Fettförbränning

Hur mycket träning per vecka?

Hur mycket bör man träna varje vecka?
Hur många pass och hur länge för att få bra resultat.
Bra resultat för mig är att få bättre kondition, springa snabbare och bli lite smalare.
Tips och råd behövs, trampar på samma ställe just nu :)
 

2011-11-15 07:30
Hur mycket tränar du nu?  

2011-11-15 07:51
med morgonpromenader inräknat i snabbt tempo ca 800 minuter i veckan  

2011-11-15 08:01
Tränar du 800minuter per vecka så kanske det är bättre att kolla på om du kan lägga om kosten för att nå önskade resultat?  

2011-11-15 08:05
Tror du skall försöka fokusera på kvalitet på träningen iställetför mängd eftersom du tränar så pass mycket idag.  

2011-11-15 09:02
Du verkar definitivt inte träna för lite. Det handlar nog om att skaffa en totalbild. Dels behöver du tänka på matintaget - det är fruktansvärt lätt, och alldeles för vanligt, att överdriva när man belönar sig efter träning. Se'n behöver du fundera över om du har mycket mer vikt att bli av med - det är svårare att bli av med de sista 5 kilona överskottsfett än de första 5, om man startar från en övervikt på 30 kg. Och hur mycket bättre kondition behöver du? Du springer ju redan över en halvmil i 5:50min/km - t.o.m. en 13km-runda i 5:46-tempo. Det tycker jag är rätt bra redan.

Så grundfrågan är nog om du inte redan är i bra form? Och om det är så att du trots all träning ändå har för mycket fett (var ärlig mot dig själv - räkna ut BMI och jämför med rekommenderade värden, du vill inte bli anorektiker) så är det "bara" den enkla regeln att förbränna mer än man stoppar i sig.

Men tänkt dig för alltivärlden för - det finns för många anorektiker redan!
 

2011-11-15 11:59
Men hur bör jag äta när jag tränar som jag gör nu?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket underskott bör jag isf ligga på för att gå ner och maxa prestationen på träningen?
Jag har ju enligt BMI-skalan ingen övervikt, kan det därför vara svårare att få till en slankare kropp och gå ner, eller vadå?

Jag vill bli mer explosiv i löpningen och kunna trycka på. Nu känner jag att jag springer samma tempo hela tiden och har inte riktigt kraften att trycka på ordentligt och ta ut mig.
 

2011-11-15 12:09
Om du vill bli mer explosiv och starkare i löpningen så måste du helt enkelt träna på det. Det ser ut som att du alltid kör en runda på löpningen. Kör du några intervallpass? Kör du backintervaller? När du styrketränar, vad styrketränar du / hur?

Jag skulle satsa på löpteknik, intervallpass och grenspecifik styrketräning!
 

2011-11-15 13:10
När jag springer så har jag 3 rundor, dom springer jag varje gång, samma tempo.
Styrketräning blir det en hel del fria vikter, cirkelgym och andra maskiner.

Men jag kör aldrig backträning, intervaller eller så:)
Har du något bra program att följa`?
 

2011-11-15 13:51
Jag tror på varierad träning, att nöta samma saker om och om igen fyller kanske ett specifikt syfte som uthållighet, men för att förändra (dvs gå ned i vikt, bygga muskler e.t.c) är det nog med fördel om man varierar sig. Jag lägger alltid upp utmaningar i all min träning, kanske mest för att jag inte ska bli uttråkad men det ger ju faktiskt resultat i form av viktnedgång, muskeluppbyggnad och uthållighet. T.e.x om jag är på en löprunda kanske jag medvetet tar det lite lugnare än vanligt på platten för att sen pressa max uppför backarna, medans andra vändan gör jag tvärtom. Samma med cykelträningen och jag kör med samma inställning på gymmet. Efter en tid känner man själv vilka delar man kan ta det lugnt med och vilka delar man bör pressa lite till i.

Alla är vi olika, en del vill ha ett program som punktlista att jobba efter, andra som jag finner detta ur-tråkigt och vill göra egna program vartefter det passar så att det blir kul Smiley. I vilket fall tror jag på variation som stimuli för både psyket och kroppen. Så det kanske räcker om du skaffar dig fler rundor med olika inslag så att du får träna på ett mer varierat sätt? Sen tycker jag inte du ska stirra dig blind på vikten, som sagt så finns det redan för många anorektiker.
 

2011-11-15 22:48
Eftersom du skriver i tråden fettförbränning så får jag nog utgå i från att ett av dina huvudmål är att bränna fett eller att gå ner i vikt.

