|
Skanåker vann OS när han hade gatukök och krökade ganska friskt.
|
|
|
|

2012-02-18 15:17
|
|
|
Jag kan laga en allsidig o balanserad kost, hur menar du nu? Sedan vet jag att många kan äta vad som...
Väldigt nyfiken på varför en kost som inte innehåller socker och pasta inte skulle kunna vara balanserad.
|
|
|
|

2012-02-18 15:22
|
|
|
Ingår TV-lådor i begreppet "laga mat"?
|
|
|
|

2012-02-18 15:26
|
|
|
Vad är en TV-låda? Har jag aldrig hört talas om
|
|
|
|

2012-02-18 15:31
|
|
|
En färdigrätt i en låda som äts förslagsvis framför TV:n, Därav det träffande namnet TV Dinner i USA.
|
|
|
|

2012-02-18 15:55
|
|
|
Aha, jag äter inte färdiga rätter som jag skrev.
Fast att själv fixa en TV-låda är ju inte helt fel
|
|
|
|

2012-02-18 15:59
|
|
|
http://youtu.be/T1nMC6kLOYA
|
|
|
|

2012-02-18 16:12
|
|
|
Haha, riktigt bra! I like!
|
|
|
|

2012-02-18 16:25
|
|
|
Är det dåligt med äpple? eller frukt över huvetaget? I synpunkt med hur mycket socker det är i det?
|
|
|
|

2012-02-19 14:50
|
|
|
Nej. Varför ska alla se socker som en dålig sak?!
|
|
|
|

2012-02-19 17:43
|
|
|
Jag är också sådan, eller jag behöver ha något att knapra på.
Men tänk på att inte ha godis eller snacks hemma. Välj en enda dag i veckan då du ska äta det, som lördag, men köp då endast så mycket som du kommer att äta upp så att det inte finns något att smaska på dem andra dagarna. Ät frukt, det är gott och nyttigare. Man ska äta hårdare frukter så som äpple (varför kommer jag inte riktigt ihåg men vi pratade om det på hemkunskapen för någon vecka sedan) :)
|
|
|
|

2012-02-27 18:31
|
|
|
Äter du nog kalorier från kolhydrater så vill du inte ha godis. ;-)
|
|
|
|

2012-02-27 18:43
|
|
|
Några av mina tips är att rensa skafferiet från allt sött. Vet man att det finns hemma så tänker man hela tiden att man kan ta en mumsbit närsomhelst, har du inget hemma är det inget att tänka på.
Får du ett riktigt sötsug så testa ät en kalkonskiva eller macka med mycket kalkon på. (Eller skinka) Protein MINSKAR sötsuget! Så byt ut sockret mot protein, se till att äta lite och ofta så du håller en stabil blodsockernivå.
|
|
|
|

2012-03-05 17:54
|
|
|
Ett tips om sockerberoende är att läsa Gunilla Sahlins bok om sockerberoende! Hon har även varit med på TV och pratat om just detta.
|
|
|
|

2012-03-06 09:49
|
|
|
Sockerberoende verkar alltid leda till fina diskussioner. Är själv en godisråtta av rang periodvis, lägg också till att jag snusar och gärna tar några öl på helgerna. Ser själv hur illa det ser ut :) Men samtidigt så är jag medveten om mina, om man nu skall kalla de, brister och får ta mig i kragen ibland. Om jag väljer att sätta mig i situationer där jag utsätts för frestelser så är det alltid ett medvetet val (som man ibland åker dit på), men det är heller inget jag saknar när jag inte har tillgång till det.
Kontentan av det hela: Vi människor är bekväma av oss och när många av oss nu lever i ett samhälle präglat av överflöd och bekvämlighet (rent fysiskt) så behöver vi nog sätta oss i situationer som utmanar den livsstilen om det nu är så att vi inte strävar efter dekadens, överflöd och quick-fix titt som tätt.
Kan rekommendera länken nedan. Bästa föreläsningen om kost jag stött på!
http://urplay.se/157952
|
|
|
|

