästa lördag.
|
|
|
|

2012-06-17 18:12
|
|
|
Trevlig resa och jag hoppas på några bilder från platsen :)
|
|
|
|

2012-06-17 23:35
|
|
|
Planerat för ännu en Alpvandring! I oktober åker vi till Kleinwalsertal. Tillhör Österrike men man kan bara ta sig dit via Tyskland. Någon som varit där?
|
|
|
|

2012-09-19 14:37
|
|