Nyheter från FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Premium-medlemsskap och Butik!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Oj, vilken diskussion! Kul att så många har åsikter.

Jag gör vad jag kan för att försöka få möjlighet att utveckla FunBeat så mycket det går (apparna, analysverktyg etc), och en av de saker som är nödvändiga är att få intäkter till sajten. Premiummedlemsskapet är en sån sak, och vi kommer förstås finslipa på upplägget på det - det är omöjligt/svårt att träffa helt rätt från början. Jag vill passa på att påpeka att ingenting som finns idag kommer att börja kosta pengar i och med detta. (Undantag är appar som andra utvecklat mot FunBeats API - men kring detta har jag varit mycket tydlig sedan lång tid tillbaka). Och självklart är det 100% frivilligt att vara Premium-medlem.

Det kan också tilläggas att vi som sagt kommer presentera ett antal Premium-erbjudanden till framöver, alltså från andra företag/leverantörer. Så idag är det svårt att helt värdera vad man får. Och framförallt ska ingen som inte vill eller kan bli Premium-medlem känna sig tvingad att bli det.

Angående att man inte slipper reklamen helt om man är Premium så har vi tänkt så här: Många av de som blir Premium-medlemmar kommer att bli det för att de vill ta del av de erbjudanden som våra partners kommer att erbjuda. Om även den informationen (reklamen?) döljs så blir det lite bakvänt då det var just erbjudandena man ville ha. Jag tror vi har tänkt rätt här, men jag förstår förstås även reaktionen från några.

Oj, vilken diskussion! Kul att så många har åsikter.

Jag gör vad jag kan för att försöka få möjlighet att utveckla FunBeat så mycket det går (apparna, analysverktyg etc), och en av de saker som är nödvändiga är att få intäkter till sajten. Premiummedlemsskapet är en sån sak, och vi kommer förstås finslipa på upplägget på det - det är omöjligt/svårt att träffa helt rätt från början. Jag vill passa på att påpeka att ingenting som finns idag kommer att börja kosta pengar i och med detta. (Undantag är appar som andra utvecklat mot FunBeats API - men kring detta har jag varit mycket tydlig sedan lång tid tillbaka). Och självklart är det 100% frivilligt att vara Premium-medlem.

Det kan också tilläggas att vi som sagt kommer presentera ett antal Premium-erbjudanden till framöver, alltså från andra företag/leverantörer. Så idag är det svårt att helt värdera vad man får. Och framförallt ska ingen som inte vill eller kan bli Premium-medlem känna sig tvingad att bli det.

Angående att man inte slipper reklamen helt om man är Premium så har vi tänkt så här: Många av de som blir Premium-medlemmar kommer att bli det för att de vill ta del av de erbjudanden som våra partners kommer att erbjuda. Om även den informationen (reklamen?) döljs så blir det lite bakvänt då det var just erbjudandena man ville ha. Jag tror vi har tänkt rätt här, men jag förstår förstås även reaktionen från några.

2011-11-26 14:17
Jag skulle kunna tänka mig att betala 29 kr/mån för att få tillgång till gränssnittet Funbeat hade innan senaste "renoveringen".

2011-11-26 14:53
Möjlighet till olika teman på sajten kan vara en trevlig bonus som premiummedlem, lite som de många teman som finns till Gmail.

Vore också trevligt om träningskalendern var lite mer som Google Calendar i designen. Där kan man bläddra runt i kalendern genom att använda den lilla minikalendern till vänster.

En månads- eller årsvy vore trevligt också där man bara ser rubrikerna på det man tränat. Det skulle ge väldigt bra översikt.

Kalendern är absolut inte dålig nu, vill jag tillägga. Smiley

2011-11-26 15:08
Är absolut beredd att betala 29 kr/månad för att hjälpa till att säkra Funbeats fortsatta utveckling. Det som har hänt sedan nya siten och de nya apparna lanserades har verkligen givit mersmak!  

2011-11-26 17:50
Det är alltid bra när man har möjlighet att välja vad som passar en själv bäst.

Men jag har en fråga: Jag kikade runt lite i butiken och där stod att produkterna som säljs är testade av Funbeat (och så några namn) eller Funbeats ambassadörer. Jag är lite nyfiken på vilka som är ambassadörer eftersom deras testomdöme självklart kan spela in om jag ska handla. Först trodde jag att det var Funbeats medlemmar men det står senare en mening om dem så jag antar att det är några andra som åsyftas? Eftersom de produkter som säljs ska vara testade så undrar jag var jag kan läsa omdömena för där jag klickade fanns det inga.

