Löpning

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2011-09-26 13:38

AXA Fjällmarathon (2012)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2012-08-11
Plats: Sverige - Jämtland
Sträcka: Annan
Typ av träning: Löpning

AXA Fjällmaraton är ett årligt återkommande ultramaratonlopp i fjällmiljö. Den 11:e augusti 2012 är det dags för den åttonde upplagan i Vålådalen. Bansträckningen tar deltagarna från Edsåsen över tre fjäll, Välliste, Hållfjället och det mäktiga Ottfjället, till målet vid Vålådalens fjällstation. Banan är extremt krävande och bjuder på varierad terräng och tekniska partier. De 43 km och 1800 höjdmetrarna ställer höga krav på deltagarna och ger sluttider långt över lopp med liknande distans. Beroende av hur blött det är i terrängen kan även tiderna påverkas från år till år. Banrekorden är ifrån 2011 och ligger på 3.40,53 för herrar och 4.30,27 för damer.

Deltagarutvecklingen har varit stigande från startårets 60 till 2011 års 344 fullföljande löpare på den långa banan. AXA Fjällmaraton är ett upplevelselopp som riktar sig till alla typer av deltagare, från motionären som bara har målet att ta sig runt den vackra bansträckningen till elitlöparen som vill ta sig an en riktig utmaning.

http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

115 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Nu har anmälan öppnat. EF Racing Team står redan redo i startblocken, revanschsugna som få efter förra årets sistaplacering i Duo Mix-klassen. 2012 blir vi en motståndare att se upp för. Smiley  

2011-09-26 13:40
Anmäld...men 900 var saftigt?!

2011-09-26 14:16
Kanelbullarna och nougatkakorna förra året var lätt värda 900 kronor. Smiley Dessutom känns det roligare att lägga 900 kronor på ett sådant här arrangemang än valfritt kommersiellt jippo.  

2011-09-26 14:27
Yes håller helt med dig. Arr-staben är värt allt beröm. (Tänkte delita mitt förra inlägg...)  

2011-09-26 14:28
Såg just att de har en räknare på sidan. Just nu är det 364 startplatser kvar, jag förstod att det skulle bli lite rusning i och med att det blev fullt förra året men det gick fortare än jag hade trott.  

2011-09-26 14:55
Gick oförtjänt bra förra gången trots viss felbedömning av banlängden så det är klart jag siktar på att vara med igen! Smiley  

2011-09-26 14:58
Elin, jag hittar ingen räknare. Du menar inte antal gilla-markeringar från facebook?  

2011-09-26 15:40
Allra längst upp i vänstra hörnet på startsidan (http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/) står det "ANTAL STARTPLATSER KVAR". Just nu är det 358.  

2011-09-26 15:42
@Markus: Längst upp på sidan, lite smått diskret (358)

http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/

2011-09-26 15:42
åhå, nu såg jag. tack :)  

2011-09-26 15:51
Tävling med varumärke i namnet är inte komersiellt? Vad har ni för kriterier egentligen? Smiley  

2011-09-26 16:15
Jag tror att du förstår mycket väl vad jag menar Magnus. Smiley

Nu har de ju förvisso höjt deltagarantalet till femhundra i år men jag hoppas att de lyckas med ambitionen att behålla den lilla och familjära känslan av arrangemanget.

2011-09-26 16:20
Det är ju varje PR-mans dröm, att genom sin marknadsföring få ett stort företag att kännas familiärt. Smiley

Men OK, det är säkert kul. Lite långt för min del dock.

2011-09-26 16:32
Jag kan ärligt säga att jag inte märkte någonting alls av AXA mer än att de har sitt företagsnamn i loppets namn. Kanske hade de loggan tryckt på någon banner eller något i målområdet men det var inte så att vi blev överösta med havregryn eller så.

Huruvida nougatkakorna var bakade på havregryn från Axa eller inte låter jag vara osagt. Som jag fattade var både kakorna och bullarna bakade av arrangörens flickvän i veckan innan.

