Barfotalöpning

Barfotalöpning mot hälsporre?

Hej
Jag har brottats med besvärlig hälsporre (Plantar fasciit) i båda fötterna under drygt 2 års tid. Har inte kunnat ta ett löpsteg under den tiden, och knappt kunnat syssla med fysisk aktivitet över huvud taget som involverar fötterna.

Jag har testat det mesta, inklusive stötvågsbehandling, ortopediska inläggssulor och excentrisk träning. Jag använder konstant dämpade löparskor, även inomhus, samt extra dämpade ortopediska skoinlägg. det har varken gjort till eller från men gör att jag åtminstone kan stå upp några timmar innan värken kommer.

Problemet är att det känns som att jag har "cementerat" problemet, istället för att bli bättre känns det som att hela läkningsprocessen helt har stannat av och mina muskler i fötterna mer eller mindre har förtvinat. Även balansen har påverkats väldigt negativt.

Min naprapat har nyligen föreslagit att jag skall göra helt tvärt om, dvs istället för att använda så mycket dämpning som möjligt ska jag försöka få igång muskulaturen och blodcirkulationen i fötterna, genom att använda "barfotaskor" på kortare "löp pass" i skogen på mjukt och varierat underlag.

Jag funderar allvarligt på att införskaffa ett par vibram fivefingers och testa lite försiktigt, undrar om det är någon annan med liknande problem som testat tidigare? Låter det helt galet?

Dessutom, det finns ju en uppsjö av olika modeller (vibram), vilken skall man välja? Det blir uteslutande skogslöpning, någon asfalt vågar jag mig inte på.

mvh
Fredrik

2011-08-17 14:41
Utan att ge mig på någon analys och ordination ang. dina fotproblem vill jag bara nämna Saucony Hattori som alternativ till alla dessa tåskor. Den är lika tunn (eller tunnare) än dom. Men har inga tår utan är en vanlig sko (som känns som en kraftig strumpa).

2011-08-17 15:05
Jag hade känningar av min hälsporre i över 5 års tid. Problemet fick jag av ett par ecco skor, som jag använde frekvent. Jag som älskar att gå barfota överallt var ganska nedslagen av att ha inneskor. Det är över 7 år sedan jag fick mina initiala känningar.
Nu i sommar har jag gått med ett par Vivobarefoot - Terra Planta på betonggolv på jobbet! Visserligen sitter jag ganska mycket och det var ganska jobbigt de första dagarna. Det som gjorde att jag klarade av det hela, var dels att jag inte har haft några större känningar det senaste året och dels att jag förflyttade tyngdpunkten till främre delen av foten istället för mitten/hälen.

Om jag hade varit dig, så hade jag först "lärt mig" att gå utan skor inomhus innan jag hade köpt ett par barfota skor. (onödigt att spendera pengar på ett par skor man inte kan använda)

2011-08-17 15:06
Hälsporre låter fruktansvärt, men som du säger kan det nog vara en bra idé att väcka fötterna till liv igen.

Pröva spring helt barfota på en gräsmatta eller äng, funkar det så kan du säkert springa i fivefingers också. Men börja _försiktigt_.

Mina favoriter är
* KSO - tunnast sula men täckt fot, så att du inte får in skräp i skon
* Treksport - lite tjockare sula och bättre grepp om du ska springa i lite stökigare terräng.

Skor jag inte har sprungit i men som kan funka
* Sprint - samma tunna sula som KSO, är dock inte täckta och kan släppa in grus
* KSO Trek - kombination av de ovanstående i känguruskinn med dubbad sula. Har inte sprungit i dem själv men vet att Ulf Nässlander sprang i dem i fjällmaran...

Modeller som jag tycker man ska undvika är
* Classic - inget vidare om du ska springa
* Bikila & Speed - båda är uppbyggda som löparskor på ovansidan vilket förtar en del av poängen och de blir tyngre än nödvändigt.
* Flow (som treksport men med tjock neopren ovanpå - blir varma på sommarhalvåret men är bra på vintern)

Oavsett vilken sko du köper - se till att ha prövat den i din storlek. Tåskor i synnerhet är beroende av att skon faktiskt passar _din_ fot.

