[X]

Prat

Kan man bli av med träningsvärk snabbt?

I tisdags gick jag på BodyPump för första gången på flera månader. Idag, torsdag, är träningsvärken i låren grym! Går som en gammal tant, klarar knappt att ta mig nerför trappan. Och på lördag ska jag springa millopp! Av erfarenhet vet jag att rejäl träningsvärk kan sitta i en vecka...

Finns det något man kan göra? Hålla sig i rörelse? Vila? Massage? Alla tips mottages tacksamt!

2011-08-18 08:56
Det handlar om att öka blodgenomströmningen så slaggprodukterna försvinner.

Rörelse är det absolut bästa, stillasittande det sämsta. Gå, spring, cykla. Gör det du tycker känns bra utan smärta. Men rör på dig, så benen får röra på sig utan att ansträngas.

Massage och liniment är inte heller dumt för att öka på blodgenomströmningen.

2011-08-18 09:14
Synd att man måste jobba = stillasittande kontorsarbete. Men jag får väl försöka resa mig från stolen så mycket jag kan och hitta på ärenden till skrivaren, arkivet och kollegornas rum.

Utan smärta - det finns inte! All rörelse är smärta just nu Smiley
Men jag förstår vad du menar; inte ta i mer än nödvändigt.

2011-08-18 09:54
Träningsvärk är ju inte farligt, bara göra ändå...  

2011-08-18 12:22
Jag gick nedför åreskutan dagen innan ett lopp. Skitsmart. Kunde inte gå i trappor eller ta mig upp ur sängen. Mina lår var stenhårda.

Så på loppet drog vi på lite extra i 60 i nedförsbackarna så låren fick lite blodgenomströmning ;~)

2011-08-18 13:02
Jag vet att det inte är farligt, men det gör ONT, och eftersom jag inte är med i lopp så ofta, så vill man ju kunna göra sitt bästa. Men, det är väl bara att bita ihop... Mental träning!

edit: ett litet "i" föll bort

2011-08-18 13:16
Till slut kommer du sakna smärtan.  

2011-08-18 14:10
1 Alvedon + 1 Ipren, max 3 ggr / dygn.

2011-08-18 14:38
Håller med om att träningsvärk kan vara en "skön" smärta. Det är väl samvetet som blir så gott när man blir påmind om att man tränat ordentligt. Detta råkade bara bli fel tillfälle...

2011-08-18 14:58
Försök att röra på dig med jämna mellanrum under arbetet. Om det fungerar så kan du ställa klockan varje kvart och bara ställa dig. Kan du göra något stående så försök med det.
Försök göra det hemma också.

Kan du komma till en simhall så kan det vara skönt att simma några längder och sen värma kroppen i bastun. Eller så kan du ta en promenad och stretcha efter det.

2011-08-18 15:02
Ja, en lång lugn promenad får det nog bli i kväll. Och så hittade jag en liten tub med liniment som jag fått ett gång som varuprov från en hälsokostbutik. Det ska masseras in också!  

2011-08-18 15:33
Bada varmt med avslappnande oljor rekommenderas av mig! Smiley
Det funkar varje gång och slås endast i effektivitet av ett besök i badhuset med lite vilsam simning (röra på sig, men inte ta i) följt av stretching i ångbastun och därefter ett par vändor i den väldigt varma bubbelpoolen som vi har på relaxavdelningen där.
Nästa dag är kroppen som ny! Smiley

2011-08-18 19:13
Hm, önskar att vi haft ett sånt badhus här... Vår lilla simhall är dock stängd för sommaren. Men nu har jag i alla fall gått en promenad (på stela ben) och snart ska linimentet masseras in.  

2011-08-18 19:52
En promenad direkt på morgonen mjukar upp kroppen samt gör en piggare :)  

2011-08-18 20:25
Men Åke, värktabeletter mot träningsvärk? Tänk om bruden får redig överträningssmärta någon gång, ska hon då gå till sjukan och sövas ner en vecka :)  

2011-08-19 20:38