Löpning

RunKeeper

När jag springer använder jag RunKeeper på min iPhone 4 och tycker det är en sporre att springa när jag får, med jämna mellanrum, veta vilken snitthastighet jag har. Jag är en tävlingsmänniska och vill hela tiden förbättra mig så varje sekund är viktig! Smiley Jag har märkt, trots att RunKeeper "säger" t.ex 5,41 min per km ganska länge innan slutet på rundan, att när jag avslutar rundan så blir det mer, t.ex 5,45 min per km. Ändå försöker jag springa när jag slår av den.
Vad händer egentligen med RunKeeper vid ett avslut?
Är det någon mer som har upplevt samma sak och finns det något bättre noggrannare alternativ att använda?

2011-08-11 13:22
Runkeeper är den som jag tycker funkat allra bäst hittills, men ibland ballar den ur. Cyklade en dag och fick plötsligt en snitt tid som var totalt orealistisk. På kartan sen hade den fått en signal på nåt sätt flera kilometer bort, som gjorde att snitt mm total blev fel. Tycker ändå den varit mest pålitlig med tanke på att det är GPS signal den går efter.
Endomondo var ganska ok, men rösten som läser upp snitt tid mm var totalt urtrist! ingen inspiration där inte...

Saknar att man inte kan lägga in tex aerobics pass på runkeeper, då kunde man haft BARA den att logga sin träning på...

tar tacksamt emot förslag om nån annan upplevt nåt mer allsidigt också.

2011-08-11 13:32
Jag använder också RunKeeper och är väldigt nöjd. Men jag har upplevt samma sak, men inte tänkt på det så mycket. Men om det skulle gå att få den ännu mer "kalibrerad" så skulle det inte gör något Smiley  

2011-08-11 13:41
Varför inte använda funbeat-appen?  

2011-08-11 14:03
Jag använder mig utav runkeeper, ibland när jag sparat aktiviteten så kan den ändra resultat i efterhand.. det tycker jag är högst märkligt.. handlar kanske om någon sekund och då ändrar den även längden på passet... så när jag stannade vid 10.04 km så ändrade den sig till 9.9 km... varför  

2011-08-11 14:09
Det kan nog tänkas hända för flera appar som använder GPS. Jag kan bara gissa men GPS är ju ett inexakt verktyg som då och då noterar UNGEFÄR var du är och medan du springer summerar den sträckan mellan dessa punkter och får då tex 10,04km.
Då du har sprungit färdigt är det sannolikt att programmet går igenom alla punkter och kan med en algoritm räkna ut att vissa punkter var nog lite fel och förbättrar dom (något som den inte kunde göra innan du sprungit färdigt) - därför kan slutresultatet ändras lite. (Jag säger inte att det är så RunKeeper fungerar men det är sannolikt!)

2011-08-11 14:16
Tack alla för era inlägg i den här frågan, det kan ju tänkas vara som du skriver ovan angående GPS och deras otillräcklighet i noggrannhet men då torde ju funbeat-appen vara lika "osäker" antar jag, eller är det så att någon har märkt att den ena eller andra är bättre?  

2011-08-11 14:21
Så där gör nog de flesta GPS-applikationer och aven pulsklockorna som har GPS i sig.

Den momentanmätning man ser i teckenrutan och hör i lurarna görs på få mätpunkter med syftet att snabbt få fram ett resultat. I bakgrunden gör dock programvaran en mer exakt analys på betydligt fler mätpunkter att användas för beräkning av hela rundan. Den senare analysen har flera sekunders fördröjning.

Min Garmin 305:a gör så vilket kan vara lite irriterande om man t.ex. ska springa 10 km. Då kan det inträffa att om jag stoppar klockan precis när den larmar för passering av 10:e kilometern så visar ändå slutsträckan 9,96 km eller något liknande.

Edit: Jag skrev visst det här samtidigt som Christer svarade ungefär samma sak.

2011-08-11 14:23
Stina: Ja, grunddata bör ha samma förutsättningar att bli rätt/fel - däremot kan ju "felkorrigeringen" vara olika.

En fördel med funbeat-appen är ju att resultatet då du springer lagras direkt till funbeat då man trycker på "save" i appen. OCH som Eva var inne på i inlägg 2 i denna tråd: Du kan lagra alla andra träningsformer med samma app! Till samma funbeat Smiley

2011-08-11 15:05
Funkar Funbeatappen?  

2011-08-11 17:58

Vad är FunBeat Appen ?

2011-08-12 11:21
Funbeat-appen är en "App" som finns till iPhone (bara att ladda ner från App Store) och som snart kommer till Android-telefoner också!

