Nyheter från FunBeat

Nya FunBeat är här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Det känns grymt att kunna lansera den helt nya sajten. Arbetet med den har dragit ut otroligt mycket på tiden, med mycket mer arbete än jag trodde det skulle bli. Men nu är den här! Vi hoppas och tror att de flesta upplever den nya sajten som betydligt modernare och enklare att navigera i. Men det är inte bara utseendet som har ändrats.

Nytt förbättrat registreringsformulär

Som ni ser finns ett helt nytt registreringsformulär. Formuläret är främst gjort för att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt att registrera passen. Exempelvis behöver man aldrig posta om sidan för att öppna nya fält mm.

Välj vilka pass du vill skicka till Facebook/Twitter!

Med nya formuläret kan man styra _för varje enskilt pass_ om man vill publicera det på Facebook/Twitter eller inte.

Dra och släpp fotografier till träningspass

Med många webbläsare kan man använda dra-och-släpp (drag'n'drop) med fotografier (flera stycken t.o.m.) rakt över registreringsformuläret.

Övrigt med nya registreringsformuläret

* Dagsnoteringsregistreringen är integrerad direkt i formuläret.
* Importen för t.ex. Garmin nås betydligt enklare.

Hitta kompisar via Facebook

Vill du veta om någon av dina Facebook-kompisar är med på FunBeat? Superlätt. Gå till "Mina vänner" under Hem-fliken. Där får du upp en lista (om du har några kompisar som du inte lagt till på din lista än). Du måste förstås koppla ditt konto till Facebook först.

Logga in med ditt Facebook-konto

Logga in med ditt Facebook-konto! Strax under inloggningsrutan så finns en knapp för att logga in med Facebook-kontot. Mycket smidigt!

Framöver

Det var det viktigaste av det nya. Vi kommer nu jobba hårt för att rätta till några barnsjukdomar på nya sajten, ta emot feedback och göra eventuella justeringar därefter samt förstås jobba vidare med alla andra önskemål som hela tiden strömmar in (Nya plattformen kommer underlätta för kommande förändringar och införande av önskemål). Kom gärna med synpunkter eller glada tillrop! Nu jobbar vi vidare med fler större spännande förbättringar med FunBeat.

Håll ögonen öppna även under hösten!

Snyggt!!!  

2011-09-12 17:30
Jag försökte registrera ett lopp som har varit i min kalender, men det gick inte?
(Värmdöloppet 2011)

2011-09-12 17:31
Bra jobbat, Olle med flera.  

2011-09-12 17:32
Supersnyggt! Mycket lättare att hitta grejer nu.  

2011-09-12 17:33
Snyggt!

Nu måste jag bara se till att bli frisk så jag kan regga träning Smiley

EDIT: Ser att man är en liten blå kyckling när man skrivit i en tråd Smiley

gillart Smiley  

Snyggt, men jag saknar höjdmeter när jag importerar från min Garmin.  

2011-09-12 17:34
riktigt snyggt o fräscht intryck
Smiley

2011-09-12 17:35
kan man inte "slippa" att spara rundorna när man importerar från Garmin längre?  

2011-09-12 17:38
Shit, det här verkar vara väldigt bra Smiley  

2011-09-12 17:38
Ja ja det blir säkert bra, men:

Varför är det konstiga bokstäver här och där i texten?
Kan man inte skriva tidpunkt för träning längre?
Var hittar man meddelanden och var skriver man nya?

2011-09-12 17:43
Snyggt! Lite svag kontrast på sina ställen och lite liten text i forumet.  

2011-09-12 17:46
Snyggt Smiley  

2011-09-12 17:47
Gillar att man (som på Facebook) kan se kommentarerna på träningspassen i nyhetsströmmen och även där direkt kan kommentera. Smiley

I övrigt är det mycket att vänja sig vid, svårt att säga vad som är bra och mindre bra just nu...

2011-09-12 17:49
Gillar spontant också sättet att mata in ett pass, känns väldigt intiutivt och trevligt. Fräsht helt enkelt.

