Styrketräning

Träningsvärken ger feber

Har försökt finna svar kring detta lite här och där. Det är nämligen så att varje gång efter att jag kört ett rejält styrkepass, när träningsvärken kommer smygande, så drabbas jag även av feberkänningar. Det känns i stort sett som om jag blir lite småsjuk. Jag blir trött och känner mig varm i hela kroppen.

Vad beror detta på? Kan jag motverka det på något vis?
 

2011-12-26 22:07
Hej!

Jag upplever ofta samma sak, det känns som att man har febervärk i kroppen några timmar efter hård träning. Värmeökning kan jag nog få lite också men mer känslan av "feber" och att man nästan tror att man är sjuk. Jag undrar om det har med utsöndring av hormoner att göra eller om det helt enkelt är för att kroppen är mörbultad efter hård träning.. Mystisk känsla som inte alla kan förstå utan att ha känt den! :-D
 

2011-12-26 22:10
Sitter här just i denna stund med precis samma känsla, har haft det efter ungefär vart 5e pass i 15 år, det känns lite som influensasymptom. Det som händer mig först är en upprymdhet och total oförmåga att koppla av, efter ca en timme går endorfinerna ur kroppen och då tar den underbara tröttheten över och värmen i musklerna infinner sig. Jag är rätt övertygad om att det bara är slutlördhet, ökad blodmängd och cirkulation som gör det och inget farligt för då hade jag haft seriösa problem efter så här många år. Smiley  

2011-12-26 23:06
Jag har samma grej! Och tänker att hård träning leder till viss vävnadsskada, fosfolipider från cellmembranen blir prostaglandiner och leukotriener och detta drar i gång "den inflammatoriska soppan" inklusive frisättandet av il1 il6 och tnf-alfa som påverkar kroppens termostat och ger feber.  

2011-12-26 23:42
Och för oss som bara kan svenska, översätt är du snäll Jona Smiley  

2011-12-26 23:54
Ja... Kroppen kan inte skilja på olika skador. Tex får man feber av infektion, efter kirurgi, av cancer, av autoimmuna sjukdomar. Och antagligen kan extrem träning trigga samma system. Men det är bara vad jag tror!  

2011-12-27 00:31
Dessa symptom du skriver om kan bero på många faktorer. Du bör ange hur du tränar. Träningsintensitet, schema och typ av övningar avgör hur trött du kommer att känna dig efter passet.
Dessutom ditt näringsintag är också viktigt. Om du inte äter före och efter träningen kommer du att känna dig yr, trött och “sjuk”.
Hormon utsläpp i kroppen beror på vilken typ av träning du gör, men efter dessa resorberas av kroppen man kan känna sig slarvig och tung i kroppen och sinnet. I alla fall, du borde vara mer specifik omkring hur/vad du äter och hur tungt du tränar.
 

2011-12-27 02:04
Jona det var inte riktigt det jag menade, jag menade alla de fina orden som icke utbildat fok inte har en aning om vad de betyder. Men tack ändå Smiley  

2011-12-27 08:56
Den där känslan får jag alltid efter långlöp >25 km. Under natten känns hela jag som ett kärnkraftverk - hög puls, hög kroppstemp och allmänt rörigt inre.

Inser att jag inte tar i tillräckligt på gymmet. Smiley
 

2011-12-27 09:06
@Sylvia
Jag tror nog att du tar i så att du blir trött men det finns ju som du vet trött och "trött". Min kropp gör verkligen ont efter ett tufft bänkpass, axlarna värker, armarna bultar, triceps skriker och mjölksyran sprutar ur underarmarna för att inte tala om hur magen och benen gnäller. Det tog tid att lära mig att klämma ur så mycket på ett gympass, jag är idag lika trött efter 2-3 timmar styrketräning som jag var när jag hade kört ett heldagspass MTB i 18års åldern. Smiley

Idag är dagen efter en del av ett bänkpress program som är gjort för 7 veckor och jag har komprimerat tiden till 4,5 veckor, igår la jag till lite stångrodd och knäböj så "influensan" fortsätter även idag dock i mindre skala och kroppen skriker efter näring hela tiden även om jag är mätt. Helt underbart! Smiley
 

2011-12-27 15:37
Igår körde jag cirkelgym med en kompis. Det är en riktigt genomkörare för nästan hela kroppen. Jag blev så peppad av att jag kunde öka alla vikter ett snäpp att jag körde på så hårt att jag blev illamående. MIn träningskompis blev nog oxå ganska sporrad. Han blev så dålig att han spydde.

Nu såhär dagen efter så kommer den där känslan igen. Träningsvärken har inte riktigt kickat in ännu. (brukar komma framåt kvällen) Kroppen känns tung, jag har en svag huvudvärk och känner mig varm. Känner på mig att "förkylnings-känslorna" kommer sätta igång framåt dagen. I morgon kommer jag oxå känna mig febrig.

Går det att undvika detta läge? I morgon har jag ett klätterpass inplanerat. Om min kropp reagerar som vanligt så kommer jag inte kunna prestera som jag brukar utan känna mig svag och "småsjuk".

