Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2011-10-18 16:03

Hässelbyloppet (2012)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2012-10-14
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: 10 km
Typ av träning: Löpning

Hässelbyloppet 2012

http://www.hasselbyloppet.se/start/

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

373 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Otroligt. Nio dagar kvar. 408 pers har tävlingen i sin kalender. Inga inlägg. Förrän nu. Är ni laddade?
Efter ett väldigt lyckat Lidingölopp är det nu PB-tajm i Hässelby.

2012-10-05 09:42
Har också laddat för detta. Behöver dock vara borta på jobb den helgen. Smiley  

2012-10-05 10:13
Jodå. Ska bli kul att se om loppet är så snabbt som alla säger. Blir Hässelbypremiär nästa helg. Laddar lite med Hellasloppet denna helgSmiley  

2012-10-05 10:18
Första Hässelbyloppet för mig. Sliten sen LL. Gjorde för mig en bra Premiärmil i våras och är lite tyngre nu. Det känns svårt att slå, men funderar på dödsmetall i lurarna och "all in". Smiley  

2012-10-05 12:34
Lägger av med löpning om det inte blir PB  

2012-10-05 12:38
Det ÄR väldigt platt med ett 300-400m motlut vid 8 km ca. Jag har persat där tre ggr på tre försök.

2012-10-05 12:40
Tibor - All in är bra. Dödsmetall kan funka. Själv velar jag mellan "Språket i P1", "Gagnam style" med PSY eller "Roxy & Elsewhere" med Zappa... Smiley  

2012-10-05 12:41
Siktar också på pers, kommer att stå kvar vid starten och kliva över startlinjen någon minut efter de flesta i min grupp.  

2012-10-05 13:23
Satte oxå rejält PB på Premiärmilen men målet är att försöka knäcka detta nästa helg Smiley  

2012-10-05 16:51
Nej Camilla, ställ dig längst fram och dra på turbon. Du blir så rädd att bli nedsprungen då så du kommer persa så det visslar om det. ;-)  

2012-10-05 17:03
@ Joakim: Haha - ja, det var lite spridning på dina lyssningsval.

Zappa är med mig ibland (även om just den du nämnde är ny för mig), men känns inte som att jag persar på den.

Gangam Style - i slinga då, antar jag. Kanske fär att komma in i ett meditavivt tillstånd efter ett tag.

Språket i P1. Tja, för mig skulle det funka - jag skulle springa fort för att springa ifrån lurarna!

Smiley

2012-10-05 17:32
Jag ska definitivt springa snabbare än förra året. Och då finns bara en sorts musik i lurarna: Speed metal. Och det bästa av det bästa i den genren: Reign in Blood av Slayer (beats per minute = 210).  

2012-10-05 20:22
Pink Floyd - Run like Hell kanske? Eller Run to the Hills med Iron Maiden? I vilket fall som helst så vore det kul att försöka på PB på loppet...  

2012-10-06 00:17
Är måttligt laddad. Anmälde mig med ambitionen att se hur fort jag kan springa på en flack bana utan trängsel, och ta pb. Men de senaste veckorna efter tjejmilen har mina löpresultat sakta försämrats. Just nu springer jag mina pass med stor ansträngning 30 sek/km långsammare än vad jag gjorde i augusti. Tycker jag haft en ok träningsmängd även om jag som vanligt inte har haft några kvalitetspass. Men det tycker jag inte är någon större skillnad från min vanliga träning. Så jag förstår inte riktigt vad som har hänt. Men det är väl som vanligt bara att göra sitt bästa.  

2012-10-06 20:40
Är det någon som vet om man kan byta startgrupp på plats på söndag? Jag är anmäld i fel startgrupp.  

2012-10-08 14:38
jag ar sprungit fyra år i rad, men i år blir det inget för mig tyvärr
gillar banan!

2012-10-08 14:49
Usch Kristina, inte blir det nåt pers på söndag för mig. Känner mig lite rosslig i halsen, får se hur dagens pass går.  

2012-10-09 08:28
Detta blir andra året jag springer Hässelbyloppet.

Har hoppats på nytt PB på milen, men det blir nog riktigt svårt,kroppen har varit lite trött & seg den senaste tiden och jag har svårt att få något flyt i löpningen.

Men jag ska köra lite intervaller ikväll med förhoppning om att få lite fart i benen.

2012-10-09 15:37
Skriver under på samtligt i Björns inlägg ovan...  

2012-10-09 16:09
Springer för andra året och med tanke på min genomklappning då räknar jag med en betydande förbättring! Smiley Ev slår jag mitt PB från Kistaloppet förra månaden, ska bli spännande att se.  

2012-10-09 18:48
Christer, det klarar du alldeles säkert kör hårt! :)  

2012-10-09 19:56
Har någon koll på om man det är tillåtet att namnändra en startplats? Eller om man ens får sälja/överlåta sin startplats? Kunde inte hitta ngt info om det på deras hemsida.

