Cykel

Nya hjul eller begagnade

Har funderat på att köpa nya hjul till min racer, dessa är kandidaterna:
Fabrikat Typ
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 1
Fulcrum Racing 3
Mavic Ksyrium ES
Mavic Ksyrium SL
Mavic Cosmic Carbon
Zipp 404
Mottager gärna erfarenheter och åsikter från alla.

Eller begagnade? Hur mycket billigare bör de vara än nya?

2007-05-15 18:29
Har fulcrum racing 3 som träningshjul numera och var väl lite skeptisk till detta innan eftersom jag kört på Mavic Ksyrium SL ssc. Anledningen till att jag inte valde ES när jag skulle ha nya var att jag vurpade sönder Ksyrium hjulen på tävling och det sved eftersom jag inte har någon sponsor. Om vurpfaktorn är låg kan man nog välja så dyra hjul som plånboken och vettet tillåter bara man blir nöjd. Men jag är fullt nöjd med Fulcrum Racing 3 vad gäller lätthet och styvhet.

Sen får någon annan köra alla hårddata med vikt osv.

2007-05-15 19:30
ES är nog valet jag gjort av de uppräknade.

Fulcrum går bort med en gång enligt mina preferencer.

Zipp om man vill lägga pengarna på bra hjul, men de är dyra att uppgradera med keramiska lager.

Bontrager XXX lite som jag fyndade i Tyskland är alldeles för dyra här, men de går att piffa till med keramiska lager för rimliga pengar.

Lycka till med hjulen. Rolling, Rolling yiiha!

2007-05-15 22:05
Det beror ju på vad du ska ha dem till. Smiley

Om du vill kunna köra tempolopp eller triathlon med dem så bör du ju satsa på aerodynamiska hjul.
Om du vill köra linjelopp så ska de vara "standardhjul" eller testade och godkända av UCI (även om jag misstänker att du kan klara dig utan problem om de uppfyller kraven för att få testas så länge du inte tävlar på elitnivå ).

Det finns hjul som uppfyller bägge dessa krav, t.ex. Zipp 404, ett antal varianter av Mavic Cosmic Carbone, Lightweight Standard, några Corimavarianter, Hed Alps m.fl.

I grund och botten så tycker jag att det handlar om hur mycket du vill ha ut av hjulen och om de är prisvärda i förhållande till detta.

Själv vill jag ha minst tre olika par + ett diskhjul för att täcka in de användningsområden jag är intresserad av. I.o.f.s. så skulle tre Lightweighthjul (Campabody till linjecykel och Shimanobody till tempohojen) + ett diskhjul täcka in alla dessa områden fast det kanske blir billigare att byta ut andra komponenter... Smiley

2007-05-15 23:40
Hej kör på Mavic ksyrium es hjul på nya cykeln som jag nyss har köpt har bara tagit tre vändor på den och har väll inge bra erfarenhet av dom kan man säga har haft problem med dom hella tiden. Hjulet börjar vobbla har lämnat in det för tredje gången nu, så jag hoppas att det blir ordentligt fixat nu, Kör även på ksyrium elite på min gamla tävlingscykel krascade bakhjulet för nåt år sedan och köpte ett nytt hade samma problem med det som jag har med det nya fick lämna in hjulet flera gånger men inget hjälpte till slut skickade cykelhandlaren iväg hjulet till Mavic och dom lyckas fixa det, förmodar att det blir det som gäller på dom nya hjulen med innan det blir okey, är det några andra som har haft problem med dom hjulen hälsningar henrik  

2007-05-16 00:52

Vad är det som är viktigt för dig med de nya hjulen?

Skall de matcha resten av cykeln, utseendemässigt? Eller prismässigt?
Skall det synas att det är fabriksbyggda hjul och att de är från i år? (Det kan också göra att de ser gamla ut om några år)

Är det viktigt att köpa dem av en lokal cykelhandlare? Kanske samma som sålde resten av cykeln till dig?

