[X]

Cykel

Cykelköp, eller komponenter...

Halloj igen alla!

Då kommer de vanliga Kristofferfrågorna när det gäller inköp:
Jag har funderat på att byta ut min racer, som är en nybörjarracer av märket Bianchi. Växelsystemet är Shimanos "billigaste", vilket jag förmodar att hela cykeln är uppbyggd av. D.v.s. ganska billiga komponeneter.
Kassetten, kjedjan och framklingorna börjar bli sletna efter många mil i år och jag funderar allvarligt på att uppgradera mig. Man har liksom fallit för cykelsporten och kommer att hålla på mycket och i många år.....
Över till min fråga: Jag har således två alternativ:
1. Att köpa helt nytt från grunden, d.v.s. ett "paket", eller bygga ihop nytt.
2. Att uppgradera min befintliga ram med nya komponenter. Exempelvis köpa upp till Shimano Ultegra komp. Samt nya bättre hjul.
Det senare alternativet är förmodligen betydligt billigare, men är det prisvärt i längden att göra så? Hur mycket "bättre" blir min Bianchi med nya komp? Bör jag satsa på helt nya ram också, exempelvis en Columbus Vola som finns på cykelcity? Hur mycket kan en ram skilja sig från en annan egentligen? Vad är viktigast att tänka på?
Som ni ser har jag som vanligt en mängd frågor och alla svar välkomnas!

Tack!
Kristoffer

2007-04-30 11:36
Satsa på helt ny cykel!
Köp det du har råd med.
Den du har är snarast en cykel att skaffa en cykelX ram till som vintercykel.

2007-04-30 15:15
Instämmer med David. Det viktigaste på en cykel är ramen och på en lika given andraplats kommer hjulen.

2007-04-30 15:49
Okej, en ny cykel säger ni...
Vad sägs om Columbus Vola som säljs av cykelcity? Är denna något att ha för sitt pris alltså? Har kollat runt en del och det verkar som om columbus är prisvärda!

2007-04-30 18:41
Om du tänker lägga tid på cykel och köra en hel del, Köp Donato istället med bättre "allt"!

Du får mycket mer cykel för pengarna än med Vola.

2007-04-30 19:02
Ett tips, kolla in www.bikebuster.dk. Det är en dansk firma med en del grymma erbjudanden. De säljer bland annat Willier, Zegno och Scott...själv har jag jämfört både Columbus färdiga cyklar med att skräddarsy. Som vanligt är det mer fråga om tycke och smak när man kommit upp i de prisklasser som både Volan och Donaton ligger i dvs 14.000 - 20.000 kr. Om jag inte hittar en riktigt grym (läs "Campa Chourus/Centaur el Shimano Ultegra) carbonracer via t ex bikebuster så ligger Donaton bra till. Smiley  

2007-05-01 12:46
Okej då... Jag fann denna:
http://www.bikebuster.dk./detaljer/12530.html

eller denna:
http://www.bikebuster.dk./detaljer/125331.html

eller:
http://www.bikebuster.dk./detaljer/120029.html

Märket Scott känner jag naturligtvis till ,emn de andra har jag ingen susning om. Däremot verkar komponenterna tämligen bra - dura ace på den övre. Vad sägs om någon av dessa. Jämför gärna med Columubus Vol och Donato från cykelcity...
Vad hade ni klippt?

ÅTERIGEN TACK FÖR ERA SVAR!

2007-05-01 20:28
Jag hålle med flera andra i den här tråden:
Strunta i att uppgradera din gamla cykel, köp en ny komplett istället.

Men jag kan inte rekommendera dig ngn av de som CykelCity säljer.
Cykelcitys Columbuscyklar, och då ffa Pintan, är ett bra köp för den som inte själv vill sätta sig in i vilken storlek som behövs (tex mha diverse sajter, typ wrenchscience.com)

Men man får betala en del xtra jämf med att handla cykeln från Tyskland.

Jag tycker dessutom att en hel del av de argument som CykelCity använder
för att sälja Vola-ramen klingar lite illa, typ:
"man här även försett ovanrör och diagonalrör med längsgåeende förstärkningsveck som markant förbättrar ramens egenskaper."
Alla de bästa ramarna idag har runda raka rör
och
"svängda övre bakgaffelrör i carbon. Denna kombination ger maximal vridstyvhet samtidigt som ojämnheter från vägbanan effektivt absorberas av carbonrören."
Stämmer inte heller med verkligheten, dessutom kan kombinationen av alu och kolfiberrör leda till ökad vikt eller i värsta fall framtida hållfasthetsproblem.