Får se hur det blir när man importerar från Garmin...

2011-09-12 17:52
Hasse: Kan du beskriva hur du gjorde och vad som hände?

Nils: Det ska vara bara att välja en av de andra rundorna. Hur funkar det om du gör det?

jumper: Kan du maila mig en skärmbild med de konstiga bokstäverna på olle@funbeat.se?

2011-09-12 17:52
ser bra ut, men som några fler nämt skulle lite mera kontrast göra läsandet behagligare  

2011-09-12 17:53
super snyggt Smiley  

2011-09-12 17:57
Var hittar jag möjligheten att redigera/lägga till utrustning?

2011-09-12 18:00
Fler funktioner i iphone appen! Posta bilder direkt från telefonen samt att kunna se mål och träningsmängd i diagram i appen vore fantastiskt!  

2011-09-12 18:05
Vilket lyft för sidan, Bättre OCH snyggar gränssnitt för oss datornördar/ esteter! Tusen tack.
Importera från iphone/runkeeper? Har kört så länge med Runkkeper och kan inte lägga in alla pass manuellt.

Rasta fari!

2011-09-12 18:09
Olle, ett förslag: Då man klickar på "Grupper"-fliken vore det trevligt om man kom till "Mina grupper" automatiskt istf "Alla grupper". Iaf jag vill i 10 fall av 10 välja någon av de grupper jag är med i!  

2011-09-12 18:10
En sak till - skarven mellan foruminlägg syns knappt - den skulle kunna vara lite tydligare(tjockare) vilket skulle göra helhetsintrycket bättre!  

2011-09-12 18:12
Snyggt  

2011-09-12 18:13
gillade den gamla bättre  

2011-09-12 18:14
Gillar inte den nya design.. mkt krångligare att lägga in sitt pass - dåligt  

2011-09-12 18:18
Jag fullkomligt älskar den nya layouten!! Smiley  

2011-09-12 18:20
En klar försämring, funderar ju nästan på byte av sajt... :(
Tänkte räkna upp försämringarna men dom blev så många att jag orkade inte.
Olle...Det här var ju riktigt dåligt.

2011-09-12 18:22
Håller med Andreas. Mycket arbete för att lägga till pass. Först skall man klicka fler fält, sedan skall man välja vad man vill fylla i för fält för att slutligen fylla i fälten. Nä, tillbaka till det gamla.  

2011-09-12 18:22
Trevlig design. Jag gillar den nya layouten. Bra jobbat. Smiley  

2011-09-12 18:24
Trodde det skulle komma en "riktig" kalender, dvs månadsvis med möjlighet att hoppa till nästa resp. föregående månad. Men icke.  

2011-09-12 18:26
Smiley Kanonsnyggt, bra jobbat Smiley  

2011-09-12 18:31
Har som en del svårt att se fördelarna med den nya layoten.

*Att lägga till ett pass är ett riktigt massa onödigt klickande i massa bockar för att sedan kunna fylla i de uppgifter man vill

*Svårläst, mer kontraster behövs.

*Varför behöver radhöjden vara 3* så stor som texten i Grupper och diskutioner? Ett evigt skrollande. Ingen bra överblick.

2011-09-12 18:45
Tyvärr måste jag sälla mig till skaran som klagar.

• Grupperna är svårare att läsa pga försämrad kontrast. Den ljusblå, tunna texten är svårläst mot vit eller ljusgrå bakgrund och nästan osynlig mot den mellanblå (för nya inlägg). Samma sak med tunn, svart text mot mellangrå bakgrund.

• Man kommer till "alla grupper", inte "mina grupper", när man väljer grupper.

• Man behöver nu klicka på väldigt många fler ställen för att regga ett pass, där det mesta tidigare låg "öppet" och tillgängligt. För att börja regga ett styrkepass behöver jag klicka på sju ställen, mot tidigare två eller tre. Dessutom får man inte automatiskt upp många rader och kolumner för övningar/set/reps, utan bara en i taget, utan möjlighet att få fram fler med hjälp av klick. Det här gör det så bökigt och tidsödande att regga pass att jag (och tydligen andra) överväger att sluta använda Funbeat helt! Det var inte jättebra tidigare, men nu är det verkligen katastrofalt! Låt oss åtminstone få välja att använda det tidigare gränssnittet.