Och så till Christer - jag har svårt att hålla med om att Hattorin är en minimalistisk sko eller är "är lika tunn (eller tunnare) än dom". Jag har haft den på fötterna och Hattorins 10 mm yttersula är 2,5 ggr tjockare än vibram treksports och 5 ggr tjockare än en vibram KSOs (2mm) yttersula. Hattorin klämmer dessutom ihop tårna med sin klassiska avsmalnande tåbox. Att kalla den för en lättviktssko däremot, är nog rättvist.

2011-08-17 15:55
Plantar fasciit är inge kul och två år låter ju som skräcken. Själv har jag haft känningar sedan början på juni och nu börjar jag känna mig lite bättre. Det är dock lite svårt att säga säkert eftersom det går lite upp och ner.

Jag började också som du (eftersom sjukgymnasten jag var hos sa "avlasta, avlasta"Smiley och försökte ha bra skor jämt. Inlägg har jag haft i många år då någon läkare när jag var barn kom på att jag har snett hälben - och så kan man ju inte gå Smiley

Tyckte inte jag blev bättre och fick lite andra råd. Den senaste tiden har jag därför fimpat mina ortopediska inlägg och struntar i mjuka skor inomhus och inte har jag blivit sämre. Dessutom försöker jag både träna och stretcha fot och underben extra noga (bl. a. tåhävningar och statiska övningar + att massera fotsulan tex. med kruskavel).

Knallat omkring barfota på gräsmattan har varit det bästa hela sommaren, då jag i princip inte haft några känningar när jag gjort det. I lördags var jag dessutom på ett löpteknik pass och det genomförde jag under ca två timmar barfota på gräsmatta. Resultat? Träningsvärk som bara den i vaderna, men inga problem med PF:en.

Så här långt känner jag att detta är en bättre väg för mig. Att inte vara för feg med aktivitet, men försöka känna efter och undvika det som verkar förvärra symptomen (inte att det gör lite ont för stunden, utan sånt som tycks hänga i). Ta det försiktigt och börja gärna helt barfota, gärna på en gräsmatta. Lycka till!

2011-08-17 16:28
Hade PF för två år sedan och sprang för ett par veckor sedan 8,6km helt barfota på asfalt.

Testa du att springa lite helt barfota, men jag tror du måste kombinera med tåhävningar, fotmassage och stretching. Finns tydligen också strumpor som stretchar foten under natten..

2011-08-17 16:37
Jag håller med Jonas om att det är enklast om du börjar med att springa barfota på riktigt med nakna fötter. Gräsmattor är sköna att börja på. Tassa med korta, korta steg och känn efter vad som händer. Eventuell sko kan vänta.

För övrigt är Hattori en grym "sko", men en sko är det, med dämpning och allt. Tåboxen är dock "barfotainspirerat" bred och inte vidare klassiskt smal. Men dom känns oerhört snabba och man blir riktigt glad av dom...

Vivoskorna tycker jag känns nära barfota mot underlaget då sulan på dem är extremt tunn och platt. Finns modeller som man kan ha på jobbet...

Hoppas du blir av med eländet. Lycka till!

2011-08-17 16:44
Jonas Bohlin: Nu skrev jag inte att dom var minimalistska så jag vet inte vem du inte ska hålla med?

Nu har jag inte mätt sulor men jag tycker iaf att Hattori känns bekvämare än tåskorna...

2011-08-17 20:05
Christer - sant, du skrev inte det, det var jag som övertolkade, inte meningen förstås.  

2011-08-17 20:17
I vanliga fall brukar jag inte leka doktor över internet men jag gör ett litet undantag i den här tråden.

Jag har svårt att tro att man blir bra från Plantar Fasciit genom att springa! Ofta är det ju överansträngning med inflammation av senfästet som följd, som är orsaken till problemen. Överansträngningen kommer ofta för att man ändrar löpsteget till mer framfots-isättning och gör det i alldeles för snabb takt - eller - om man är nybörjare - sätter ner fötterna på det sättet men börjar alldeles för häftigt...

Jag tror på vila från löpning, massor av excentriska tåhävningar med mer och mer vikt i stället!

2011-08-17 20:19
Jag ger Christer rätt i det här - även om en PF på inga sätt hindrar en från att springa, bara man står ut med den initiala smärtan, som ofta ger med sig efter några km.