2011-11-26 17:51
Jag kan tänka mig att lägga det dubbla om det bara kommer vettiga sätt att hantera och presentera inmatad träning och inte bara nya fancy-schmancy sätt att *mata in* träning. Att slippa *fungerande* reklam på sidan är emellertid inte värt så många kronor i min värld.  

2011-11-26 18:03
Jag kanske har missuppfattat gratiserbjudandet året ut men det är inte intressant för mig att testa om det enda som händer är att reklamen minskar. Det kan jag ordna på flera olika sätt om jag vill testa det.

Ska jag betala ska det vara för funktionalitet och analysmöjligheter först och främst.

2011-11-26 18:19
Du har missat det totalt - reklamen försvinner inte - däremot får du rabatt i affären...  

2011-11-26 18:27
Ha ha ha. Sorry. Då vet jag inte vad jag ska säga. Ööööh. Moahahaha.  

2011-11-26 18:36
Johanna; de namn som du nämner, bl.a. mitt, är de som tillsammans med Olle och co. ligger bakom shopen. Ambassadörerna är bekanta till oss som är duktiga/initierade inom en gren och som hjälper oss att navigera i djungeln av varumärken och produkter vid inköp. Vi inser att vi inte är bäst på allt, tyvärr ;-)

Gemensamt är att de är motionärer och elit-motionärer. Vi är inte helt säkra på att en-tjej-som-springer-milen-på-35-minuter´s preferenser gällande en löpsko är till någon vägledning för den genomsnittlige löparen. Det är vår filosofi.

Vi kommer att presentera några av ambassadörerna i en framtid. Vi har lite andra idéer om hur de ska kunna hjälpa till också.

//Butiks-Marcus

2011-11-26 18:37
Toppen Marcus, då är jag med!
Det är lite det som är min poäng, att bara för att en person tycker att en produkt är bra är det ju inte säkert att jag tycker likadant utan jag behöver nåt som kan relatera personen till min träning. Ungefär som att man så småningom lär sig vilka filmrecensenter och vinskribenter som man kan lita på.

2011-11-26 18:42
Jag vet vem jag litar på när det är cykelprylar.  

2011-11-26 18:44
Tema gillade jag. Kanske åtminstone möjligheten att välja egna färgschema?

Kanske det finns möjlighet i fratiden att få rabatterad startavgift på något lopp, kanske? Det beror ju på en del annat också, inte bara vilja och önksemål från oss då men det är en idé.

Jag tycker det är kanon, jag anar en stor potential här och väljer att glädjas åt det Smiley

Smiley

2011-11-26 19:25
Det finns något i allt det här som irriterar mig men jag kan inte riktigt sätta fingret på det.

Med visst fog resoneras det kring att affärsmodellen inte är helt rätt.
Men. Det finns ganska många som använder FB flitigt, alla de måste väl trots allt tycka att den har ett värde. Nyttjandet har rimligtvis en viss bärighet på det upplevda värdet.

Några tior per månad är, för nästan alla, en så liten summa att vill man inte betala den så vill man inte betala något. Kanske finns det ett fåtal som faktiskt anser att värdet är 21 kr/mån och inte 29 kr/mån men för de flesta är nog 30 kr/mån ungefär detsamma som 0 kr/mån. Då blir ett prutningsresonemang snarare en principsak. Som att vägra åka med den tuk tuk som tar 50 öre mer än vad det borde kosta.

Så pengarna är egentligen inte haken. Haken är skillnaden mellan tjänsterna. För mig är värdet idag åtminstone 30 kr/mån men jag behöver inte betala något. Den nya premiumtjänsten tillför inget som jag känner mig lockad av. Så frågan är om jag ska teckna mig för den enbart för att jag anser att Olle & co bör ha lite pengar av mig då och då?
Diffrentiera mera!

Vi har onekligen blivit bortskämda med att haft ett alldeles utmärkt FB kostnadsfritt. Jag gillar att de gör mer affärsverksamhet av sitt arbete och hoppas att det hittar rätt nivåer på vad tjänsterna ska innehålla.