Förra året tränade jag nästan 1 timme om dagen, men gick ändå upp i vikt. Varför då kan man fråga sig? Det enkla svaret är att jag var duktig på att äta på tok för mkt kalorier och trots 1 timme träning per dag så tränade jag för lite i relation till vad jag åt.

Nu har jag ökat träningen med 25% och minskat energiintaget med hälften. resultatet är jag mycket nöjd med. Har gått ner 9 kg på 4 månader.

Det var lite om hur kosten har påverkat för mig. Tror inte jag behöver säga så mkt mer än så.
 

2011-11-16 00:32
Tack för alla bra tips och förslag. Jag ska köra mer varierat, det verkar som en bra idé :)  

2011-11-16 07:34
Balansen av kalorier är ju en förutsättning för att hålla vikten eller gå ned. Så +1 på det också.  

2011-11-16 10:21
då undrar jag hur många kalorier jag ska äta?  

2011-11-16 13:44
"då undrar jag hur många kalorier jag ska äta?"

Ja, om vikten ligger still som du äter nu och du vill gå ner i vikt så ska du äta mindre kalorier än du äter i dag, vill du öka vikten äter du mer. Inte svårare än så. Smiley

Exakt hur många kalorier just du ska äta är ganska omöjligt att svara på då alla är olika, du får prova dig fram helt enkelt.
 

2011-11-16 14:46
Gymmen brukar väl ha en service där de räknar ut detta individuellt via någon analys? Annars finns det en del "trubbiga" verktyg på nätet: http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php

Med fördel kan man ju byta ut vissa måltider mot nyttigare måltider. Slopa godiset, bullar och sånt. När man väl kommer igång med kollen på vad man stoppar i sig och jämför det med sin träning blir det lite lättare att hoppa över det onyttiga Smiley
 

2011-11-16 14:55
När jag räknar ut mitt kaloribehov utan träning ser jag direkt att om jag proppar i mig en full hamburgaremeny med +meny så fyller jag lätt upp min dagskvot på bara den måltiden. Och om jag ligger i träning (2 tim cykel, en timmes joggning e.t.c) dubblerar jag lätt förbrukningen. Nu ska man även ha i åtanke att via träning gäller det förhöjda kaloribehovet även ett par dagar fram i tiden, så det är ju inte som så att man dagen efter träning ska stirra sig blind på basförbrukningen utan man får helt enkelt laborera lite med ett snitt över tiden. Det är nog lätt att ta bort för mycket kalorier speciellt om man tränar och då hamna in den onda anorexispiralen. Så var försiktig.  

2011-11-16 15:01
Jag tycker jag har dragit ner på kalorierna, men det händer ändå ingenting.
Fattar inte vad jag gör för fel...
Det står liksom still. Men när det gäller förbrukning av kalorier, kan man verkligen lita på det som crosstrainer räknar ut när man är klar?
Har vääääldigt svårt att tro att jag förbrukat mellan 600-700 kalorier på en timme, eller??
 

2011-11-16 19:20
Nej, du kan inte förlita dig på crosstrainerns kaloriförbrukning. För det är inget annat än en uträkning, den tar ingen hänsyn till din vikt, din puls eller någonting.

Och om du står still i vikt så äter du i stort sett så mycket som du förbrukar varje dag. För att gå ner i vikt så behöver du äta mindre helt enkelt. Så "felet" du gör när du inte går ner i vikt är att du äter för mycket.

Vet du vad du äter? Har du skrivit matdagbok någongång? Om inte, så skriv ner exakt allt du äter och dricker på en vecka, så du verkligen ser vad och hur mycket du egentligen äter, kanske äter du inte så lite som du tror. Och om du vill minska i vikt så får du minska på ätandet, det är mycket svårt att gå ner i vikt genom bara träning.

Och eftersom du inte är överviktig på något sätt så är det svårare att gå ner i vikt och det krävs mer disciplin från dig när det gäller kost och träning.

Men jag undrar om du verkligen behöver gå ner i vikt? Får jag fråga vad du väger och hur lång du är? Du tränar ju väldigt mycket, efter att ha kikat i din kalender så ser jag att du tränar minst 900-1000 min varje vecka, inte 800. Och du tränar varje dag i veckan, ofta mer än ett pass per dag. Det är lite oroväckande i mina ögon faktiskt...

Många tjejer strävar efter ett väga betydligt mindre än vad som är hälsosamt och det är verkligen synd. För en snygg, sund och vältränad kropp är inte en undernärd och mager kropp.
 

2011-11-16 20:00
I vart fall den crosstrainer jag kör på ibland, en Nautilusmaskin, matar jag in min vikt och den känner av pulsbandet tillhörande min pulsklocka. Så nog har maskinen lite input att gå på. Fast jag tränar inte crosstrainer för att bränna fett, utan för att "träna".
Tror mig minnas att jag på en timme påstås ha bränt runt 1400 kcal. Det tar jag lätt på.
 

