|
Jag har aldrig sprungit en mara,men nu har jag tagit steget och anmält mej till Sthlm marathon nästa år. Det vore jättekul om det finns fler marathondebutanter här ute på FB som tänkt sig springa Sthlm marathon nästa år. Min tanke är att det vore säkert både nyttigt och trevligt att byta erfarenheter här under hösten och vintern ang träningen. Kanske kan man ge varandra goda råd,eller stötta när träningen går tungt eller skador sätter käppar i hjulen. Kanske tom träffas vid några tillfällen under vintern/våren för något eller några gemensamma träningar.
|
|
|
|

2011-11-23 20:24
|
|
|
Här är en till! Hade innan i år aldrig sprungit längre än "milen" (inklusive dit och hem blir det 11,8 km)... I år blev det Stockholm Halvmarathon och i juni smäller det
Jag har anmält mig till ett av programmen på marathon.se, ska bli spännande att se hur det går!
|
|
|
|

2011-11-23 20:38
|
|
|
Uj va spännande. Jag önska jag kunde säga att jag hänger på men först ska jag ju halvmaradebutera!
|
|
|
|

2011-11-23 20:39
|
|
|
Kul att några redan svarat. Jag har ännu inte anmält mej för något träningsprogram på marathon.se,men funderar skarpt på att göra så,kanske redan ikväll.
|
|
|
|

2011-11-23 20:45
|
|
|
Här är en till som ska "halv" debutera. Vem vet, jag kanske vågar mig på hela maran om jag inte fuskar med träningen. Följer ett av programmen i marathon.se för halvmarathon.
|
|
|
|

2011-11-23 21:22
|
|
|
Så! Då var även jag anmäld till ett av träningsprogrammen på marathon.se
|
|
|
|

2011-11-23 21:23
|
|
|
Härligt Ola. Hur menar ni anmäla till ett av deras program? Startar den en viss vecka som man sen ska följa fram till loppet? Jag kör en gratisvariant på 20 veckor. Är inne på min tredje vecka
|
|
|
|

2011-11-23 21:27
|
|
|
Är det någon av er som har erfarenhet att att använda sig av "färdiga" träningsprogram sedan tidigare? Typ marathon.se ptogram. Jag har alltid tränat ensam och efter egna ideer,men kände att kanske är det en hjälp på vägen med ett träningsprogram.
|
|
|
|

2011-11-23 21:29
|
|
|
Hej Ami. Jepp.Jag har ingen erfarenhet av träningsprogram sedan tidigare,men på maraton.se kunde man om jag förstod det hela rätt välja på vilken nivå av program man ville lägga sig på,tror det var allt ifrån 3tim till 6tim.
|
|
|
|

2011-11-23 21:32
|
|
|
Tror marathon.se programmen startar 5dec... Har redan börjat få fjärilar i magen
|
|
|
|

2011-11-23 21:35
|
|
|
Jag ska vara med på Jubileumsmaran nästa sommar så jag är på. Har klarat två HM och planerar att följa ett klara-maran-på-4,5-timmar. Dessutom har jag världens bästa PT
|
|
|
|

2011-11-23 21:40
|
|
|
Helt otroligt. Jag är imponerad av er som vågar sig på marathon.
Ola, det här med att följa färdiga program. Jag har alltid sprungit efter egna idéer fram till för ett halvår sen då jag började springa efter ett program. Hittade det på nätet, minns inte var, och där fanns en hel del tips på löpartekniken. Sen dess älskar jag löpning på ett helt annat sätt.
Nu är jag fortfarande så ovan löpare (om jag ens vågar kalla mig för löpare ännu) så jag följer gärna ett program fram till halvmarathon nästa sep. Ibland följer jag det slaviskt ibland inte. Men det är kul, speciellt nu i mörkret och rusket, att få lite tips och pepp inför nästa runda. För mig skapar det variation och är en slags påtryckare. Programmet påminner mig om att "idag är det löpning som gäller"
|
|
|
|