Korta lugna rundor kan tom vara en fördel, när man efter löprundan vill kruskavla och tänja plantarsenan. Är min erfarenhet iaf.

Min sjukgymnast gick mot strömmen och sa att vila INTE var att föredra. Ej heller avlastning i någon form. Hans teori var att senor med deras fästen är blodfattiga. Mer blod till ett skadeområde främjar läkningen. Belastning ger mer blodgenomströmning till skadeområdet. Läkningen går fortare. Stötvågsbehandling och akupunktur syftar till bl a detta.

Jag avlastade ingenting, var rätt elak mot foten med tuffa tåhävningar, fotgympa, andra underbensövningar och löpvilade ingenting, men sprang korta rundor. Och det var faktiskt på ett barfotapass på en sandstrand i Florida som jag märkte att jag inte hade något ont varken under passet eller dagen efter!

Det jag tror på mest är dock att vara barfota i sin vardag så mycket som möjligt! Sluta gå i mjukistofflor hemma och gå barfota på jobbet, om det funkar, så mycket som möjligt. När vi skapades fanns inga skor med dämpning och mjukt fluff. Alltså är vi inte byggda för det.

Släpp fötterna loss! Smiley

2011-08-17 21:17
@Christer, Hattorin är 13mm tjock, alltså en bra bit tjockare än VFF modellerna. Men jag håller med om att den är en trevlig sko.  

2011-08-17 22:52
Barfota funkar som lösning på problemet för många. Jag skulle rekommendera att du testar att vara barfota på riktigt så mycket som möjligt och sedan är jag av åsikten att det inte är något magiskt med att ha separata tår på skorna utan att vilken tunn (under 5-6 mm sula) och flexibel sko som helst funkar om du vill skydda fotsulorna lite mer.

Om du nu haft skor på dig konstant i två år så kan "så mycket som möjligt" vara så lite som 10 minuter per dag till en början så ta det försiktigt. Å andra sidan kan du antagligen inte förvärra problemen så mycket om det är så illa som du säger... Smiley

2011-08-18 00:18
Tack för alla svaren. Jag ska testa att gå lite mer barfota inomhus till att börja med, låter som ett klokt förslag. Även fortsätta med rehabövningarna.

Tack Jonas för skotipsen, själv har jag funderat på Bikila eller Bikilia LS men har inte haft möjlighet att testa någon sko ännu. Du skriver att den är för lik en vanlig löparsko i ovandelen, kan du utveckla det lite, jag förstår inte riktigt hur det är negativt.

mvh
fredrik

2011-08-18 08:56
Nu ska jag väl vara försiktig med råd, eftersom jag inte är helt av med min egen PF ännu.

Jag har dock bestämt mig för att inte använda någon VFF eller liknande innan jag är helt bra. Jag är en klassisk hällöpare, men vill gärna transformera löpsteget till mer framfota (eller att helt enkelt sätta ner fötterna mer rakt under kroppen).

Skälet till att jag inte vill köra minimalistiska skor just nu är helt enkelt att jag köpt det resonemang som många barfotaprofeter har - börjar du helt barfota är risken för överbelastningsskador mindre, eftersom fötterna både känner av felaktigheter i nedsättningen och tidigare kan påpeka att det räcker nu.

2011-08-18 11:02
Lite för mycket fokus på skorna här, det är tekniken som är avgörande, oavsett skor. Se till att öva upp hög frekvens (180 eller mer) och att ha fokus på att lyfta hälen snarare än hur du sätter ned foten. Det tar en stund att lära om och att få detta sitta helt naturligt utan tankekraft.

Att springa på löpband med en metronom, eller att man räknar steg och håller koll på klockan är en bra hjälp. Korta sträckor (<500m) ofta funkar ganska bra.

Att läka inflammationer i senfästen, som PF är, genom att vila fungerar inte. Man måste ha genomströmning av blod för att läkningen ska bli av. Dock ska man inte ha någon last eftersom man då bara retar inflammationen.
Att springa i bassäng, vattenlöpning är en bra hjälp. Du kan ha hög last för hjärtat, men låg last på benen, bra för kondisen. Och det blir enklare att lära in tekniken eftersom det blir lite slow-motion.

