Nyheter från FunBeat

Premium-medlemsskap och Butik!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Nu äntligen har jag glädjen att presentera 2 st stora nyheter på FunBeat! Dels så lanserar vi nu äntligen möjligheten att bli Premium-medlem och dels öppnar vi en helt ny webbshop, som är otroligt grym och ingenting som liknar vad FunBeat haft tidigare.

Premium-medlemsskap

Tanken med att vara Premium-medlem är att du som gillar FunBeat lite extra inte bara ska kunna bidra till FunBeats utveckling, utan också förstås få något extra.

Att vara Premium-medlem innebär än så länge följande:

1) Rabatter och erbjudanden från våra partners (se mer nedan).
2) Mycket bra rabatter i vår nya webbshop, FunBeat Store.
3) Mindre reklam på sajten.

Inom kort kommer vi att lansera ett antal partners där du kommer kunna få mycket bra erbjudanden inom olika områden (som förstås har väldigt mycket med vad vi på FunBeat gillar att syssla med).

Att vara Premium-medlem är gratis året ut, och kostar därefter 29 kr/månad. Under gratisperioden har du inte möjlighet att välja att få mindre reklam på sajten (och i apparna). Klicka här för att bli gratis Premium-medlem (länken fungerar december ut i år).

FunBeat Store

Samtidigt som jag mfl sliter hårt med att få bland annat Android-appen på plats har triathleten Marcus jobbat stenhårt på att få en helt ny sport-affär på plats. Marcus smyger igång affären med start idag! Huvudtanken är att sälja bra prylar, skor och kläder som vi själva, våra ambassadörer eller FunBeats medlemmar rekommenderar och har testat. Detta innebär att alla på FunBeat har goda möjligheter att påverka innehållet i affären. Saknar du något, maila bara fraga@funbeatstore.se (obs, inte funbeat.se) och berätta vad du saknar och varför. (Det är också dit du ska vända dig om du har problem med en beställning eller med Butiks-fliken)

Som FunBeat Premium-medlem får du dessutom 10%-15% rabatt i FunBeat Store! (Gäller ej kampanjvaror eller vid lagerrensningar)

Så tveka inte, kasta dig genast in på fliken "Butik" här på FunBeat.

Wow! Smiley

Skulle gärna ha möjligheten att +1 i google+ också Smiley

2011-11-25 13:31
Intressant, vilken nystart för Funbeat, mycket har hänt de senaste månaderna!  

2011-11-25 13:32
Mycket bra Olle!  

2011-11-25 13:32
I stort sett: Hurra!
Men för en gångs skull är jag lite kritisk: Varför "lite mindre reklam" - varför inte "ingen reklam"?
Det tyckte jag var dåligt men det kanske(?) finns en bra förklaring?

2011-11-25 13:38
Bra jobbat, Team Olle!  

2011-11-25 13:39
Christer: Mindre reklam = nästan ingen reklam alls. Våra premiumpartners kommer att ha erbjudanden och rabatter som vi vill kunna få fram till de som blir premium-medlemmar. Denna informationen/annonserna kommer att visas under vänsternavigeringen. Dvs de stora annonserna till höger kommer man att kunna få bort som premium-medlem. (Vill samtidigt passa på att säga stora panoraman vi hade förut togs bort i samband med ombyggnaden = en stor skillnad!)  

2011-11-25 13:48
hmm så nu skapar ni fin- och fulmedlemmar på funbeat. Lite tråkigt tycker jag, tar gärna reklam i kanterna men det kanske inte är tillräckligt för att hålla sajten igång. Om man ska få igen insatt månadspeng krävs dessutom att man köper för drygt 2000 kr ur er shop.. Jag gissar att ni ändå kommer att få svårt med fin-rekryteringen med det som enda argument då sajter som wiggle blir fler och fler. Men lycka till!  

2011-11-25 13:49
Vaddå fin- och fulmedlemmar? Jag är intolerant rabiat reklamhatare och det står jag för.

Hur länge har inte vissa av oss väntat, längtat och hoppats på att på något vis kunna bli av med den där anskrämliga fula och störande reklamen som lägger sig tvärt över det intressantaste i folks kalendrar utan att behöva ta till ad-blockers av hänsyn till att siten behöver pengar för att överleva?

Tack!

