Crossfit

Bli bättre på muscle ups

Jag är för klen för att göra muscle ups utan att kippa, men mitt smått naiva sommarmål är att kunna göra en muscle up utan nämnvärd hjälp från höften. Har dock svårt med övergången utan kip.

Alla tänkbara tränings- och övningstips emottages tacksamt!

Tänker förresten främst på ringar, men tips för stång är lika välkomna!
 

2011-07-24 21:58
Känner du att du har bra "false grip"? Det var helt avgörande för mig för att få till strikta "okippade" MU. Får du inte till övergången, så kör bara övergångar med avlastning. Kolla på gymnasticswod.com, mycket bra tutorials här om du rullar ner till muscle up progressions: http://gymnasticswod.com/library/Progressions?page=3&search_block_form=pr...  

2011-07-24 23:20
Mycket bra! Tack!

...måste köpa gummiband.
 

2011-07-25 00:04
Det går att köra övergången med avlastning från tårna också. Sänk ringarna så att du kan ta hjälp av benen och öva sedan övergången. Höj ringarna successivt tills du knappt får någon hjälp av benen alls.  

2011-07-26 13:15
kippa=?  

2011-07-26 14:38
En mer softish övning är att gå och bada, gärna i en bassäng. Liggandes med kroppen i vattnet och händerna på bassängkanten tar du dig sedan upp på raka armar. För att höja trögheten - hitta högre bassängkanter !! Funkar hur bra som helst. Kanthäv, en gammal klassiker Smiley .  

2011-07-26 17:23
Kippa eller Kipping som det heter på engelska finns förklarat här
http://physicalliving.com/kipping-pullups-vs-deadhang-pullups-where-do-we-dra...
 

2011-07-27 09:56
Tackar för klargörandet Smiley nu är jag med  

2011-07-27 10:27
Öva djupa ringdips å ctb-pull-ups (båda övningarna strikta såklart)på ringar för att få upp styrkan, Om de e för tungt, avlasta med gummiband. Det är i botten av dip'en å toppen av pullup'en du måste vara stark! Lycka till!!  

2011-08-10 15:47