2011-11-23 22:12
|
|
|
Halvmaran ska jag springa i maj och får man blodad tand av detta så är det ju inte omöjligt man tar stockholms maran där efter. Har hittat ett program här på fb som jag kommer följa med början på måndag. (2011.11.28) Programet heter halvaran på 1,45. Nu vet jag redan idag att jag inte klara att springa 7 km på en km tid på 5,50 men ska iallafall följa det i min takt, för att som redan nämts få variaton i träningen. Det här med intervaller är man ju ganska dålig på när allt kommer till kritan. Men som sakt, övning ger ju färdighet och vad gör väl det om jag inte klara milen på under timmen, första gången den ska springas enligt programet. Huvudsaken man gör sitt bästa och inte knäcker sig fullständigt. Men ska som sakt följa det med så exakt som möjligt när det gäller längden i programet. Var bor du? själv bor jag strax utanför Umeå. Så är det så att du är i närheten så hör gärna av dig så tar vi ett träningspass ihop med en go fika därefter.
Sen har jag ett mål till här inne som jag kallar sverigresan. Är ni sugna på att hänga med på detta finns länken här http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1123775
|
|
|
|

2011-11-24 00:03
|
|
|
Jag ska springa min första mara nästa år, i Stockholm ser fram emot det med blandade känslor. Efter gårdagens minst sagt tunga och jobbiga långass, där inget kändes bra så är det väl mer med skräck än med glädje. Målet är satt till 4:30, skamgränsen till 5 timmar...
Sprang GBG- Varvet förra året och har sprungit ett antal millopp det är allt. Så känner mig ganska mycket som en nybörjare trots att jag har tränat en hel del (annat) genom åren.
|
|
|
|

2011-11-24 11:47
|
|
|
Här är en till som maradebuterar i Sthlm 2 juni 2012!
Jag använder inget färdigt program när jag tränar, men har sparat ner ett par som jag sneglar lite i emellanåt för att se hur jag ligger till.
Hoppas bara att vintern blir löparvänlig!! Än så länge verkar det ju lovande, även om jag brukar gilla snö
|
|
|
|

2011-11-24 13:06
|
|
|
jenny, säg inte så. Jag blir ju nervös ju. Suck. Ni som gillar utmaingar kan ju kika lite på detta.
http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=3128
|
|
|
|

2011-11-24 13:15
|
|
|
sverigeresans veckodos på 30km kommer alla som vill genomföra en mara och få en positiv och minnesvärd upplevelse att överträffa. Det låter kanske mycket men endast långpassen är ju i storleksordningen 20-25 km för de flesta.
|
|
|
|

2011-11-24 15:08
|
|
|
Hallå där på sig Jenny.....hakan längre ut än vår älskade kronprinsessa. Men för mig å andra ärrade marathon-kämpar så är verkligen inte fem timmar någon skamgräns. Jag tycker i stället att ni alla nybörjare inom den här så otroligt underbara sporten ska se ett FULLFÖLJANDE av ett marathonlopp som en fantastisk bedrift...å jag applåderar er för detta å då handlar det inte om tider hitan å ditan utan om att ni har gjort 42 195 meter för första gången....å förhoppningsfullt inte för den sista.. Vålkomna ska ni vara i Marathon-familjen.
|
|
|
|

2011-11-24 19:41
|
|
|
Helt ärligt. Hur klarar man av 4,2 mil? Jag har under hela mitt liv tränat ngt. Annat än ren löpning.
Har för 3 veckor sen påbörjat ett program "halvmaran på 1,45". Mina ben är av ren mjölksyra ibland - från första steget på vissa rundor. Att om ca ½ år då klara 4,2 mil innan banan stänger känns lite i överkant.
Tänker ni debutanter att ni ska orka springa hela 4,2 mil? Det kanske inte är det viktiga, utan ist att man på ngt sätt (springa/gå) genomfört hela loppet.
Nu när jag läser att så många ska debutera tänker jag att även jag borde våga testa.
|
|
|
|

2011-11-24 21:59
|
|
|
Kjell, du verkar kunna det här med marathon. Din första mara - hur var den?
|
|
|
|