2011-11-16 20:13
Johanna B... +1 !

"Många tjejer strävar efter ett väga betydligt mindre än vad som är hälsosamt och det är verkligen synd. För en snygg, sund och vältränad kropp är inte en undernärd och mager kropp. "

Håller verkligen med. En snygg kropp har mjuka former, inte kantiga former.

(Men en snygg kropp är inte allt, det finns gott om snygga kroppar som saknar intellekt == totalt ointressant)
 

2011-11-16 22:47
Om jag får komma med en lite tanke efter att ha tittat i din kalender så skulle jag för det första rekomendera nån vilodag då och då.
För det andra skulle jag föreslå ett eller två riktiga styrketräningspass i veckan, byt ut lite konditionsträning.
Sen är det bara att följa alla andra råd du fått här och tänka på vad du äter och sen kommer du snart se en förändring i kroppen.

Lycka till
 

2011-11-17 10:00
Johanna:
Jag har fört matdagbok på internet gjord av iform och har nu legat på kaloriunderskott men ingen viktnedgång iallafall.
Och nej, enligt BMI skalan har jag ju ingen övervikt alls, men jag tycker ändå det är konstigt att jag inte går ner när det är principen in och ut som gäller.
Men det jag strävar efter är somsagt att orka mer och kunna pressa på i löpningen, men också bränna lite fett.
Kanske borde jag sluta stirra mig blind på vågen och använda tiden på mina löprundor som ett bevis på förbättrat resultat?

Och det här med vilo-dag, vad klassas som vilodag, är det helt utan träning, eller är det lätt träning?
Era tips och ord är guldvärda =)

 

2011-11-17 13:47
I min värld så är en vilodag en dag med väldigt låg träningsdos, max en lugn promenad.
Att sluta titta på vågen och istället titta i spegeln eller på faktiska träningsresultat tror jag är en brilliant tanke.

Åter igen Lycka till Smiley
 

2011-11-17 14:57

"Att sluta titta på vågen och istället titta i spegeln eller på faktiska träningsresultat tror jag är en brilliant tanke."

+1 på den!
 

2011-11-17 15:22
jag använder mycket måttband. ta mått på armar, lår, vader, mage ,midja och bröst en gång i månaden så kanske du ser att du blir smalare på dessa ställen. tänkte ist för vågen.  

2011-11-17 15:42
Fördelen med att använda spegeln, är att om träningen går dåligt kan man alltid intala sig att man ser smalare ut... Smiley

Mät och väg är mitt tips.
 

2011-11-17 17:18
I anslutning till måttband, ta ett foto framifrån, bakifrån och från sidan en gång i månaden. Förändringar smyger sig på långsamt och kan vara svåra att se från dag till dag.  

2011-11-17 17:41
Ni är så kloka =) +100 på det Smiley  

2011-11-17 17:57
800minuter eller ca 13 timmar. Och då måste jag ställa frågan vad du tränar.

För min egen del så tränade jag ca 3-4 pass i veckan och sänkte min träningstid på 21km med ca 8-10 minuter på mindre än ett år. Från 100 minuter till ca 90 minuter. Vad tränade jag då. Jo, Uteslutande LSD.

Vill du träna mycket så är det i princip bara den typen av träning du bör köra, LSD motsv.
och jo du kommer att bli snabbare med hjälp av den typen av träning också.

Sen är frågan om du kan vill köra dubbelpass istället och då kunna köra i ett hårdare tempo.
Det kan också vara en väg att gå. Men det är vad som man trivs med. Jag själv kör hellre lite längre och lite lugnare. Andra kanske inte trivs lika bra med det som jag gör. Och så är det en fråga om tid också.

Vänligen

P.
 

2011-11-21 23:28
vad är LSD? :)  

2011-11-22 11:17
Little Slow Dick  

2011-11-22 11:22
"Little Slow Dick"

Jaha... Aldrig hört talats om. Och hur tränar man det?
 

2011-11-22 11:26
LSD = long slow distance och inget annat :)  

2011-11-22 18:13
Jag tror att begreppet var först när det gäller C20H25N3O.  

2011-11-22 18:15
okej, innebär det alltså långa pass, typ 1,5 timme varje dag fast ett lugnare tempo? :)  

2011-11-22 18:40
Du får nog börja räkna efter tre timmar.  

2011-11-22 18:41
LSD är som du skriver, typ träning i ett lite lugnare tempo. Dock innebär ju det inte att det går långsamt. Detta då det för vissa innebär att dom knäpper milen på typ 40-45minuter. Och det tycker inte jag är långsamt, men det är inte fort heller.