Gör ett årsabonnemang på FB till årets julklapp. Många kommer säkert få en julkapp för minst 350 kr men som skänker betydligt mindre nytta och nöje än vad häckandet på FB gör. Välj bort den julklappen till förmån för FB, upp på önskelistan med premium och posta sedan listan till Rovaniemi.

2011-11-26 19:30
Här håller jag definitivt med Fredrik, det är inte pengarna i sig det handlar om. Jag betalar på ett annat forum 20 dollar eller nåt, per år, utan att jag får så där jättemycket för det, jag gillar siten helt enkelt. Funbeats förvandling har jag inte kommit överens med så där är tveksamheten från min sida.  

2011-11-26 19:49
Håller nog med Fredrik. Frågan är vilket det upplevda mervärdet blir. Funbeat är mycket bra redan, och utvecklas kontinuerligt. Samt har en moderator/site"ägare" som lyssnar och är aktiv i forumen (till skillnad från ex. Puls tidigare....).
Mer differentiering. Frågan är hur.. :-/

2011-11-26 20:56
Jag kan vara moderator i gratisversionen.  

2011-11-26 21:04
Smiley

2011-11-26 21:45
Som svar till Olles: "Många av de som blir Premium-medlemmar kommer att bli det för att de vill ta del av de erbjudanden som våra partners kommer att erbjuda. Om även den informationen (reklamen?) döljs så blir det lite bakvänt då det var just erbjudandena man ville ha."

Jag lägger gärna 29 kronor i månaden för att stötta utvecklingen och som tack. Någon butik är jag inte så intresserad av, och definitivt inga specialerbjudanden. Jag vill betala för mig och sedan få bli lämnad ifred.

Vad sägs om att premiumkunder får välja själva, i en inställning, huruvida man vill få/se partnererbjudanden?

2011-11-26 22:23
Fredrik N Smiley  

2011-11-27 10:55
Skulle antalet premium-medlemmar tredubblas om priset var 10 kr/mån?  

2011-11-27 13:49
För egen del tror jag mer på tilläggsfunktioner för att vilja vara Premium. Ah, jag är bara insnöad i principer Smiley  

2011-11-27 14:06
Olle skrev;
Jag gör vad jag kan för att försöka få möjlighet att utveckla FunBeat så mycket det går (apparna, analysverktyg etc), och en av de saker som är nödvändiga är att få intäkter till sajten.

Bra jobbat Team Olle! Självklart ska ni ha intäkter till det ni gör så bra. Dock så känns det upplevda mervärdet som minimalt för

1) Rabatter och erbjudanden från våra partners (se mer nedan).
2) Mycket bra rabatter i vår nya webbshop, FunBeat Store.
3) Mindre reklam på sajten.

1) och 2) så får ni förmodligen svårt att möta en mördande konkurrens från http://www.wiggle.com http://www.startfitness.co.uk och andra mer väletablerade webshoppar. (Ta gärna bort sajterna jag exemplifierar med för alla vet ju vilka de stora anglosaxiska sajterna är.)
3) Jag har aldrig någonsin sett någon reklam på FunBeat så jag vet inte...använder Adblock i FF

Så jag är mer inne på Fredrik, Pär, Ina och Henriks linje. Mitt förslag blir i stället att införa olika supporternivåer för medlemmarna, Säg exempelvis 100kr för brons, 200kr silver och 500kr/år för guld. Jag tar gärna en guldstjärna i min avtar för att visa att jag är stolt sponsor av Sveriges största och bästa träningssajt. Visst är det copycat av andra sajter men som oxå Olle skriver så är det "saker som är nödvändiga är att få intäkter till sajten"
mvh Lasse

2011-11-27 15:50
Okej min röst.

Jag betalar gladeligen en slant för att stötta funbeat och för att slippa reklam. Säg bara åt mig var jag ska sätta in pengarna.

Jag vill däremot inte alls att då få rabatt i en butik och riktade specialerbjudanden (= reklam, dvs. det jag ville slippa).

Jag föreslår att ni ser över er affärsmodell här, för vad jag kan utläsa ur diskussionen är det fler som vill betala men slippa rabatter och riktade erbjudanden.

2011-11-27 20:20
Håller också med, betalar jag vill jag inte ha en massa erbjudanden. Då vill jag ha ett ''rent'' funbeat.  