Men man ska aldrig ha ont medan man springer, då retar man bara upp inflammationen. Vila ett par dagar, sedan börja med mycket enkla rörelse övningar för att få igång cirkulationen (typ vifta med foten 30ggr). Efter hand trappar man upp. Prognosen är normalt 6-12 månader innan man är OK, så ta det lugnt i början.

Man kan även ha en iläggsula eller kil i sina vanliga skor, så man avlastar senan ett tag. Ofta är en muskel lite kort pga överansträngning, och då drar den i senan med skav och inflammation som följd. Stretcha muskeln också, den är orsaken till inflammationen.

Jag hade PF en gång i tiden, körde med hälkil och stretch och blev av med den efter ett tag. Sedan bytte jag löpstil, att landa på hälen är döden för kroppen, oavsett skor.

Och mina VFF KSO är förmodligen de bästa skor jag köpt. De underlättar inlärning av löptekniken eftersom man inte har en hälkudde som stör. Det blir nästan som att springa barfota, man slipper de vassaste sakerna på marken.

2011-08-18 11:47
Fredrik - ang. bikila & speed är det nog mest min personliga preferens.

Jag gillar när skon medger största möjliga frihet och rörlighet, och i det ingår att inte han tjock åtsittande tyg på ovansidan av foten, plös eller en vadderad hälkappa. Men om du gillar känslan de ger dig ska du givetvis köra på dem :)

2011-08-18 22:03
Jag sätter mina cent på helt skolöst. Att börja springa helt utan skor ger en ganska naturlig begränsning genom att sulorna är känsliga i början, och man tar (vad jag tror) mer avlastande steg automatiskt. Även en tunn gummisula hindrar en del återkoppling som fotsulorna ger.

Ett trick som jag läst att många använder, och även prövat själv, är isbad. I slutet av sommaren fick jag lite känningar i ett hälsenefäste, som höll i sig under några veckor. Fick tipset att stoppa fötterna i isbad efter varje pass, och besvären försvann nästan direkt! Tog en balja med plats för båda fötterna och langade i sådana där kylklampar och vatten, och så i med fötterna en 10 minuter. Skönt!

2011-10-24 21:41
För fyra år sedan drabbades jag av PF i alla dess skepnader: ömmande hälar på morgonen etc. Jag har provat ALLT: foppatofflor, inlägg, stötvågor, akupunktur, isbad, vila, olivolja (sant, då var paniken nära), nya vardagsskor m.m.m.m. Övervägde t.om. kortison men tog inte det, tack o lov.

Fick upp ögonen för barfotalöpning, eller rättare sagt minimalistiskt. Upptäckte att jag kunde springa utan ngn smärta. Men PF var där hela tiden, varje morgon var en pina.

Började springa i lugnt tempo, 180 steg etc i en minut per dag varje dag. Sedan två minuter per dag. Varje nivå körde jag 1-3 veckor. Detta höll jag på med en hel höst, vinter och vår.

Sedan träffade jag Jonas på Naprapatlandslaget, Sto. Han gav sig på vader mm.
Slängde ut allt vad dämpning, sulor, inlägg etc hette.

Idag kan jag springa minimalistiskt "hur länge som helst".
Jag känner dock än i dag att om skorna är "konstiga" (dvs moderiktiga) så känner jag av hälen.

PS
En nackdel med att börja springa minimalistiskt är att mina tennisskor känns som dykarskor..Smiley
DS

2011-11-13 17:20
Hej, Fredrik. Hur går det? Jag har varit inne i samma elände som du och många andra här. Spelade innebandy och volleyboll väldigt aktivt fram till 1998. Då började mina hälar att krångla. Fick "hjälp" av naprapater och skoexperter och testat alla möjliga skor, inlägg, avgjutningar och jox. Det blev spiken i kistan. När jag tvingades lägga av mitt i beachvolleysäsongen 1999 var det så illa att jag grät av smärtan om jag stod och diskade. Det gick att lösa med att köpa diskmaskin, men sen gjorde jag inget fysiskt på 4 år. Av en slump gick jag till en naprapat på östermalm som sa samma sak till mig. Han gick lös med massage och sa att jag skulle kasta bort alla inlägg och börja springa. Det gjorde för jäkla ont så springa i gick inte då, men hans knådande sänkte smärtan från 100% till typ 80%. För mig var lösningen när jag för två år sedan råkade köpa ett par Vibram KSO för att ha i kanoten. Då lossnade allt. Nu är mina fötter helt ok. Köp ett par och testa. Men börja försiktigt, gå typ max fem minuter första gången annars får du vadkramp uta he-te. Och så kör tåhävningar från dag ett!  