2012-03-13 16:35
|
|
|
Åh jag är också sockerberoende, men har faktiskt lyckats bättra mig. Har velat sluta helt flera gången men det går inte för mig, jag blir ju deprimerad utan socker, hehe. Så jag har satt upp några enkla regler som funkar för mig.
Ok, tidigare har jag nog ätit i snitt 100 g godis varje dag. Det blir ju 700 g godis i veckan och drygt 36 kg godis per år. Vansinnigt mycket med andra ord!
Nu är reglerna följande:
Måndagar och onsdagar - inget godis, fika eller glass Tisdagar och tosdagar - max 40 g mörk choklad, ingen glass eller fika Fredag - söndag - fritt fram med efterrätter och godis, men inte mer än 100 g/dag.
Det funkar för måndagar och onsdagar vet jag att jag bara behöver hålla ut liiiiite till innan jag får min choklad. Mängden godis har gått från 36 kg per år till knappt 20 kg per år, vilket jag tycker är ok. Om ett tag kanske jag kan skära ner ytterligare. Upplever också mindre sötsug övriga dagar nu än tidigare.
Lycka till!
|
|
|
|

2012-03-14 16:27
|
|
|
Emma H Du är inte ensam när det gäller det där om att tro att man är sockerberoende! Jag vet inte, men jag gissar att jag är det också.Tallrik fil med musli och 3 matskedar strösocker till frukost eller kanske 1-2 koppar te med 5-7 sockerbitar.Hur f-n slutar jag med socker?Det går ju inte,mitt nyårslöfte ex.var att inte äta dubbelnougat före den 15 juni(Vätternrundan) det har jag brytit för länge sen, och ketchup till all pasta. Ketchup verkar ju vara ett måste , och då menar jag inte någon deciliter eller två utan 3-4 dl. om dan.Hjälp mig någon!
|
|
|
|

2012-04-19 16:01
|
|
|
Är man riktigt sockerberoende måste man väl sluta med allt socker för att bli av med suget? Kroppen förstår väl inte skillnaden mellan godiset man duktigt avstår från och vitt bröd som blixtsnabbt förvandlas till socker i kroppen? Äter du vit pasta gör det kanske ingen större skillnad om det är ketchup på eller inte. Enligt Sockerbomben av Bitten iaf. Ja, det har väl redan sagts ett femtiotal ggr i tråden innan, jag har inte läst hela. =)
|
|
|
|

2012-04-19 17:06
|
|
|
Definiera "blixtsnabbt".
|
|
|
|

2012-04-19 17:13
|
|
|
Fp.David: Ungefär hundra miljoner meter per sekund, 1/3 av ljusets hastighet enl. wikipedia.
|
|
|
|

2012-04-19 18:53
|
|
|
Då får både vulkanen och Bitten läsa på lite.
|
|
|
|

2012-04-19 19:02
|
|
|
Ah, här får man visst välja sina ord med yttersta omsorg. =) Blixtsnabbt var nog mitt uttryck snarare än Bittens. Men det är väl i stort hennes uppfattning.
|
|
|
|

2012-04-19 20:45
|
|
|
Mycket snabbt då.
|
|
|
|

2012-04-19 20:46
|
|
|
Hur mycket kolhydrater är det i "Ketchup"?
|
|
|
|

2012-04-19 20:49
|
|
|
Ca 25 %. Förmodar att frågan var retorisk och väntar nu på en punchline!
|
|
|
|

2012-04-20 07:48
|
|
|
Det är betydligt mer i punch.
|
|
|
|

2012-04-20 07:52
|
|
|
Mycket riktigt. Punch i stora mängder kan inte heller rekommenderas att ha på pastan. Men har man måttliga mängder tror jag det varken gör till eller från när man ändå äter så mycket stärkelse som snabbt (om än ej i blixtens hastighet) omvandlas till socker i kroppen.
|
|
|
|

2012-04-20 07:55
|
|
|
Annars kan man lära sig laga vettig mat.
|
|
|
|

2012-04-20 07:58
|
|
|
När man läser igenom den här tråden märker man snabbt hur måna folk är om att påpeka att just deras syn på socker och det sockerintag de mår bra av skulle vara den rätta. Känns det inte lite som om vi har glömt något ganska viktigt här? Jag menar på det här forumet finns ju allt från elitsatsande idrottsmän till motionärer som tränar ett par gånger i veckan. Klart att man inte kan ha samma kosthållning :) Har man ett sockerberoende som gör att man inte klarar av att leva ett normalt och hälsosamt liv så kanske man borde göra något för att åtgärda det. Om inte, så är det väl bara rimligt att man äter den mängd socker man själv känner att man mår bra av?
|
|
|
|

