Bra mat

Tarmsköljning

Hej!

I en annan tråd har det diskuterats förrutnelsebakterier och då kom jag att tänka på tarmsköljning...

Någon som har erfaranhet av detta? Studier?

Skulle vara intressant med en diskussion...

2007-05-02 14:16
Har ingen erfarenhet, men jag tror det kan vara ett bra alternativ till medicinering. Jag tror att en del mediciner kunde undvikas om man gjorde en sköljning.

Jag funderar på att det kan ge nån skada på slemhinnan i tarmen. Hur långt upp kommer egetligen vattnet? är det bara "rent" vatten som man sköljer med?

2007-05-02 14:35
Jag tror det är rent vatten..

Någon som vet?

2007-05-02 14:44
Läste om detta för några år sedan, och vill minnas att kontentan var att det var totalt meningslöst, annat än en eventuell positiv psykologisk effekt för de som trodde på konceptet.

Vad är det du vill "skölja ut", som inte skulle komma ut i normala fall?

2007-05-02 14:49

Inget JAG vill, bara intresserad av att veta mera om det.
Eftersom är många som pratar om det.

2007-05-02 14:53
Aha, ok. Jag ändrar mig till den mer allmänt hållna frågan "vad kan man tänkas vilja skölja ut som inte kommer ut i normala fall?"  

2007-05-02 15:02
Citat"Läste om detta för några år sedan, och vill minnas att kontentan var att det var totalt meningslöst, annat än en eventuell positiv psykologisk effekt för de som trodde på konceptet.

Vad är det du vill "skölja ut", som inte skulle komma ut i normala fall?" citat slut

Av erfarenhet vet jag att handikappade äter medicin som sätter ner deras förmåga att gå på toaletten. jag vet t.ex en kille som går på toa en(1) gång i veckan. Då får han ta medicin som sätter igång hans tömning men troligen kommer inte allt ut eftersom hans sittar i upptill 2 timmar på toa.

Om man ser till de som inte är handikappade så finns det de som har problem med att få ur sig avföring pågrund av ett eller annat.

Summan blir väl där att man vill skölja ur det som inte kan komma ut av sig själv.

Jag undrar dock också vad man som har en fungerande mage vill skölja ut.

2007-05-02 15:02
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200504/20/20050420184821_Icak344/200504...

Här har vi svaret! *urk*

2007-05-02 15:31
Tarmsköljningar: Vad jag vet, och vad läkare brukar säga om detta är att det för det mesta är skadligt. Dels så gör man sig av med bakterierna (de goda alltså), och dels så riskerar man att få skador på tarmen (vilket senare kan leda till läckage... toppen va?).

Sen så vet jag också att man vid vissa intoxikationer väljer att skölja tarmen för att få bort eventuella spår av gifter, men generellt sett så är detta farligt, onödigt och bör undvikas.

2007-05-02 15:32
Hittade också detta:

Fakta: Greger Lindberg, magläkare på Karolinska sjukhuset.

Sant & falskt om tarmsköljning
Tarmsköljning innebär att man antingen dricker stora mängder saltvatten eller tar in saltvatten som lavemang
i ändtarmen för att göra tarmen ren från tänkta avlagringar/slaggprodukter/gifter.

Myt 1:
Tarmen innehåller massor av bakterier, 1,5 kilo. Vi har tio gånger fler bakterier i tjocktarmen än celler i hela kroppen.

Ja.

Myt 2:
Tarmsköljning rensar bort bakterier.
Ja, men det är bara tillfälligt. Inom ett dygn är den normala bakteriefloran delvis återställd, efter tre - fyra dagar har hela bakterie-floran blivit normal igen.

Myt 3:
Tarmsköljning tar bort slaggprodukter som samlats i tarmen.
Nej, det finns inga "slaggprodukter" eller gifter i tarmen annat än de växtrester vi inte kan använda och som följer med avföringen ut.

Myt 4:
Med tarmsköljning blir insidan av tarmen helt ren.
Nej. Bakterier på tjocktarmens vägg går inte att skölja bort. De är fästa i slemhinnan. Bakterier inuti tarmen kan man ta bort tillfälligt.

Myt 5:
Med ett speciellt medel kan man få tarmen helt ren.
Ja, och det kan behövas vid en tarmoperation, till exempel, men inte annars.