Om du vill ha en cykel för 14000:- så tycker jag att du bör kolla närmare på FAT Road Project Carbon 105 för 1350 Euro (exkl frakt o pedaler)
http://shop.cycles-4-u.de/shop/product_info.php?info=p115_Road-Project-Carbon...
Då får du en cykel med kolfiberram som har MYCKET bra egenskaper, hela cykeln är ett kap (hjulen undantaget).

Men det viktiga är ju vad DU tycker om den cykel DU skall köpa, det är inte mitt 'gnäll' som skall styra vilken cykel DU skall lägga dina pengar på
Tycker DU att Columbus Vola är snygg och du har råd med den så varför inte?

2007-05-01 21:47
Bikebuster säljer vad som egentligen är Battaglincyklar under märket Zegno (verifierat genom direktkontakt med Bikebuster) eftersom Battaglinagenten blev litet störd av prispressen.
Wilier är ett anrikt italienskt märke. Lampre-Fondital använder dessa i år och tidigare var det ytterligare något ProTourlag som körde på Wilier.

Att Lampre körde med Wilier framgår nog av denna länk:

https://www.bikebuster.dk/detaljer/120640.html

(Observera URL:en till ett test på CyclingNews.)

2007-05-01 23:45
Tjena Kristoffer jag säljer min gamla tävlingscykel EDDY MERXXC-03 dura ace grupp, shimano flite deck dator, kyserium elite hjul, vikt 8,6kg. Cykeln är blå o röd det är en 60 ram så är du runt 190cm så passar den perfekt. Pris: 16000kronor, nypris 40000kronor, cykeln är väldigt välvårdad. Hör av dig om du är intresserad hälsningar Henrik  

2007-05-02 00:24
Låter underbart Henrik, men jag är bara 180...  

2007-05-02 00:48
okey, det var ju lite synd jag själv är 193 cm fast det går ju att justera med sadel stolpen så du kanske kan ha den ändå hälsningar Henrik  

2007-05-02 01:13
Fyra år gamla Shimanoprylar? Då behöver du ingen Harskramla!

Är du normalt byggd, så är en 55-57 ram troligtvis det du bör ha.

Kan du inte meka, köp i butik i Sverige!

Jag har en gammal 52 cm stålram som man kan infoga gamla vattenledningsrör i, så passar den!

2007-05-02 06:24
Kristoffer Creutz skrev:
> Jag fann denna:
> http://www.bikebuster.dk./detaljer/120029.html

Scott CR1 Team är en bra cykel med en VÄLDIGT bra ram och danskarna säljer den till ett väldigt bra pris.
Men den finns bara i strl L, passar det dig? Förutom att priset är i DKK så är det så att bikebuster tydligen lägger på en hel
del avgifter som inte skall framgå förän man klickar på köp (frakt, kontokortsavg, mm)
OBS: Detta är bara rykten från Nätet, jag har aldrig handlat från dem själv.

Om du vill handla en Scott CR1 Team i Sverige så säljs den till bra pris här:
http://www.cykelspecoutlet.se (17250 SEK)

Tidninjgen Tour har testat Scott CR1 Pro i nummer 3 2006 (samma ram som taem men Ultegra istf 105)
External image

I samma nummer testade de även FAT Road Project Carbon som jag rekommenderade ovan:
External image
Om du laddar hem FAT-katalogen så ser du att cyklarna finns i många olika färger och att det enkelt går att uppgradera komponenterna
(En ram i pärlemor och med guld-logotype kanske?)
http://shop.cycles-4-u.de/shop/media/content/FAT-Katalog-2007.pdf

Om inteTours tester säger dig särskilt mkt kan du jämföra med Tours test av Trek OCLV 5200 (oxå från nummer 3 2006)
External image

Scott CR1 Team finns även recenserad på svenska här (jag vet att de kallar det ett test, men det är det inte):
http://www.velo.se/view.php?id=656

Lycka till med ditt cykelköp

2007-05-02 12:20
Blä... Jag har beslutsångest. Som Daivd P säger är jag ju ingen mekare! Varför bör jag då köpa i Sverige. Hur mycket skiljer egentligen mellan 105 och Ultegra, eller Dura Ace?
Har kollat på alla förslag ni gett ovan och läst lite om modellerna. Jag är, som ni säkert märkt, inte särskilt bra på cyklar. Däremot vill jag ha en kompetent cykel som jag kan spendera ett par hundra mil på om året och som håller ett tag. Dessutom vill jag kunna köra en hel del motionstävlingar. Och helst slippa meka...
Så, vad säger ni, vad hade ni klippt. Columbosen (Donaton), Wiliern, eller FAT, eller varför inte Scott?
Fan...Hjälp mig - jag behöver en ny cykel NU!!!!