Den funkar som en gps-klocka och skickar sen resultatet till funbeat direkt!

Edit: Såg just detta: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1067739

Ja, "wannabe-kenyanen", den funkar mycket bättre nu...
/Betatestaren

2011-08-12 13:01
Jag vet inte vilka inställningar du har Stina, men i min RunKeeper (för Android) så kan jag välja om jag vill ha "Current Pace" eller "Average Pace" uppläst som audio cue. Om du har Current Pace så är det teoretiskt möjligt att din momentanhastighet vid flera tillfällen är t ex 5:30/km, men att genomsnittshastigheten för hela passet trots det blir 5:45/km. Hur ser det ut om du går in på hemsidan och kollar igenom det som de presenterar som "splits" (som man brukar kunna se som antingen varje km för sig, eller om man haft några intervaller inprogrammerade så kan man se dem.)

Jag har även varit med om att RK "klippt" en runda vid uppladdningen. Jag hade sprungit 6 km med när jag försökte ladda upp det så låste sig programmet och jag fick det där erbjudandet om att tvinga fram en stängning. När jag sen startade programmet igen så var rundan nerkortad till strax under 3 km, men med precis samma startpunkt som tidigare. En rekommendation är alltså att inte tvinga fram en stängning utan att låta programmet vara i det läget.

2011-08-12 13:17

Testade FunBeat Appen nu när jag var ute och sprang Skatås 8:an och den funkade kanon. Passet lade sig direkt i min träningsström och varvtiderna oxå Smiley behöver inte runkeeper längre faktiskt Smiley

Tack för tipset Smiley

2011-08-12 19:53
Hmm på tal om RunKeeper (hoppas att det är OK att jag lånar din tråd). Jag lyckas inte få den att fungera alls i min HTC Desire. Den letar satelliter igenom hela min runda (ca 30 min) och SÅ fort springer jag ju inte Smiley.

Har försökt med att starta om hela telefonen. Det finns väl bara en setting för satelliter? Den ikonen jobbar på snyggt i övre högra hörnet och visar att det är på.

2011-08-12 22:37
Ikonen för GPS ska inte blinka utan vänta tills den är tänd hela tiden. Sen startar du passet.  

2011-08-12 23:05
Lite jobbigt att man inte kan ställa in intervaller med 100m "precision" i RunKeeper...

Blir väll att köra Jog Log och uploada till RunKeeper sidan så man kan ha alla sina löpturer sparade.
Om ni vill så kan ni ju pressa på dom lite:
http://support.runkeeper.com/discussions/questions/402-short-distance-intervals Smiley

2011-08-13 19:30
@ Eva Tilson:
Om man får en mysko punkt på helt fel ställe som ställer till rundan kan man i Runkeeper (i datorn, inte i telefonen) redigera och ta bort, lägga till eller flytta punkter så det blir rätt.
Det är inte supersmidigt, men det går, om det är ett viktigt pass man vill spara, en tävling kanske , eller så...

//A

2011-08-13 19:39
Fråga angående RunKeeper: Jag får inte över varvtider (km tider) till Funbeat från GPX filen som jag exporterar från runkeeper.com till tcx fil med hjälp av antingen GPSBabel eller TCX Converter.

Hur gör man? Är det här en inställning i GPSBabel eller TCX Converter?

2013-09-10 13:58
Hmm, jag trodde RunKeeper var en vanlig app? ;-)  

2013-09-11 11:39
Nu använder jag själv inte RunKeeper så jag vet inte hur de GPX-filerna ser ut, men om varje varv sparas som ett s.k. SubTrack så måste du i TCX Converter kryssa ur "Remove SubTrk before Export".

I Funbeat blir varje Subtrack ett varv/intervall när man importerar.

2013-09-11 12:32
Tackar för tipset, har inte fått till det än men det kanske går efter lite testande.  

2013-09-11 14:58
Testade RunKeeper häromdagen (har använt Nike förut) men kan inte säga att jag är imponerad. Som tur är så hade jag Garminklockan på armen som referens.
Min Garmin visade 3,6 km och RunKeeper 8,33 km. Jag är väl medveten om att GPS inte är en exakt vetenskap, men 131% felmarginal är lite väl mycket för min smak…

2013-10-07 10:02
Idag gav jag Runkeeper ytterligare en chans, men mina 4,36 (enligt klockan) tolkade Runkeeper som 14,11 km. Så sorry, men nu åker appen ut från telefonen.  

2013-10-07 19:57
Testa en annan app på samma tfn! Jag tror ju mer på att telefonen är knasig!  

2013-10-07 20:51
Jag tror inte det är runkeeper som är problemet om det diffar så i sträcka utan snarare telefonen som har något fel?  