Skall det gå att underhålla/byta slitdelar/reparera dem av dig/vilken cykelreparatör som helst?
Eller är det ok att skicka iväg dem och/eller vänta på delar under veckor eller månader?

Dess frågor kan bara du svara på, det är dina pengar som du skall köpa hjul åt dig för.
Du skall bli nöjd med detdu betalar för.

2007-05-16 02:49
Kanske skall berätta lite mer om vad de skall användas till.
Min cykel är en Avanti Corsa Cabonio/Ultegra med ett par Mavic CXP 23 och ett par Rolf Vector Pro. Cyklar mest för motions skull c:a 500 mil/år.
Undrar mest hur pass mycket det skiljer mot de förslag som jag lämnat, blir det bättre? Fördelar/nackdelar med resp. förslag?

Inköpet kan ske i princip var som helst, då priset skiljer sig ganska mycket mellan olika alternativ(butik och näthandel).

2007-05-16 09:22
Tommy Nordin skrev:
> med ett par Mavic CXP 23 och ett par Rolf Vector Pro.
> Cyklar mest för motions skull c:a 500 mil/år.
Varför vill du ha nya hjul?
Dina nuvarande är väl inte utslitna ännu på måånga mil?
Vad är det som du tycker är fel på dina nuvarande hjul och vilka egenskaper vill du att dina nya hjul skall ha?
Vad tänekr du använda hjulen till? Typiska svenska motionslopp, typ VR.
Triatlon-tävlingar? Tempo-tävlingar?
Osv, osv

> Undrar mest hur pass mycket det skiljer mot de förlag som jag lämnat, blir det bättre?
VAD blir bättre?

> Fördelar/nackdelar med resp. förslag?
Dyra i inköp, långsammare (pga sämre aerodynamik hos de flesta förslagen) och svårare och dyrare att reparera (än åtminstone dina CXP23-hjul)

Om jag försöker läsa 'mellan raderna' i dina inlägg så är det så att du har tröttnat på dina nuvarande hjul och vill ha ngt nytt som ser mer 'modernt' ut.
Stämmer det?

Om det är så så spelar det väl ingen roll vad vi andra skriver om hjulen, köp de du tycker ser 'ballast' ut.
Men tänk på att du bör ha råd att köpa nya igen om c:a 3-5 år, när du har tröttnat på dem.....

2007-05-16 12:09
Låter som att jag kan sitta nöjd och "spara" mellan 4000-15000:-. Smiley  

2007-05-16 14:43
Du David P vad är de för fel på Fulcrum egentligen för ja kan inte se några fel på dom o ja känner folk som cyklar på dom o vad ja har fått höra så är dom bra o själv håller ja på med att spara ihop till antingen Racing 1 eller racing 0 men har inte bestämt mej än för vilken av dom ja ska köpa.
Sen kan man se de så här Mavic går inte till 9 delat vilket Fulcrum gör..Smiley

2007-05-20 19:58
Mavic går alldeles utmärkt till 9-delat Smiley  

2007-05-20 20:37
Sporre: Hur mycket har dina kompisar kört på Fulcrumhjul?

Mavic har haft under lång tid haft bra lager och hjul.
Fråga "LådeKalle"!

Fulcrum är ett ganska nytt fabrikat som Campagnolo äger-

Varför inte då köpa Campagnolo med Shimanobody?

2007-05-20 21:19
Köp någon av de svindyra högprofilarna för ljudets skull. Låter ju helt grymt när en elitklunga på högprofil kommer dundrande.  

2007-05-20 21:56
Lars-Göran du får samma frågor som Tommy ovan:

Vad är det som är viktigt för dig med de nya hjulen?

Skall de matcha resten av cykeln, utseendemässigt? Eller prismässigt?
Skall det synas att det är fabriksbyggda hjul och att de är från i år? (Det kan också göra att de ser gamla ut om några år)

Är det viktigt att köpa dem av en lokal cykelhandlare? Kanske samma som sålde resten av cykeln till dig?