2012-03-02 19:42
Hej,
intressant tråd. Jag älskar teorier som går mot strömmen och måste ju bara testa detta efter att ha närt iläggsindustrin massor.

Har märkt en märklig sak vad gäller detta: Att ju hårdare skor jag har, desto bättre blir det. Och har aldrig varit så bra i hälen som när jag hade högklackat i några dagar på jobbet. Fast höga klackar har ju andra nackdelar att man inte kan gå normalt, exempelvis. Någon mer som märkt det?

Firar ett år med hälsporre nu och står i begrepp att testa barfotalöpning efter ett år med ilägg, tjocka dyrskor med dämpning, töntiga joggingskor på jobbet, MBT-skor, vadstretchning en masse och andra suspekta ritualer. Kan springa en, två gånger per vecka nu, vilket är toppen jämfört med i somras när jag haltade några dagar efter en kortare joggingtur på mjukt underlag.

Ska beställa vibram bikila från startfitness.co.uk så fort jag har testat storlek. Tänker börja lugnt och bygga upp fötterna. Någon som har några tips för hur jag börjar? Några särskilda bra hälsporrestretchövninga eller träningsövningar för hälen?

Hälsningar Johanna

2012-03-25 20:13
Tåhävningar är bra, speciellt excentriska tex på ett trappsteg så att du kan sträcka ut ordentligt. Upp på två ben och ner på ett.

Sedan är det som med allt annat - börja försiktigt och lyssna på kroppen. Det kanske räcker med 5 minuter första gången.

Förr drygt två år sedan hade jag hälsporre så jag hade svårt att köra bil. För ett år sedan sprang jag Göteborgsvarvet i Fivefingers och i slutet av sommaren sprang jag 8,5 km barfota på asfalt. Riktigt de sträckorna har jag inte kommit upp i efter vintern, men i veckan blev det drygt 5km barfota på asfalt och i dag drygt 17km i Fivefingers.... ;-)

2012-03-25 21:03
Håller med Börje. Tåhävningar i trappan 10x3 och korta sträckor först. Börja med en kilometer och avsluta sen oavsett hur bra det känns. Vänta ett par dagar sen 1,5 och så vidare. Att dra iväg 3-4 km med en gång ger oftast överansträngning i både fotvalv och vader.  

2012-03-26 07:06
Du kan börja mycket lugnare än så, speciellt om du haft problem innan. Börja med att promenera eller att ha dem på jobbet. Skapar en hel del intressanta diskussioner.

Första löpningen kan vara så kort som 500m, och man ska inte stegra för fort. Hellre lite ofta än långt. Ha en långsiktig plan och håll dig till den.

Jag hade problem i början att få till ett naturligt löpsteg, kändes konstigt med fotisättning. Att springa på löpband med en spegel på sidan och att räkna stegen för att få hög frekvens gav resultat. Du ska ha hög frekvens, 180 steg i minuten eller mer. Det är vitalt för att inte få andra problem. Barfota är ingen garanti för andra problem, även om det minskar problem med knä och häl.

Foten skall också landa helt avslappnat, dvs den ska inte vara spänd vid landning. Tänk på att enbart lyfta hälen rakt upp och tänk inte alls på landningen. Det kommer att sköta sig automatiskt.
Att löpträna på stället kan vara en bra övning för att få in rätt känsla.

Jag fick lite problem med värk i främre delen av foten, för att jag spände foten innan landning och hade för brant vinkel. Men med tiden så kommer detta helt naturligt, behöver inte tänka för att springa numera.

