Längdskidor

Tejp eller sprej för en som inte vallar själv?

Jag är nybörjare på längdskidor, förra säsongen som var min första blev det 40 sköna mil och jag hoppas nu det kan komma nån snö i mellansverige så det kan bli några mil också i år. Jag fick hjälp med vallning, men tänker nu försöka ta hand om skidorna lite själv. Orkar dock inte lära mig valla. Skidorna är grundvallade på butik, så det är framför allt fästet jag behöver fixa nu.

Utifrån vad jag hittills läst verkar det som om tejp är en rimlig lösning för min åkning, och så tar jag hjälp med riktig valla om det blir nåt särskilt tillfälle. Men jag är också nyfiken på sprej. Verkar lite mera "på riktigt", fast utan att stå och gno som en tok.

Haken som jag nu vill ha råd om är följande: Måste man även med sprejvalla ha koll på temperatur och snötyp och hela tiden välja rätt? I så fall faller det pladask, för det är just det jag tycker är så svårt att bedöma. Och jag vill inte hålla på och greja varenda gång jag ska ut. Så vad säger ni som kan, tejp eller sprej? Eller kanske nåt annat?

2012-01-03 19:10
Jag säger Tejp, helt överlägset.

Med det är för att jag INTE kan, så du frågade ju inte mig... Smiley

Nej allvarligt talat, jag kan absolut inte valla vanligt men Spray fungerar helt ok. Men jämfört med tejp så är spray bökigt och åtminstone jag tycker att tejp fungerar suveränt.

Mitt val: Tejp!

2012-01-03 20:20
Det är inte så svårt att fästvalla som vissa vill göra gällande och när det är svårt så funkar inte tejp särskilt bra...  

2012-01-03 20:25
"Orkar dock inte lära mig valla" Men Bu-hu-huu Smiley

Så svårt är det faktiskt inte, ta av locket och kladda på liksom.

2012-01-03 20:53
Tejp funkar nästan jämt o håller löjligt länge (30-40 mil oftast). Spray behöver du nog olika för olika fören o det sitter inte alls lika bra. Glöm de som tjatar om att valla själv, be nån som kan att lägga på tejp, o lägg tiden på att åka. Blir du biten kan du lära dig valla nästa vinter ... . Tejp är bra nog för motionärer, även goda motionärer, i de allra flesta fören. Sen kommer nån säkert att ta upp undantagsförena, men de är svårvallade även med burk så skit i vad de säger. Ska du småningom köra lopp med ambition om bra tid kan det i vissa fören bli nåt att tänka på men kör på tejp tills dess

2012-01-03 22:45
Tejpen är jättebra och duger till dom flesta förena, spray är kladdigt att
hålla på med. Jag har kört tejp ända sen det kom och har kört 2 Öppna spår med tejpen. Nu har jag börjat lära mig burkvallning och börjar släppa tejpningen, tejp är överlägset ända tills man känner sig mogen för att lära sig riktig vallning.

2012-01-04 17:35
Tack för era svar! Jag har även tagit en ordentlig svängom på nätet och läst vad folk tycker (oj, vad mycket det tycks om vallning!) och rådfrågat kunniga i närheten.

Just att kleta på vallan och klossa ut den klarar jag, men jag tycker det är grymt svårt att bedöma vilken sort som ska på. Och så tiden förstås. Och om sprejen kräver snöbedömning från tur till tur och dessutom är kletig att hålla på med, då går den också bort.

Välvallade skidor är förstås toppen, jag hade nöjet att åka på sådana förra vintern, men nu var det ju den egna förmågan som begränsade och tiden som hellre skulle läggas i spåret.

Tejp får vara gott nog för mig, jag provar med svart. Nu önskar jag mig bara snö...

2012-01-04 19:48
"Just att kleta på vallan och klossa ut den klarar jag, men jag tycker det är grymt svårt att bedöma vilken sort som ska på."

Men då är du ju på gång! Det räcker bra med 2-3 vallor för att uppnå samma fäste som med tejpen. Då tejpen kostar ca 100 ggr så mycket som burkvall så för mig är det en no brainer att valla själv.

2012-01-05 08:53
Glidvalla är et j-a pyssel, och rätt skräpigt, men fäste, det fixar du. Jag lärde mig valla när jag var 15-16 genom att läsa på burkarna och den lilla foldern som följde med paketet, inte så bra, men det funkade, jag bara smetade på och funkade det inte så bra hade jag med lite extra att stanna och ta på. Så länge du inte ska åka långlopp, och det är risk att du kör slut på dig fullständigt mitt ute i skogen med en felvallning, så kan du experimentera och testa dig fram. Är det helt fel så tvätta rent och börja om.  