Jag tog beslutet häromdan att stå över loppet och då undrade en bekant om han fick köpa min startplats.

2012-10-11 15:51
Nej man kan inte namnändra en startplats enligt kansliet.
Tyvärr ingen info om detta på hemsidan

2012-10-11 15:55
Någon nervös?  

2012-10-13 19:48
Jo ang vädret faktist- Regn o 7 grader brrrr. Hur tänker ni klä er?  

2012-10-13 20:06
Enligt Weather Pro blir det 9 grader molnigt, men inget regn, 4 m/s. Så det bör faktiskt vara i det närmaste idealiska förhållanden.
Det innebär korta tights och t-shirt för min del…

2012-10-13 20:10
blir långa tights och underställ+ tävlingsliine på överkroppen.  

2012-10-13 20:18
Vilket fantastiskt lopp detta är, se och lär övriga. Jag var orolig att det vuxit ur den trevliga storlek det haft, men icke. 2012 var superbt arrangerat.
Arrangörerna av detta lopp gör allt rätt. Tex:

Startgrupperna är bra. Disciplinen på löparna är bra, inga ställer sig "fel"
Km markeringarna stämmer.
Banan har den längd den skall ha.
Nummerlappen kommer hem i brevlådan.
Tidtagningen sitter på nummerlappen, inget struligt chip på skon
Bra inlämning för väskor OCH värdesaker (givetvis ingen extra avgift för detta ala blodomloppet..)

På de flesta ställena gott om plats och möjligheter att "köra om"

Ett härligt upplopp på löparbana.
Snabb uppdatering av hemsidan med resultat.
Bra service efter loppet med bulle, banan, dricka och kaffe, smidigt uppställt med bra logistik.

Till råga på alt så är banan snabb och inbjuder till rekord. Övriga lopp, se och lär.

2012-10-14 16:19
Kan bara instämma! Smiley

Synd att de inte kan springa åt en också... (jag hade varken huvud eller kropp med mig)

2012-10-14 18:29
Kul på dagens lopp även om jag fick gå ca 600 meter för jag blev kall om magen och mådde illa. När kom i mål var det rätt lång kö för att hämta bulle, banan och kaffe men för övrigt är det ett kul lopp med supportande funktionärer Smiley  

2012-10-14 19:13
Smiley för Davids inlägg!

Visst är det lite trångt i starten men det hör ju liksom till. Och trots (eller kanske tackvare) att det var trångt höll jag" rätt" tempo första km (ingen tjurrusning i starten som riskerar att spräcka en alltså Smiley

2012-10-14 19:38
Jag tycker det var superkul och inte riktigt så trång i början som jag befarade. Däremot lade jag märke till att uppvärmningsscenen vid startområdet var felplacerat. Såg mest ut att vara publiken som följde uppvärmningsövningarna ;-)
Två grejer som jag som västerortsbo tycker är lika kul, eller iallafall intressant, varje gång; pensionärer på söndagspromenad som inte i förväg förstått att det är lopp och som försöker korsa vägen. Och alla bilister som ska via bergslagsrondellen och som missat loppet och därför sitter fast i höjd med hässelby slott.

2012-10-14 21:38
Mitt andra Hässelbylopp och lika trevligt som tidigare. Trots att jag startade i 2:a motionsgruppen var det inte så trångt i starten som jag hade trott. Jag tyckte mig också kunna försvara min position i loppet, åtminstone de första 5 kilometrarna. Förra året startade jag i 1:a motionsgruppen och då var det fler som sprang om mig. I år var jag också snabbare. Tiden från förra året kapade jag med 2,5 minuter och kom i mål på strax under 46. Känner mig väldigt nöjd med denna bedrift, som jag just har firat med en skvätt Lagavulin i glasetSmiley  

2012-10-14 22:50
Håller helt med David - mycket föredömligt organiserat lopp - trots ganska många deltagare.  

2012-10-14 22:55
Mycket trevligt lopp.

Efter att den sista tiden haft väldigt trötta ben så var det skönt att återigen hitta flytet i löpningen.

Kapade mitt pers med 1:07, och var 7:29 snabbare än förra året. Så jag är nöjd.

2012-10-14 22:57
Ett roligt, trevligt, bra organiserat lopp som jag gärna kommer tillbaka till, andra gången nu!
Visst är det trångt i starten (man vet att det är tävling när det frustas och rusas om en).