2011-09-26 16:37
Den som vill springa en bergsmara men ojjar sig över priset (och möjligen av det kommersiella havregrynsbudskapet) rekommenderas Hammarby Alpin Marathon http://somnlos24h.se/ham/

AXA Fjällmarathon, 1800 höjdmeter: 21 kr / km
HAM, 1850 höjdmeter: 2 kr 30 öre / km

2011-09-26 16:37
Inget ont om utsikten från Hammarbybacken men jag betalar gärna de där extra kronorna för den från Välliste, Hållfjället och Ottfjället. Smiley  

2011-09-26 16:39
Om vi nu ska tala om pris/km, vyer och annat (vet inte hur många höjdmeter)
1,82kr/km
http://www.swedishalpineultra.se/contact_8.html

2011-09-26 18:17
Nu är jag anmäld. Hoppas att den inte krockar med Iron Man Kalmar nästa år. Hammarby skall jag också försöka genomföra.  

2011-09-26 19:28
Elin du vet väl att alla dom topparna är helt gratis att bestiga närhelst du vill Smiley. Håller dock med om att loppet är en fantastisk upplevelse och ett mycket fint arrangemang på det stora hela. Men 900kr ÄR jäkligt mycket pengar. Eller snarare 450 000 kr är mycket pengar. Att tex inte ha rapportering till målområdet/internet vid de olika passeringarna (eller åtminstone en) är under all kritik med dagens teknik. Man ska inte glömma att de senaste tre åren har totalupplevelsen kryddats av ett extremt fint väder, något man inte kan tillskriva arrangörerna. Tror faktiskt inte loppet skulle haft denna utveckling utan så gynsamma förhållanden.  

2011-09-28 23:06
900kr är inte så mycket jämfört med alla andra kostnader för att springa det i så fall. Resa och logi är inte gratis heller, om det nu är kostnaden som man ska fokusera på.  

2011-09-29 07:49
Allt beror på vad man jämför med:

Axa fjällmarathon: 900 SEK
Stockholm marathon: 885 SEK
Mat i en månad: 800 SEK
Att cykla ut till fjällen och springa omkring en helg: 0 SEK

2011-09-29 08:17
Ja det är självklart upp till var och en vad de vill lägga sina pengar på. För min del lägger jag gladeligen de 900 kronorna (+ xx kr för resa, boende, mat). Vill andra inte göra det så är det upp till dem. Smiley  

2011-09-29 08:20
"Att cykla ut till fjällen och springa omkring en helg: 0 SEK"

Nej, inte för oss.

2011-09-29 08:32
Ska jag ändå lägga ut ett par tusen för transport, boende och mat så är de där 900 kronorna inte så mycket att fundera på och jag lägger dem som sagt gärna för att få en snitslad och fullservad bana med kanelbullar och nougatkakor.

För mig är det betydligt billigare att springa Stockholm marathon eftersom jag inte behöver lägga en krona utöver startavgiften men jag tycker ändå det känns tråkigare att betala den anmälningsavgiften än den till fjällmaran.

2011-09-29 08:57
259 platser kvar nu för övrigt. Alltså 241 anmälda på en halv vecka, det känns som rekord.  

2011-09-29 08:58
Fredrik: Nej, men följande går inte heller av för hackor:

Paddla i Stockholms skärgård en vecka: 0 SEK
Åka på massor av färska höstisar en månad: 790 SEK

2011-09-29 09:18
Springa fyra mil runt Stockholms innerstad: 0 kronor. Ändå är det långt många fler som gärna betalar samma peng för det som för den där turen som tar den dubbla tiden på fjället. Jag vet i alla fall vilket som är mer värt för mig.  

2011-09-29 10:11
"Paddla i Stockholms skärgård en vecka: 0 SEK"

Nej, hyra en kajak en vecka kostar ca 700-1000:-. Segla däremot är "billigt" för mig eftersom jag råkar ha en båt.

2011-09-29 10:43
"Mat i en månad: 800 SEK"

Eh, nej. Inte sålänge jag bor i Sverige iaf.

2011-09-29 12:51
Nej, det tror jag inte riktigt heller på, nu har jag inte riktigt aktuella siffror, men vi brukar nog sätta in 3000:- per skalle på matkontot. Då handlar vi iofs inte snålast på något sätt och det kanske är med lite marginal, men ska man ner i 800 får man anstränga sig ganska rejält, i alla fall i de här trakterna.  