Går det att minska dessa symptom och effektivisera återhämtningen?

Dricka mer vatten? Äta mer mat? Återhämtningsjogga? Vad fungerar?
 

2011-12-28 09:51
Tommy, förstår hur Du menar. Tro´t eller ej. Smiley

Jag tar inte i för kung o fosterland för att det sabbar nästa löppass för mycket. Inga kompressionstights i världen lindrar träningsvärken efter tunga marklyft och knäböj och är coren bombad påverkar det löpningen också rejält negativt. Så jag sejfar.

Men, som sagt, influensakänslan känner jag mycket väl igen.
 

2011-12-28 10:02
Träna mindre intensivt är nog det enda svaret på den frågan, det finns inga mirakelkurer på återhämtning. Ät ordentligt, sov ordentligt och se till så att du får i dig vitaminer osv är nog tyvärr det enda du kan göra.  

2011-12-28 10:05
Nä jag tänkte det Sylvia, inte bra att träna så tungt när man springer som du gör, hade sett roligt ut om du fått mina muskler, dels hade det blivit aningens tungt kanske och sen är vi ju inte riktigt ute efter samma sak. Smiley

Åsa, prova och bada, värmefilt, vetekuddar och liknande, kan kanske lätta lite med det med. Träna till man spyr har jag inte gjort på länge, om det är min tolerans som ökat eller jag helt enkelt är mesigare idag än förr vet jag inte men dricker jag mycket vatten, framförallt kallt vaten under träningen så mår jag illa.
 

2011-12-28 10:15
Tommy,

Jag tror bara att du behöver springa milen tillräckligt fort så ska du nog se att kräkningen löser sig av sig självt. :)
 

2011-12-28 13:18
50 mg diklofenak?  

2011-12-28 15:18
De utmattningsreaktioner som kroppen har efter ett hårt pass är kanske lite jobbiga ibland, men det hävdas ju bestämt av ledande forskare att det är just dem som triggar kroppens uppbyggnad. Att ta antiinflammatoriskt som t ex Diklorfenak (eller Ipren) motverkar träningens syfte genom att avbryta just sådana reaktioner. Så NSAID (precis som antioxidanter) ska man nog hålla sig i från om man vill maximera träningseffekt o nå bästa resultat.  

2011-12-28 15:27
Jon, jag får cykla(vilket jag nu mer är lite för tung för att göra som förr, materialet håller inte så länge längre Smiley) istället om det ska funka, kan inte springa 100meter ens, fotledsbrott och 7 meter frittfall precis innan satte stop för all form av löpning för mig. Tyvärr, inget kräk på det sätet Smiley  

2011-12-28 15:39
Jon, jag får cykla(vilket jag nu mer är lite för tung för att göra som förr, materialet håller inte så länge längre Smiley) istället om det ska funka, kan inte springa 100meter ens, fotledsbrott och 7 meter frittfall precis innan satte stop för all form av löpning för mig. Tyvärr, inget kräk på det sättet Smiley  

2011-12-28 15:39
Frågan var vad som hjälper, inte vad som är bra. Petitess, men det finns mig veterligen inga NSAID-hämmare. NSAID hämmar COX. Träna på wherever you are! Jag gillar både blodsband i munnen, en kräkla och febern.  

2011-12-29 23:59
En kall avslutning när man duschar sänker problemet!  

2012-01-01 20:58
Vätskebrist, vätskebrist, vätskebrist.

Jag får så efter långa distanspass på cykel, för eftersom jag är värdelös på att dricka under rundorna så innebär det att jag är galet uttorkad vid hemkomsten.

Jag känner mig extremt trött, febrig, ont i hela kroppen, ibland frossa så jag skakar. Det enda som hjälper är att dricka rejält mycket och sen sova några timmar. Sen brukar jag vara människa igen.

Har aldrig fått det efter nån annan form av träning, främst förmodligen pga att jag nästan inte svettas alls annat än vid intensiv konditionsträning.
 

2012-01-03 19:14
Ah! Där kanske vi har en lösning. Dricker nån liter vid träning. Ska testa att dricka mer o se om det hjälper. Smiley  

2012-01-03 21:54
Du får knappast vätskebrist på en timmes styrketräning/innegympa. Om det inte är galet varmt o fuktigt inne o du svettas sanslöst mycket.  

2012-01-03 23:03
Nä, inte av det enskilda träningspasset i sig, men jag är personligen övertygad om att en majoritet av alla människor har mer eller mindre konstant vätskebrist, för att de dricker för lite och för sällan under dagarna.

För min del blev det ett rejält uppvaknande för flera år sen när jag under en period vägde/mätte allt jag åt och drack och förde statistik på det. Jag konstaterade först att jag fick i mig väldigt lite vätska (då var all vätska i mat också inräknad) och efter ett tag även att prestationsförmåga, humör och migränfrekvensen var mycket starkt kopplade till vätskebalansen i kroppen. När jag kämpade mig upp till ca tre liter vatten totalt per dag så mådde jag väldigt mycket bättre på många sätt. Det var en så radikal och omvälvande förändring att jag nu närmast missionerar om det.