2012-01-05 09:32
För att konkurrera med tejp behöver du åtm tre-fyra burkar o ett (två) klister. O det är väl inte så dyrt eller meckigt. Skillnaden 'är att du måste byta hela tiden - tejpen sitter på hela året. Särskilt byta mellan burk o klister är geggigt.  

2012-01-05 15:48
När tejpen inte funkar tillräckligt bra och du måste byta den så är det desto jobbigare...  

2012-01-05 18:12
Håller inte med, tejp är inte alls svårt att få bort, inte mycket svårare än annan valla åtminstone. Däremot är det mycket dyrare att sätta dit igen om man tar bort p.g.a. extremföre någon dag. Men håller det sig mellan någon minusgrad och ca -20C (ej testat kallare) så behöver man inte byta. Skidar man mycket i extremföre så kanske annan valla är att föredra.  

2012-01-05 19:47
Ska du spara tid i vallaboden finns ett suveränt knep - skateskidor! Smiley  

2012-01-05 21:04
Tejp är verkligen jättebra som många här skriver. Den ger ordentligt fäste i olika snöförhållanden och håller länge. Vill bara tipsa om att du ska vara noga när du sätter på den. Följ instruktionerna som du får med. Om du fuskar är det lätt att den åker av väldigt fort och det är ju synd eftersom den är ganska dyr.  

2012-01-05 22:24
Helt rätt, Anders! Om jag har möjlighet att köra skate när det är svårvallat så gör jag det. Smiley  

2012-01-05 22:49
Fäster inte tejpen (vilket den alltid gör utom om det är mycket isigt eller riktigt riktigt blött) kan man lägga ett tunt tunt lager klister ovanpå. när föret ändras täcker man klistret med ett tnt lager blå burk (kalla skidor!). Funkar riktigt bra.  

2012-01-06 00:49
För att täcka in tejpens temp-område krävs 2 burkar, rött och blått. Det stämmer inte som någon mindre vetande skriver här ovan att tejpen funkar in klisterföre. Varför vissa vill ha vanlig enkel motionsvallning till raketforskning förstår jag inte faktiskt.  

2012-01-07 13:54
Håller med. Jag har 5 grejer för fästet gul, röd, blå och grön burkvalla och flytande klister från swix, går fort att lära sig vad man ska använda när :) Tar 1 min att kleta på på fästzoonen 2 varv (dubbelt på nollzoonen) och klossa innan passet, förutom klistret som ska vila någon minut innan man åker på det. Fullt tillräckligt för en vanlig motionär som mig i alla fall.

Det är ju glidvallan som tar tid.

2012-01-07 14:06
Elina, jag kan rekommendera sickling för glidet, då suusar man fram i spåren med lite ansträngning i vallaboden.  

2012-01-07 18:12
Stefan, jag har säkert åkt 250 mil på tejp så troligen mer vetande än många andra (hur många mil har du själv på tejp?)  

2012-01-07 23:27
Jag lägger mej i tråden, hoppas det är ok!?

Det här med att rugga belagen innan man tejpar/vallar...

Hur mycket ska man egentligen slipa/rugga?

3 drag
50 drag
200 drag

Går det att beskriva på nåt smart sätt så att även jag fattar!? :)

2012-01-09 07:17
Mer än du tror förmodligen... Men ta sådär 6-5 drag tvärs över skidan (håll slip-pappret rakt) och flytta sen pappret och fortsätt så hela fästzonen. Man ska inte vara rädd för att trycka på ordentligt här, tror att det är vanligare att man "duttar" än att man tar i förmycket.  

2012-01-09 08:55
Blir väl en 2-3 drag per cm kanske ... o som Stefan säger var inte rädd för att gnugga lite  

2012-01-09 09:59
Hittade denna :)

http://www.youtube.com/watch?v=nJTby2q_hAs

2012-01-09 11:40
Jag tycker tejp är perfekt!  

2012-01-09 13:53
Här kommer några råd om du har tid att läsa.
Lämna in skidorna till en proffsbutik för glidvallan, kostar dig ca. 900 kr men är värt varje krona och sköter du skidorna håller det nästan hela säsongen.
Tejp valla (klisterremsan man sätter dit) funkar helt ok, men glöm inte att skidan bör hålla samma temp som ute, alltså...åk inte bil en längre stund, ta ut skidan och börja åka direkt...Isbildning på underlaget och glöm skidåkning.

Spray valla funkar jättebra, finns märkt på burkarna med temp för olika fören.
Bara spraya ut, jämna till med klossen, tag med spryflaskan i spåret tillsammans med klossen om du behöver "påfyllning" i spåret.
Tag bort "gammal valla med VALLA VÄCK"

Vad det gäller burkvalla är det överlägset, och det är faktiskt inte alls svårt.
Burkvallan är märkt med tempzoner. EX. +-0 till minus 5.
Dutta på vallan sicksack över fästzonen, jämna till med klossen tills du får en jämn o fin yta, upprepa detta tre ggr. Är det minus 3 grader o du inte har bra fäste, lägg ett lager till.