2007-05-04 19:05
spana in http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?lang=en_US  

2007-05-04 19:29
Jag tror att jag har bestämt mig...Har läst en del om cyklarna ovan, som ni har tipsat mig om.
Jag tror att Scotts CR1 Team är en bra cykel för mig. Den kommer väl att hålla för mig i många goda år, och kan väl vara vänlig för en uppgradering av komponenter längre fram? Inte alldeles för dyr, men säkerligen mycket cykel för pengarna. På Cyklespecoutlet finns den för 17.000 spänn - då med Shimano 105. Kanske skulle jag önska något mer, säg Ultegra eller någon Campagnolokomponentgrupp (vilket härligt långt ord!).
Kom igen nu alla som kan, får jag mycket för mina pengar, eller inte? Och i sådana fall varför?

2007-05-05 10:25
Köp Scotts CR1 Team om ramgeometrin verkar vara bra för dig. Om det sedan sitter Shimano 105 eller ultegra på spelar mindre roll. Kompnenterna i övrigt går ju att byta ut vartefter de slits ut.

2007-05-05 11:26
Kristoffer Creutz skrev:
> Jag tror att jag har bestämt mig.
> Jag tror att Scotts CR1 Team är en bra cykel för mig.
> med Shimano 105. Kanske skulle jag önska något mer, säg Ultegra

Jag tycker att du har gjort ett utmärkt val, men det är du som skall vara nöjd med det du köper inte jag (eller ngn annan)
Hoppas bara att den finns i en storlek som passar dig, och att du får den SNABBT Smiley

Jag tycker inte heller att du behöver bekymra dig över skillnaden mellan 105 och Ultegra
Iom de nya 10-delade grupperna har skillnaden mellan Ultegra och 105 minskat såpass mkt att jag inte skulle betala xtra för Ultegra istf 105.
Däremot skulle jag utan att tveka betala mer för en cykel med 105+Dura Ace-bakväxel istf full Ultegra.
Här finns det ett test av 105, där du även kan jämföra vikter mot Ultegra och DA (PDF-dok)
http://www.dk-content.de/tour/pdf-archiv/tests/shimano105_1105.pdf

Om du vill uppgradera ngt på cykeln så föreslår jag det som är viktigast för din personliga komfort:
Sadel och styre, här är det viktigaste att få det som passar din kropp (och plånbok!) bäst.

Vill du sedan uppdatera mer blir nästa steg (enl mig åtminstone) bättre hjul och däck istället.

Lycka till med ditt cykelköp

2007-05-05 11:38
Tjena kristoffer säljer även min träningsracer en Battaglin -05 för 7000kronor den är blå till färgen och det är en 58cm ram och 105grupp rakt igenom. Hjulen är Battaglins egna vet inte hur lätta dom är men vikten totalt ligger på cirka 10,6kg så den är rätt så tung. Men det är en fin cykel för inte så mycket pengar, är även shimano flite deck dator på cykeln. Hälsningar Henrik  

2007-05-07 00:28
Kristoffer: En 58:a ram är för hög om du inte är väldigt långbent för dina 180!

2007-05-07 08:49
För hög??
Vad har höjden med det hela att göra. Inom rimliga gränser förstås. Det var förra årtusendet man grenslade ramen och ville ha några cm frigång mellan ram och skrev.
Nuförtiden är man mer intresserad av längden på toppröret eftersom det är svårare att kompensera för. Ramhöjden styr man med sadelstolpen och höjden på gaffelröret.
Jag är själv 182 och kör på en 58CT. Långbent (90) så jag har extra hög sadelstolpe. Original räckte inte. Däremot så skulle jag inte kunna ha en millimeter längre styrtapp än original och har flera cm kvar på gaffelröret.

Det bästa är att kolla in www.wrenchscience.com
Den fungerar faktiskt och man får en bra uppfattning om vilka ramstorlekar man kan använda sig av.
Proffsen verkar vilja ha en storlek för liten. Dels för att ramen blir mindre och lättare samt vridstyvare. Dessutom vill de ha en aningen längre styrtapp än kortare för att cykeln ska bli stabilare i höga farter. Åtminstone på tempocyklar. Har inte testat den senare teorin än utan det var bara nåt jag läste häromsistens på Pez Cyclingnews tror jag.

Själv blir jag rekommenderad en 58CC ram och jag har en 58CT vilket skulle motsvara en 56CC. Alltså en storlek mindre än rekommendationen.

2007-05-07 09:47
Per: De flesta ramar är byggda enligt principen:

Att ovanröret är i förhållande till ramhöjden + 1-2 cm.

En 58:a ram har ovanrör 59-60 cm

Då är det ganska sannolikt att en 58 ram ÄR för lång i o med ovanstående tanke, men det är sällan man ser annonser med ovanrörets längd utsatt.

