Bra mat

Att sluta med kaffe

På påskaftonen tog jag hastigt och lustigt beslutet att sluta med både kaffe OCH te. Jag har tänkt hålla upp i åtminstone 3 månader för att se om det blir någon positiv förändring - och i så fall fortsätter jag förstås på den inslagna vägen. Om jag inte märker av någon tydlig förändring så börjar jag igen - eftersom jag tycker det är gott Smiley

Jag har druckit relativt mycket kaffe genom åren. Jag har alltid druckit ett par, tre koppar kaffe till frukost, och sen ett par till under dagen. Te dricker jag mer sporadiskt.

Nu till frågan - finns det någon här på Funbeat som slutat med kaffe pang bom? Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Vad kan jag förvänta mig?

Huvudvärk förväntade jag mig och det har jag fått. Ända sedan jag slutade, så då är frågan - hur länge kan den tänkas hålla i sig?
Jag behöver inspiration och motivation.
I och för sig tror jag att jag klarar det ganska lätt, då jag har hyfsat lätt att klara saker jag bestämmer mig för, men ändå, det skulle vara kul att höra från er som varit genom detta ;-)

2007-04-10 18:24
Jag har aldrig slutat med kaffe eftersom jag aldrig börjat. Däremot dricker jag "i nödfall" (dvs i situationer där jag sovit allt för lite och behöver vara pigg) kaffe. Någon gång har jag druckit fyra kaffekoppar på en dag och då låg jag en dagar med ont i huvudet och trötthet samt en del illamående sen... Plus att jag hade lite huvudvärk en dag till..  

2007-04-10 19:04
Jag slutade med kaffe när jag slutade jobba som plåtslagare. Jag sa bara stopp och pang bom.
Det var inte så jobbigt, men visst hade jag abstinens.
1.5-2 år senare hade jag ett återfall och drack lite kaffe ett tag. Sen dess har jag bara tatt en kopp då och då. Numera en gång om året ungefär.:)
Men det är ju hur man är som person. Har man vilja så kan man allt.
Jag tror det är viktigt att inte se det som ett misslyckande om man tar en kopp påvägen mot sitt mål.

2007-04-10 21:48
jag slutade dricka kaffe i höstas pang bom. det gick jättebra, inga abstinensbesvär vad jag tänkte på iaf. gick från att dricka ca 4-5 koppar om dan till inget. resultatet blev en betydligt nöjdare mage. Vet inte om jag är representativ vad gäller beroenden iofs. slutade röka och snusa för ca 1,5 år sen pang bom också och hade inga problem då heller.
Min teori är att allt sitter i hur motiverad man är. om man bara bestämmer sig stenhårt och gör massa andra saker istället så klarar man det. Lycka till!

2007-04-10 23:16
Jag har stora problem med att sluta dricka kaffet.
Magen mår absolut inte bra .... och jag klara inte av det Smiley

Tips tas gärna emot

2007-04-11 00:38
När jag flyttade häromveckan så köpte jag inte hem nåt kaffe. Tänkte inte på det bara. Har blivit nån kopp ibland när jag varit ute men inte varje dag. Har inte märkt nånting annat än att de kaffekoppar jag dricker smakar väldigt gott.  

2007-04-11 00:46
Jag blir alldeles svettig om jag inte dricker kaffe på vardagarna...när jag kommer till jobbet...

Men hemma på helgerna kan jag vänta till långt fram på förmiddagen innan jag ens märker att jag inte druckit nåt ännu...

Kan det vara de här Selecta automaterna som är skillnaden(ps. vi har ingen sån hemma) eller är bara vanans makt så stor..

2007-04-11 07:28
Jag dricker bara en kopp om dagen till frukost och märker direkt när jag inte gör det (orkar inte brygga när min man inte är hemma) då får jag ont i huvudet och har mycket svårare att vakna, men det försvinner efter nån dag. Om jag däremot dricker fler än en kopp om dagen så mår jag jättedåligt, blir yr och illamående och får svårt att koncentrera mig.  

2007-04-11 07:49
Jag drack väldigt mycket kaffe tidigare (räknade inte koppar utan kannor), men för ca 2 år sedan sa magen stopp och jag slutade då helt och drack inget kaffe eller te alls under ca tre månader. Fick huvudvärk de första veckorna men sedan märkte jag inget förutom att magen blev mycket bättre... Dricker nu en kopp kaffe med mjölk på morgonen och ca två koppar grönt te under dagen.