2011-11-24 22:00
|
|
|
Hej Erik.Tyvärr bor jag långt ifrån Umeå.Kan ju bli lite krångligt att träna tillsammans.Enda möjligheten vore väl att springa halva vägen var,sisådär 55mil Det är iafall kul att det är fler än jag som är maratondebutanter här på FB. Det där med att anmäla sig till ett program har jag varit tveksam till länge,mest beroende på att det kan vara svårt för att inte säga omöjligt att följa en plan när jobbet tar det mesta av dagen i anspråk. Trots detta så har jag anmält mej till fyratimmarsnivån,inbillar mej att man kanske får mer variation i sin träning om man har ett program att följa.
|
|
|
|

2011-11-24 22:06
|
|
|
Kom igen Ami,gör ett försök. Jag har själv sprungit som längst en halvmara för fem år sedan,tror tiden var 1,57. Det hade säkert funkat bra att springa ytterligare någon mil då minns jag. Jag tror alla vi debutanter klarar maran om vi bara får vara skadefria och kan genomföra ett antal långpass.
|
|
|
|

2011-11-24 22:10
|
|
|
Jag börjar bli riktigt sugen på hela maran. Jag har inte anmält mig till program, följer bara gratisversionen så gott jag hinner. Det är ju lite som du säger, jobb/skola, familj och många andra måsten finns ju där. Det enkla med löpning är visserligen att det bara är att öppna dörren så kan träningen börja.
Om jag nu ska köra hela maran borde jag kanske ändra taktik och följa det program som ni, för just hela maran. Ska kika på ett sånt program iaf.
|
|
|
|

2011-11-24 22:15
|
|
|
Jag har kört två HM, i maj efter Kungsholmen runt funderade jag på hur jag skulle känna mig om jag sprungit dubbelt så långt: * Dubbelt så trött? * Dubbelt så ont? * Dubbelt så glad? * Dubbelt så nöjd med mig själv?
Jag fick ont i knäna efter 1 mil men fortsatte och värken gick över. Även om jag inte tränade som jag planerat och borde gjort innan så gick det. Fast det tog tid 2:37 och 2:32. Tror på att stärka kroppen, jag lärde mig det i somras på en träningskväll. Planerar långpass, idag joggade jag 1 mil och promenerade 7 km för att vänja kroppen vid belastning under längre tid.
Jag arbetar oregelbundet så jag har inte alltid tid för ett långpass på helgen men ska prova ett gratisprogram.
|
|
|
|

2011-11-24 22:18
|
|
|
Jag håller fullständigt med Kjell.Skit samma om tiden blir fyra eller fem timmar.Lyckan att passera mållinjen måste ju kännas himmelsk
|
|
|
|

2011-11-24 22:20
|
|
|
Jag tror precis som du Camilla,att man för vara försiktig i början,det är lätt att vara för ivrig,det blir bara skador och annat elände. Vänja kroppen långsamt till att klara en större belastning tror jag är melodin.
|
|
|
|

2011-11-24 22:23
|
|
|
Leif. vist är det så att en renodlad maratonfantast som följer långpassen slaviskt så blir ju sverige långt väldigt patetiskt. Men som mig. Som kanske siktar på stockholmsmaran. och började träna för nio veckor sen. låter min utamning helt omöjlig om jag ska vara ärlig. GV är mitt stora mål men får man blodad tand så kanske jag föröker mig på fullskalig mara med utan tidspress. Jag har iallafall kämpat så långt det går. Håller det håller det. håller det inte ja skit samma. Då är jag iallafall bättre förberädd nästa år
|
|
|
|

2011-11-24 22:29
|
|
|
Om jag ska springa marathon känner jag att jag bör ha lite vägledning. Alltså är ett av deras program bra för mig - för just variation, motivation och vägledning.
Jämförde 4 timmars och 3.30 timmars. 4 timmars började väldigt lugnt. Jag kanske ska blanda lite.
En sak till. Bestämmer jag mig för maran så ska snuset väck. Två hälsosmällar i en. Toppen. Jag kör nog MARATHON jag med. Då blir det Asics den 2 juni. Hoppas jag inte har tenta då =)
|
|
|
|

