Styrketräning

Temperaturen inne i gymet, alldeles för varmt

Jag vet inte om det är likadant överallt, men i det gym jag tränar så är det på tok för varmt. Eftersom jag inte svettas alls så lider jag extra mycket av värmen. Känns som man ska storkna efter typ en halvtimme. Hemma är jag van att ha omkring 17 grader i rumstemperatur, vilket känns lagom, även vid stillasittande. Men på gymet känns det som det är minst 20-22 grader vilket är på tok för varmt om man ska träna. Varför måste det va så varmt?  

2011-12-06 11:54
Är du helt säker på att du inte har problem med temperaturregleringen i kroppen? För kallt för att simma men för varmt för att styrketräna.  

2011-12-06 13:06
Temperaturförnimmelse i vatten och luft är svåra att jämföra så det behöver inte vara så alls. Det finns stora variationer i hur man upplever temperaturer under olika omständigheter och jag tycker det är kul att nån tar upp hur de upplever temperaturer.

Jag tycker de flesta gym jag går på är kvava och när det är mycket folk blir det på tok för varmt. Hemma skulle jag helst vilja ha 22 grader i alla rum utom sovrummet där jag vill ha runt 19. Nu är det 17-19 grader i alla rum ungefär och jag klär mig varm.

Det jag upplevt är att det skiljer mellan olika gym beroende på vilken slags hus de befinner sig i - är det ett gammalt sunkigt hus blir det därefter, sunkigt, kvavt och varmt.

2011-12-06 13:31
Spinningsalar brukar vara rena skräcken ...  

2011-12-06 14:04
Tycker också gym är lite för varma. Trivs bra med 21 - 22 grader hemma, men att gymträna i mer än korta brallor o tunn t-shirt eller linne skulle jag ha svårt för. Och är alltid lika förvånad över hur folk klarar att gymträna i långbrallor och tjocka tröjor. Blir inte folk varma av att träna??? Hur klarar man att fokusera på tung lyft om man är tokvarm?

Spinning o löpband är ju löjligt - man får 5-10 pulsslag extra nästan direkt pga överhettningen o så svettas man kopiöst. 16 - 18 grader på ett gym hade jag nog tyckt varit ok

2011-12-06 14:45
Jo 16-18 grader skulle vara lagom temperatur på ett gym det håller jag med om. Fattar inte heller hur vissa kan träna i långbyxor och tjocka tröjor. Det är väl också så att kroppen efter en längre tid anpassar sig till en temperatur och avvikelser från denna temperatur känns inte bekvämt. Förut bodde jag i en lägenhet där det var 22-23 grader och då frös jag när jag var hos andra som hade 19-20 grader, men nu bor jag i hus och har 16-17 grader inne och tycker det är äckligt varmt hos dom som har 20 grader Smiley Men då har jag vant mig vid att gå i raggsockar och underställ på mig inomhus.
När det gäller temperaturreglering så har en läkare sagt till mig att personer med låg fettprocent och mycket ytliga blodkärl är känsligare för både värme och kyla och alltså har sämre temperaturreglering.

2011-12-06 16:02
Ja vet inte, mitt gym har fönster :P ...ba å öppna  

2011-12-18 18:16
Håller med Ice Man även i denna temperaturfråga. Kanske finns det ett samband?
(Och så ingen får för sig nåt - jag skriver inte under annat än mitt eget namn med mitt eget konto. Ice Man är ingen jag ens vet vem det är.)

Jag har ett väldigt snävt temperaturintervall som min kropp är bekväm inom. Utanför det blir det snabbt väldigt plågsamt. En sommardag med 25-26 plusgrader kan vara outhärdlig. Sommartid tycker jag 18-20 grader är helt perfekt. Över det blir det lätt kvalmigt och obehagligt om det inte blåser en hel del eller är mulet (då får det gärna vara några grader varmare).

I går var det väldigt varmt på gymmet, trots att det är mitt i januari. Jag blev så varm att jag inte kunde träna ordentligt. Seg i kroppen, handsvett som försämrade greppet, obehagligt klibbigt mot fuskskinnet på bänkarna. Annars brukar det vara bra temperatur där, utom under sommarmånaderna när avsaknaden av luftkonditionering uppenbarar sig.

2012-01-11 19:00
Skönt att det finns fler som lider av samma problem Smiley Känner igen mig i din beskrivning där, jag har också ett snävt temperaturintervall som jag känner mig bekväm inom. Jag fryser lätt men jag lider också när det blir för varmt, kanske för att jag svettas väldigt lite och det tar väldigt lång tid för mig att börja svettas.  

2012-03-22 12:20
Håller helt och hållet med TS.
Actic där jag tränar har helt klart för varmt. Och fast de har glasrutor som väggar utåt så finns det inga fönster. Och den enda dörren får man inte öppna Smiley

Men värst är spinning. Jag får inte en pöl runt mig utan banne mig en hel insjö. Smiley Jag tror att jag presterar på kanske 25 % av vad jag hade klarat i behagligare temperatur och luftdrag (läs 10 grader och fläkt). Nu skulle jag gissa att temperaturen är +20 grader innan passet och säkert stiger en 2-3 grader när det är fullt. Då är det sån plåga att det inte är värt det enligt mig.

Jag kan inte förstå varför de ska envisas med att ha så varmt. Vad gäller maraton har jag läst att i en studie kom de fram till att folk presterade bäst vid 10 grader, betydligt sämre vid 15 och ytterligare sämre vid 20 grader. De hade räknat ut att man tappar tiotalet minuter per varje +5 grader och det är ändå ute där det är både fartvind och ev. blåst. (tror källan var aktiv träning, men kommer inte ihåg säkert)

Den enda förklaring jag kan komma på till att gymmen har så varmt är att de vill att folk ska svettas extra mycket för att de ska få lyckobesked på vågen. Men träningen blir SÅ mkt mindre effektiv i sån värme. Jag tror det är en av huvudanledningarna till att jag föredrar att träna ute jämt. Märker jätteskillnad i prestation i för hög värme. Visst går det bra om man kör några isolerade övningar, typ bicepscurls el. nåt, men så fort man kör kondition eller komplexa övningar med skivstång så är det jättejobbigt med för varmt.

Funderar på allvar att säga upp mitt gymmedlemskap pga den här anledningen... Smiley

2015-10-05 21:26