Tar du Vasaloppet 9 mil, kan du behöva använda olika vallor på lagren, först en riktigt kallvalla, därefter en något mindre kall, sedan en valla för varmare, för att avslut med en riktigt varm. allt det berättar alla vallabodar för dig. även alla valla försäljare.

A och O är att alltid rengöra skidans fästzoner med vallaväck efter varje väderomslag, samt på med ny valla.

När man kommer in i det är det faktiskt ganska roligt, och absolut inte svårt!!!

Jag önskar dig lycka till!

2012-01-09 21:51
Varken prövat tejp eller sprej, men det är busenkelt att lägga på lite vanlig fästvalla, behövs knappast några kunskaper för det. Testa, eller kolla youtube-klipp om du undrar hur.  

2012-01-09 22:49
Håller inte med Tony om så mycketSmiley

Sprayvalla har ganska dålig slitstyrka. Och om du inte låter den torka en stund efter att du sprayat på släpper den ofta direkt. Men som komplement är det förstås enkelt.

Glidvallning kan du strunta i för träning/motionsåkning om du inte har ambitioner om hög fart o bra tid. Det räcker långt med att du får hjälp med en inledande sickling, och att du borstar ur skidan med en lämplig stålborste emellanåt. De 900 kronorna kan du bespara dig.

Och vitsen med tejp är att du aldrig behöver byta fäste, oavsett temp/snö. F ö går det alltid utmärkt att lägga mjukare valla på hård, man behöver i princip bara göra helt rent när man ska gå från klister/mjuk valla till hårdare. Har du t ex blå burk o det blir nära noll behöver du inte vara så noga med att ta bort det du har innan du lägger på nytt.

(På ett vasalopp däremot lägger man däremot faktiskt ofta lite varmare valla i mitten och kallvalla överst. Det är oftast kallt i starten och varmt frampå dagen. Slits de översta skikten kallvalla ner efter några mil blir det bra på det sättet.)

2012-01-10 10:04
Nu har jag gjort precis som ni sagt med tejpen....
fungerar det inte kommer jag hemsöka er :)

Sen har vi det där med glidvallan...jag tar det i nästa steg Smiley
Även fast jag blir oerhört intresserad av
"Det räcker långt med att du får hjälp med en inledande sickling, och att du borstar ur skidan med en lämplig stålborste emellanåt"
Vad innebär det?

Å tack Tony och Anders för att ni tar er tid, för mej är det jättekul och intressant att läsa

2012-01-10 13:21
Om du får nån kompis eller skidaffär att sickla skidorna med Kuzmin-sickel (eller ännu bättre men dyrare primateriasicklar), har du en mycket bra grund utan glidvalla. Du har du bra glid länge, vilket du själv kan underhålla genom att ta några drag med en fin stålborsta (säljs i skidaffärer). Blir glidytorna väldigt skitiga behöver du kanske göra rent/sickla om, men det brukar glida bra måånga mil med bara lätt borstning då o då.

Googla på Kuzmin-sickel eller läs mer t ex här: www.enklaresport.se

2012-01-10 13:39
Känns mycket märkligt att man ska "repa/skrapa" belagen, en ny värld för mej.
Jag trodde att man skulle ha så slät yta som möjligt...jaja, inte så att jag misstror dej, jag blir bara lite förundrad :)

2012-01-10 14:27
Du har rätt, det ska vara en slät o blank yta på makronivå, men med rätt struktur på finare nivå. Problemet med ett obehandlat/nött belag är till stor del att det finns en massa lösa micro-hår som bromsar. De kan man antingen baka fast i ett lager glidvalla eller skära bort med en bra sickel (därför dessa sicklar är dyra). Sen borstar man i bägge fallen för att få ett så rent o blankt belag som möjligt, med mikrostrukturen fri från skit o restvalla. Finns massor att läsa om detta bl a på skidforum.  

2012-01-10 15:10
Skillnad på stenslipade resp sicklade skidor.

Stenslipat belag:

External image

Sicklat belag:
External image

2012-01-10 20:42
Jag hoppar in här och önskar ett förtydligande.
Har jag förstått det rätt att jag som motionär klarar mig utan att stå i vallaboden genom att få de nya skidorna jag köper behandlade med Kuzmin-sickel och sen sätta tejp för fästet? Klarar jag mig i stort sett en hel säsong (30-40mil) utan att göra annat än borsta belaget med stålborste nån gång då och då? Det låter riktigt bra, stämmer det?

2012-01-14 00:31
Start her:

http://www.swixschool.no/

Har en brukt 6-8000,- kr på ski og utstyr + mange timer på trening, så er vel et vallekurs innte noget å bråkke for.
Skiopplevelsen blir desto større når en kan valle som profsen gjør.

