Nyheter från FunBeat

Ny support-adress och annat kul

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Hej allihopa!

/ Sammanfattning: FunBeat har ny adress för support/hjälp: support@funbeat.se, nya grymma iPhone-appen version 2.0.2 spelar in dina rundor och nya Android-appen beta-testas för fullt. /

Hoppas sommaren är och har varit riktigt bra - och förstås full med kul och stärkande träning. Själv har jag cyklat lite mountainbike på landsväg (!) i väntan på att min gamla hälsena ska läka.

Som en del kanske noterat så har FunBeat nu äntligen fått en iPhone-app som kan spela in rundor direkt via GPS:en, och förstås sedan skicka upp dem direkt till sajten. Inledningsvis var det en del buggar som gjorde det lite skakigt med inspelningen, men om man uppgraderar till nya versionen 2.0.2 så kommer det funka finemang. Och fler uppgraderingar är på gång.

Android-appen beta-testas för fullt just nu av ett helt gäng personer. Tack alla ni som skickat in rapporter! Jag har inte hunnit svara alla, men kommer att göra det, förhoppningsvis under veckan.

Det är mycket nu, och FunBeat växer, både vad det gäller hur många av oss som använder sajten, men även personmässigt. För att vi ska kunna fördela arbetet med support så har FunBeat en ny support-adress: support@funbeat.se. Så bli inte förvånad om det plötsligt är någon annan än jag som svarar på mailen Smiley

Vidare jobbar vi på uppdatering av sajten, nytt utseende, nya funktioner och ett antal viktiga buggfixar.

Träna flitigt!

Upptumme på det! Smiley  

2011-08-08 11:53
Det låter lovande. Ser fram emot ett lyft Smiley  

2011-08-08 12:04
Kul med nyheter! Smiley  

2011-08-08 12:47
Wishlist:
Importera varvtider från hrm-filer
Kunna skapa rundor från gpx-filer

/Tack o bock

2011-08-08 13:32
Instämmer helt med Mats Sarapik!

Dessa funktioner vore kanon för oss med Polarklockor...

/Björn

2011-08-08 13:56
Fick man önska så skulle det vara fint med lite stöd för att skapa en träningsplan (ATP - Annual Training Plan a la Joe Friel) för långsiktig planering av träningen och en virtuell coach som kunde hjälpa till med den kortsiktiga planeringen, baserat på ATP.

Det skulle coskå vara bra med lite stöd för Suunto data.

Ytterligare ett önskemål vore att man hade någon form av träningsbelastning, så man kunde få en uppfattning om ifall man tränade för lite, lagom eller för mycket (mer än vad kroppen klarar av att återhämta sig från).

Just nu använder jag Funbeat för diskussioner och jämföra lite med kompisar, Firstbeat Athlete för att analysera pulsdata, titta på träningsbelastning och kortsiktig träningsplanering, samt TrainingPeaks för att skapa en årsträningsplan och periodisering. Det hade varit fint med bara ett verktyg.

My 2c,

/B.

2011-08-08 14:59
Tack för denna förträffliga siten och hoppas att du hinner med att träna lite själv också. Ser fram emot Android appen. Smiley

Mvh Anders Rinaldo

2011-08-08 16:16
Bra att ni fixar avancerade saker, som folk gillar.
Själv har jag ETT önskemål: Att som triathlet kunna (liksom jag gör på mitt kalkylark) räkna om simning & cykling till löp-kilometrar. Nu ser det ju fånigt ut med 120 km ena veckan och kanske 34 nästa då man sprungit och simmat. Ta en fast koefficient eller låt var och en använda egna.
Detta är OERHÖRT enkelt och kan knappast ens få en bugg i sig.
Jag tipsade om detta för ett år sen, och ni säger att alla får svar - rätt snabbt.

2011-08-08 16:30
Ser fram emot android-appen!  

2011-08-08 17:12
Funderar på om det går att lyssna på musik i Iphonen samtidigt som Funbeat appen spelar in rundan? Kanske redan går, men jag lyckades inte få ordning på det..Förövrigt fungerade den riktigt bra..Nöjd!  

2011-08-08 19:41
Niclas: Det går, men kan strula ibland och ofta behöver man göra sakerna i rätt ordning (först starta inspelningen och sedan musiken). Eller stänga av coachen helt. Det kommer snart en ny uppdatering som löser, förhoppningsvis, även dessa problem med appen.  

