Crossfit

Egenkomp. utrustning

CrossFit är ju som nån uttryckte det lite PUNK, jag har varit lite rebell mot gym-etablissemanget och skapat mig lite egen utrustning vilket funkar kanon att ha hemma när man inte hinner ner på "lokal"

Vill höra vad/om ni har för idéer för att få ihop ett utbyte av tips:

Mina prylar på torpet.

1. Snökedjor till en gammal traktor-släpa å dra Smiley funkar bra med sj-pall+stenar+dragremmar
2. 5 och 7 liters dunkar med sand som "kettlebells"
3. Timmerstock 3,5 m typ 45 kg i ena änden 75 i andra -trusers, marklyft mm.
4. Timmerstock 3 m typ jämntung för t.ex. övervältningar.
5. Gammal tung slägga. 12 kg
6. Vattendunk 25 l
7. bildäck-slang fylld med sand och gaffa-tejpad i ändarna (kallad Gummikorv) ca 15 kg och 26 kg.
8. Den självklara gungställningen.
9. Ringbrynja
10. dykarviktbälte.

2011-08-24 22:14
Jävlar, att meka ihop en ringbrynja att springa i låter som mer än "punk" för mig..!

Enkla grejer att få tag i är ringar (finns fina i plast på eBay, sök på "gymnastics rings"Smiley

En punk-terad(trumvirvel) basketboll som man fyller m 9 kg sand och omsorgsfullt vulkar igen hålet på (motsv cykellagning) och du har en 20 lbs wallball

Paralletter, för att kunna öva L-sit och handstående armhävningar, snickrar man snabbt ihop av lite rör

Pullupsstång finns ju en uppsjö varianter av!

En box att hoppa upp och ned på är ju lätt fixat

Kanske hänga upp ett grovt rep i lagårn, om du har bra takhöjd? Repklättring är ju svinkul!

Det finns flera recept på hur man bygger sandsäckar/bulgarian bags i olika storlekar. Dem kan man sedan släpa runt på..

Ett hopprep lär du väl skaffa?

Kettlebells i t ex 1.5 och 2 pood-storlek är sällan dyra, kolla blocket eller med ditt närmaste gym. Man kan även tillverka egna av gamla hantelvikter, men man får ju en del för pengarna där ifall man köper nytt..

2011-08-25 06:32
Jag snickrade ihop en liten marklyft: http://www.funbeat.se/equipment/show.aspx?EquipmentID=7662

Clas Sjön har 5 meters rep till överkomligt pris.

2011-08-25 09:22
Ja hemmasnickrad medicinboll har jag på g, gungställningen har funkat som stång för chins/pullups men skall ersättas av en snyggare variant i skogskanten med tillhörande ringar osv.
Jag har haft en större sten som box ett tag, men den är ju svår att justera höjden på Smiley
Rep blir det i stora eken, samt ett för att "hala in" vikter horisontellt.
Marklyft skall jag fixa en som har justerbar vikt, bra tips det med.
Hopprep har jag ju förstås...

Ps. ringbrynjan är riktigt bra då den fördelar vikten, men att plocka ihop en bara för det ändamålet är kanske något tidskrävande hehe.

2011-08-25 15:14
Jag ska flytta och få större källare till årsskiftet, då blir det till att tillverka alla de där prylarna som inte får plats nu. Har funderat på att gjuta atlasstenar, nån som provat det? Hittade tips på nätet och det verkar inte så svårt.

Annars är sandsäckar nästa projekt men kommer nog fylla dem med singel istället för att slippa läckage. Håller också på med lite farmers walk handles av restbitar på jobbet men får det inte att passa riktigt.

2011-08-31 21:15
Jag har en 45cm i diameter, ca 120kg tung atlassten som jag gjöt igår, formen åker av på lördag och då får vi se hur det blev. Formen såg helt ok ut idag iaf så den har klarat trycket, får se om jag lyckas återanvända den igen.
Tog en pilatesboll, blandade 828 från Ardex och la på två omgångar (lämnade ett hål på ca 15cm i diamter där ventilen på bollen var) ca 10-15mm tjock vart lager. Lät den torka till dagen efter och tejpade den en massa varv med silvertejp för att göra formen lite starkare, släppte ut luften ur bollen och drog ut den. delade formen på mitten med en fogsvans samtidigt som jag tejpade skarven med mer silvertejp och sen oljade jag formen innuti med vanlig motorolja. Det var allt, tog totalt ca 2 timmar att fixa, betongen tog ca 1 timme att blanda, hälla i och vibrera.
Kan bli skit men kan oxå bli bra, får se på lördag som sagt.

2011-09-01 18:03
Öppnade formen idag och konstaterade att formen är rökt så det får bli en ny när jag ska göra en tyngre atlassten.
Botten hade krackelerat sönder, tror att det dels var för att jag inte låtit den torka tillräckligt och dels att den låg i ett bildäck vilket i sin tur gjort att betongen läckt ut undertill.
Det jag kommer göra annorlunda nästa gångg är att formen ska få torka ett par dagar och att när det är tid att gjuta så får den vila i grus istället och då blir inte trycket så stort på botten.
En första test, hade aningens bråttom som man har ibland när man får en idé (sån är jag alltid) men det var inget som en vinkelslip och en timmes arbete inte kunde fixa. Smiley
Nästa vecka ska jag väga den för att set hur mycket det egentligen blev, uppskattar den till ca 110kg iaf.

2011-09-02 17:50
Coolt Tommy, rapportera lite om du kör nåt pass med också! Såg att man kan köpa formar på nätet men rätt dyrt, vet inte vilken vikt som skulle passa heller.  

2011-09-26 17:04