Längdskidor

Tejp eller sprej för en som inte vallar själv?

Jag är nybörjare på längdskidor, förra säsongen som var min första blev det 40 sköna mil och jag hoppas nu det kan komma nån snö i mellansverige så det kan bli några mil också i år. Jag fick hjälp med vallning, men tänker nu försöka ta hand om skidorna lite själv. Orkar dock inte lära mig valla. Skidorna är grundvallade på butik, så det är framför allt fästet jag behöver fixa nu.

Utifrån vad jag hittills läst verkar det som om tejp är en rimlig lösning för min åkning, och så tar jag hjälp med riktig valla om det blir nåt särskilt tillfälle. Men jag är också nyfiken på sprej. Verkar lite mera "på riktigt", fast utan att stå och gno som en tok.

Haken som jag nu vill ha råd om är följande: Måste man även med sprejvalla ha koll på temperatur och snötyp och hela tiden välja rätt? I så fall faller det pladask, för det är just det jag tycker är så svårt att bedöma. Och jag vill inte hålla på och greja varenda gång jag ska ut. Så vad säger ni som kan, tejp eller sprej? Eller kanske nåt annat?

2012-01-03 19:10
Jag säger Tejp, helt överlägset.

Med det är för att jag INTE kan, så du frågade ju inte mig... Smiley

Nej allvarligt talat, jag kan absolut inte valla vanligt men Spray fungerar helt ok. Men jämfört med tejp så är spray bökigt och åtminstone jag tycker att tejp fungerar suveränt.

Mitt val: Tejp!

2012-01-03 20:20
Det är inte så svårt att fästvalla som vissa vill göra gällande och när det är svårt så funkar inte tejp särskilt bra...  

2012-01-03 20:25
"Orkar dock inte lära mig valla" Men Bu-hu-huu Smiley

Så svårt är det faktiskt inte, ta av locket och kladda på liksom.

2012-01-03 20:53