Skall det gå att underhålla/byta slitdelar/reparera dem av dig/vilken cykelreparatör som helst?
Eller är det ok att skicka iväg dem och/eller vänta på delar under veckor eller månader?

Dess frågor kan bara du svara på, det är dina pengar som du skall köpa hjul åt dig för.
Du skall bli nöjd med det du betalar för.

Nu till mina råd:
De parametrar hos ett hjul som är viktigast för prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och sist, och minst viktigt, accelerationsmotståndet(trögheten, engelska: inertia)
Aerodynamiken är den klart viktigaste, åtminstone i hastigheter över 20-25km/h.
Att parametrarna är uppräknade i rätt betydelseordning kan man läsa om här:
http://www.biketechreview.com/archive/wheel_theory.htm
Citat: "So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important,
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all
cases are so small that they are arguably insignificant."
(Författaren, Kraig Willett, är inte bara en erfaren tävlingscyklist han var tidigare hjulkonstruktör hos Spinergy, han borde alltså veta ett och annat om cykelhjul.)
Eller ta reda på det själv genom att testa olika (REALISTISKA) värden på de olika parametrarna här:
http://www.analyticcycling.com

Här finns det en sammanställning av tidningen Tours senaste hjultester, inkl vindtunneltest av aerodynamiken.
http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html

Om man scrollar ned tilI 'Aerodynamism' (förf är fransman) syns det tydligt i den figuren vilka hjul som är snabba och vilka prioriterar utseendet över snabbheten.

-Hjul med urfrästa fälgar, typ Fulcrum Racing-hjulen, några av Ksyrium-modellerna och även några av Campas hjul, gör hjulen en ANING lättare (~25-75g/hjul) men också långsammare.
För den som kan cykla Vätterrundan på c:a 11-12tim eller snabbare blir de sämsta hjulen långsammare än BRA hjul som är 300g tyngre/par.
Att urfräsning av fälgen verkligen är aerodynamikförstörande syns tydligt i hjul-testet ovan.
De hjul som har det är Ksyrium ES, Campa Eurus och Citec 3000S
Ur texten "The Ksyrium ES are very bad compared to the peloton. The thick spokes and the flat machinned rim isn't a good combo"

Här är en sammanställning av de intressanta resultaten i tabellform
(Tabell från ett annat Forum)
Model | Watt at 30/40/50km/h | Moment of inertia in J | lateral stiffness in N/mm | weight/weight limit
Campagnolo Eurus 6.0/14.2/27.8 123 61/58 1590g/no limit
Citec 3000S 6.6/15.7/30.6 127 57/56 1625g/99
Mavic Cosmic Carbone SL 4.7/11.2/21.9 143 59/53 1985/100kg
Mavic Ksyrium ES 7.2/17.1/33.2 120 56/47 1545g/no limit (recommendation 100kg)
Shimano WH-R560 5.6/13.4/26.1 132 58/48 1840g/no limit

Tyvärr var inte Fulcrum 1-hjulen med i vindtunneltestet i Tour, men eftersom fälgen är VÄLDIGT lika den på
Eurus-hjulen kommer man nog inte helt fel om man jämför med Eurus-hjulens aero-värden.

Jag har mha analyticcycling.com gjort en beräkning för Vätternrundan.
Från den finner man att Campa/Fulcrum-hjulen är snabbare än Ksyrium ES på VR för en 30km/h-cyklist (drygt 2min).
Men Campa/Fulcrum-hjulen är nästan, men dock inte riktigt, lika snabba som Shimano WH-R560(c:a 30s långsammare) trots skillnaden i vikt (och pris!)