2013-10-07 20:52
Det kan man tycka. Jag ska testa med Nike nästa gång, funderar på om det rent utav är iOS 7 som buggar…
Har aldrig sett det här problemet förr med Nike, men då körde jag å andra sidan 6:an.

2013-10-07 21:09
En kompis hade samma problem med just iOS7 och Runkeeper. Jag har kört Runkeeper på mina Sony Xperia utan problem.
Och skulle det vara appen som diffar så mycket så skulle nog ingen här inne använda den längre :)
__
Fredrik

2013-10-08 07:49
Måste vara en bugg. Har testat både Runkeeper och Nike+ och båda visar samma, har mätt sträckan i Google maps och den stämmer. Föredrar Nike eftersom den är mycket snyggare och har fler funktioner. Kör android.  

2013-10-08 10:31
Jag litar inte helt fullt på runkeeper men jag tycker om den. Dock har jag alltid min pulsklocka oxå. Som jag av någon anledning litar väldigt mycket på. Runkeeper ger mig lite roligare stats än min pulsklocka dock. Plus att min pulsklocka är ful. Och nästan lika stor som min iPhone. Smiley

Önskar bara att man kunde lägga in intevallpass på runkepper som ett alternativ. Om man redan kan det hoppas jag att nån berättar hur. Blir ju lite missvisande när jag kör gå/jogga pass på running.

Jag har inte testat Nike appen. Kanske borde.

2013-10-08 15:20
Hej! jag använder RunKeeper bara för dess "free training plans". Bra för disciplin och nybörjare som jag. Annars är det alltid något strul, både med appen och hemsidan. Endomodo funkar bra, ska testa "Personal running trainer" i framtiden, vilken ser bra ut.  

2013-10-08 21:02
Jag tröttnade på att Funbeat aldrig fixar sina buggar så jag började botanisera i app-djungeln och gav Runkeeper en ny chans (ser att mina tidigare inlägg i den här tråden är från 2011). Tyvärr tvingas jag konstatera att allt som Runkeeper lyckats åstadkomma på 2 år är till det sämre. För mig är appen oanvändbar eftersom den 9 ggr av 10 vägrar importera direkt från min Garminklocka. Beklagligt eftersom jag har flera vänner som använder Runkeeper och det hade varit kul att utmana dem.

För mig är det istället Endomondo som gäller. Den har också sina skavanker men känns robust och har alla viktiga funktioner. Endomodo-teamet har prioriterat träning framför andra idiotfunktioner genom åren vilket känns tryggare.

Edit: Ska förtydliga att det är Runkeepers websida som vägrar importera från Garminklockan. Så länge som man håller sig till enbart appen och telefonen som GPS-don så funkar Runkeeper.

2013-10-08 21:22
@Nellie
Du kan lägga in egna intervallpass i Runkeeper. På förstasidan klickar du på Workout och där väljer du det pass du vill köra. Om det inte finns något som passar klickar du på "Create New Workout" längst ned. Då kan du välja på "slow", "steady" eller "fast" som hastighet för din intervall och styra den på tid eller sträcka.
__
Fredrik

2013-10-09 07:12
@Fredrik

Ah tack. Har ju inte rotat runt i runkeeper så värst men ska ta och göra det till dagens pass. Smiley

2013-10-10 08:07
Inga problem. Lycka till, hoppas att det är vad du söker :)
__
Fredrik

2013-10-10 09:22
@Fredrik - ja men fasen var bra! Kollade läget och det var ju nåt sånt jag ville ha. Dessvärre kan jag inte låta runkeeper ta över för min garmin. Man kan se Garmin som min huvudtränare och runkeeper assisterande.

2013-10-10 12:01
Det kan du ju göra. Då gäller det bara att du har telefonen på ett sånt sätt att du faktiskt hör när den säger åt dig att intervallet är slut :) Det missade jag en gång...  

2013-10-10 12:36
Jag vet inte om det framkommit tydligt nog, men i förra veckan lanserade FunBeat vår nya app (inledningsvis till iPhone, inom kort till Android).

Den nya appen är fullständigt omarbetad och har ett gränssnitt som är mycket enkelt och tydligt, och dessutom finns en mycket bra intervall-funktion, där du själv kan definiera ditt pass (framöver kommer vi lägga till möjlighet att få signaler om du hamnar utanför definierade zoner).

Appen har en ny, noggrannare, algoritm för beräkning av position (och sträcka), har stöd för pulsband (bluetooth 4, t.ex. från Wahoo eller Polar) mm.

2013-10-10 12:44
Olle jag uppdaterade min app för funbeat. Ska spana på den lite. I första ögonblicket kändes den ju som en klar förbättring.