Dyker det upp produkter från GoCoCo i framtiden månne? Smiley

2011-11-25 13:54
Det ser ut som om det läggs på moms efteråt när man skall handla, det var en överraskning men inte rätt vad?

2011-11-25 13:55
Moms redovisas, men det är en varav-post. Dvs det pris du ser när du tittar på produkten är det som hamnar på ordern.  

2011-11-25 14:01
Tack, jag blev så överraskad att jag inte räknade. Smiley  

2011-11-25 14:15
MYCKET bra!

Jag som har råd, och vill slippa reklam betalar gärna Smiley sedan kommer alltid finnas folk som ska ha allt gratis, tyvärr.

2011-11-25 14:26
Härlig utveckling!  

2011-11-25 14:28
Hmmm, jag är inte säker på att jag vill betala men nappade på gratiserbjudandet året ut för att bedöma prisvärdheten.

Så här direkt efter aktiverandet ser jag ingen skillnad. Ett par frågor infinner sig:

- Ser andra att man är premium-medlem? (något jag ogillar)
- Om jag inte finner det prisvärt, kan jag då avaktivera premiumeriet före 2012 för att slippa betalningskrav?
- Hur sker betalningen? Förskott/efterskott?

2011-11-25 14:42
Hej!

Tack för alla glada kommentarer.

Jag noterar GoCoCo! Har ej testat dessa, inte Jesper och Nils heller så vitt jag vet. Vårt "svar" i dagsläget heter nog Icebreaker Hike Lite Crew. Men; jag noterar det.

Trevlig fredag på er!

Butiks-Marcus

2011-11-25 14:44
Mikael:

- Vi har inte bestämt oss för huruvida man ska visa om man är premium eller inte.
- Avaktivera: Japp, självklart! Vi kommer inte att förlänga automatiskt, utan vi kommer att skicka ut ett informationsmail där vi berättar att medlemsskapet tar slut och att en betalning krävs för att fortsätta vara Premium-medlem. Det är alltså helt "safe" att välja att bli det nu under perioden fram till årsskiftet.
- Betalningen sker i förskott och kommer att göras direkt på sajten.

2011-11-25 14:53
[ Dubbelpost ]  

2011-11-25 14:53
Det här kan säkert fungera bra men personligen betalar jag inte för nåt som inte fungerar i en normal vanlig enkel mobiltelefon, läs Sony Ericsson J10i2. Den gamla versionen av FB fungerade utmärkt och som gammal "datanörd" blir jag lite lätt matt på alla "förbättringar" som i verkligheten försämrar. Slut från surgubben nu. Smiley  

2011-11-25 15:18
Betala för att få MINDRE reklam?! En avancerad form av bondfångeri, det är vad det handlar om. Jag skrattar nästan ihjäl mig!

Exakt, Surtant är mitt mellannamn.

2011-11-25 17:14
Hur lång tid tar det för premiummedlemskapet att aktiveras? Jag har fortfarande kvar reklamen till höger inklusive den irriterande hoppande reklamen som är meningen att den ska stå still men som inte gör det.  

2011-11-25 17:49
Saxat från Olles text :

"Under gratisperioden har du inte möjlighet att välja att få mindre reklam på sajten"

2011-11-25 18:03
Jag betalar gärna 29:- per månad, men i så fall vill jag kunna välja bort *all* reklam. Om jag inte kan det, låter jag bli.

Kul att premiummedlemsskap har kommit!

2011-11-25 18:55
Skulle gärna sett att premiummedlemskap innebar fler funktioner.  

2011-11-25 19:16
Ja, slipper alla LSD-gubbar.  

2011-11-25 19:22
Ja, nu ser jag reklamen. Inte tänkte på det tidigare tack för upplysningen... Nu lär jag väl behöva skaffa det där för att slippa den.  

2011-11-25 19:59
Totalt ointresserad. 1300 pix för ett par skor i fullpris, på en internetsida? Lite småpatetiskt.

Nä.

2011-11-25 20:43
Det kommer förmodligen att bli mer reklam i forumen. Som webbutiksägare har men en viss spärr var man gör reklam. I ett forum tycker jag att man bör få höra åsikter från folk som inte tjänar pengar för att rekommendera en viss handlare eller ett visst märke på produkten.