Du kommer få träningsvärk i foten och vaderna så det gäller att massera och stretcha dessa. Men det är en oerhört skön känsla att springa med VFF, en lätthet i steget. Som att springa barfota.... Smiley

2012-03-27 09:29
Åh, vilka fina tips! Tack.
Har fortfarande inte fått hem skorna från Start fitness, men väntar dem till veckan.
Har förberett mig redan genom att gå på Friskis barfota, genom att gå utan tofflor hemma så mycket som möjligt och har ökat på frekvensen när jag har sprungit ute.

Mitt upplägg hittills för att inte göra hälsporren värre har varit att träna annat än löpning, har tack och lov kunnat göra allt annat, och bara springa en gång i veckan. Nu på slutet har jag ökat på till två gånger i veckan, utan mer än lite ondare dagen efter.

Tänkte mig att kanske börja två gånger några hundra meter i början. Eller är det för mycket?

Ska tänka på att lyfta hälarna rakt upp,
Oj, nu måste jag kolla till ungen som går runt med något som kan vara kattbajs, i munnen.

Tack! Johanna

2012-04-01 07:39
Börja med ett gånger 200 meter. Sen dagen efter 1 gånger 500 meter. Då känner du om det gav några problem eller om du ska öka på.  

2012-04-01 12:15
@ Fredrik Sällström: Hur gick det för dig? Funkade barfotalöpningen? Blev du av med den sista känningen av hälsporren?
Jag är nu i exakt samma stadie som du när du började denna tråden. Nyfiken att höra dina erfarenheter såhär när det gått en tid.

2014-02-06 22:46
Tror knappast det handlar om skor. Det handlar om löpsteg.  

2014-02-07 00:24
Jag har inte "orkat" läsa igenom alla diskusioner och vet inte vilka tips och råd du fått. Jag har själv precis blivit av med mina hälsporreproblem med hjälp av akupunktur hos min sjukgymnast - fantastiskt! Han "löste upp" de stenhårda vadmusklerna som orsakat hälsporren och släppt in syre och gjort dem mjuka. Har bara fått två behandlingar och har så gott som INGA symtom kvar! Jag måste vara noga med att stretcha vaderna ordentligt i fortsättningen och han ville att jag skulle börja springa på tå istället och köpa skor avsedda för detta. Då skulle mina vader bli bättre, höfterna mindre belastade och ländryggen skulle må bättre. Men jag skulle skynda mycket långsamt pga att man kommer att få träningsvärk de lux genom att tåspringa.

Lycka till!

2014-02-07 10:07
Som har skrivits i andra trådar och som jag själv lärde mig den hårda vägen, framfotslöpning betyder inte att man inte sätter ner hälen. Springer man bara på framfoten får man, enligt min smärtsamma erfarenhet av en långsam ökning från 0 till 400 meter, en grym träningsvärk. Sätter man däremot ner hälen men först efter att ha fångat upp kroppen mha framfoten är det en helt annan sak, lyckades öka från 0 till 10 km på ett par månader utan problem.  

2014-02-07 12:57
Ett vanligt misstag är att spänna ut foten och sträcka ut den i en strävan att landa på tå eller framfoten. Foten tar stöten bättre avslappnad, och då ska den inte heller sträckas ut för långt från kroppen. Att vaden tar stryk i början innan man lärt sig teknik är knappast farligt, men värre är när själva foten tar stryk av felaktig teknik. Vaderna går snabbt att avlasta med kompression och kramper/träningsverk går snabbt över när man lär sig rätt löpform/steg. Det är däremot trist att inte kunna springa alls i perioder om foten tar stryk av felbelastning/ överbelastning. Min viktigaste lärdom har varit att sträva efter avslappning i foten, vilket för mig har krävt visst mått av mod. Att låta knät driva steget istället för foten (inte trycka ifrån med en belastad fot), och faktiskt överlåta landningen till en avslappnad fot istället för att aktivt välja/styra fotens landning. Viktigast är då att hålla löpsteget kort, och inte översträcka foten. En avslappnad fot i en minimalistisk sko hänger ned, tårna är alltså närmare underlaget än hälen (förutsatt att man inte sträcker ut underbenet för långt). Jag har märkt att foten därefter sköter resten själv, bara man liter på den. Sedan kan det ta ett tag att våga, men också hälen behöver möta underlaget i löpstegets rörelse.