Jag befarar att jag kommer att upptäcka fler dumheter närmaste dagarna... Smiley

2011-09-12 18:48
Håller med Rasmus & Henrik. Att regga ett pass funkar inte alls lika bra som förrut. Tre ställen att skriva in sina siffror och sedan en ruta för en kommentar.

Måste man ha en Garmin klocka eller polar för att det skall funka eller ?

Tillbaka med den gamla sättet att regga pass, det var mycket enklare !!

2011-09-12 18:52
Tycker det blev lättare snyggare bättre.

Vill importera min Runkeeper data från iPhonen till Funbeat....

2011-09-12 18:52
Jättefint!  

2011-09-12 18:57
Noterar ett par saker. Några fler fält kanske borde vara på. Indelningar i stycken har försvunnit ur träningskommentaren. Som någon ovan konstaterat saknar jag möjligheten att slå ihop uträkningen av intervalltider.

Text bör vara på vit botten, oavsett hur det ser ut i övrigt, svårt att läsa annars.

2011-09-12 18:59
Jag tycker att sajten är snyggare än den förra.  

2011-09-12 19:00
Fler saker...

• Det är inte särskilt snyggt eller överskådligt när man reggar styrkeövningar. Har man fler än två set per övning blir det en ful radbrytning. Se bilden:

External image

Om man skippar Teletubbies-layouten med runda hörn och massa mellanrum, och gör det som det var tidigare, så blir det en klar förbättring.

• Jag hittar inget sätt att få fler kolumner (fler set) eller fler rader (fler övningar) i passregistreringen. Det blir i praktiken därmed omöjligt att använda den funktionen, så länge man tränar mer än ett set och en övning...

2011-09-12 19:01
Jag har inte testat de nya funktionerna (eller gamla heller, för den delen) ännu, men mitt första intryck är mycket positivt. Vi är lite bortskämda här med en så bra tjänst som Funbeat.

2011-09-12 19:02
Oj, vilken förändring... i positiv bemärkelse. Ser mkt snyggt och modern ut Smiley  

2011-09-12 19:03
"Dessutom får man inte automatiskt upp många rader och kolumner för övningar/set/reps, utan bara en i taget, utan möjlighet att få fram fler med hjälp av klick."

Där tror jag att tab + piltangenterna ska användas för bästa resultat, fast när jag testade på "Övningar" och en "Tab" ger ett rep/set par till och inte en rad till. Tycker dock att konceptet bakom är långt mycket bättre än tidigare. Det som saknas är rubriker över fälten, för just nu vet man inte alls vad det är man fyller i (om man inte minns från hur det var förut).

En felskrivning: "Olästa inlägg har en ljusare bakgrundsfärg." Jag upplever tvärtom på min skärm. Att de lästa är ljusa och olästa lite mörkare. Smiley  

Jenny, varken tab eller piltangenter har nån som helst påverkan. Hur som helst ska ett bra användargränssnitt ha tydliga och lättillgängliga funktioner. Man ska inte behöva gissa eller experimentera sig fram till lösningar. Det funkade bra tidigare, så förändringen till det nuvarande är alltså en försämring.  

2011-09-12 19:07
För er som tycker att grupperna är svåra att hitta:
Man får en orange plupp uppe i högra hörnet på sidan om man har olästa diskussioner. Riktigt snyggt och smidigt tycker jag! Smiley

2011-09-12 19:09
Inte för att jag behöver den just nu men gråt-smileyn funkar inte. Vare sig jag kopierar eller skriver tecknen själv :'(

2011-09-12 19:10
Är det jag som är blind eller har exportfunktionen försvunnit? I övrigt stiligt!

/Petri

Grymt snygg omdesign! Underbart!