[X]

Löpning

Ont i vaden

Hej!
Jag var ute och sprang i går, måndag och fick plötsligt ont i vaden på en punkt mellan mitten och knävecket bak på vaden, något utåt.

Jag har under en tid bytt promenader mot mer och mer löpning. Har endast ökat löpningen någon eller några minuter (ibland något mera) efter konstens alla regler. I lördags sprang jag min första mil och det gick hur bra som helst och allt kändes jättebra efteråt.

Är det någon som har erfarenhet av vad detta kan vara, vad jag bör och inte bör göra m.m.

Tackar på förhand, alla tips och tankar är välkomna
Kattis
 

2007-05-15 15:06
En sträckning? Muskelbristning? Gjorde det ont efteråt eller bara medan du sprang?

Mitt stalltips är vila tills det känns bra igen, och se till att vara uppvärmd innan du börjar springa.
 

2007-05-15 16:32
Ibland när jag är ute ock springer får jag ont lite var som. Men det släpper oftast.
Om det släpper är det oftast inget och gör det bara lite ont nån dag efter brukar det inte vara nått allvarligt.
Men du vet själv vad som är ont och jätte ont. Man är rätt bra på att känna av själv när det gått sönder något och det bara är en mindre smärta.
Stretching och uppvärmning är nått absolut viktigt. Jag går alltid en bit innan jag börjar jogga. Om du inte gör det så är det ett bra sätt att undvika skador och mindre onda saker.

Jag funderar ibland på vad de där mindre onda sakerna är. Ofta tror jag det handlar om nån vätske ansamling eller bara en nerv som kom lite i kläm. Men nått jag märkt är att ju mer man tränar så släpper allt sånt.
 

2007-05-15 18:36
Det gjorde ont helt plötsligt och då slutade jag springa. Jag strechade lite försiktigt och gick några minuter för att se om det släppte vilket det inte gjorde. Sedan blev jag hämtad för att inte belasta vaden ytterligare.

Jag var uppvärmd och jag brukar dessutom gå 5-10 minuter innan jag börjar springa så pulsen och kroppen kommer igång.

Det gjorde inte jätteont men ont som kändes helt fel. Jag håller helt med om att viss sorts smärta kan man acceptera och annan känns som sagt fel på något sätt. Jag känner dock redan mindre idag så jag hoppas att det var en lättare variant av någonting och förmodligen en signal på att 1 mil är för tidigt för mig.

Tack snälla för era svar

 

2007-05-15 18:41
Jag fick en bristning i veden för ett halvår sedan. Helt klart p.g.a. att jag sprang för mycket innan min kropp var van vid det.

Jag vilade ett tag och köpte sedan ett vadskydd av neopren samt hade på linement när jag började igen. Det fungerade mycket bra för mig. Springer fortfarande med vadskyddet när jag känner mig trött i benen.
 

2007-05-16 08:37
Bra tips, tack så mycket.

Köper man dessa vadskydd av neopren i sportaffären?

Kattis
 

2007-05-16 17:52
Har någon av er testat MBT-skor (inte MTB-skor Smiley )

De är till för att stabilisera kroppen: http://www.mbt-info.se/
 

2007-05-16 18:22
Om neoprenskydd funkar, så låter det som det du egentligen behöver är en stödstrumpa. Antingen köper
man MABS på Apoteket för 120 pix eller också finns det numer ungefär samma (fast i fler färger) som löparstrumpa (från Seger tror jag) i en del sportaffärer. Testa om det hjälper.
 

2007-05-16 21:09
Yup, vanligt hederligt Rehband skydd på intersport. Möjligen funkar det som en stödstrumpa...  

2007-05-21 07:51
Låter som du borde ta till en sak som alla löpare borde ta åt sig.. Tåhävningar! Inget annat används i närheten av lika mycket när det gäller rehabilitering av vadmuskulatur/hälsena. och varför inte förebyggande...

Man brukar vid en skada börja med excentriska, dvs ställ dig i en trappa, gå upp på tå med båda fötterna, lyft "det friska benet" och gå ner med det skadade.
När det går bra så övergår du till koncentriska, dvs upp och ner på ett ben.
Längre fram går man över till snabba sviktande tåhävningar och slutfasen blir svikthopp som ställer stora krav på muskulatur/sena.

Vadmuskulaturen är för övrigt den muskulatur som får ta den tuffaste smällen vid löpning så problemen är inte ovanliga..
 

2007-05-22 18:08
Tåhävningar... Tvingade min gamla gymplalärare oss göra när vi skulle springa.
Gör fortfarande 20 benböj och 20 tåhävningar och 2 minuters rask gång innan jag börjar springa :)
 

2007-05-22 20:27
Tack för flera bra tips, jag börjar med tåhävningar redan idag :)  

2007-05-23 12:07