När det gäller återhämtning har jag använt värme direkt efter löppasset, vilket ökar blodflödet till fötterna (kyla undviker jag); jag duschar dem i hett vatten tills de blir röda medan jag vickar på tårna. Därefter stretchar jag en del, och sedan kör jag avslutande yogaövningar bland annat skulderstående och huvudstående- vilket är hemskt fint för fötterna som då får avbelastning. Är fötterna riktigt slitna tar jag på mig ett par kompressionsstrumpor, vilket är fantastiskt skönt för trötta fötter. Tå och fotövningar gör jag som regel bara de dagar jag springer ofta som uppvärmning inför löpturen, så att fötterna får återhämta sig helt och hållet de dagar jag inte springer. Har jag ett uppehåll från löpning av någon anledning så kör jag tå/fotövningar samtliga dessa dagar.

2014-02-07 13:51
Det vanligaste misstaget är att lita på "experter" som man läser sig till.

Våra kroppar är unika.
Vissa likheter, men mest olikheter.

Tro på din kropp på ditt sätt.
Ganska vanligt är att öva dålig kroppsdel.
Så spring/lufsa/gå på hälen på ett avslappnat sätt. Gör det inte ont dagen efter har du ej gjort bort dig.

Min personliga. Plus att barfota är väldigt nyttigt att vara, men vill du nå resultat använd bekväma skor. Ju längre sträcka desto bekvämare sko.

2014-02-07 14:06
Det vanligaste misstaget är att lita på experter som varnar för att alla andra experter har fel. Det är ofta nyttigt att lyssna på andras erfarenheter och pröva om det kanske passar även mig.

Många intressanta och tänkvärda erfarenheter i den här tråden

2014-02-07 17:16
"Ganska vanligt är att öva dålig kroppsdel.
Så spring/lufsa/gå på hälen på ett avslappnat sätt."

Det rådet skulle jag vara lite försiktig med. Det stämmer ju heller inte med sjukgymnastens råd som du redan fått.

2014-02-08 18:12
Som tidigare nämnts. Leta efter ömma punkter på underbenet/vaden. Tryck och massera bort dessa problem så blir man bättre i PF. Soleus muskeln är bra att massera, så att man också får ett bra blodflöde ner i häl och fot.

2014-04-07 15:30
Hej. Intressant detta. Jag har själv PF, som bara blir värre och värre, vilket gör att det börjar bli ett ganska stort problem.
På jobbet är det mycket hårda golv och jag går i stort sett minst 6h/ dag där.
Jag har köpt Asics Gel Kayano men känner att det egentligen inte hjälper, längre. Jag har ett par då jag går/springer i skogen och ett par enbart inomhus på jobbet.

Kan även tillägga att jag är relativt överviktig och planen är ju en viktnedgång.

Funderar på ortopedtekninska gjutna helsulor, men har idag kommit fram att det fungerar att gå inomhus barfota och jag är då relativt smärtfri. Även funderat på MBTskor.

Jag har efter att läst ovanstående, blivit mer och mer övertygad om att testa barfotaskor, om så bara att promenera i, till att börja med.

Jag inbillar mig att det är positivt att öka cirkulationen i vader och fötter, samt stretchövningar.

Vad tror ni om mina teorier?

2014-04-26 21:55
Du har bra teorier. Smiley

Att packa in och bädda in fötter i superdämpade skor, som ju Asics Kayano är, utvecklar inte en endaste muskel i fötterna. Fötterna får ju ett onaturligt stöd hela tiden och fötterna får inte en chans att bli starka i sig själva. Inläggssulor fungerar likadant. Som ett stöd för underutvecklade och svaga fotmuskler och-valv. Vad händer utan dessa stöd?

Fotvalven bärs upp av fotens muskulatur och är den inte stark nog så faller valven ner och man får ont. Som t ex vid en PF. Extra belastning kan det bli om man bär på några kilon för mycket.

Att gå mycket barfota stärker fötterna. De används ju som de är tänkta att användas! Du kan även lägga till "gå på tårna", "gå på hälarna", knyckla handdukar, plocka småsaker med tårna och tåhävningar på ett trappsteg för att ytterligare stärka Dina fötter och vader.