2011-09-29 16:28
Havregrynsgröt med smör och sylt till frukost.
Pasta, köttfärs och smör till varmrätt.
Hembakat bröd med smör och köttpålägg.

Max 800:- för en person/månad

2011-09-29 16:43
Det heter Ris gott folk! Billigt och mättande. Woka ihop med lite olika grönsaker, kolla kineserna liksom.
Annars min favorit, koka pasta, häll bort vattnet och i med lite krossade tomater och en burk tonfisk, krydda och rör runt. Färdigt att ätas direkt ur kastrullen Smiley

2011-09-29 19:22
*host*

Kan vi fortsätta den privatekonomiska och geopolitiska diskussionen i annan, mer lämplig, tråd? Smiley

Håller med om väderförhållandena, vore riktigt kul att klara av loppet i skitväder, gärna med snöfall högst upp på Ottfjället!

Statistik på hur många som tar ett premiärlopp resp. återvändare vore intressant, gissar att många blir bitna och återvänder. Även de som inte gillar löpning överhuvudtaget.

2011-09-29 19:25
Ingen av er har räknat in någon öl-kostnad vilket jag ser som myche anmärkningsvärt...tänker ni er dricka ur bäckarna eller????
Det här med anmälningsavgiftens storlek är ju verkligen ett kapitel för sig..."storleken har ingen betydelse" har man ju fått höra av div olika "forskare"....men jag undrar om inte det ändå är LITE fel... Jag vet av egen erfarenhet att Idrottsföreningar som kör dom här loppen hoppas på ett finfint netto i kassan som man sedan kan plöja in i ungdoms-idrottssatsningar etc,,, Ja typ Månkarbo Marathon då....kostar lite extra men pengarna går inte in i fickan på någon annan än dom unga fotbolls å skidåkarnas,
Därför tycker jag att man ska berätta om vernucht (Månbkarboiska)...vart åt nettot ska gå till. Nu fick ni en mindre lekrion i Norduppländska på köpet,,,,gratis....ehe...

2011-09-29 19:29
Jag är anmäld!! Nästa år tänker jag minsann inte komma sist! Smiley  

2011-09-29 20:20
Jag är återvändare efter att ha tagit min fjälloskuld under årets upplaga. Och jag tänker inte heller komma sist i klassen jag ställer upp i. Smiley  

2011-09-29 20:22
What Elin said Smiley  

2011-09-29 20:44
För er som vill ha regn kan jag påminna om Vertex 2007, rejält med regn första halvan av loppet och mycket slippriga stenar från Lunndörrsstugan.

2011-09-29 21:35
Skulle vara "intressant" att ta sig an Ottfjället under såna förhållanden Smiley  

2011-09-29 21:41
Hur som helst så skulle det nog knappast kunna vara mer lera än det var i år. Smiley

Fast jag får erkänna att jag blev lite skakig när jag läste på vägen upp på tåget att det hade snöat under natten. Det hade jag inte räknat med i min packning.

2011-09-29 21:47
Ja hur som helst så blir det väl spännande att se vad man ska få för den nästan fördubblade avgiften. De tre åren jag varit med har kostat 400/400/500kr så nog har man anledning att reagera. Känns på något sätt bättre när man vet att åtminstone en del av pengarna går till klubbverksamhet, vilket inte är fallet för fjällmaran. Men visst, jag är bekant med "tillgång och efterfrågan" och business är business. Har heller inte påstått att jag för den delen tycker att Stockholm marathon och Lidingö är sunt prissatta.

Och jo Elin, det kan bli mycket lerigare och svårare förhållanden än i år.

2011-09-29 23:54
...är man sist i lämmeltåget blir det bra mycket lerigare. Segrartiden i år var den snabbaste hittills, vilket tyder på att förhållandena inte var så tokiga. Nästa år skulle jag inte vilja vara sist på stigarna.  

2011-09-30 06:57
Ja, de andra som hade varit med förut längre bak i ledet vi talade med ansåg att det var bra mycket lerigare i år än i fjol. Därmed inte sagt att det kan bli ännu värre om inte regnet har hållit upp ett par dagar före loppet som det gjorde i år.  