2011-11-27 23:48
Kan dessutom tillägga att jag är klart beredd att betala ytterligare en slant bara för att slippa vara medlem i en rabattklubb...  

2011-11-28 06:53
Håller med om att nyttan är nog i storleksorningen 20-40 kr / mån för det som siten erbjuder idag och vad man kan se av inriktningen av utvecklingen. Precis som många andra så är jag mer tveksam till shoppen, både för mig personligen och vad jag tror är rätt för Funbeat.

Personligen så tycker jag när det gäller sport och fritidskläder att en del av upplevelsen är att vara i butiken, prata m personalen och känna på materialet. Visst blir det kanske lite dyrare men för mig är det sällanköp så det unnar jag mig.

För Funbeat så är det nog vanskligt att ge sig in i att sälja sportartiklar, branschen har haft stark tillväxt men är på väg att bli överetablierat (se t.ex. artikel i Svd http://www.svd.se/naringsliv/nya-sportkedjor-i-tuff-kamp_6658704.svd). Kedjorna som nämns i artikeln har/kommer alla att haka på "on-line" trenden när det gäller klädförsäljning vilket gör att Funbeat Store AB nog får det svårt men lönsamheten.

Vad ska då Funbeats varumärke och framtida utveckling ta vägen? Kanske ett ämne för ett forum

2011-11-28 08:10
Aj aj aj...
Är detta slutet på Funbeat?

Gratis sajter som börjar ta betalt brukar inte överleva länge.

2011-11-28 08:57
Apparna som verkar vara ett tidsödande projekt skulle kanske kosta lite att ladda ner.  

2011-11-28 09:05
Jag är nog positiv till butiken!  

2011-11-28 09:22
Ignatiuz: Vi börjar inte ta betalt för något som redan finns. Så du behöver verkligen inte oroa dig.  

2011-11-28 09:23
Skulle utan problem kunna betala för premium, men då skulle jag vilja slippa all reklam.

Skulle vilja se att det går att betala årsvis också inte bara månadsvis.
Rabatterna är inget för mig heller, men kan man få mer analyser och jämförelser hade det varit bra som premium medlem.

2011-11-28 09:29
Härligt! Smiley Smiley Smiley

Då sitter jag still i båten igen Smiley

2011-11-28 09:29
...fast jag tycker att det alltid finns anledning att höja ett varningens finger för internetsidor som delar upp sig i en gratis- och en betalversion. Risken är uppenbar att man promotar den senare genom att försämra den förstnämnda.  

2011-11-28 09:56
Jag betalar gärna för att använda och stötta funbeat med eller utan reklam. Däremot vill jag inte ha "riktad" reklam skickad till mina privata meddelanden. Inte heller vill jag betala via nätet och skulle föredra att betala en årsavgift. Jag tycker det arbete som Olle lägger ner är väl värt att betala en slant för.  

2011-11-28 10:59
Håller också med om att en årspremie vore bra, inte nödvändigtvis på bekostnad av ett månadsalternativ. Tror nog att de flesta ser långsiktigt på sitt tränande och vill säkerställa att Funbeat finns kvar. Butiken skadar väl ingen, trevligt att den finns.  

2011-11-28 12:56
Blir man premium-medlem så kommer man antagligen också bli kinkigare med att saker fungera som man själv vill, speciellt de premiumspecifika grejorna. Har man betalt för något, så börjar man ställa mer krav.

T.ex. möjlighet att kunna gömma undan 'erbjudanden', slippa alternativt kunna visa att man är premium-medlem. Och hur ofta man behöver betala.

För egen del är jag nog inte så intresserad av att få erbjudanden under näsan, men kan jag gå in och titta på dem emellanåt, så fine, kanske till och med nappar på ett och annat. Däremot skulle jag vara väldigt kinkig om jag aktivt skulle behöva betala en räkning varje månad för att vara med. En eller två gånger är lämpligare.

2011-11-28 13:13
Jag vill ha MEEER funbeat. Jag vill slippa buggarna och få bättre analysverktyg, mera möjligheter att sätta mål, jämföra träningspass m.m.