Myt 6:
Tarmsköljning är under alla förhållanden riskfritt.
Nej. Det finns många risker. Man ska vara fullt frisk och dessutom veta vad man gör, använda saltat vatten med samma saltkoncentration som kroppen, 0,9 procent.

Myt 7:
Tarmsköljning kan vara farligt för människor med högt blodtryck.
Ja, den kan höja trycket ytterligare om saltbalansen i kroppen rubbas.

Myt 8:
Det är farligt att dricka stora mängder vanligt vatten.
Ja, man kan i värsta fall bli vattenförgiftad.

Myt 9:
För mycket salt i vattnet är också farligt.
Ja, salt drar vätska ur kroppen och rubbar också balansen.

Myt 10:
En frisk tarm sköter sig själv.
Ja, den säger till när den vill ha mat eller bli tömd. I övrigt behöver vi inte bry oss om den.

Myt 11:
En ren tarm är sunt.
Nej, om du kunde få bort alla bakterier skulle du dö. Redan vid för få bakterier ökar risken för infektioner, både i tarmen och i resten av kroppen, eftersom bakterierna stimulerar och underhåller kroppens immunförsvar.

Myt 12:
Det går också att skölja magsäcken via saltvatten som man kräks upp.
Varning! Att framkalla kräkningar är aldrig ofarligt. Magmunnen kan skadas och under alla förhållanden förlorar kroppen kloridjoner och blir för basisk om man kräks upp vatten.

Myt 13:
Med olika kroppsrörelser kan man påverka tarmen och förbättra både matsmältningen och rengöring vid tarmsköljning.
Nej. Tarmen vindlar fram och påverkas inte av rörelser utifrån mer än av tyngdlagen.

Myt 14:
Vid fickbildning i tarmen, divertikulos, är det bra med lavemang.
Nej, mjukgörande medel är bättre.

Myt 15:
Vid vissa sjukdomar kan tarmsköljning vara nödvändig.
Ja, vid cystisk fibros, då sekretbildningen minskar, vilket gör att tarmen fungerar dåligt.

Myt 16:
Lavemang fungerar vid tillfällig förstoppning.
Ja.

Myt 17:
Alla har vi samma tarmflora.
Nej, vi har sannolikt lika olika bakterieuppsättningar som fingeravtryck.

Myt 18:
Det kan finnas sexuellt inslag i bruket av tarmsköljningar.
Ja, förmodligen, liksom en hel del vanföreställningar om hur kroppen fungerar.

2007-05-02 15:38
Alltså: Tarmsköljning är bara korkat, och kan till och med vara farligt för friska personer. Alla "städande" effekter är bara humbug.  

2007-05-02 16:23
Tacka vet jag de gamla Yogisarna. De käkade långsamt upp en 25 m lång gasbinda i samband med en fasta. När ena änden så kom ut började de långsamt dra igenom hela bindan och renade sig på detta synnerligen raffinerade vis.

Allt annat är bara bluff.
Obs. Jag rekommenderar den som prova detta att skriva in sig i ett Tibetanskt kloster i typ 10 år först.

2007-05-02 19:24
...och att skaffa en rejäl liv- och sjukförsäkring?? Smiley  

2007-05-02 19:53
Kanske en rejäl knarksökning hos tullen gör under med de där sakerna som ligger i tarmarna?  

2007-05-02 20:12
Jaha, så nu har vi gått från "förruttnelsebakterier" till tarmsköljning, det här blir ju bara bättre o bättre! Smiley (Monica, hon med bakterierna, var är du!?)

Måste bara "rätta" Johan, snarare förtydliga en sak; Jag har jobbat som personlig assistent i några år och har fått ge handikappade lavemang som du syftar på, kan ju inte vara så trevligt eftersom om man har det problemet och måste ha lavemang regelbundet slutar tarmarna efter ett tag att fungera. Och det enda sättet att få ut sakerna på är med medicin. Och jag kan ju säga att jag är säker på att tarmsköljning inte är ngt alternativ för de som har dessa problem, eftersom det blir väldigt opraktiskt o bökigt o antagligen inte känns så himla skönt heller.