Det enda minuset jag anser med Hässelbyloppet är inte loppet i sig utan gällande anmälan.
De "skryter" med att de har nåt ett tak med över 7000 löpare och till start kommer 4 877 alltså ett bortfall med över 2100st.
Jag känner flera som ville springa men inte fick pga det var omöjligt för att taket var nått och alla skulle säkerligen dyka upp. (efter mailkontakt och samtal)

Hade de haft en avanmälning, namnbytesperiod eller släppt 500startplatser (direktanmälan) på plats hade det underlättat. Direktanmälan hjälper kanske bara de som befinner sig i Sthlm.
Administrativt är det inte så svårt att ordna med namnbytesperiod. (egen erfarenhet)
Det bör ju inte vara något problem för dem att få dit kanske 1000 extra löpare då de iaf ska ha rustat för 7000st?

2012-10-14 23:37
Roligt lopp! Lagom trängsel i herrar motion stargrupp 2. Jag var 15s efter mitt snitt första kilometern, men så startade jag också mitt i gruppen.

Angående avanmälan/namnbyte. Med tanke på att Lidingöloppet tar mer betalt för ett namnbyte än startplatsen till detta lopp är det helt ok med denna förenkling.

2012-10-15 05:10
Att jämföra dessa lopp i storlek, budget etc går inte riktigt men jag håller med om att LL's avgifter (överlag) är för höga.

Men att betala 50-100kr för ett namnbyte skulle jag gjort i alla fall och säkerligen många fler nu under denna mångåriga löparboom!

Men det finns ju fler lopp, men det här är väl ett av de plattaste, därför tänkte jag bara att fler skulle få chansen att persa :)

Som tur va (man vet aldrig i framtiden) så dröjde det ju rätt länge innan det blev fullt!

All cred i övrigt till alla funktionärer, ansvariga och alla löpare :)

2012-10-15 10:41
Första Hässelbyloppet för min del. Startade i grupp 1. Första kilometern var jag frustrerad, jag tyckte det gick för långsamt och det där med "snabb bana" kändes lite som ett hån. Jag tror att många som var ganska långt från 45 min ändå sprang i grupp 1 - lite tråkigt. Hursom, efter drygt 1 km så släppte det och och i ärlighetens namn kanske jag bara tappade 10-20 sekunder på grund av trängseln.

Jag gillade loppet. Bra med parkeringsanvisningen till industriområdet!

2012-10-15 10:50
Ja, när man tittar i resultatlistan så är det god spridning på löparna. Jag har dock varit med om värre.

Men Hässlebyloppet hade lite konstiga seedingtider (som jag tagit upp i en helt annat tråd). För att starta i damer motion 1 krävdes 53 på milen eller 2:05 på halvmaran. Springer själv halvmaran på strax under 2 timmar och milen kring 54:30. De som springer halvmaran på 2:05 springer antagligen ytterligare lite långsammare på milen. Mao många som hamnar "fel" utifrån miltiden (bland annat jag då).

2012-10-15 10:55
David, namnbyte är ju en kostnad som inte beror på loppets storlek. I övrigt är det klart LL är dyrare att anordna då det kräver åtskilligt fler funktionärer etc.  

2012-10-15 11:02
Erik W: Nej det vet jag men syftade på en symbolisk summa bara. Har förståelse ifall de inte vill göra det helt gratis.  

2012-10-15 11:04
Var perfekt väder (syrerik luft). Jag rekommenderar att köra långintervall 1 km x 8 + ett tempolopp på 3km med några kortintervaller 4-8 dagar innan. Slog PB med en sekund på 37:34Smiley  

2012-10-15 16:56
Linda, jag blev också rätt förvånad över hur många damer i motion 1 jag passerade, jag själv startade i motion 2 och hade en tämligen medioker dag och tid i mål, (50:54) Med tanke på att damerna hade 10 minuters försprång så måste flera damer i motion 1 ha sprungit över timmen...  

2012-10-15 19:22
Jag åt en pizza Hässelby på en pizzeria i Viksjö efter loppet, perfekt som återhämtning i mina ögon. Ingen annan pizza hade funkat Smiley  

2012-10-15 22:37
Älskar Hässelbyloppet. PB tre år i rad. Nu 36:46. Nästan en minut under förra årets tid. YEEEE-HAAAAW!!!

2012-10-16 13:02
Tjusigt Erik!  

2012-10-16 13:05
Ibland är det dagsformen som avgör och även om man anmält sig till en startgrupp så kanske man inte håller den tid som avses för den gruppen...

Jag sprang i motion 1. Jag hade sovit dåligt natten innan pga småbarn och kände mig väldigt trött inför loppet, de fem första km drog jag dessutom på mig håll vilket brukar vara ovanligt för mig. Så min tid blev 54:02, men med tanke på omständigheterna fick jag vara nöjd. Vet dock att jag kan springa milen kring 50 minuter - får ta revansch nästa år! Däremot tycker jag att det är lite tråkigt att det fokuseras så mycket på tider, framför allt tycker jag att det ska vara roligt att springa! Om man sen får en bra tid är det bonus! Smiley

2012-10-20 15:42
hehe jo men finns möjlighet att springa snabbare än man någonsin gjort tror jag att det lockar =)

2012-10-21 10:29