Jag ser ju runt mig hur lite de flesta dricker och noterar att de ofta klagar på just de saker jag led av innan min stora upptäckt.

Väldigt många tränar inomhus, särskilt under den kallare delen av året, och då är det lätt att förlora mycket vätska på kort tid. Ligger man då på ett underskott till att börja med blir träningspasset det som tippar över vågskålen till mer akuta besvär.

Men som svar till trådskaparen: drick INTE mer under/strax efter passet. En liter är mer än tillräckligt, och om du får i dig tillräckligt med vätska resten av dygnet behöver du knappt dricka alls under passet.
 

2012-01-03 23:58
Går det att minska dessa symptom
- 50 mg Diklofenak
- ja, kanske det minskar dessa symptom, men


och effektivisera återhämtningen?
- 50 mg Diklofenak - nej.

Vi ska inte käka NSAID efter träningspassen.
Går det att minska symptom med mer kontinuerlig vätske- salttillförsel,
och/eller snabbare energiintag efter avslutat pass,
byta träningstid till att träna på lunchrasten istället för på kvällen,
träna i svalare kläder (shorts och linne),
köra 10min längre uppvärmning på motionscykeln och börja med tunga basövningar (ex djupa böj, frivändningar) och sedan successivt gå över till lättare övningar och sedan köra en lång och lung nervarvning,
tja det finns säkert andra "insatser" som kan förbättra situationen.
Ovan vid den här typen av träning med hård intensitet - kanske symptomen minskar efter några månaders regelbundet tränande?
 

2012-01-04 00:23
Kan det röra sig om mildare former av Rhabdomyolys. Jag kommer kolla pinket nästa gång jag får träningsfeber. Crossfittarna varnar för "rhabdo" lite här och var...  

2012-01-05 17:31
Om man sitter och svettas i en övervarm kvav crossfit lokal och känner sig "med rhabdo" så är NSAID sannerligen ingen bra idé. Då kommer njursvikten som ett brev på posten.

Träningsinducerad rhabdomyolys är väl ingen omöjlighet, om man tycker det låter cool att säga så. Vet multisportare som uppvisat kliniska tecken på både hjärtinfarkt och njursvikt men bara varit lite (ok, mycket) fysiskt utmattade. Men som sagt, de flesta med en träningsinducerad rhabdomyolys klarar sig undan helt utan allvarliga symptom. Tråkigheterna (aka. symptom och farligheter) börjar först när man börjar mixtra med kroppens naturliga förmåga att hantera en fysisk utmattning (läs: typ tar NSAID, eller nån drog, eller skaffar sig någon form av vätske- elektrolytrubbning, mm)..
 

2012-01-05 22:21
Hjälp vilken hang up du har på NSAID. Jag skrev redan för 10 inlägg sen att det inte är bra. Jag tar personligen aldrig NSAID för magen klarar det inte trots dubbel dos omeprazol. Berätta vilka tecknen på hjärtinfarkt är?! Troponinsläpp kan man ju få av allt möjligt men du kanske åsyftar något mer specifikt.  

2012-01-06 08:27
Alltså de "klininska tecknen" som "multisportare" uppvisat. Cbs? ST-höjning?  

2012-01-06 08:29
Min hang up på NSAID baseras på att det finns människor som läser råden i de här trådarna och det är ofta lättare "to do" än att läsa senare brasklappar om "don't".

Om man krampar, är förvirrad och allmänpåverkad, cyanotisk, med förhöjda CK / CK-Mb, troponin, BNP/NT-proBNP så verkar det vara nåt som oroar. Jag är inte kardiolog, men hur lätt är det att få troponin utanför ref-värden och vad orsakar det?
 

2012-01-06 18:03
Njursvikt tex  

2012-01-06 19:00
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17592  

2012-01-10 17:25
Lyfter den här gamla tråden.

Jag får samma problem fast jag styrketränar ganska lågintensivt.
Symtomen brukar komma dagen efter och hålla i sig i några dagar.
Jag känner mig hurrig och får svaga feber topps känningar och fotsvätt som jag inte har annars.
En väldigt speciell känsla.

Skulle jag träna även då lågintensivt under dessa dagar jag mår så här så blir jag sjuk med en speciell förkylning som bara jag får av detta.
Totalt igen murad näsa och hurrningar blandat med värme toppar och roslig i halsen.
Denna "förkylning" håller alltid i sig i minst 2 veckor.

Skulle jag köra ett riktigt hårt tränings pass (jag har provat flera gånger men gör det inte längre) får jag "förkylningen" på än gång och den kommer alltid dagen efter på eftermiddagen.

Det har inte med hygien att göra jag har provat att använda handskar och aldrig ta mig i ansiktet under träning och duscha direkt efter träning.
Samma problem ändå.
 

2016-10-26 16:31