Såg ett program m Oprah där hon hade sin husläkare som svarade på frågor, o då var det en tjej där som hade gått på tarmsköljning o undrade om det var bra, frågan var nog om man går ner i vikt av det, vilket man inte gör sa han. Men tydligen blir man väldigt hungrig efteråt, eftersom hon gick till McDonalds efteråt o åt ett BigMac o co... Som Oprah upprepade typ 3 ggr o inte kunde fatta...

2007-05-02 23:00
Tack för informationen Mela! Mycket bra! Smiley
Å tack alla andra för era åsikter och funderingar!

Jag vill oxå förtydliga för alla att jag själv ALDRIG tänkt göra någon tarmsköljning.

Var bara intresserad av att se vad ni hade för åsikter coh erfarenheter.

Ha d gott!

2007-05-03 06:56
Det där med bindan låter ju skoj; men det tibetanska klostret får nog vänta, tror inte det är ngt för småbarnsföräldrar :)

Men brukar det inte vara tarmsköljningar på "du är vad du äter"? Massa konstiga saker iaf har jag för mig ...

2007-05-03 09:53
ciatat"Och det enda sättet att få ut sakerna på är med medicin. Och jag kan ju säga att jag är säker på att tarmsköljning inte är ngt alternativ för de som har dessa problem, eftersom det blir väldigt opraktiskt o bökigt o antagligen inte känns så himla skönt heller. "citat slut.

Jag kan tänka mig att det är opraktiskt och bökigt. Jag vet själv när jag en gång var "coach" åt ett rullstolsrugbylag vilka bökigheter det var runt bara det.
Att det inte är skönt vet jag inget om, men det kan väl inte vara så skönt att få nått uppstoppat i ändtarmen.

Men att det skulle vara de stora orsakerna till att det inte skulle vara nått för dem är ju inte för dig och mig att bestämma.
Det är snarare en medicins bedömning än en "praktisk" och "skön" bedömning.
Den medicinska kan kanske vara att det kanske var bra för de som tarmen inte fungerar på eftersom de har tagit mediciner som slått ut deras tarmfunktion och på så sätt har nån större risk för att det skulle bli nån bakterie eller annat problem med magen utav den ofullständiga tömingsfunktionen. Det vet jag inte om det är,

Men jag tycker det är intressant att det kanske finns komplement till medicinering. Medicin är bra i all ära men med tanke på biverkningar och interaktioner mellan olika läkemedel så är jag glad om det kommer nya behandlingsformer. Om tarmsköljning är bra eller dåligt får de lärda avgöra.

Sen ska man helt klart inte utsätta någon för något de inte vill eller inte tycker är bra eller obehagligt. Det är upp till var och en. En handikappad kan också tala för sig själv.

2007-05-03 14:43
Hejsan

Jag har personliga erfarenheter av tarmskoljning om nagon ar intresserad. Det ar sa latt att hitta argument for och emot sa aven utlatande av enstaka lakare vager ganska tunnt for mig; det finns alltid en annan lakare som har en avvikande asikt.

Jag har gjort tva skoljningar med drick-metoden om man kan kalla den sa. Det innebar att man dricker en kroppsneutral saltlosning som sedan gar igenom kroppen. For att det skall ga snabbare sa hjalper du vattnet pa vagen med lite ovningar. Jag foljde guiden pa lanken nedan:

http://www.yoga.se/artiklar/alla_nummer_av_bindu/bindu_6/tarmskoeljning

Huruvida jag kommer leva 10 ar langre vet jag inte men efter en skoljning kanner jag mig latt, pigg, frisk och sund. Precis efter skoljningen ar man lite matt, men efter har jag kannt mer energi (bade vardagsenergi och traningsenergi) samt varit pa battre humor.

Jag kommer att gora om det och kan rekommendera det till er andra.

mvh
Bjorn

2007-05-03 15:15
Magsköljning fanns på yogasidan.
Ärligt talat. Placeboeffekten får göra vad det vill, detta gör jag aldrig!

External image

2007-05-03 15:47
Hm, hur gör man en blindtest på tarmsköljning? Tanken hisnar ... jo man söver patienterna/försökspersonerna och tarmsköljer hälften (går det?) och sedan säger man till alla att det är gjort när de vaknar.  

2007-05-04 12:21