2011-08-08 20:27
Tack för svar, Olle!

Ja, jag startade musiken först och sedan inspelningen. Kanske var det som ställde till det. Väntar med spänning på uppdateringen. Smiley
Tack för en riktigt bra och användbar app!

2011-08-08 20:56
Kan man lägga till i listan på förbättringar att man kan se både rundan man sprungit och pulskurva/höjdkurva/övriga kurvor? På det viset kan man följa var man är på banan samtidigt som man ser var man är i pulskurvan. Smiley  

2011-08-08 21:07
Fia: Att kunna se själva rundan kommer ganska snart i en uppgradering.  

2011-08-08 21:21
Allt låter väldigt väldigt bra!  

2011-08-08 21:28
Jag skulle vilja se i android-appen att den är igång när man kommer på att man glömt musiken, så som det visar att musiken är igång när man ska starta android-appen. Alltså en liten ikon längst upp där man även ser batterinivån på min Xperia 10mini  

2011-08-08 21:31
Den funktionen saknar jag osså! Annars funkar appen mycket bra för mig, röstcoaching skulle visst komma senare.  

2011-08-08 21:45
Olle: Smiley Smiley Smiley  

2011-08-08 21:59
Jag frågade om lopp-listor för framtiden och för dom som är avverkade å har ännu inte fått något svar. Typ dom här ska jag springa 2012....samt de här loppen har jag sprungit inalles..??! Å så kan man ju köra utländska lopp å hitan å ditan....finns ju att länka från igoogle men inte på FunBeat.  

2011-08-08 22:23
Kan bara lovorda siten och även appen, speciellt som allt är kostnadsfritt (!) men det finns en sak i appen som stör mig, som den språkvårdare som jag försöker vara. När man löptränar och man når första kilometern säger appen "varv, en"... Vadå en!? ETT varv, heter det. Hade appen sagt "en, kilometer" så hade jag inte brytt mig. Tänker nu mest på alla ungdomar som fortfarande formas i sitt språk. Jag, vet det är en detalj, men ändå. Smiley  

2011-08-08 23:07
Jag håller med steph toi om att en det vore toppen att ordna upp träningsformerna. Om man tänker på datamart/olap så är träningsformerna i dagsläget en flat dimension som man vill byta ut mot en hierarktisk. Ex ska alla Möjliga löparpass ex "Löpning - Backträning" summera upp till "Löpning" som är mer generell. Om man väljer Löpning i statistiken ska man få med löpning och allt som summerar till löpning.

Det är en del jobb med detta såklart vet jag...

2011-08-09 07:26
Och jag skulle gärna se att vardagsmotion och promenad blev en helt egen statistik. Jag vill egentligen registrera promenaderna, men då ökas ju träningsminutrarna på massvis vilket känns som "fusk".

Jag har nog för många triathleter på min kompislista. Smiley

2011-08-12 07:11
Är detta rätt ställe att önska sig ännu bättre funktioner?

Jag skulle vilja ha in forumet i appen.
Jag skulle vilja att forumets trådar på hemsidan (och appen) automatiskt öppnade sig på första olästa meddelandet.

2011-08-16 16:29
Är detta rätt ställe att önska sig ännu bättre funktioner.

MINA LISTOR.....
Jag har tex fem stycken listor på igoogle som jag skulle vilja ha in på FunBeat. Inga märkvärdigheter utan bara typ "Mina marathonlopp" samt en som heter "Mina tänkta lopp under nuvarande och kommande tävlingsår" å så några andra skryt-listor förståss....hehehe...
Kul att se när man kollar in någon annan löpare vad hon/han har kutat för lopp å hur deras tänkta säsong ser ut.

2011-08-16 18:46
Det låter lite som att det ni frågar efter är en webläsare? Har ni provat att använda Funbeat i Opera Mini? Jag gör det hela tiden, för att nå folks träningsdagböcker, grupperna och så vidare. Tycker det funkar kanon!  

2011-08-16 19:41
Jag önskar mig då en m.funbeat.se, alltså en mobilversion av Funbeat. Jag surfar ofta med mina telefoner och använder både Opera Mini och Dolphin Browser. Men av alla sidor jag besöker, aven bland de som inte är mobilanpassade, så tillhör Funbeat bottenskrapet när det gäller prestanda och funktionalitet.  