2012-01-14 11:33
Andreas, ja med undantag för extremfören stämmer det (blåis, +3 o regn, osv). Du kommer att ha tillräckligt bra skidor. Skulle de bli väldigt skitiga eller så får du sickla om dem bara. Eller om du skulle få tejpen full med barr, gräs, bark osv - då får du göra om. Annars kommer det att funka helt ok i 0 - 40 mil.  

2012-01-14 14:25
Tillägg: Belaget ovan som är sicklat är även rillat. Jag tycker att det kan vara värt att rilla skidorna då ett belag som bara är sicklat suger lite i snön.  

2012-01-14 18:18
Då kommer jag till följdfrågan då. Finns det något serviceställe i närheten av Uppsala som kan stålsickla skidorna åt mig, nån som är duktig? Känner ni till någon? Lyckas inte hitta så mycket på google, verkar inte vara så utbrett med stålsickling än så länge...
/Andreas

2012-01-15 11:59
Vet att detta är en gammal diskussion, men tror att många precis som Lena kan tycka att det är knepigt att veta vilken valla som passar vilka fören. Speciellt nu när skidsporten blivit en så populär motionssport!

Jag har knackat ihop en hemsida på fritiden som ett försök att hjälpa de nybörjare som funderar just över det. Man fyller i var man ska åka och så rekommenderar sidan vallor som kan funka i det föret som råder genom att analysera väderdata och en databs med vallor. Testa gärna Smiley https://www.hittavalla.nu/

2017-11-09 22:49
Hmm ...kul idé men hur ska du fånga upp snötyp utifrån historiskt väder, ev konstsnö, och annat viktigt?  

2017-11-10 13:24
Kul att du gillar idén och tack för frågan!

Ja det är helt klart det svåraste - att lyckas översätta väderleksrapporter till verkliga förhållanden i spåret.

Just nu kikar jag på data 12 timmar tillbaka i tiden (nederbördsmängd och typ, temperatur och kan även se luftfuktighet, lufttryck etc) och försöker utifrån det bestämma vilket före som råder. Detta är work in progress, har inte haft möjlighet att testa under en vinter än då detta är ett nytt projekt.

Konstsnö blir ju tyvärr omöjligt att "räkna ut" utifrån väderleksrapporter. Då kan man klicka på "Redigera väder" och ändra snöförhållande till konstsnö.

2017-11-14 14:14
Mjaa ... tycker alltså det är en kul idé, men jag är nog ganska osäker på om det är en BRA idé ... . I vissa lägen är vallning lätt - ingen is och ett gäng minusgrader = lägg valfri blå burk i 3-5 lager lite utifrån hur din skida ser ut. I andra lägen är det skitsvårt, som nederbörd och nära noll.

Jag tror ärligt att det är otroligt svårt att tillföra något till kännedom om vädret de senaste dagarna. har spåret varit hårt och isigt några dagar, men nu med två cm nysnö och strax under noll sista dygnet? Eller var det blötväder i tre dagar och sen två cm nysnö och strax under noll sista dygnet? Har det klarnat upp och börjat frysa på?

Efter ett gäng decenniers skidåkning skulle jag nog mest rekommendera de som inte är hemma i vallandets konst att först läsa "Labradorens Skidlära & Dogma", sedan köpa ett par sjyssta skins-skidor.

2017-11-15 17:28
Nej, jag har ju aldrig tänkt göra bra vallare bättre med detta projekt. Det är mest en kul grej för att kombinera två intressen och kan det hjälpa någon nybörjare där ute så ännu bättre!

Själva "tjänsten" brukar jag tänka på som en mer avancerad variant av en sån Swix-"klocka" som du säkert sett. Hjälper inte någon som kan valla, men andra har säkert haft nytta av den någon gång! Smiley

External image

2017-11-15 23:44
Det ÄR en kul idé! Jag vill absolut inte låta negativ runt det. Mer att jag tror det är för svårt att hitta nån särskilt hög träffsäkerhet i något som (ibland)har så många parametrar.

Se'n finns det ju sjukt mycket mytbildning och personliga twister på vallande också. Vissa vallor får vissa stämplar, oavsett vad ett dubbelblindtest skulle visa på. Vad som blir en bra vallning beror dessutom på hur många, tjocka resp jämna lager man lägger, om snön är skitig, hur hårda skidor du har, osv i snudd på oändlighet. Samtidigt som du i "blå burk-före" kan lägga på valfritt antal lager av snudd på vilken grön, ljusblå eller blå burk som helst och få utmärkta skidor ... .
Roligt pyssel för den som orkar och vill köpa alla prylar, i princip onödigt slöseri med tid för den som hellre vill komma ut i spåret med bra skidor och köpt sig ett par moderna skins-skidor ...

2017-11-16 18:28