2007-05-07 12:23
Per Elmsäter skrev:
> Nuförtiden är man mer intresserad av längden på toppröret eftersom det är svårare att kompensera för.
> Ramhöjden styr man med sadelstolpen och höjden på gaffelröret.

Detta håller jag delvis med om, men det räcker inte enbart med längden på toppröret.
Sittvinkeln är minst lika viktig och om det är en 'sloping'ram så är även styrrörslängden intressant.

David P skrev:
> De flesta ramar är byggda enligt principen:
> Att ovanröret är i förhållande till ramhöjden + 1-2 cm.
> En 58:a ram har ovanrör 59-60 cm

Detta håller jag inte alls med om.

Vilka ramar är det du menar? Har du ngt praktiskt exempel på en 58cm ram med 59-60cm övre ramrör?
(Inte på en 'sloping'ram utan en normal)

Det skiljer VÄLDIGT mycket i ramgeometri mellan olika märken
men enl min erfarenhet har ramar mindre än 54-56cm ett övre ramrör som är längre än vad ramens höjd är.
Däremot har ramar större än 54-56cm ett övre ramrör som är kortare än vad ramens höjd är.

Nu till de praktiska exempeln:
Eftersom det handlar om en Battaglin-cykel så kan en start vara att kolla på tex
Battaglin Stealth
(Det verkar inte vara en sådan som Henrik vill sälja eftersom den inte finns i 58cm)
Strl L (52cm c-c men de verkar vilja ange att den motsv 56cm) har ett 56,5 cm övre ramrör,
men stl XL (56cm c-c motsv 60cm) har ett 59 cm övre ramrör. Från http://www.battaglin.it

En annan känd ram är Colnago
Colnago C50:upp till 54cm är höjd och längd likadana (för de modeller vars övre ramrör är horisontellt)
vid större storlekar är längden 1-2cm kortare än höjden
Tex har 58cm ramen ett övre ramrör på 56,3cm, 59cm ramen ett övre ramrör på 56,9cm och
60cm ramen ett övre ramrör på 57,7cm.
Kolla själv på: http://www.colnago.com

Trek 5200 finns inte längre, men Trek Madone SL 5.9 i strl M/58cm har ett övre ramrör på 57,2cm
Strl L/60cm har ett övre ramrör på 58,2cm. Strl XL/62cm har ett övre ramrör på 59cm.
http://www.trekbikes.com

Scott CR1, som har nämnts några ggr i den här tråden, har oxå kortare övre ramrör än höjd
i de större storlekarna (men det är iofs en 'sloping'ram):
Strl M/54cm har ett övre ramrör på 54,5cm, strl L/56cm har ett övre ramrör på 56cm och
strl XL/58cm har ett övre ramrör på 57,5cm. http://www.scottusa.com

Visst är övre ramrörets längd viktigare än ramens höjd, särskilt nu när så gott som alla
ramar är i 'sloping'-design.
Men det är egentligen inte övre ramrörets längd som intressant, det är hur stor del av övre
ramröret som sticker fram framför en lodlinje genom vevpartiet, det sk 'framsticket'

Dålig förklaring?
Kolla på den här bilden
External image
här kallas framsticket 'reach'
(Den kommer från Cervelo http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=SLT2007)

Men eftersom framsticket (reach) normalt aldrig brukar anges i geometritabeller så
får man försöka beräkna det mha längden på rören och sittvinkeln.
En del kanske tror att det för normala ramvinklar inte ger ngn praktisk skillnad,
men för en 58cm hög ram ändras framsticket c:a 2cm om sittvinkeln ändras från 72 till 74 grader.
(åtminstone om jag har lyckats räkna rätt)

Därför bör man om man jämför längden på övre ramröret mellan olika ramar oxå ta hänsyn till sittvinkeln
och att skillnaden i 'framstick' som den ger ibland kan vara större än enbart skillnaden i övre ramrörslängd.

Ok, Per?

2007-05-07 20:40
Tack Håkan Smiley  

2007-05-07 22:05
Hej ramen på Battaglin är 58cm, jag är 192cm så jag har bara en stor sadelstolpe, min gamla tävlingscykel var en 60cm ram då behövde jag inte ha så stor sadelstolpe den var byggd efter mig. På min Tempo har jag 55cm slopad ram och på nya cykeln har jag en 57cm ram det jag vill ha sagt med detta att det viktigaste är att du har rätt sitt höjd. Det finns tabeller som visar vilken sitthöjd du ska ha beronde på din benlängd, jag har 81,4 i sitthöjd från vevpartiets mitt. Så nu när jag köpte en ny cykel med mindre ram så var det bara att skaffa en större sadelstolpe, och allt fler proffscyklister kör med mindre ramar och justerar med sadelstolpen för att t.ex. få ner vikten på cykeln. Hälsningar Henrik.  

2007-05-08 12:20