Hur kan det komma sig?
Aerodynamiken, som för de här hjulen ffa beror på den redan omtalade urfräsningen av fälgen.
Campa/Fulcrum-hjulen har iofs mindre urfräsning än vad Ksyrium ES har, det är troligen därför de inte har lika usel aerodynamik som de.
Jag jämför med WH-R560-hjulen eftersom de har en fälg som är jämförbar med Fulcrum Racing 1-hjulen (exkl den aerodynamikförstörande urfräsningen)
Ksyrium 25mm fälg 18/20 ekrar 1,7/5,2mm, Fulcrum 26mm fälg 16/21 ekrar 0,6/4,2mm, WH-R560 24mm fälg 16/20 ekrar 1,5mm (runda)

Den värsta urfräsningen verkar dock Citec-hjulen ha, att deras aerodynamik inte är lika usel som Ksyrium ES beror troligen på att även de feta ekrarna hos Ksyrium-hjulen är med och förstör aerodynamiken.
Citec-hjulen har dock klart sämre aerodynamik än Campa/Fulcrum-hjulen.
OBS
Jag har gjort beräkningarna med analyticcyclings standardvärden för vikt o likn i programmet.

De hjul jag rekommenderar för våra platta svensk lopp, typ VR, är istället Mavic Cosmic Carbone SL, de är iofs väldigt dyra i Sverige (även hos cyclecomponents.com)
men om du köper dem från Tyskland kan de bli bra mkt billigare.
900 Euro här http://www.delta-bike.de säkert en hel del billigare på andra ställen
Här finns det andra intressanta hjul, tex de från HED: http://www.speedzone-bike.de

Gör man motsv beräkn som ovan fast man jämför med Cosmic Carbone-hjul istället blir skillnaden STOR (det antar jag att alla inser).
(Vill ni ha räkne-exemplet?) Vikten på Cosmic Carbone SL ligger dessutom oftast på c:a 1800g.

Trots att Cosmic Carbone SL är tyngre än både Ksyrium ES och Fucrum-hjulen är de även vid acccelerationer snabbare än dem.
Inte från stillastående men åtminstone så länge man håller över c:a 20-25km/h.

OBS
Om du skall tävla i annat än tempo på hjulen så kolla att de är godkända av UCI.
Den enda förteckningen över godkäda hjul jag hittar är från -05!
http://www.uci.ch/modello.asp?1stlevelid=B&level1=1&level2=0&idne...

2007-05-20 22:58
Den aktuells listan är från 24/4 2007...  

2007-05-21 00:19
Vad säger hjul-guruna här på forumet om Spinergy Stealth hjulen?

du ser ju bra ut på bild och billiga är ju dom också..

http://cgi.ebay.com/SPINERGY-Stealth-Carbon-Fiber-700c-Road-Bike-Wheels-BLK_W...

Edit: Såg vist att dom inte var UCI-godkända, men det kanske inte gör nått om man bara ska köra motionslopp.

edit2: Såg nu på andra webb-shopar att dom säljs som UCI-godkända

2007-05-24 15:41
Satsa på den kombinationen av utrustning som rullar fortast.

Runt Vättern är det nog fortfarande Br. Fåglum som kört fortast på fyra man utan pace?

De körde på Crecent/Monark stålramar och med 28/32 tubfälg model AVA!

Betalar du bra kan du få hyra en sådan av mig fast med 36 ekrade hjul.

Då går det lite långsammare, typ 6. 45
eller vad säger Freiburgs Universitäts testcenter?

2007-05-24 16:28
Lite mer än 6,45 är helt OK.Smiley  

2007-05-24 21:56
Vilka hjul köpte du?  

2007-06-20 22:20
Inga alls. Lagt på is. Funkade bra på VR med mina Mavic CPX 33. Smiley  

2007-06-24 18:48
Brorsan har kört på sina fulcrum 3 i över ett år o han ja känner som kör på racing 1 har kört med dom sen tidigt i våras fast han har cyklat över 400 mil med dom
själv så ligger mina funderingar mellan Bontrager o Fulcrum hjul som ja ska köpa till min cykel, fast ja fick höra av en säker källa att mavic släpper slangfria kanttråds hjul till nästa år (vet ej i vilken prissklass dom hamnar i)....

