Crossfit

Muscleups i ringar

Hej!

Jag undrar om ni har några tips på hur man tränar upp sig till att kunna göra muscleups i ringar?
Jag har tränat någorlunda länge, kan göra dips och kan göra chins (nåja några iaf) men i ringar blir det helt plötsligt omöjligt. Att träna på att göra dips i ringar förstår jag att jag kan genom att sänka dem. Men att komma upp och genomföra själva lyftet upp till raka armar känns väldigt avlägset.
När jag gör chins är det svårt att komma högt utan någon hjälp av att hoppa exempelvis. Finns det några andra övningar som är lite "lättare" att ta ikapp styrkan med?

Är det ovanligt att tjejer klarar muscleups i ringar?

Tack!!
 

2011-11-27 20:49
Inspiration: http://www.youtube.com/watch?v=FKcnpJSAsbo

Att kunna eller inte kunna göra MU har inget med kön att göra så det är bara att sätta igång och träna :)

Gör assisterade dips och pullups i ringarna. Ringar är mycket mer instabila än dips-och chinsstänger så fler muskler behöver tränas. Ring pushups och ringrodd är bra övningar. Sedan kan du börja öva på "kipping" också. Lite lättare än strikta.

Kolla även på http://gymnasticswod.com/ för progressioner för MU.

Lycka till!
 

2011-11-27 20:55
Tack, det var en bra sida den där med progressions!
Jag vill helst kunna öva på det själv eftersom det sällan finns tid för någon annan att hjälpa mig när jag har ringarna..
Det känns som att just skiftningen mellan chin och lyftet upp är omöjlig att träna på! Men skam den som ger sig..
 

2011-11-27 21:42
Viktigast med att lära sig muscle ups är hur man håller ringarna. Du kan googla på muscle ups och "false grip" och då får du fram många tutorials på hur man ska hålla för att enklast klara övergången från pullup till dip. Här är ett bra exempel

http://www.beastskills.com/tutorials/tutorials/53

Lycka till!
 

2011-11-28 13:01
Hej,
du kan köra progression med gummiband, som du fäster i ena ringen och låser med handen på den andra. Sen sätter du dig på gummibandet som en gunga. På det här sättet kan du köra strikta muscle-ups med avlastning och kan träna specifikt på själva "tippningen". Som sagt ovan är greppet viktigt och du ska tänka att du "sliter av dig en skjorta". Alltså du måste högt upp innan du kan tippa över. Tänk skillnaden på vanliga pull-ups och chest-to-bar. När du kör utan gummiband så kippar du och tar i av bara helvete. Smiley

Riktigt bra tips, kolla NakeAthletic
Muscle Up Transition Progression Pt.1
http://www.youtube.com/watch?v=7_4deuYeld8&feature=related
Muscle Up Transition Progression Pt.2
http://www.youtube.com/watch?v=IbEUM6KQNzg
Muscle Up Transition Progression Pt.3
http://www.youtube.com/watch?v=ZmvAP0fVkCQ

Kör hårt och lycka till!

 

2011-12-03 21:05
Och egna ringar kan man skaffa för några hundra från ebay (de i svart plast funkar finfint, sök på "gymnastic rings" och sånt). Sen suger jag ändå på MU, men det är en annan femma! Utan egna ringar hade det aldrig blivit tal om att börja lära sig!  

2012-02-13 21:42
Hello

Satte min PB (5st) för en vecka sedan och jobbar nu på att klara den första strikt.
Mycket teknik och får man till kippen, så sitter de.

Mitt tips är: Från stående, första lutet framåt, sen dra allt du har (lite som butterflykip) upp och mot mitten mage/bröst och vänd över. Den andra måste man ta det lite fint ned (annars tappar man greppet) innan man kippar för den andra.

Jag tror att när man klarar en strikt, så kommer kippen göra att man fixar det även om man tappar false grip > > > man kan göra många!
 

2012-05-14 14:36
4 MU på stång. Nytt PB Smiley  

2012-05-25 16:10