2011-11-24 22:47
|
|
|
Bra ide att slänga snusdosan.Jag ska ta fasta på det.
|
|
|
|

2011-11-24 22:49
|
|
|
Sen skadar det ju inte om jag även kör HM den 15 sep =)
Jihooo... ni har övertalat mig.
Min bild av så långa sträckor har varit att man MÅSTE springa som en galning 
Vid närmare eftertanke så har jag nog skapat den bilden för att "slippa" fundera mara eller inte mara. "Det är inget för såna som mig". Hehe.
Suddar väck bortförklaringen! Mot maran.
|
|
|
|

2011-11-24 22:55
|
|
|
Aldrig i livet att jag slänger den. Är ju det enda jag ser framimot när jag vet att den ligger väl nerpackad i väskan ihop med vatten bananer kexchklad, plåster, handuk, mobilen å allt annat man måste ha med sig på sin 5 km runda. ASG. Nä får räcka att jag slängde ciggen samma dag som jag loggade in mig här och registrerade min första promenad på 3,2 km vilket var den femte september iår
|
|
|
|

2011-11-24 22:56
|
|
|
Haha, Ola. Ja, snuset höjer ju pulsen iom att blodet snurrar trögare. Eller? Har jag fel? Nikotinets effekter.
Ska jag springa så här mkt och kontinuerligt så måste jag ha råd med bra löparskor. Skippar dosan för att ha råd med skorna =) Fattig student som jag är.
|
|
|
|

2011-11-24 22:59
|
|
|
Bra gjort Erik. Att fimpa är bra gjort. Att sluta snusa tror jag dessvärre är svårare. Varför?
Usch, har också slutat röka för lääänge sen. När jag blev gravid med första barnet. Det var enkelt. Men att sluta snusa är ju ett helvete.
|
|
|
|

2011-11-24 23:01
|
|
|
|
|
|
|

2011-11-24 23:03
|
|
|
Ni kanske kan få inspiration av denna tråd: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=891356
|
|
|
|

2011-11-24 23:08
|
|
|
Jag skall också springa min första marathon nästa år. Är anmäld till Stockholm Marathon, men funderar på om jag skall försöka mig på det i Kungsbacka, som går i April, det är ju nästan hemtrakter för min del.
Jag har inga tidsmål alls för de första gångerna, eftersom jag inte har en aning om hur min kropp kommer att reagera på så lång tids löpning. Hittills är mitt längsta pass 25 km, som jag gjorde i måndags.
|
|
|
|

2011-11-24 23:32
|
|
|
grattis mikael.
|
|
|
|

2011-11-24 23:36
|
|
|
Tackar så mycket Erik.
Du jobbar också på bra och det är kul att läsa dina inlägg här i trådarna, grymt bra med cigg-avslutet jag har också varit där.
|
|
|
|

2011-11-24 23:41
|
|
|
Håller fullständigt med dej Ami,set är ett litet helsike att sluta snusa,problemet för min del är att jag tycker det är så jäkla gott,klart att det är jobbigt att sluta då.Skulle nog kännas som att bli av med en gammal vän. Hoppas inte du har rätt,att snus skulle vara pulshöjande.
|
|
|
|

2011-11-25 22:06
|
|
|
Ja jag såg din fråga om mitt första marathon Ami....å det är nästan så att jag vill be om ursäkt att jag inkräktade på er egen tråd för någon dag sedan. Ville bara poängtera att fullföljandet kommer före tiden och att all vår början kan vara svår. Tror att det är bäst att ni "nykomlingar" får ha tråden i fred å så får ni gärna höra av er i min privata sfär om det är något ni undrar om. Lycka till alla marathon-debutanter!
|
|
|
|

2011-11-25 22:49
|
|
|
Vill ni ha en bra anledning att sluta snusa??
http://www.google.se/imgres?q=cancer+snus&um=1&hl=sv&sa=N&biw...
|
|
|
|