En av den stora fördelen, enligt mig, är att man kan köra fem pass i rad utan att man för den saken skull inte hinner återhämta sig mellan passen. Och det är viktigt, att man orkar och hinner återbetalning sig mellan passen.

Vänligen

P.
 

2011-11-22 23:17
räkna efter 3 timmar? Menar du löpning 3 timmar i följd varje pass varje dag ?=)  

2011-11-23 07:35
Ja, du skulle jogga länge och långsamt. Efter tre timmar så händer det saker.  

2011-11-23 07:38
ja, det tar ju mkt tid, men ska abslout testa!  

2011-11-23 07:40
Se bara till så att du har en uppbyggnadsperiod innan så du håller för det.  

2011-11-23 07:44
Lite om grunderna till LSD.

"På 60-talet introducerade den nye zeeländske tränaren Arthur Lydiard något som kom att kallas LSD, inte drogen men väl som en förkortning av ”Long Slow Distance”, som grunden för all långlöpning. Hans adepter höll ingalunda låga farter under dessa pass. I själva verket föreskrev mängdträningens guru att ”bästa sättet att utveckla nödvändig uthållighet är genom att löpa, teoretiskt precis under maximal syreupptagningsförmåga, runt sexton mil (100 miles) per vecka, såväl som annan kompletterande löpning som löparen känner att han vill utföra”. Det översatte han till att en manlig elitlöpare skulle hålla 3:10-3:45/kilometer på distanspassen, som Lydiard alltid förespråkade framför intervaller.Men även om Lydiard tillstod att det är mycket bättre att springa för sakta i början än för fort, så skulle ”slow”i LSD senare misstolkas till att man kunde, till och med borde, springa så långsamt som möjligt. Det gav säkerligen den första joggingvågen en stor skjuts, men blev också till ett gissel för de löpare som satsade på en elitkarriär. Lydiard förespråkade också att börja med att räkna tid i stället för kilometer, fram till dess att man sprang ett pass om dan på en till två timmar med ett helgpass på två till tre timmar."

http://beta.marathon.se/traning/langa-pass-genom-tiderna

Nu mer kallas det även "Long-Slow/Steady-Distance" Vilket bord förkortas LSSD. Men LSD ser bättre ut, tycker jag.

Det viktiga är att man inte gå på för hårt i tempot i början. Det är tempot som dödar, inte farten.

"Hellre långt än snabba genvägar" Kan vara en intressant läsning, tycker jag.

http://beta.marathon.se/traning/hellre-langt-snabba-genvagar

Och du behöver inte träna tre-fyra timmar för att förbränna fett. Visst är det bra, men inte nödvändigt. Det är nämligen så att du redan från början förbränner fett och kommer så att göra under hela LSD-passet. Detta då det går på eller nära "fettmax-tempot". I alla fall för min del.

Mina riktigt långa pass för min del varar upp mot 18-20 timmar. Och snittet på mina pass under 2009 var ca 4-4.5 timmar. Dock är dessa på cykel, inte löpning.

Men pass på knappt 100 minuter är bra och det motsvarade för min del 21 km.

Vänligen

P.
 

2011-11-23 10:08
Då är du smal som en sticka nu?  

2011-11-23 10:21
"Men pass på knappt 100 minuter är bra och det motsvarade för min del 21 km."

Ursäkta om jag inte fattar, men på cykel eller vid löpning?
 

2011-11-23 12:43
Man får cykla riktigt lååååångsamt om 100min på cykel skulle motsvara 21km.  

2011-11-23 14:25
Så sakta cyklar väldigt många.  

2011-11-23 14:28
Anders MmmmmmmSmiley

Ja ja jag får väl förtydliga detta då.

Mina riktigt långa pass för min del varar upp mot 18-20 timmar och då pratar jag cykel, inte löpning, och snittet på mina pass under 2009 var ca 4-4.5 timmar..

Men pass på knappt 100 minuter är bra och det motsvarade för min del 21 km. Och dessa genomfördes inte på cykel. Va Anders, 21 km på cykel kan väl inte ta 100 minuter inte ens för mig. Nä naturligtvis är det löpning det är frågan om då.

Vänligen

P.
 

2011-11-23 14:31
Målet är ingenting, vägen är allt.  

2011-11-23 14:31
Undrar för att löpa 21 km på 1 timme 40 minuter är en ganska bra tid (relativt, för en motionär) och kan knappast vara LSD; samtidigt är 21 km på cykel under samma tid precis som nämnts, väldigt långsamt.  

2011-11-23 14:32