Det är ju inget unikt heller att sälja enbart det ni själva eller det "era" ambassadörer har testat, det har vi gjort i tre år nu! Man bör vara ärlig med sina intentioner när man verkar på nätet kan jag tycka!

Jag har använt Funbeat två-tre år nu utan att göra reklam för min webbutik, men nu försvann den spärren, så kolla in [ adressen borttagen av Olle ].

2011-11-25 21:27
Tacka vet jag www.polder.se  

2011-11-25 21:43
Nu fattade jag inte logiken i resonemanget måste jag säga.  

2011-11-25 22:52
Jag har säkert något konstigt filter för jag noterar inte reklam. Däremot har jag definitivt 29 kr till övers per månad, men tror inte jag lägger dessa här. För mig har inte funbeat utvecklats positivt. Ibland mycket för mycket.  

2011-11-25 22:54
Håller med Fredrik. Vad var logiken i det där?  

2011-11-25 23:02
Varje krona är en röstsedel. Jag röstar på Funbeat och betalar gladeligen 29,-/mån. Reklam eller inte. Smiley  

2011-11-25 23:56
Måste säga att jag är rätt skeptisk med tanke på vad det innebär nu men heja heja.  

2011-11-26 01:21
kommer inte att bli medlem. Nöjd med sidan som den är helt klart. hoppas butiken även hamnar på sponsorhuset ihop med övriga 240 nätbutiker så att även klubbarna får ta del av vi handlar för på nätet.

Det kallar jag rättvisa. 29 kr i månaden och 93674 medlemmar blir en satans massa pengar för ägaren av denna sajt, Hela 2716546 kr per månad.

2011-11-26 02:37
Jag tycker medlemsskapet ska vara frekvensstyrt,alltså den som är aktiv på FunBeat ,säg 25 dagar i månaden eller mer skulle bli en Premium-medlem.Min inställning är att FunBeat ska fortsätta att vara fri från avgifter,alltså halva sidan belamras med irriterande hoppande, flippande,rullande,blinkande reklam.Det är så Världen är uppbyggd,bara att rätta in sig i ledet och svälja sk.ten.Det dröjer nog inte länge innan Premium-annonsörer som betalar en månadsavgift för att göra reklam på Premium-sidan poppar upp där med.INGET ÄR HELIGT LÄNGRE.Pengar styr allt och alla.JAG TYCKER BARA OM ATT TRÄNA.slut.Jo en sak till:gillar FunBeat FAST jag inte har facebook.

2011-11-26 03:37
"29 kr i månaden och 93674 medlemmar blir en satans massa pengar för ägaren av denna sajt, Hela 2716546 kr per månad."

För det första är inte alla medlemmar aktiva, för det andra kommer inte alla att betala. Det är inte så man räknar... Man måste på något sätt räkna ut hur mycket tjänsten man erbjuder är värd.

Personlignen tycker jag att det är lite dyrt, men det är för att jag inte är shoppinggalen och inte störs för mycket av reklamen.

Sen måste man jämföra med andra sajter, vad de har att erbjuda osv. För Flickr betalar man 200 kronor per år (ca 16:- i mån) för att kunna ladda upp allt man vill där - utan reklam och med statistikverktyg.

Spotify tar 45:- (?) i månaden för obegränsad tillgång till musik på en lokal dator.

Det är kanske inte produkter som går att jämföra, men min magkänsla säger mig att 30:-/mån för 'nästan ingen reklam' känns för mkt (rabatt på kläder är väl ingen 'tjänst' man prenumererar för utan något man får för att man är exklusiv medlem?). Jag hade kunnat tänka mig betala kanske 10:- för det. Är det dessutom billigt känns det inte som ett stort steg för folk att bestämma sig.

2011-11-26 08:40
Kul med alla kommentarer och synpunkter - vi gör det här för att vi älskar att träna och arbetar med att utveckla sajten hela tiden... kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja se i ett premiummedlemskap / Thomas

och kommentera gärna varorna i shopen!

2011-11-26 08:53
Håller med Jenny om att mervärdet som det ser ut nu är lite väl lågt för att motivera kostnaden för mig. Sedan vet jag inte hur stora reklamintäkterna är som den ska täcka.  