2011-08-16 22:07
Jasså? För mig fungerar det utmärkt i Opera Mini på min Android-telefon. Det är mycket bättre att ha en enkel och fungerande fullversion på en sajt än att börja ha en massa mobilversioner. Jag tycker att mobilsidor är riktigt dryga, ta bara Facebooks mobilsida som exempel. Man kan inte göra allt som man kan i den vanliga versionen. Nej, mycket bättre att göra en fungerande fullversion istället.

Vad är det som funkar så dåligt med Funbeat i Opera Mini? Jag lyckas göra allt som jag kan göra på en dator, förutom att ladda in pass från min Garmin-klocka förstås.

2011-08-17 09:26
Hårda ord Mikael... Om du surfar med mobilen på Funbeat idag så är det den fulla versionen, och om du tycker att Funbeat tillhör bottenskrapet vad gäller funktionalitet vet jag inte vad det är för funktionalitet som finns på övriga sidor du besöker. Skulle säga att Funbeat har mer funktionalitet än de flesta sajter, sen kanske du valt att inte använda den, det är helt upp till dig.

Däremot tror jag att Olle missar målet lite med sin apptilverkning. Som jag ser det hade följande prioriteringar varit smartast:
1. Gym-Funbeatapp (Övningar-delen i registrering av pass). Kunna se sina senaste övningar man gjort tidigare pass och hur man utvecklas styrkemässigt etc på de övningarna. Möjlighet att regga den typ av träning. Detta gör många idag på papper på gymmet och det blir svårt att hålla koll på. Att regga via telefonen medans man tränar skulle säkert vara effektivt och populärt.
2. Forum-app. Telefonen använder många till att surfa på och att enkelt kunna beta av diskussionerna skulle vara väldigt användbart.
3. Min Träning-app. Hålla koll på sina träningsmål och senaste träning (typ flik 2-4 under "Min träning"Smiley
4. Blog-app (och kanske gästboksfunktionen). Många skulle säkert uppskatta att enkelt kunna blogga via telefonen.
5. Först någonstans här nere skulle GPS-inspelning av rundor och liknande komma. Jag kanske har en övertro på funbeatmedlemmarna, men jag tror att många som tränar använder pulsklockor och lägger upp sina pass på det sättet.

Personligen är jag rätt nöjd med sajten just nu. Det finns mycket att förbättra, men den funkar bra för mina behov.

2011-08-17 09:29
Håller med att det är hårda ord! "Bottenskrapet" - ett under att du är kvar här!

Jag surfar väldigt mycket med iPhonen här och det enda problemet jag har är att jag måste ta av mig glasögonen för att se texten som är rätt liten för mig (beror väl på åldern) - annars fungerar det ju likadant som i datorn!
Med en smartphone tycker jag att mobilsiterna bara tar bort funktionalitet från en bra site! Och värst är dom där man automatiskt blir kopplad dit! Grrr!

2011-08-17 10:12
Nja, nu är det så att jag har viss koll på hur man kan göra webgränssnitt användarvänliga även för den som använder en pekskärmsmobil eller annan klient med liten skärm, svag processor etc. Här finns en enorm förbättringspotential för Funbeat. Ta bara en sådan sak som reklamen. Den tar säkert 80% av refreshtiden för varje sida på Funbeat och då kan man änd inte se den i en mobiltelefon. Det vore mycket bättre business för Funbeat att anpassa den för mobilt bruk med nöjda användare och ökade intäkter som resultat.  

2011-08-17 10:13
Har du vägt in arbetskostnaden för att göra det då?

Edit: Och gjort en undersökning om hur nöjda kunderna är som det är nu och vad dom helst vill ha för förändringar?

2011-08-17 10:15
Just den biten är mitt jobb (fast jag har inte Funbeat som kund).  

2011-08-17 10:16
Christer: Ticnet (http://m.ticnet.se/) är ett "lysande" exempel på en katastrofal mobilsajt. Deras mobilversion är helt värdelös och man blir automatiskt dirigerad till den.  

2011-08-17 10:20
Att införa en möjlighet att betala en årsavgift för att slippa reklamen är en betydligt effektivare metod att göra en stor del av vad du vill!  

2011-08-17 10:28
Det behövs inte. Idag görs den mesta reklamen i både PC- och mobilversioner. Att vara gratis är en viktig del av Funbeats profil. Den ska man akta sig för att rubba på.  