Att få mer och bättre funbeat är något som jag kan tänka mig att betala för. Reklamfritt är något som jag skulle uppskatta. Butiken ser jag som en dålig ide rent ut sagt. Några få specifika grejer med logga kan jag tänka kan vara ett plussvärde men en fullständig sportbutik Smiley

Jag betalar gärna årsvis Smiley

2011-11-28 18:45
Funbeat i sin nuvarande form passar mig utmärkt. Jag ser inget mervärde att för 350:- om året betala för mindre reklam.
Däremot skulle jag gärna kunna bidra med kanske en tjuga per kvartal för driften bara för att jag gillar siten.

2011-11-28 20:48
Jag håller med Evely - analysverktyg nu!

Jag försökte göra lite roliga diagram och jämföra träning igår och det gick åt fanders. Det slutar ju med att jag exporterar allt och analyserar i ett kalkylblad.

2011-11-30 09:05
Premiummedlemskap verkar vara på gång igen, med utökade analysmöjligheter:
http://www.funbeat.se/myprofile/premium.aspx
Dessutom får man 10 % rabatt hos Runners Store och Addnature. Och slipper reklam.
Kostnad 29:-/mån eller 319:-/år

2012-08-02 15:11
"10% på allt utom Garmin" - förvisso är Addnature billigast i stan (?) på Garmin.  

2012-08-02 15:21
är det 10% på online butik eller ? Runners store i Växjö stängd ett par månader sedan.

Kan man ser något på vår profil eller hur ser man skillnad?

2012-08-02 16:07
Och nu när butiksfliken är borta kanske bloggfliken kan komma tillbaka? Det är inte direkt lätt för nya att se bloggflödet.  

2012-08-02 16:15
Om man nu som icke-premiummedlem har tillgång till all funktionalitet som en premiummedlem har så ser jag inte mycket mening att bli premiummedlem. Rabatter på att köpa saker är inte heller min grej, eftersom att jag sällan handlar och om jag gör det antagligen gör det på annat sätt.

När jag var ny medlem på funbeat vför 5-6 år sedan hade jag kunnat tänka mig att bli premiummedlem, då var det fortfarande fin utveckling av siten och jag hade gärna stöttat den. Nu tycker jag att Funbeat mer eller mindre är i maintenancemode, inga större nya grejjor kommer till, så enda anledningen till att betala skulle vara för att hålla den i liv så att den inte stängs ner (för jag reggar gärna min träning här).

Så, vad skulle ett premiummedlemmskap innebära för att jag skulle köpa det: mer funktionalitet så klart. Jag har skickat in massor av idéer till Olle under alla år (exempelvis hur man skulle kunna knyta upp föreningar så att de kan planera sin träning här, förbättring av kommunikation mellan kompisar, förbättring av träningsmålsfunktionaliteten, läsa och svara på diskussioner från app mm mm). Regga dagsnoteringar från app behövs också. Alltså, om man kunde få nya och bättre funktioner om man betalade skulle jag kunna tänka mig att betala.

2012-08-05 21:34
Vi har smygit igång premium-funktionen faktiskt, det stämmer. Smiley

Vi laddar nu för lanseringen av nya rapportfunktionen ("analysfunktionen" ). Den är i min mening otroligt bra och kraftfull. Den nya rapportfunktionen kommer ha ett antal saker som bara är tillgängliga för betalande medlemmar/premium-medlemmer.

Att FunBeat skulle vara i maintenancemode är lyckligtvis långt ifrån sant. Däremot har det varit väldigt svårt att bygga in alla de önskemål som kommer in. Vi gör vad vi kan för att hinna med!

2012-08-06 09:57
Smiley Smiley  

2012-08-06 11:19
Jag tror att många skulle uppskatta en gratis provmånad som premiummedlem. Att helt enkelt få känna på och utvärdera om premiummedlemskapet är något att ha, eller i alla fall om den utökande funktionalileten är värd att betala för.

Skulle det vara möjligt?!

2012-08-06 11:32
Nått tekniskt geni här? Skulle mäta sträckan jag gick idag med Funbeats träningsapplikation men fick upp gpssignal saknas, även om jag var utomhus och det har hänt tidigare. så tänkte jag provar en annan applikation men vad händer då? jo samma sak. den börjar INTE registrera... suck blir något irriterad på det  

2012-08-06 12:23
Då är nog GPS-mottagaren avstäng i din telefon. Slå på via inställningar. Om det ser ut som om den redan är på så starta om telefonen.  

2012-08-06 12:34