2011-11-26 16:17
|
|
|
Nej, nej, nej Kjell. Inget illa menat från min sida. Tvärtom så frågade jag dig i ren nyfikenhet. Vad tokigt det kan bli ibland när tankar ska formuleras om till ren text. Ledsen Kjell. Det var iaf inget illa eller konstigt menat.
|
|
|
|

2011-11-27 00:23
|
|
|
Ingen debutant men med härlig inställning till löpning och perspektiv på livet: http://www.dn.se/sport/esk-nar-idrotten-har-gatt-hela-varvet-runt
|
|
|
|

2011-11-27 17:00
|
|
|
Jag har också anmält mig till Stockholm marathon 2012 och är debutant. Jag gjorde Stockholm halvmarathon 2011. Det var jätteroligt och gav mersmak. Jag ser fram mot marathon och ser det som en upplevelse. Distansen kan man ju springa var som helst. Men att göra det med flera andra, under väl ordnade former och på en kul bana(jovisst här ska turistas. Jag ska njuta av att springa förbi allt från Berwaldhallen till Västerbron )
Ses därute
|
|
|
|

2011-11-27 20:24
|
|
|
Hallå igen Ami....som jag sa som svar till ditt inlägg i min personliga sfär så har jag inget emot din fråga om hur jag kände det i min första mara. Jag var ganska bra tränad då och höll igen ganska myche eftersom jag hade en allt för stor respekt för distansen. Kom i mål lika utvilad som när jag startade..(Viss överdrift....ehe..!). Har heller inge emot att komma med synpunkter i tråden men hoppas då att ni inte ser mig som någon besserwisser. Springer man länge...så blir det många lopp. Å har man tur så inplementeras upplevelserna å erfarenheterna i ens personlighet. Åter igen lycka till med era marathondebuter.
|
|
|
|

2011-11-27 21:06
|
|
|
Jag skall också springa min första mara den 2 juni. Har löptränat sedan 2007 och hunnit med Sthlm 1/2mara 2010 och 2011 plus Gtbgvarvet 2011.
Jag har allt sedan starten tränat efter schema. Jag har svårt att hålla kontinuiteten annars, skall börja träna efter Marathon.se 4:30 schema den 5 dec. Längtar!!
Jag har haft löparknän i två omgångar och skall nu försöka ta det riktigt lugnt när jag drar igång löpträningen igen efter två månaders löpvila.
Vi ses!
|
|
|
|

2011-11-27 22:29
|
|
|
Precis Mikael! 5/12 drar träningen igång.Ska bli kul att för första gången i mitt liv försöka följa ett träningsprogram. Jag var ute på en märklig löprunda igår.Det var mer eller mindre storm,och regn på tvären. Trots att vissa partier på min 12km runda är flack så kändes det ändå som ett tufft backpass när motvinden slog mej med full kraft framifrån
|
|
|
|

2011-11-28 18:28
|
|
|
Det där passet fick du jättebra träningseffekt av Ola....bra jobbat. Å så har vi den mentala biten som jag så många gånger försökt få in i skallen på dom jag tränat. (Patienter med grava psykiska störningar och med missbruk i bilden...). Vädret kan man inte påverka...MEN SIG SJÄLV KAN MAN PÅVERKA...å det hur myche som helst....Skit i vilket väder det är....ut å spring om det står så i almenacken...".Kära dagbok: Idag var det ett djävla skitväder så det var underbart att få testa detta för första gången...jättekul att jag fixade passet så fort som jag gjorde"...Positivt tänkande har någon sagt till mig att det handlar om...tja kanske..?!
|
|
|
|

2011-11-28 19:28
|
|
|
Jo, helt rätt. Det mesta sitter ju i skallen
|
|
|
|

2011-11-29 19:21
|
|
|
Hur är det Kjell? Är det som alla säger att det är den sista milen som är mentalt jobbig? Frågvis debutant!
|
|
|
|

2011-11-30 21:07
|
|