Lycka till! Smiley

2014-04-26 23:01
Nu är det faktiskt sommar, så det finns ingen anledning att köpa barfotaskor att gå i - gå barfota i stället.
Att stå på hårt underlag är rätt styggt för kroppen, så du bör nog ha riktigt mjuka och sköna skor på jobbet - när jag hade problem med PF så gick jag i foppatofflor på jobbet.
I övrigt håller jag helt med Sylvia - träna fötterna!!

2014-04-27 09:04
Tack för era svar! Smiley.
Känns bra att jag inte är helt fel ute. Bra, då blir det inga pengar på några Ortopedtekniska sulor och ilägg och synd att jag nyligen köpt nya Kayano x 2 par, men nu vet jag hur jag ska göra. Ska prova barfota ialla fall, för att se om det blir bätte, för det är ju som ni säger foten behöver ju tränas själv.

2014-04-27 12:06
Jag tror du kan ha dina Kayano på jobbet, men se till att träna fötterna ordentligt när du är ledig.
Koncentriska tåhävningar - stå i en trappa eller på en hög tröskel. Upp på två ben och sedan sänker du sakta på ett ben hela vägen ner så många du orkar. Orkar du många så tar du en vikt i handen.

2014-04-27 21:42
Hej igen.
Kom på att jag har ett par sandaler, Teva med antal år på nacken, dock inte utslitna.
Provade att gå i dem och provade att ha dem på jobbet och hör och häpna kände inte av PF:n förrän sista halvtimmen.
Köpte även Voltaren i Gelform, för att ha under natten och det mest spännande är hur det fungerar att gå upp i morgon bitti.
Ett steg närmare barfota och jag tror även på variation av skor, för att inte foten ska "vänja" sig och stagnera i ett läge.
Fortsättning följer.... Smiley

2014-04-27 23:10
Kristina, vad har Du på fötterna när Du går hemma?  

2014-04-27 23:14
Sylvia: Ingenting, strumpor och är egentligen ingen barfotamänniska, men är beredd att prova för att vara smärtfri och kunna gå och springa obehindrat. Detta inkluderar ju även en viktnedgång, såklart.  

2014-04-27 23:34
Sylvia: Tränade Kick´n Box för ett par år sedan och då var vi barfota. Dock vägde jag inte så mycket, för mycket då.

2014-04-27 23:37
Kan vara rätt stor skillnad på att gå och springa barfota, vid gång belastar man hälen bakre del av foten betydligt mer..  

2014-04-28 15:18
Vad bra Kristina! Då är Du ju redan en barfotamänniska. Smiley

Fördelen med att gå så mycket som möjligt utan skor på fötterna är inte bara att de stärks utan också att man får ett väldigt mjukt, nästan smygande, steg när man går och /eller springer. Det gör ju liksom ont att klampa i foten när den inte är skyddad, och man vill ju inte göra något som gör ont.

Har Du ett hopprep så kan Du prova att hoppa rep också. Det ger finfin träning för fötter och underben. Med tiden fixar Du säkert det också barfota.

2014-04-28 15:54
Kanon där Sylvia att man barfota får ett mer smygande steg.
Det har noll att göra med om man är mjuk hällöpare eller mjuk framfotalöpare - eller mjuk mittfotslöpare.

Samma borde det vara med skor. Vill man springa mjukt så sätter man i fötterna på det bästa personliga sättet.

PS. Trots att jag var elitsprinter/framfota så har jag överlägset lättast att springa långt mjukt om jag mest använder hälarna.
Just detta att springa mjukt och avslappnat var ledord förr. Har bara 2 löprelaterade skador sedan 1982. Sprang för fort.

2014-04-28 18:27
Detta låter ju riktigt bra, Sylvia. Är något bättre, då jag gjort stretchövningar, faktiskt.
Hörde senast idag att om man går mycket barfota, så förstörs de skyddande hälkuddarna?
Åsikter tack! Smiley

2014-05-01 19:26
75 år så går jag mest.
Mycket barfota.
Längsta sträckan hittills i år 87 km på ett dygn.

Kanske behöver förtydliga: 100% barfota.

2014-05-01 19:45
Tack K-G, då lär det ju inte vara någon akut varningsklocka. Kan ju tillägga att jag är relativt överviktig, så jag får börja med barfota ganska försiktigt.  

2014-05-01 19:48