2011-09-30 07:33
Jo jag förstår att det kan bli lerigare eftersom det nu hade varit uppehåll väldigt länge innan förutom precis den där sista skuren. Vi tillhörde de sista som hasade sig runt där i slutänden av startleden så vi fick all upptrampad och härlig gyttja, jag tyckte för det mesta det var roligt och skrattade glatt åt eländet. Jag förstår ju att vi var lyckligt lottade med det fina vädret och min kommentar om leran där följdes ju av en Smiley så det var sagt med glimten i ögat.

Jag gillade det, jag tänker göra det igen, den här gången bättre och snabbare. Kosta vad det än kosta vill. Smiley

2011-09-30 07:49
För tre år sedan var det också blött (fint väder på tävlingsdagen), men inte lika många deltagare som trampade upp skiten. Kom ihåg stigen som den dagen bytt skepnad till fjällbäck. I början hoppade jag som en get på kanterna, men upptäckte sedan att det var mycket fastare och mer lättlöpt i mitten av stigen/bäcken Smiley.

Jag återkommer till Vértex när bansträckningen blir ny. Årets bana har jag sprungit 3 gånger, dessförinnan sprang jag förra lättare bansträckningen en av två gånger (missade det regniga och dimmiga året). Bäst minnen har jag ändå från premiäråret 2005 då man sprang triangeln Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån. Vackraste bansträckningen hittills enligt mig. Kanske för att jag börjar bli gammal och nostalgisk.

2011-09-30 14:00
Jag funderar på detta lopp men vet inte om jag klarar det???
Målet är att ta sig runt! Absolut inte att pressa fram en låg tid...

Längsta jag sprungit hittills är 2,1 mil på ca 2 timmar. 1 gång endast.
Vanligtvis springer jag 10 km 1-2 ggr / vecka och då på fina grusvägar.
Ingen vana av stigar eller terräng!

Hmm. Om jag vänder på frågan:
Vad tror ni krävs inför detta lopp för att jag skall uppskatta det och komma imål på ca 6 - 7 timmar utan att kräkas, svimma eller vricka fötterna????

2011-09-30 15:53
6-7h: Att du kan ta ett vanligt marathon på under 4h, vänjer dig att springa länge i terräng (obanat), orderntligt med backträning både springandes och gåendes. Och vänjer dig vid att anstränga dig fysiskt riktigt länge.

6-7h är egentligen inte "långsamt" på det här loppet...

2011-09-30 18:18
Är också ny inför nästa år. Har aldrig sprungit mer än 3 mil och aldrig mer än 3h. Status just nu är långt ifrån topp, kan nog i bästa fall kravla mig runt halvmaran på 1,45 men inser att det krävs grymt mycket mer för att ens komma i mål i den här tävlingen.

Har dock sprungit en hel del i fjällen, i princip varje sommar de senaste 8-10 åren. Dock blir det väldigt sällan pass över 2h.

Just nu funderar jag rätt mycket över hur träningen ska läggas upp för att kunna orka med 6-7h på fjället (fjällen...) utan att få bestående men Smiley.

Jag vill gärna höra hur ni som sprungit tidigare resonerat. Hur mycket träning krävs, hur långt behöver man testa sin kapacitet innan. Man borde väl utsätta sig för åtminstone några riktigt långa pass för att se hur kroppen reagerar. Jag är mest intresserat av att höra från er som tagit er i mål på 6-7 timmar, för de som springer under 5 lever nog i en annan dimension Smiley

2011-10-01 17:51
Jag kom i mål på 7.03 i årets upplaga.
När det gäller träning så bör grundregeln vara: Så mycket som möjligt...
Innan start tänkte jag ungefär att först slita sig upp på Välliste, sen hitta en bra rytm i lagom takt fram till Ottsjö och sedan vidare till Nordbottnen innan det stora slitet uppför Ottfjället tar vid.
Gick väl sådär... Smiley

Det gick överhuvudtaget inte att hitta någon rytm. Så snart man kom ner från toppbesöket på Välliste så var det myrmark och leriga surhål hela vägen till Ottsjö. Sedan en kilometer eller två på grusväg, sedan in i leran och myrarna igen innan väggen uppför Ottsjö. Ingen direkt avslappnad löpning någonstans.

Så, träningstips: Mycket, mycket mer backträning än du tror. Många, långa pass och gärna träna lite på myrar också.

2011-10-01 21:39