Nu njuter jag av min kopp kaffe istället för att slentrianmässigt hälla i mig kopp efter kopp.

2007-04-11 08:47
Mmm, jag tycker inte att det är så svårt att avstå kaffet, inte än i alla fall (nu har jag hållt uppe i snart 4 dagar). Däremot har jag huvudvärk och faktiskt är magen trögare än vanligt. Kaffet har liksom sparkat igång magen varje morgon.
Så jag hoppas verkligen att det blir bättre så småningom.

Jag tar gärna, liksom Gary, emot tips om hur man får fart på magen utan kaffe!

Men det är ändå skönt att höra att det är så pass många som har slutat utan större problem. Och att man mår bättre när de första veckorna är över.

2007-04-11 08:55
Förmodligen inte så bra att skriva detta ... men vissa Q8 mack gör en underbar Weiner Melange kaffe ... bör testast *hemhem* ... Fokus Fleming, Fokus Smiley  

2007-04-11 09:04
Mitt bästa tips för att sparka igång magen är att gå ut och springa - ibland kommer den igång lite väl bra...  

2007-04-11 09:54
Jag slutade med kaffe, ofrivilligt, för sex år sedan. Jag pajade magen så det gick liksom inte. Och efter det smakade det helt enkelt inte gott. Jag saknade dock något varmt på morgonen så sedan dess dricker jag te i olika former. Jag tycker te håller magen i lagom tempo.
Nu dricker jag kaffe i snitt två ggr per år.

2007-04-11 09:57
Åsa, ta en tsk linfrö i vatten annars, tills magen vant sig?

Jag har aldrig varit kaffedrickare, tycker inte om kaffe (annat än möjligen som smaksättning i glass, fettbullar och irishcoffee, kanske chokladpraliner), däremot skippade jag théet helt ett tag, kom på att jag drack ett par kannor om dagen, så jag slutade, ville se om jag sov bättre sedan och mådde bättre, och så drog jag ner på det pga graviditet också lite senare, och det gick i stort utan problem, drack bara pepparmintste.
Nu har jag ökat på det igen, och inte kört fler koffeinfria graviditeter ( tillräckligt stora barn ändå), men är inte uppe i de doser jag slog i mig förut, och tycker jag kan bli lite hög när jag slår i mig en kanna på kvällen (blir så när maken har ont i halsen).

2007-04-11 10:23
Ja, ut o springa är bra, men det funkar inte på vardagsmornarna för mig. Kommer ut först på eftermiddagen eller kvällen. Linfrö har jag i gröten, duger det? ;-)

Äh, det är väl bara att hålla ut antar jag. Huvudvärken är inte lika ilsken idag så på så sätt är det faktiskt redan lite bättre Smiley

Tack för alla goa tips o råd!

2007-04-11 10:35
Linfrö i gröten bör ju räcka annars kan du ju öka på lite, eller ta ett extra katrinplommon? Och röra på sig mer är ju aldrig fel Smiley  

2007-04-11 10:56
I perioder när jag jobbar 4-5 nätter i sträck kan det bli väldigt många koppar kaffe. När jag sedan är ledig 3-4 dagar så dricker jag inte alls kaffe. Då brukar huvudvärken komma. Tar jag då bara en kopp kaffe så försvinner abstinensen och kommer inte tillbaka oberoende av hur länge jag håller upp. Kaffe är på mig i alla fall en drog som ska trappas ut. Men te dricker jag alltid minst två koppar per dag och ibland litervis, så det är ju inte exakt samma situation.

Jag brukar ta psylliumfrön mot förstopping, de är ett strå vassare än linfrö. Enh kost med mycket frukt och grönt brukar vara bra för att undvika förstppning. Fiber och då främst gelbildande sådana är jätte bra, gelbildande fiber finns bland annat i linfrö, psylliumfrö och kivi.

Lycka till med kaffein abstinensen :)

2007-04-11 13:04
Varför sluta med något som är så gott...speciellt i trevligt sällskap...Smiley
Njut och drick med måtta...

2007-04-11 19:06
Jag håller med "Towa *"! Smiley  

2007-04-11 19:16
När jag drog ner kraftigt på kaffet (från 6-7 till 1-2 koppar/dag) hade jag konstant huvudvärk i två veckor. Värst är det om man har fasta tider man dricker kaffet på, då kan det räcka med en kopp varje dag för att absinesen ska komma den dagen man "missar".