2012-04-20 09:22
|
|
|
Ja, så klart det är bra att lära sig laga bra mat. Men om man nu är enormt sockerkänslig räcker det inte att äta vanlig vettig kost, man måste eliminera snabba kolhydrater helt.
|
|
|
|

2012-04-20 10:06
|
|
|
Vad är det i Ketchup som gör det till en bra matvara? Jag föredrar pasta med köttfärssås, som blir vettig mat efter träningen.
|
|
|
|

2012-04-20 14:52
|
|
|
Jag förstår inte ens din fråga. Det finns väl inget bra i ketchup, jag menar bara att om man är sockerberoende är pastan så pass dålig att det kvittar om man har ketchup på den eller inte. Många sockerberoende går igång på frukt och fullkornsprodukter också, spelar ingen roll att de är näringsrika och bra livsmedel.
|
|
|
|

2012-04-20 15:13
|
|
|
- x - = +
|
|
|
|

2012-04-20 15:15
|
|
|
Skulle vara intressant att lägga om kosten på en "sockerberoende" till en högkolhydrats-kost med mycket frukt.
|
|
|
|

2012-04-20 20:05
|
|
|
Jag har inte läst allt här nu men vill kommentera på två saker jag sett.
1. Var kommer du ifrån? Kommer du ifrån ekvatorn där du och dina förfädrar innan dig växt upp kring rikligt med frukt och som varit naturligt för din och dina förfädrars kroppar sedan stenåldern?
inte jag iaf.. Jag och mina förfädrar är från kalla norden och det våra kroppar tål är lite äpple på hösten, blåbär, björnbär etc. OM du inte får i dig socker från annat håll.
Folk vill gärna hylla frukt och det finns mk bra med frukt.. dock är våra bleka kroppar inte rätt anpassade till den mängden vi har tillgång till idag.
2. skippa vitamin i burk.. komigen (kommenterar inte ens på det mer)
3. Jag är sockerberoende och precis som många skriver, KÖP INTE hem skiten. Är du sugen, så sitt inte och tänk på det utan gör annat! få tankarna på annat, rör dig. I värsta fall finns det nu fun light med stevia extrakt och detta är det ÄNDA sockerersättningsmedel som finns idag som är OK och inte är farligt för dig..(http://stevia.se/) asbartan är sämre än socker! kolla undergroundwellness på youtub för mer info kring, socker, fett, juice, frukt och asbartan (felstavat tror jag)
|
|
|
|

2012-04-23 21:38
|
|
|
Annars kan man se dagens "Fråga Doktorn".
|
|
|
|

2012-04-23 21:48
|
|
|
Robin: Varför skulle just stenåldern vara så betydelsefull för metabolismen? DIna förfäder kommer också från Afrika....
|
|
|
|

2012-04-24 09:17
|
|
|
Enligt undergroundwellness är vi alla rymdblommor.
|
|
|
|

2012-04-24 10:46
|
|
|
man kan ju dra det hur långt som helst och jag inte helt insatt historiskt sätt men tänker iaf att mina förfäder bott länge i denna kalla delen av världen vilket satt sina spår genetiskt och gjort människor olika beroende på var man är född.
Håller med om att undergroundwellness spårat lite men hans grundprinciper är fortfarande bra :)
|
|
|
|

2012-04-25 00:04
|
|
|
Är det därför som italienare gillar stenugnsbakad pizza?
|
|
|
|

2012-04-25 08:23
|
|
|
Här i Norden gillar vi också pizza, om vi får värma den i en isbjörnsröv.
I övrigt är "sockerberoende" bara ett annat namn för att sätta i sig 17 portioner mat per dag istället för behövliga 2-3. Innan det begrips så kan folk tjäna på andra genom både ideologier och diverse "snabbfixar". Folk kommer dock fortsätta vara korkade så dessa trådar kommer fortgå.
|
|
|
|