2011-08-17 10:46
Även jag har koll på hur man gör sajter användarvänliga från min proffession... Stör mig inte alls på reklamen när jag surfar i Mini. Det går snabbt att ladda sidorna, särskilt om man kör över WiFi. Jag tycker det är bra att reklamen visas, så att sajten kan fortsätta vara gratis. Att utveckla en specifik mobilsajt blir inte bara dyrt initalt när det gäller arbetskostnad, sedan ska ju även den sidan uppdateras och supportas i framtiden också. Jag ser bara kostnad och merjobb med detta.

Att kunna spela in rundor med sin telefon tror jag många ser som något positivt. Jag känner många som aldrig skulle lägga en extra peng på att gå och köpa en GPS-klocka, utan som hellre spelar in rundor med sin telefon.

Christer:
Opera Mini finns till iPhone också, då kan du själv zooma upp texten i valfri storlek.

2011-08-17 12:28
flindra jag har testat Opera på iPhonen men gillar safari mycket bättre - man kan naturligtvis zooma mha fingernyps-principen i safari också!

Vad gäller betal-version så menade jag för det första inte att det BARA skulle finnas en betalversion utan att om man kör en betalversion så slipper man reklamen - försumbar utvecklingskostnad.

2011-08-17 13:08
Tycker verkligen inte om reklam. Men jag använder ofta mobilen för att lägga in passen, läsa eller slösurfa på funbeat. Jag ser all reklam, den stör inte och den segar inte ner störande mycket. Alla funktioner finns och funkar. Men det kanske beror på vad man har för telefon.  

2011-08-17 13:41
Ja ....tack för den nya support-adressen då.....ehe..!?  

2011-08-18 20:25
Först och främst; tack för en grym tjänst!

Min wishlist:
1) kunna välja en av mina 'rundor' och direkt få upp alla passen jag kört i en lista (å kanske en graf tid vs datum) för att se hur tiden skiljer över året

2) Inför en grupperingsnivå 'ovan' alla träningsformer på tex statistiksidan så att man snabbt kan filtrera fram alla 'löpformer'

3) Kategori 'sjukdom' borde ej ligga som en 'träningsform' utan som helt separat markering på en viss dag så att inte statistiken blir lidande. Nu blir det ett 'pass'

4) Sidan 'min träning / översikt' skulle jag se fler sammanställningar (tex antal löppass, simpass osv vs tid, snitt träningstid per vecka, antal sjukdagar...) Nu är den sidan lite 'Min profil' över sig.

2011-08-18 20:28
Det vore betydligt enklare om det fanns en rad där man kunde skriva in de första bokstäverna på träningsformen och sedan få upp en genväg. Jag har ett kostträningsprogram som fungerar så. Som det nu är tar det eviiiigheter att skrolla ner till promenad, löpning osv eftersom det finns så många träningsformer.

Jag tycker sajten är bra och inspirerande, men just detta är ett irritationsmoment...

2011-08-30 22:18
I väntan på att Olle löser detta på ett bra sätt: Skriv första bokstaven då du klickat i listan tex. 'L' så kommer du till löpning (nästan) - lite bättre än att bara scrolla iaf!  

2011-08-30 22:41
Fortsätt med att skriva alla bokstäver tills den träningsformen dyker upp, så det du önskar finns i princip redan.  

2011-08-31 05:36
Men de träningsformer man har använt de senaste gångerna hamnar ju överst i scroll-listan? Så blir det för mig i alla fall. Använder ni Internet Explorer? Jag kör Opera.  

2011-08-31 06:42
Japp, de hamnar överst vilket är suveränt. Ett klick på selecten med träningstyper och sedan börja skriva träningsformens namn så rätt markeras. Att använda musen för att göra val är för de vanliga dödliga Smiley  

2011-08-31 08:55
Ett litet önskemål:
Det skulle vara kul att kunna se banprofilen (höjd skillnad) på tex ett löppass.

2011-09-01 21:01
Det kan du ju redan!
Jag har banprofiler från både Polar och Garmin.

2011-09-02 08:14
Ja det går. Så bra datat nu redan är ifrån klockan (går att välja höjd i passets graf som default visar puls och fart). Har man en barometrisk höjdmätning blir det hyfsat ok. På en GPS behöver man vänta tills man har väldigt bra satellitkontakt och sedan ta värdena med en rejäl nypa salt.

Men man ser ju i alla fall hyfsat var det gått uppför och nedför.

2011-09-02 08:34
Hoppsan, den grafen hade jag missat! Smiley  

2011-09-02 22:07