Numera ersättaer jag många av mina kaffebaljor med te i olika färger.

2007-04-11 19:35
Jag kan inte springa ... pajade menisken i fjol ....
Jag få håller mig till Towa's råd ... med måtta, och i trevligt sällskap

2007-04-11 20:30
Är det "kaffet" eller "springa" som du syftar på, Gary? Smiley

(trist med menisken!!!)

2007-04-11 21:27
Kaffet Leif ... jag kan inte springa ... Smiley  

2007-04-12 00:35
Men vaddå? är kaffe dåligt?Smiley  

2007-04-12 07:04
> Men vaddå? är kaffe dåligt?

Japp, kaffe är jätteäckligt! Smiley

/En som aldrig börjat

2007-04-12 07:13
Håller med Fredrik!  

2007-04-12 09:58
Jag slutar helt enkelt för att testa om jag kommer må bättre av att avstå kaffet - blir jag inte det så kommer jag börja igen. Eftersom jag har lättväckt stress och jag märker att kaffet hjälper hjärtat att slå lite extra fort osv, så tycker jag det är en god idé att avstå.
Varför jag slutar pang bom istället för att trappa ner? Tja vet inte, det kändes enklare - jag bestämde mig bara.

Status idag: Ingen huvudvärk än så länge! Magen funkar sådär men jag ska ut o springa på lunchen och hoppas att det hjälper något.
Samtidigt måste jag erkänna att det är lite kul också med denna utmaning Smiley

2007-04-12 09:56
Allvarligt: jag testade att sluta med thé för att jag ville kolla hur koffeinet påverkade min sömn, om det gjorde det. Hade just läst en krönika av Karin Thunberg om hur hon haft besvärliga utslag/eksem som inte gick bort och besökte ngn klok gubbe som sa "Du ska sluta dricka kaffe!". När hon slutade med kaffet försvann eksemen.
Hon insåg att
Inget kaffe => tvunget att sova mer upptäckte hon, koffeinet "hjälpte" henne helt enkelt att köra kroppen i botten.

2007-04-12 10:06
Jag tycker att kaffet är gott, fruktansvärt gott ...
men magen tycker annorlunda.

Ni som prata om att sparka igång magen ... vad menar ni??

2007-04-12 10:43
Hej på er! Jag måste bara fråga; varför sluta med kaffe egentligen? Några enstaka koppar/dar är väl inte skadligt? Finns det någon här som VET att kaffe inte är bra för kroppen? Om jag skulle sluta med kaffe skulle det vara för den fina tanken att inte vara beroende av något.
Men ändå. Länge leve koffeinet! Smiley

2007-04-12 10:40
Nä jag håller med Gary, det finns inget som kör igång magen efter frukost som nån kopp kaffe :S

På gott o ont...Smiley

2007-04-12 11:04
Jag är student, och i kärva pluggtidet måste kaffet fram. Eller koffeintabletterna. Eller enorma mängder te.
Så efter en kaffetät (två-tre koppar om dagen) vecka brukar jag ta en vit period, och då brukar jag känna mig otroligt seg de första tre dagarna ungefär. Sen är det okej.

Men som de andra, bl a Towa, kan jag bara hålla med.
En GOD kopp kaffe till fikat är ju helt fantastiskt, om man bara tänker på smaken.
Så är det ju värt att tänka på att koffein inte är något vidare om man vill bli eller är gravid. 300mg om dagen är riskfylld konsumtion.

2007-04-12 19:48
2-3 koppar om dagen??

oooo .... det skulle räknas som en vit period i mitt liv Smiley

2007-04-12 23:27
Jag är med Gary, 10-12 koppar lätt en dag på jobbet. Har fundat på det, kanske är det ett beroende..  

2007-04-13 08:12
Låter LITE MYCKET!!! Försök skära ner o se om abstinens besvär uppstår om så är fallet är det absolut ett beroende. Har själv skurit ner o det var inte lätt. Fick huvudvärk i början. Nu blir det 3-4 på en dag.  

2007-04-13 08:33
Jag dricker 2 koppar per dag de dagar jag jobbar och 2-3 på lediga dagar. Men jag får huvudvärk om jag låter bli. Ändå tycker jag inte att jag dricker så mycket kaffe.

Jag njuter av mina koppar (muggar) och försöker att inte dra upp konsumtionen utan hålla den där den är nu. Smiley

2007-04-13 09:41
På jobbet brukar jag kunna stjälpa i mig 4-6 koppar/dag, men på helgerna kan jag vara helt utan ibland utan att jag märker något.