2011-11-26 09:01
Jag inser att ni behöver få in pengar för att kunna utveckla sajten, men jag skulle börja med att få befintlig funktionalitet stabil först, så att man som användare får en bra känsla för sajten.

Sen skulle jag kolla igenom den oändliga listan med önskningar från folk genom åren och se om det inte finns ett par saker som skulle vara värda att göra riktigt bra, som ingen annan träningssajt har (eller inte lika bra) och se vad det skulle kunna vara värt. Fast det får inte vara saker ni redan lovat gratismedlemmarna. Då blir de arga och gråter (som Ronja Rövardotter skulle sagt) Smiley.

2011-11-26 09:03
"kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja se i ett premiummedlemskap / Thomas"

Något som jag skulle tycka vara en bra premiumfunktion är någon form av coach-funktion, liknande firstbeat.net.

2011-11-26 09:16
Skulle även vilja punktera att tredjehandsappar som den jag gjort för Funbeat (icke officiella appen) inte kommer fungera för de som inte har Premium-medlemskap. Det är också en begränsning som många kommer erfara snart.  

2011-11-26 10:18
Det jag gillar är att det faktiskt finns ett val. Om jag har förstått saker rätt så kommer det att vara precis som nu för de som inte blir premium-medlemmar. Med undantag för att tredjepartsappar inte verkar fungera, men jag misstänker att det inte påverkar merparten av medlemmarna.

Som några varit inne på kan problemet bli priset. 29 kronor för att köpa bort reklamen betalar bara de som verkligen inte gillar reklamen men som är trogna nog att inte köra lösningar som tar bort den. Butiken är ett roligt grepp men rabatterna verkar inte kunna matcha de engelska priserna och då blir det inget mervärde som premium-medlem.

Jag tror det är viktigt att ni finslipar modellen. Sajten måste vara attraktiv utan att betala men de som betalar 348 kr/år måste känna att dom får något. Jag tror på en lite lägre avgift om ni ska ha den modell ni tänkt.

2011-11-26 10:49
29 kronor känns inte så dyrt för mig, men då skulle jag vilja få något mer än bara reklamfritt och en rabatt som jag antagligen aldrig kommer utnyttja. Kanske kraftfullare analysverktyg? En kalender som jag kan modifiera mera själv?

Jag betalar 49 kronor i månaden för Spotify, och för det slipper jag alla reklamavbrott samt att jag kan lyssna helt obegränsat på alla låtar som finns. Sen kan jag tycka att Spotify var ganska fula när de tvingade folk att börja betala.

2011-11-26 11:49
Fast Spotify ger dig tillgång till musik, d.v.s. ger något mer än du hade från början. Dessutom är nog musik en rätt stor bransch och en sån sak som folk är beredda att betala för. Numera. Smiley

Sen håller jag med om att Spotify klantade sig när de tog bort saker de tidigare gett bort gratis även om jag kan hålla med om att de inte är skyldiga att ge bort saker gratis, men det handlar inte om det tycker jag, och det är nog den enda anledningen till att jag fortfarande inte börjat prenumerera på deras tjänst.

Edit: tog bort lite saker som jag fann lite irrelevanta.

2011-11-26 12:12
Fast tillgång till musiken har man ju även om man inte betalar? Men man får bara lyssna ett visst antal timmar per månad och det blir en massa reklamavbrott hela tiden.  

2011-11-26 12:18
När kommer appen för android? kanske redan har kommit?  

2011-11-26 12:24
OT: Spotify är rätt fula ändå. Ca 60000 klick renderar en varm korv med bröd (utan räksallad).  

2011-11-26 12:28
Klart konkurrenskraftigt Smileydet finns en sajt där t.ex. sk. guldmedlemskap kostar 300 riksdaler/år! För vad då?? Jo, för de pengarna får du några smilisar som du kan använda i din blogginlägg!!Smiley
Här får du lite vilseledande prissättning i butiken,för visso, lägre kostnad
Smiley
-Lägg ut rätt pris från början inkl. moms. på produkter

2011-11-26 13:03
Tibor:

Det är moms på produkterna. Däremot så blir momsen redovisad som "varav moms" när du går mot utcheckningen. Totalpriset ska dock alltid vara det samma.

Om du någonstans hittar en vara som visas exklusive moms så meddela mig direkt!

/Butiks-Marcus

2011-11-26 14:08