Skador och besvär

hälsporre- mina erfarenheter

Hej

Fick min första hälsporre (å kanske lite fettkudde probs oxå) på vänster fot i Oktober förra året. Gjorde uberjävligt ont och kunde knappt gå ordentligt på foten än mindre sätta ned hälen utan skor. Vilade från löpning, gjorde grymma inlägg (balkefors) och det kändes bättre. Fortfarande ingen löpning (dock sjukt mkt spinning och gymmande) och testade stötvågsbehandling. Efter 3 gånger började foten kännas mkt bättre och efter ytterligare 1 månad tog jag mina första barfota steg (på gräs). Nu är det till 95% bra och jag har sakta börjat springa igen.

MAO det finns hopp! Tog typ 8 månader dock..

Smiley

//F
 

2011-07-15 12:40
Låter tungt... jag har fått problem igen sedan en månad, men det kommer och går, så jag börjar ställa in mig på att det är något man får leva med.
Jag har också Balkefors skoilägg. Riktigt bra, men inte ens det funkar längre.
Det börjar bli dags att köpa nya skor, kanske det hjälper lite också.
Lite orolig blir man ju hur det ska funka att springa Lidingöloppet..
 

2011-07-15 12:51
Jag fick hälsporre efter jag sprungit Göteborgsvarvet -09. Jag provat många olika behandlingmetoder bland annat stötvågsbehandling. Stötvårdsbehandlingen hjälpte inte mig så mycket, men den hjälper inte alla.

Har även köpt inlägg från två olika ställen. Det första var från sjukvården och dem funkade inte alls. Trots att dom korrigerade dem flera gånger. Det andra paret köpte jag från Skolabb här i Göteborg. Det var efter jag fick det andra paret som det började bli bättre. Nu har jag till och med börjat springa lite. Det känns skönt när det går åt rätt håll.Smiley
 

2011-07-15 12:57
Skönt att det går åt rätt håll.

Jag kan fortfarande känna av min om jag stöter i hälen barfota hemma, men jämfört med hur det var i vintras så är det så mkt bättre. Om ni bor i Gbg rekommenderar jag team ortomed!

Krya på er! Å skynda långsamt tillbaka till er favoritträning!
 

2011-07-15 13:12
Vad är det för känningar ni har såhär efteråt?  

2011-07-15 13:50
jag kan känna obehag, dvs stickande smärta när jag trycker i hälen för hårt barfota. Men det är oftast lindrigt och endast i första steget. Kan rekommendera birkenstock tofflor hemma när det är i början och som värst (väldigt osexiga I know Smiley ). Alternerar med dem hemma nu oxå.

/Fredrik
 

2011-07-15 15:22
Skönt att det finns hopp...

Själv är jag inte ett skvatt bättre sedan i Mars, trots prov av alla möjliga huskurer inklusive totalvila och inlägg. Snarare tvärt om faktiskt...

Måste hitta på något nytt, för det här börjar jag ledsna på.
 

2011-07-20 11:03
Tror att din fiende kan vara tiden...
Hälsporre tar tid , typ 1 år. Cyklam simma å gymma istället
 

2011-07-20 13:33
Det låter fel men hälsporre blir ofta bättre av barfotalöpning. Men det gäller att börja i SMÅ doser.

Fråga att fundera på om man är konstruktör eller tekniskt lagd: I vilken konstruktion sätter man stöd under ett valv? Svar: Ingen eftersom man då förstör valvets funktion.

Varför sätter man stöd under fotvalvet? Svar: Inget vet egentligen men det kan kännas skönt för stunden men försvagar foten i längden.

Vilken annan kroppsdel sätter man i konstant stöd/gips? Svar ingen, har du blivit gipsad så tar man av gipset så snart det läkt eftersom kroppen behöver belastning för att bli stark.

Värt att fundera på...
 

2011-07-20 13:55
Föresten www.inov-8.com och www.terraplana.com har "barfotaskor" som ser ut som skor om ni tycker det ser för goofy ut med fivefingers eller helt barfota.

Lycka till
 

2011-07-20 14:01
Men det rör sig väl ändå om en inflammation, och inflammationer behöver ju vila för att läka. Det är väl ändå där inlägg kommer väl till pass, för att avlasta fascian så den inte sträcks ut för mycket hela tiden. Har jag helt fel???  

2011-07-20 14:58
det blir ju en kronisk inflammation efter några veckor, därför hjälper inte tex antiinflammatoriska piller. Skulle inte utsätta mig själv för barfota löpning men men jag kan säkert ha fel Smiley

Lycka till alla!
 

2011-07-20 16:14
Jag tränade, kavlade och töjde bort min plantar fasciit på 3 veckor. Ingen löpvila och inga inlägg. Men en bra sjukgymnast använde jag mig av. Testa det! Smiley  

2011-07-20 18:54
Har både stretchat, kört tåhävningar, kavalat och töjt på alla möjliga vis, men inte hjälpte det inte. Men (tränings)vila har inte heller hjälpt. Tyvärr går det inte att vila foten helt, om jag inte ska hoppa på ett ben ...

Ett tag upplevde jag att det blev bättre av att tejpa och använda inlägg. Det värker då mindre, men blir inte bättre.

Tror det får bli en vända till sjukvården för att verifiera diagnosen, ordentligt.

 

2011-07-20 23:07
Har genomgått samma historia som de flesta ovan: eften en tävling el dyl kommer smärtan i hälen. Varje morgon var en pina. Och eftermiddagarna efter en dags gående på hårda golv. Sedan har det varit hela resan: vila, kavla, töja, stötvågor, akupunktur, inlägg, foppa, massage etc.

Efter dryg ett år träffade jag på Jonas på Naprapatlandslaget (sto). Efter tre-fyra behandlingar började jag känna en radikal förbättring. Idag är jag helt utan problem. Springer barfota (fivefingers) mm.

Jonas gav sig på mina vader, eller rättare sagt en muskel längre in. Gjorde j-t ont, men det var det värt.
Hela hans teori går ut på musklerna är korta och strama efter mycket träning och lite stretch. Jag har bl a legat på gymboll med magen uppåt. Grymt skönt faktiskt, är beroende av det.

Min rekommendation är att dumpa alla inlägg till att börja med. Alla vi människor pronerar på ngt sätt, det skall inte justeras bort. Hitta sedan en bra naprapat.

Lycka till.
 

2011-07-22 00:10