@fredrik - det är ett problem att inte höra när intervallerna är slut. Dessutom älskar jag att ha musiken rätt så högt i öronen. :)

2013-10-10 14:09
@ Olle Eriksson Synd att den inte finns till WP8 telefoner Smiley  

2013-10-10 14:11
jag är arg! tänkte förlita mig helt på runkeepern idag. Det gör jag inte om. Garmin får följa med som headcoach alltid i all avig framtid. Distansen stämde fanimej inte det minsta. Jag är arg.

Arrrgh

2013-10-10 23:30
Det är inte så att du har iOS7? Verkar vara ett problem just där...
Testa nya funbeat-appen nästa gång kanske?

2013-10-11 05:51
@ Nellie Nilsson hade det problemet med min gammla telefon (en HTC). Det är GPS'n som inte är säker på android telefoner, och vad jag förstår även Iphone har det problemet (men inte lika mycket).
Känsligheten på GPS motagaren är ned skruvad för att spara batterierna.

Jag har en Nokia Lumia 920 och min fru har en Iphone 4S och jag får bättre "säkrare" resultat en vad hon får, gämfört med tex Google maps. På min Nokia kör jag appen Runtastic, som är bra men kostar en månads peng Smiley

Jag kommer att investera i en Suunto Quest GPS/Pulls klocka vart efter. Tror att de är säkrare en vad en telefon är hur som...

(Nokia Lumia 920 är en Windows Phone 8 Telefon)

2013-10-11 06:56
@Thomas, du ska nog inte dra alla tillverkare av Android-lurar över en kam. Det är ganska stor skillnad mellan en lågbudgetlur från ZTE och en flaggskeppsmodell från Sony eller Samsung. Varje tillverkare gör som de själva vill.
Jag har bara använt Runkeeper och Runtastic med ett par olika Sony-telefoner, men har aldrig sett problemet med att jag får konstiga tider eller sträckor.
__
Fredrik

2013-10-11 07:42
@ Fredrik sök på GPS problem via google känt problem att det tar lång tid att hitta signal bland annat, speciel med samsung lurar.
GPS och android är ett känt problem. (är mycket bättre nu en för ett par år sen)
(har haft HTC, Samsung, SE lurar med Android i)

Men det spelar ingen roll utan jag tror att en telefon inte är det säkrase sättet utan ett kompliment till en bra GPS/puls klocka.

allt är ju vad man ska ha den till som jag vill bara ha en ca tid/distans, men om man vill ha något mer säkert att gå på, som ni som tävlar och måste förbättra er och ha ett säkert verktyg att mäta er med så är en GPS klocka bättre antar jag...

2013-10-11 08:16
Jag håller helt med dig om att en klocka nog är säkrare. Där pratar vi 1% diff som mest och det får man nog leva med. Kan man inte det så är det nog banlöpning som gäller Smiley  

2013-10-11 09:13
Jo stämmer. iPhone och os 7,0 någonting. :) Orkar inte hålla reda på de där os:en.
När jag är ute och gå är runkeepern närmare sanningen än när jag springer om man anser att garmin är den ultimata sanningen. Vilken jag får se att jag gör. :)

Så hädanefter tar jag med mig Garmin alltid.

På funbeat, kan jag ställa in intervallerm i tid/vilotid?? Jag såg inte att man kunde det. Kan återigen vara jag som inte är så värst teknisk igen då.

Men summan av kardemumman är att det är roligt med runkeeper och grejer menatt garmin är det allra bästa. Tyvärr är min garmin mer en lill-tv. ( garmin forerunner 305) bra som tusan dock. Smiley

2013-10-11 09:21
Nellie: Javisst kan man det. Du kan skapa block där uppvärmning beror av antingen tid eller sträcka. För huvuddelen av passet kan du skapa obegränsat antal block där du växlar mellan sträcka och tid, eller annat. Samma gäller för vila/nedvarvning. Det skapas sedan automatiskt split-tider för de olika blocken, och du får ljudsignaler när det är dags för byte (ljudsignalerna kommer i 3.0.1 som antagligen lämnar Apple i slutet av nästa vecka).  

2013-10-11 09:54
OK, har nu testat med Nike plus också, och den visar korrekt sträcka vilken stämmer bra med Garminklockan. Men Runkeeper funkar inte alls, utan visar fantasisträckor som är ca 3 gånger för långa. iOS7 och iPhone 5.  

2013-10-30 08:24
Jag började med att använda RunKeeper när jag började köra igång med träningen ordentligt. Jag var inte nöjd med den och sedan jag hittade FunBeat använder jag endast den appen till all min träning och älskar den!  

2013-10-31 14:59