Crossfit

Hur man lägger upp sitt eget träningsprogram för crossfit?

Jag har tröttnat på traditionell styrketräning där man går till gymmet och kör kanske en till två muskelgrupper, jag vill känna att jag har tränat på "riktigt", därför tror jag crossfit är en grym träningsform. Det jag undrar är hur man på bästa sätt planerar sin crossfit- träning om man inte vill följa de färdiga passen på crossfit.com?  

2011-11-30 15:17
Att kombinera fler muskelgrupper i varje övning är grunddragen.
Sen beror det mycket på vilket sort av crossfit du tänkt dig. Är det uthållighet, styrka, smidighet osv?

Om du inte skulle vilja följa någon av de hundratalscrossfit program som ligger på nätet/smartphone/böcker tycker jag du bör studera dem och sedan välja de övningar som passar.

För mig är crossfit burpees. Det är en komplett övning tycker jag. Sen är det bara en fråga hur många Smiley
 

2011-11-30 17:38
Jag vill bli crossfit dvs allsidigt tränat, få med alla de olika fysiska komponeter. Men det jag undrar mest över är att ponera att man kör woden Barbara som inkluderar i princip alla de stora muskelgrupperna hur gör man nästa dag om man är sugen på crossfit?  

2011-11-30 20:31
Det finns många sätt att lägga upp crossfitpass
själv har jag läst en del på crossfit journal på crossfit.com
och som jag tror man ska göra är att man blandar övningar från G gymnastik W tynglyftning och C cardio
i G har du alla hopp,animalwalks pullup kroppsövningar
i W allt med skivstång marklyft,cleans jerks, KB
i C löpning rodd cykel simning hopprep
Sen kan man t. ex lägg upp träning med tre dagar en vilodag enligt
dag 1 C exempel run 10k
dag 2 G W exemepl "FRAN"
dag 3 G W C exempel 10 burpee,10marklyft,400m a' 5 varv
dag 4 vilodag
Nästa block kan man köra
d1 W 3 3 3 2 2 2 1 1 1 reps
d2 G C
d3 C W G
Lägg sedan in teknik och extra max styrka vid vissa pass
sen är det bara att variera sig och skaffa en stor övningsbank
 

2011-11-30 20:44
Får tacka så hemskt mycket för ett bra och utförligt svar. Känner att jag börjar förstå hur jag ska lägga upp min träning.  

2011-11-30 21:30
Här har du hela dokumentet:

http://library.crossfit.com/free/pdf/06_03_CF_Template.pdf
 

2011-12-01 08:59
japp precis det jag återgav
glöm inte att Rutin är Fienden så att följa några crossfit sidor som dagligen lägger upp nya wods så får du en uppsjö av nya övningar som man glömt fanns ens att köra
Just nu så tycker jag dagarna inte räcker till för att prova en massa roliga övningar och "tyvärr" (!?) så kommer det ett vasalopp nu som gör att jag får prioritera långpass på längskidor vissa dagar istället för crossfit känns både kul och jobbigt men vecka 10 då blir det stenhårdsatsning på crossfit igen
 

2011-12-01 19:57
när du pratar om att va sugen på crossfit dagen efter barbara, hur tänker du då? Smiley

i övrigt som de andra sa, artikeln är en bra källa
 

2011-12-07 18:35