2007-06-24 21:14
Jag har vanliga Mavic Cosmic Elite nu. Det funkar och det är fortfarande gubben i sadeln (motorn) som måste bli starkare.
Jag har faktiskt också funderat på ett par röda Fulcrum Racing Zero. Mest för att det är lätta, billiga och grymt snygga.
Sitter på Wiliers nya Cento, så inte tror jag det är skräphjul.
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/features/wilier_centenary

Mina tankar har dock börjat går mot "Aerofälgar". Man vill ju ha ett par Lightweight Standard, men det kommer nog inte hända.
Sett att MÅNGA Triathleter av världsklass kör på ZIPP404. Jag kommer mest cykla i farter över 27km/h, och då verkar ju faktiskt Aerodynamiken viktigast även om 404:an är ganska tunga i förhållande till många andra hjul.

Vad säger experterna?

2007-06-29 08:43
> Sitter på Wiliers nya Cento, så inte tror jag det är skräphjul.

Det är inte skräp men på nya cyklar från fabrik så sitter det i princip aldrig hjul som är i paritet med resten av cykeln utan hjulen är självklara utbyteskandidater.

Zipp 404 är populära men av vad jag sett och hört så är de ganska känsliga. Zipphjulen är enligt säkra källor överrepresenterade bland de hjul som gått sönder (pga. t.ex. hål i vägbanan) på cykeltävlingarna runt om i landet.

2007-06-29 08:52
Fredrik: Man skall inte köra i hålen, man hoppar över!

Beg. Zipphjul är billiga i Danmark.

2007-06-29 09:02
Oki....
jag kan verkligen rekommendera bikebusters.dk för er som söker seriösa grejer till vettiga priser.
Är det så smart att köpa beg. hjul, speciellt av carbon?

2007-06-29 09:21
Begagnat är braSmiley Blir inte så stora hål i plånboken.  

2007-06-29 09:23
Det håller jag med om. Men när det kommer till Carbo är jag skeptiskt till beg. Kan vara sprickor och annat skit man inte ser i ramar och hjul (Kan det vara i Alu också).
Skall man ha ZIPP så måste man väl också leva upp till dem lite, eller?

2007-06-29 09:24
"Alla" danska motionärer kör med Zipp för det gör CSC.

Då blir det också många begagnade Zipp på marknaden när Kasper, Jesper och Jonthan inte får kontrakt.

Det är svårt att hitta nya carbonhjul till bra priser, men det går.

Har själv köpt Bontrager XXX lite team edition för 714 Euro med en massa xtra.

De kostar liiiiiiite mer i Sverige.

2007-06-29 09:51
Någon som sitter på "Aerohjul" som det inte behöver eller har en länk till något bra stället där det säljs nya/beg. så är jag självklart intresserad.
Inte intresserad av hjul med för hög profil för triathlon tävlingar.

Danskarna är ett lustigt folk, men det är ju skoj om det satsar, på annat än öl & lysorange korv Smiley

2007-06-29 09:58
Såg ditt inlägg David. (http://www.velo.se/view.php?id=1627).
Har du bra kontakt med Tyskarna? Kanske går att få dig som "medlare" Smiley

(Dom skickar säkert med ännu mer godis om du medlar fler affärer)

2007-06-29 10:02
Har man pengarna så är väl detta bland det bästa köpen man kan göra, testar ju full poäng på nästan allt i det flesta testerna.

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=BUY_PRODUCT_STANDARD&PRODUC...

2007-06-29 11:09
Eller begagnade? Hur mycket billigare bör de vara än nya?  

2007-07-04 09:30
Nya h(jul)funderingar.
Kandidater sedan tidigare:
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 1
Fulcrum Racing 3 bort
Mavic Ksyrium ES bort
Mavic Ksyrium SL
Mavic Cosmic Carbon bort
Zipp 404 bort
Nya:
X-treme The Matrix
FFWD C 58
Rolf Vigor SL

2007-12-15 18:16
För oss som ligger runt 500 mil om året och cyklar främst för motionen tror jag inte hjulen spelar så stor roll. Jag cyklar på tre olika hjul. Mavic 23 med shímano 105:nav (träningshjul). Shimano 550 (träningshjul) och shimano 7801 (tävlingshjul). De två sista är Shimanos 105 resp Dura-As gruppbaserade hjul.

Jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad på hjul och hjul. Jag tror att för oss "motionärer" är val av däck betydligt viktigare än hjul.
Så mitt råd till dig är att du köper de mest prisvärda hjulen som du tycker är "sexigast" till din cykel.

2007-12-16 21:40
Linnex: För att "bara" vara motionär så tycker jag att du har väldigt många hjul...2 till träning och en uppsättning till tävling..
Har aldrig tyckt att hjul eller cyklar är sexiga...

2007-12-17 18:54
Mavicen satt orginal på min Crescent Giga. 550:an köpte jag till som "tävlingshjul". Förra året fick jag ett erbjudande jag inte kunda avstå från och köpte mig en LOOK 555 som kom med dura-ace hjul. 550 hjulen blev då träningshjul till den.

Det kan väl inte bara vara jag som tycker att cyklar och cykeldelar kan vara Smiley Smiley

2007-12-18 01:03
"Det kan väl inte bara vara jag som tycker att cyklar och cykeldelar kan vara"

Nej, det är du inte ensam om att tycka.
Själv är jag en halvtaskig motionär och jag har två par hjul. Det är väl inget konstigt med det.

Vänligen

P.

2007-12-18 08:29
Sexiga nej, men även jag har blivit mer och mer intresserad av cyklar och dess tillbehör...dock är jag alldeles för okunnig..
Faktum är, att jag faktiskt behöver ett nytt bakhjul...eftersom jag är en glad motionär så krävs det väl inget speciellt (jag märker säkert ingen skillnad) och jag har tänkt mig omkring 1000-lappen. Förslag? En kompis har Mavic-hjul som har suttit på hans cykel i 10 år ( 200-300 mil/år cyklar han), så deras kvalité verkar bra. Mina hjul har rullat kanske 300 mil på mindre än 1,5 år och har riktats flera gånger..tycker jag inte är bra.

2007-12-18 18:14
Om du vill ha något som håller bra i alla väder så är Mavic ett gott alternativ. Mina Mavic Cosmoshjul har gått ett antal tusen mil utan några som helst problem och då har jag även kört en del cyclocross med dem.
Edit: Just Cosmos har utgått ur sortimentet. Det närmaste alternativet idag är Aksium.

2007-12-18 18:19
De ska jag kolla.

2007-12-18 20:00
Undvik Aksium, de är både långsamma (dvs o-aerodynamiska) och tunga (uppmätt vikt bakhjul: 1068g)

Se länkar till tester i mina inlägg längre upp i tråden.

2007-12-19 00:23
Är 24-ekrade hjul "bra"? G3-ekrade, t ex campagnolo vento.
Med bra menar jag starka.
Gäller landsvägskörning.
Har nu mavic cxp30 (32 ekrade) och de verkar vara slitstarka och klara en del
"potthål"

2009-03-18 22:40
Mina fungerar bra fast jag har bättre hjul.  

2009-03-18 22:41
3G ekring är inget att rekommendera, det är bara för att göra sig lite märkvärdig

Bättre att ekrarna är jämnt fördelade runt fälgen

2009-03-19 13:41
Mina Vento fungerar och rullade för inte så länge sedan.  

2009-03-19 13:43
Jag hittade ett par grymming hjul på "cykelfynd" för noll och inget. Tror det är en bra sälj och köpkanal för begangnade hjul och racers.

//Tomas

2009-03-19 16:43
Vem står bakom "Cykelfynd"? Du, Tomas?  

2009-03-19 16:46
Jo, det luktar reklam lång väg.  

2009-03-19 17:45
Astroturfing alert?  

2009-03-19 17:47
Det var/är ett försök till reklam för den sidan. Innehållet är inte lönt klicken.

2009-03-19 19:14