Bra mat

Müsli

Hej

Jag äter müsli till frukost och ibland kvällsmat
Det jag undrar är det nyttigt eller icke.
Kan det påverka min viktnedgång ?

Tack i förhand Smiley

2011-07-17 12:24
Vad innehåller den?  

2011-07-17 12:41
Allt handlar ju om hur mycket och vad Du äter för övrigt under dagen. Är Ditt dagsbehov 2000 kcal/d och Du äter müsli motsvarande det behovet - mycket müsli blire Smiley - så håller Du vikten.

Det finns människor som äter massor med godis, fikabröd och annat gottis men håller vikten ändå, eftersom de håller sig inom kaloriiramarna för dagsbehovet genom att äta mindre mat.

Så, jag skulle vilja svara så här på frågan: nej, det påverkar inte Din viktnedgång så länge den övriga matens kaloriinnehåll stannar inom "gränserna" och Du sköter Din träning.

2011-07-17 14:53
Gollis fråga är ju ganska befogad också eftersom det säkert finns ett oändligt antal olika müsli.

Somliga med tillsatt socker och då mindre nyttiga.

Om man bortser från dem så är väl müsli ändå nyttigt.

2011-07-17 16:13
Svårt att säga att det är speciellt nyttigt, det innehåller som sagt en hel del lättätna kolydrater, vilket gör det lätt att överäta.  

2011-07-17 16:17
Då handlar det väl mer om mängden än om innehåll Smiley

Edit: Men visst kan det påverka viktnedgången i så fall, det har ni ju rätt i.

2011-07-17 16:32
Det handlar så gott som alltid mer om mängd än imnehåll när det gäller viktökning/minskning.  

2011-07-17 17:02
Och frågan gällde ju även nyttigheten Smiley  

2011-07-17 17:54
Kanske kan göra iordning en egen mssli istället för att köpa ett färdigt paket. Lättare att hålla koll på vad man får i sig  

2011-07-18 07:49
Gör din egen müsli, jättegod och utan socker:
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl havrekli
hackade nötter
Blanda detta, häll över 4 msk smält smör blandat med 2 dl vatten. Bre ut på långpanna, se till att det inte blir klumpar. Rosta i 200° i 20 minuter, rör då och då. Blanda i lite russin efteråt om du vill.
Det går utmärkt att byta ut ingredienser, jag har t ex tagit vetegroddar när havrekli var slut. Har också blandat i gojibär, som är så nyttiga, efter rostningen.

2011-07-22 13:48
GI-Musli :
http://traningslagret.blogg.se/2011/may/en-dag-innan-och-mer-frukost.html

lycka till!

2011-07-24 19:48
Som produktutvecklare i 11 år på en av Sveriges största müslitillverkare propagerar jag naturligtvis för müsli som den perfekta starten på morgonen. Jag äter det själv och det ger en bra mättnadskänsla under lång tid. Se dock till att undvika de allra sötaste sorterna.  

2011-07-28 12:13
Tack för recepten

Ska definitivt prova recepten :)

2011-07-28 20:56
Müsli är kanon. Dock kör jag enbart på de allra enklaste varianterna, typ ICA Gott liv Bas. Osötad. Sen lägger jag på nötter och russin som extra krydda.
Jag undviker alla lyxvarianter av müsli, även om Kallur m.fl. gör reklam för dessa. Dessa varianter kostar dessutom multum jämfört med basvarianterna till tror jag ganska liten nytta. Jag lägger hellre pengarna på att köpa ngn lyxigare yoghurt i så fall.

Start är ingen müsli. Det är godis.

2011-07-31 09:31
Start är ingen müsli det är en annan form av socker Smiley  

2011-07-31 09:35
Vad är lyxigare yoghurt? Själv tycker jag största lyxen är vanlig naturell, och den kostar då inte mkt, jo en extra promenad eftersom närmsta affären inte för såna basvaror ...  

2011-07-31 16:43
Start är väl kaksmulor??

Lyxig yoghurt tycker jag att grekisk och turkisk youghurt (10%) är. Jag strör över olika sorters fröer, nötter och torkade tranbär. Jättegott! Smiley

2011-07-31 20:47
Lyxig yoghurt tycker jag är сметана.
Gärna med rågbröd, salt, gurka och vodka. Smiley

2011-07-31 21:25
Smetana är väl fil och inte yoghurt? Smiley Rysk gräddfil cirkus ...
Allvarligt, hur stor skillnad är det på fil och yoghurtbakterier? Långfilsbakterier?

2011-08-01 08:59
smaksatt yoghurt menade jag...kan inte äta naturell, gillar inte smaken  

2011-08-01 10:05
Har för mig att man förr använde en insektsätande ört, tätört för att få fram långfil. Annars är det väl bara olika bakteriekulturer i de olika "surmjölkarna"?  

2011-08-01 23:42
Nej äkta långfil är en bakteriekultur det med. Man kan få fram seg mjölk med tätört också, men det är inte långfil.  

2011-08-02 09:48
När jag var liten och på besök i Jämtland fick jag lära mig att det hette Täte eller Långfil och den gjordes med hjälp av Tätört för att få igång kulturen.

Tidigare fanns det ju en himla massa olika mjölksyrebakterier i mjölken men de förstör man ju idag på gott och ont. Sedan så tillför man bara monokulturer.

Filbunke är en annan sådan kultur som är billig och enkel om man har riktig mjölk.

2011-08-07 14:00
Immigranter till Nordamerika saknade filen ( i Norrbotten heter det fil, inte långfil) och skrev hem om saken, då blötte man upp rena lappar av linne i långfilen, lät dem torka och skickade dem i brev till emigranterna. De silade ny mjölk genom dukarna och lät den stå, och så vart det ny långfil.
När jag var barn fraktade vi ibland runt hemgjord fil i emaljerade bleckspannar mellan min farmor och hennes syster ... och pappa säger alltid att riktig "fil" som smakar som den ska finns inte längre. Delvis är den nog för mager, hans beskrivning är att den stod i bunkar och så åt man det översta, grädden, resten gav man till djuren. Andra säger dessutom att långfil ska vispas så den blir skum, som äggvitor antar jag.
Man kan som sagt få fram en seg mjölk mha tätört, men den går inte att sätta ny fil på, mao det är inte äkta långfil.

När jag ett tag behövde ordna mjölkfri kost kom jag i kontakt med nutramigen, en sorts sönderslaget komjölksprotein (som luktar ungefär som riven parmesanost i plastpåse, fast värre), till hörde en receptsamling på diverse mellan mål och gröt med nutramigen istf mjölk, bl a "nutramigenyoghurt", som helt enkelt visade sig vara en sorts pudding eller kräm man förtjockade med potatismjöl eller annan stärkelse. Receptskrivaren verkade aldrig ha förstått vad yoghurt egentligen var, inte bara konsistens, utan syrlig smak och bakterier ... Ngt liknande verkar gälla för framställning av t ex lättyoghurt där man häller i förtjockningsmedel (och ofta pastöriserar efter att den surnat).
Kom mig aldrig för att testa om det gick att göra riktig yoghurt av pulvret, eftersom jag isf skulle fått tillsätta små mångder mjölkprotein.
Någon som vet om det finns mjölkproteinfri yoghurt?
Är soja-yoghurt "riktig"?

2011-08-08 10:16
Intressant läsning Lingling! Smiley

Det var länge sedan jag åt långfil och nu blir jag riktigt sugen. Jag känner till ett ställe som gör sin egen på fjällkomjölk utanför Lidköping. Jag får nog ta en sväng och kolla läget.

2011-08-08 23:57