2007-04-13 10:36
Jag måste ställa Fredriks fråga igen.

Vad är det som är så dåligt med kaffe?? Ok överkonsumtion är väl aldrig bra. Och jag vet att det är vätskedrivande, men om då dricker lite mer vatten??

Vad är det med kaffe som gör att det skulle vara onyttigt??

2007-04-13 11:54
För min del handlar det om att jag kommer upp i varv när jag dricker kaffe - och eftersom jag har lättväckt stress tänkte jag att det kunde vara bra att kolla om jag skulle må bättre av att sluta. Jag har också svårt att sova om jag dricker kaffe för sent. Jag märker att hjärtat slår snabbare t.ex. (inte jämt men ibland).
Dessutom hoppas jag att magen ska må lite bättre Smiley

Men det vore kul om någon vet mer exakt vad som INTE är bra med kaffe!
Och vad som är BRA med det - för det ska visst vara bra för något också har jag hört.

2007-04-13 13:50
För min del JS, fast du kanske inte nöjda dig med mitt svar är följande.
Jag älskar kaffe ... den älska inte mig .... om du vill ha en mer utförlig beskrivning kan du få det privat ... om jag säga bara att magen INTE mår bra av det.
Jag gillar inte heller hur den påverka min mage, men jag har svårt att sluta.
Skulle nästan kunna tro att det är en sjukdom.
Hej Jag heter Gary, jag är Kaffeolist!

2007-04-13 14:12
Åsa, jag tror iofs inte att kaffet är boven i din upplevda lättväkta stress.

Koffein är kärlsammandragande och därmed höjs pulsen (blodkärlen blir s a s trängre och blodet får svårare att ta sig fram) då hjärtat får jobba hårdare. Därför höjs också blodtrycket.

Att en del har svårt att sova efter intag av koffein beror på att koffein är ett centralstimulantia, vakenheten ökar och så även koncentrationen.

Att koffein som ämne skulle vara en utlösande faktor av stress, har jag inte kunnat läsa mig till någonstans, faktiskt...men, visst prova kan man alltid.

Personligen har jag aldrig märkt några direkta effekter på kroppen, jag "känner" väl kanske inte efter...jag njuter av de tre-fyra koppar per dag som jag vanligtvis dricker. Dagens första kopp är dock allra godast, utan konkurrens!

2007-04-13 17:27
> Jag måste ställa Fredriks fråga igen.

Jag har inte ställt någon fråga i den här tråden utan bara kallt konstaterat att kaffe är jätteäckligt. Smiley

2007-04-13 17:48
Hehe, jag tyckte du skrev att du tycker att kallt kaffe är äckligt, och då skulle jag tipsa om att micra kaffet. Då blir det ännu värre.. Smiley

Men nu var det ju inte så..

2007-04-14 00:12
Sylvia: Jag menade aldrig att kaffet var boven till min stress - den har helt andra orsaker. Vad jag menade var att eftersom kaffet gör så att pulsen blir högre och jag känner mig mer uppe i varv, så kan det ju finnas anledning att avstå...OM det nu kan få mig att känna mig lugnare?... Ja, du förstår kanske?

2007-04-14 12:46
Det kommer definitivt att få dig att känna dig lugnare, och din nattsömn kommer att förbättras, ja hela kroppens signalering.

Men visst, du kommer att ha huvudvärk ett tag innan. För mig har det varit ca en vecka det handlat om. Drick mycket vatten så sköljer du ur kroppen snabbare.

/Stefan

2007-04-15 11:05
OK, Åsa...jag hänger med. Orden "lättväckt stress" gjorde att jag började fundera...Lycka iallafall till! Alla sätt att finna lugn är bra!  

2007-04-15 17:06
Jaaa, nu har en dryg vecka gått sedan jag slutade med kaffet och huvudvärken är borta nu, likaså problemen med magen. Svårare än så var det alltså inte! Det är konstigt att suget efter kaffe inte varit större - egentligen har jag inte haft något sug alls.
Det går bra det här! Tjooo-hoooo Smiley

2007-04-15 21:54
Heja Åsa Smiley  

2007-04-16 08:12
Skönt när det funkar så enkelt! Grattis!  

2007-04-16 11:28
Grattis! Då är det bara att invänta de positiva effekterna Smiley  

2007-04-16 14:54