2012-05-01 02:54
|
|
|
Undrar hur denna pizza smakar... och om det är någon skillnad i smaken beroende på vilken sorts björn som används för ändamålet.
|
|
|
|

2012-05-01 10:03
|
|
|
dubbel post
|
|
|
|

2012-05-01 10:03
|
|
|
Andreas, du är så nedlåtande så jag vet inte ens om det egentligen är värt att uppmärksamma. Men då jag tycker att ovetenskap bör förebyggas så gör jag ett försök ändå:
Sockerberoende människor använder inte sitt beroende för att kunna äta mer mat än vad som behövs och det handlar inte för en sekund om att kunna skylla sitt ohälsosamma leverne på något som finns nära till hands. Det finns många sockerberoende som äter kontrollerade måltider och kaloriintag men som får abstinensbesvär (enligt riktig definition) och därför faller tillbaka i att äta mer socker än nödvändigt. Vissa genom att då äta sötsaker och kakor, och andra genom att helt enkelt inta för mycket kolhydrater genom kosten - det skiljer sig från person till person. Att påstå att alla dessa människor skulle vara latmaskar som skyller ifrån sig på ett modeord eller liknande är ett personligt påhopp och en diskriminering som inte hjälper dessa människor på vägen till ett bättre liv.
Det finns vetenskapliga artiklar att läsa om ämnet, dessutom är det lätt att se att just termen sockerberoende faktiskt har blivit accepterad av forskarvärlden som ett existerande problem. Det ser man snabbt då de första sökningar på t.ex. pubmed på "sugar addiction" inte ger resultat som ifrågasätter dess vara eller icke-vara, utan vad som är slutresultaten och bieffekterna av att lida av det. De flesta har gått vidare till att acceptera att det finns och att nu få reda på hur det kan hindras, avhjälpas och vad effekterna är.
Fler folk borde bli mer öppna och accepterande till vad folk känner och går igenom. Det är som sagt inte en människa här i tråden som skulle gå fram till en alkoholist och säga att han bara skyller ifrån sig och att han inte har ett riktigt beroende - och det finns ingen som är sockerberoende som heller förtjänar den otroligt nedvärderande behandlingen. Folk förtjänar att bli hörda och trodda när de talar ut om problem som de upplever - annars sitter vi snart i större problem än sockerberoendes vara och icke-vara.
Tack för ordet.
|
|
|
|

2012-05-01 11:50
|
|
|
Enligt vilken vetenskap finns det något som definieras som "sockerberoende"?
|
|
|
|

2012-05-01 14:52
|
|
|
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=357429
|
|
|
|

2012-05-01 14:54
|
|
|
Ja?
|
|
|
|

2012-05-01 15:03
|
|
|
Kan jag googla kan väl du också. Är du riktigt intresserad kan du lägga mer tid på det än jag gjorde. Informationen under länken ovan räcker för mig. Stackars människor som anser sig ha sockerberoende och kämpar dagligen med det.
Fp. David, hoppas du återkommer med svar på din egen fråga snart.
|
|
|
|

2012-05-01 15:12
|
|
|
Men fortfarande finns det ingen vetenskaplig grund för "sockerberoende". Sedan kan du säkert hitta massor av "självdiagnoser" på nätet.
|
|
|
|

2012-05-01 15:55
|
|
|
Jackie, nytt konto? 
Såg att Du, efter att ha slängt vedträn i elden i min tråd, ang studien om hjärtopererade, stack Din kos?
Hursom, sockerberoende finns. Absolut! MEN, och det är ett stort men - de absolut allra flesta, som säger sig vara sockerberoende och har ett beteende likt det Andereas försöker visa, är inte sockerberoende. De bara kallar sig så. Av olika anledningar.
Ett beroende värt namnet är lika svårt som alkohol-eller narkotikaberoende att bli av med. "Missbruk" är ett annat namn... Det gör man inte med LCHF, nolltolerans eller vad nu alla "sockerberoende" påstår sig bli hjälpta av. Och det vet säkert Du också.
|
|
|
|

2012-05-01 22:23
|
|