Crossfit

CrossFit-app

Det finns lite Appar för CrossFit på App Store. Nån som vet nått om dem, är det något som kan bli, eller synkas med FunBeat. Har saknat att få bra statistik på olika pass och hur mycket man gör vad egentligen.  

2011-08-29 19:52
Crossfit Travel är gratis och har en del bra förslag på wod:ar att göra utan utrustning, när man är "on the road". Bra när hjärnan står still och kroppen riskerar att dega ihop totalt.

Dock skulle den appen kunna fyllas med 100+ woddar ytterligare, jag funderar på att maila skaparen i frågan.

2011-08-30 08:47
CrossFit Travel kostar 15 kr numera  

2011-08-30 12:22
15 kr är det klart värt, hade ju varit just om den gick att länka med FunBeat, eller om vi fick en egen CF-FB-App Smiley Men å andra sidan kan man ju kanske påverka mer för fler WOD:s om det kostar pengar  

2011-08-30 12:30
Det finns flera som smidigt länkar till mainsite, så man kan se dagens pass och lägga upp sina resultat. Vad jag söker är dels nån med en idiotsäker timer (så man kan förinställa tabata, andra intervaller, antal rundor, bocka av antal utförda varv etc), ett sätt att hålla reda på lyftresultat, löptider, standardmetcons (en Cindymätare, helt enkelt!) och så förstås massor med kreativa förslag på wod:s!  

2011-08-30 22:21
Jag är lite grön inom CrossFit, började i Juni seriöst, med instruktör och hela kittet, men har tränat efter liknande principer utan att känna till CrossFit i sig. Hehe, trevlig upptäckt att firmans massör var instruktör och fick med mig på tåget.

Att jag är ganska ny gör att jag inte exakt vet vad jag saknar, men det du beskriver har jag ju försökt göra själv med Iphon-tidtagning och block, + fått träning-sms initialt av tränaren. Nu använder jag dagens pass från Uppsala eller CrossFit Nordic. Och forfarande egen tidagning mm. Knappar sen in på Funbaet, vet ännu inte om det är bästa tt bara regga det som CrossFit eller om man skall dela upp allt och bara skriva vad det är, t.ex sit-ups och burpies, blir ändå knepigt med tidsreg. per varv osv. Vore najs med en bättre "CrossFit funktion" på "Registrera träning" och senare få en app till, efter dina beskrivningar Anders...

2011-08-31 09:30
Men ärligt talat, main-site. Är det någon som följer den programmeringen längre??

Det finns en app som kort och gott heter WOD. Där finns de flesta namngivna wod:ar. Man kan spara sina rekord och tider i den. Tyvärr finns inget inbyggt tidtagarur.

2011-08-31 10:03
Jodå, jag kör en del mainsite, även om det blivit mindre nu sedan vi öppnat CF Östersund och kör annan programmering. Jag måste dock säga att jag generellt ätt gillar mainsite!  

2011-08-31 10:15
Jag tror det är destruktivt att följa mainsite slaviskt 3 on 1 off. Kör man det upplägget och alltid kör med full intensitet, tror jag man är på god väg till utbrändhet och överträning. Periodiseringstänken är ju hårt debatterat i CF-communityn.

Har lite svårt för Coach Glassmans självgodhet och övertygelse om att CF är världens bästa upplägg.

Jag har själv hoppat över till cathalyst atheltics tyngdlyftningsfokuserade träningsprogram.

Uppsala tycker jag verkar ha en riktigt bra programmering. Mycket styrka och mestadels rätt korta metcons.

2011-08-31 10:23
Skriv bara WOD i sökfältet på App store....Den appen som ser ut som en klocka har alla girls och heroes inlagda, en länk till mainsite (som förövrigt många kör) samt timers för både tabata, plain timer och intervaller tex "on the minute". Skall du hålla reda på antal varv så pekar du bara på skärmen så noteras en runda, enkelt Smiley Dessutom kan du logga dina resultat. Dessutom finns beskrivning om hur man utför olika "movements". Jag tycker den e bra och jag rekommenderar den. Kostar typ 45 sek, men det är den helt klart värd! Smiley  

2011-08-31 12:26
Den funktionen med att hålla reda på varv låter ju extremt bra. Det är ju ett stort problem annars. Ruggigt lätt att glömma eller att addera något varv i hetsen Smiley  

2011-08-31 12:30
Ok, tackar :) såg WOD på appstore men visste ju inte om det var nått att ha 45 kr är inte mycket om man vet att det är värt, men lite för mycket för att chansa... Tackar  

2011-08-31 13:12
28:-  

2011-08-31 13:15
Tobias: Att Glassman är för stor i käften är många överens om, och jag tror verkligen inte att en programmering passar alla. CF mainsite tycker jag ofta har inspirerande programmering, och jag gillar de brutala återkommande hjälte-woddarna (även om hela grejen med våra True American Heroes får det att vända sig i magen på mig).

3+1 kör jag aldrig slaviskt; försöker istället hitta en form som passar med det liv jag f n lever. Det är t ex enklare att träna hårt under ledighet än under en skiftjobb-/jourtung period. Dålig sömn är nog det som oftast sabbar mina träningsresultat, och då är det inte lönt att bara pressa på.

Håller med om att CF Uppsala är bra, CF Nordic körde jag mkt tidigare, men jag är mer lagd åt löpning/kroppsvikt/ut-och-slita-i-leran, varför CFNs mer lyftarorienterade programmering inte riktigt passar mig. Allt beror väl på vilka mål man har och vad som känns kul, och jag får mina kickar av allsidighet och självplågeri snarare än gymnastik och Oly.

Själv kör jag en mix av mainsite, crossfitendurance.com, och andra förslag, lite enligt eget huvud. Nackdelen med att programmera själv är att det kräver rätt mkt vidsynthet för att inte bli ensidig i sin träning, och jag gillar den samlade kreativiteten på nätet: woddar är som gjorda för att crowdsourcas!

Caroline: Är den appen för iPhone eller HTC eller finns den för båda?

2011-08-31 13:18
Anders:

Låter riktigt bra.

En sak har jag dock att tacka CF för. Det är att jag fått upp ögonen för just Olympiska lyft. Satstar mot Veteran-SM det året jag fyller 40. Då jävlar Smiley

Dock så gillar jag känslan när jag har klarat mig igenom en riktigt gris-wod. Men för mig räcker det med någon sådan/månad för att jag ska känna mig nöjd.

2011-08-31 15:01
@Anders- vet att den finns för iPhone. Vet ej om det finns för övriga.
@Magnus- Perfekt, det kanske var REA Smiley

2011-09-01 00:15
Jag har ett svagt minne av att programmeringsteorin behandlas som hastigast i kurslitteraturen till Level 1. Det vore intressant med en WOD-byggarapp som enligt de priciperna ger förslag på lämpliga moment som passar tillsammans med det man redan tänk jobba på. Det står ju som bekant still ibland när man funderar själv.  

2011-09-01 09:38