|
 http://ironmankalmar.com/2012/03/kalmar-tri-it-out/
|
|
|
|

2012-03-08 12:21
|
|
|
Roligt att det blir en mini, även om jag personligen kan tycka att en sprint hade varit bättre. Men nu vet jag ju att många tycker att simningen är det otäckaste som nybörjare, så det är kanske bra ändå.
|
|
|
|

2012-03-09 06:29
|
|
|
Hej!
Anders heter jag och tänker i år köra min första långdistans i Kalmar. Mina föräldrar bor i Färjestaden så bostaden är fixad. Kanske någon av er vill tälta i trädgården? Min fråga är hur man äter under ett lopp? Vad äter man och när?
Mvh Anders
|
|
|
|

2012-03-11 18:37
|
|
|
Försök äta så mycket som möjligt under cyklingen men inte för nära inpå löpningen. Hur du ska lägga upp det mer i detalj får du pröva dig fram till själv...
|
|
|
|

2012-03-11 19:18
|
|
|
Jag gjorde min första Ironman förra året i Kalmar och mitt tips är att äta så mycket du kan när du cyklar. Träna på att äta under dina långpass så märker du vad som funkar bäst för dig. Jag hade med mig tunnbrödrullar med ost, skinka och redigt med smör som jag skurit i lagom stora munsbitar. Fantastiskt gott att bryta av energidrycken med "riktig" mat. Magen är dock inte alltid så mottaglig för mat under ett så pass långt lopp så man får passa på att käka ordentligt när det går. För mig så funkade det inte alls på första cykelvarvet men väl på andra så då mulade jag i mig mina 3 tunnbrödrullar och några energibarer. Under löpningen är det svårare att äta tycker jag och dessutom tyngre att bära med sig mat än på cyklingen. Som sagt, försök vänj kroppen vid mat under träningen och prova dig fram till vad som passar dig bäst. Det är kanske lite irriterande och pinsamt att behöva hoppa av hojen och ta en "teknisk paus" i skogen på träning men förhoppningsvis slipper du då den fadäsen under tävlingen 
|
|
|
|

2012-03-12 14:24
|
|
|
Varför inte testa typ koltabletter under tävlingen så man slipper eventuella skogsbesök?
|
|
|
|

2012-03-15 13:29
|
|
|
Det där med tunnbrödsrullar med smör, ost och skinka lät ju riktigt gott. Förmodligen inget som Chrissie Wellington skulle anamma, men jag ska nog kopiera det Jag tycker mer och mer att de där energibarerna och dryckerna bara gör magen sur.
|
|
|
|

2012-03-18 22:37
|
|
|
Jag körde min första långdistans i Kalmar förra året. Satsade på "mesta maten" under cyklingen med följd att jag åt "för mycket för sent" och hade en rackarns kramp i magen i början av löpningen. Jag brukar aldrig ha några problem med vad jag stoppar i mig under träning! Dessutom tröttnade jag dels på sportdrycken och dels på energy bars, mådde nästan illa av de sista jag fick i mig. Jag över gick till banan och cola på cykeln. Under löpningen blev det endast gel (yummie) och cola/vatten.
Jag tyckte jag prövat olika varianter under långpassen och annan träning men det var först i "skarpt läge" det verkligen visade sig vad som fungerade, eller inte. Testa testa och testa i förväg, var sen väldigt observant på kroppens signaler under tävlingen och var inte rädd för att ändra då.
Lycka till
|
|
|
|

2012-03-21 09:34
|
|
|
Nu ska det vara klart med nytt växlingsområde. Det nya området blir på parkeringen mellan gatorna Fiskaregatan - Södra Kanalgatan - Östra sjögatan - Proviantgatan. Expoområde blir i kvarteret intill (ost-nordost).
Här är marken jämn och fin.... 
|
|
|
|

2012-04-24 16:41
|
|
|
Men blir det inte lite långt att springa från simningen då...?
|
|
|
|

2012-04-24 19:37
|
|
|
Ola: Var har du fått den informationen från? Verkar vara ett jäkligt opraktiskt växlingsområde så långt från simbanan. (Och då skulle man ta upp en av få vettiga parkeringar) Dessutom är väl inte området större än expokajen?
|
|
|
|

2012-04-25 08:54
|
|
|
Man simmar fram till växlingsområdet så det blir inte längre att springa. Denna yta är många gånger större än elevatorkajen men hela ytan används förstås inte. Sträcker sig ju ända bort till rondellen mot Stagneliusskolan. Elevatorkajen kommer då istället användas som bilparkering och kommunen är glada för att slippa stänga av de sydligare delarna av centrum.
|
|
|
|

2012-04-25 09:07
|
|
|
Jag håller med om att det vore vansinnigt.Med reservation för att det är fasligt dyigt, vore det iochförsig trevligt (för publiken åtminstone) att avsluta simningen med att runda Kattrumpan och komma upp på norra sidan (= första delen av Kanalsimmet), men nu ligger ju simbanan redan fast, och då skulle det innebära att man får springa tvärs över hela Kvarnholmen med våtdräkten runt fötterna (eller på, eller i famnen). Vansinne, på min ära!
Edit: jaha, mitt förslag har redan gått igenom? Hoppas inte folk känner sig lurade när man ändrar den "fastslagna" simrutten, bara.
|
|
|
|

2012-04-25 09:08
|
|
|
Efter noga övervägande har man kommit fram till att den nya platsen har många fler fördelar än den gamla. En av de största fördelarna är utrymmet. En annan är underlaget. Simningen avslutas i kanalen i omedelbar anslutning till växlingsområdet.
Det här kommer att bli ett mycket bättre växlingsområde än det gamla. Dessutom ligger det närmare målområdet, vilket underlättar för publiken.
Beträffande parkeringar så blir ju gamla växlingsområdet tillgängligt precis som Markus skriver. Plus att man får kortare avstånd till Stagneliusskolan och Fredriksskans där parkeringsmöjligheter finns.
|
|
|
|

2012-04-25 09:25
|
|
|
Det blir bra, ni jobbar på fint. För ett antal sidor sedan beklagade jag mig över att simbanan inte alls blev mer publikvänlig, så jag är nöjd med den här nyordningen. Två frågor kvarstår dock (och ni får ursäkta, här, att jag upprepar mig): 1. Kommer inte en del redan anmälda bli sura när man ändrar banan? (Å andra sidan är det knappast så många som hunnit provsimma den ännu...) 2. Hur dyigt blir det för simmare nr 1 357 in i kanalen?
|
|
|
|

2012-04-25 09:34
|
|
|
Tack för klargörandet. Då finns det ju faktiskt ett par fina fördelar med den nya banan. Kan tänka mig att det blir mäktigt att simma under bron med alla åskådare och det blir ju klart längre sträcka för dem att följa simningen på. På google-maps så ser det ut som kanalen är rätt smal (den muddrade delen), hoppas på ett gäng bojar / linor som förhindrar att man simmar på grund...
|
|
|
|

2012-04-25 09:51
|
|
|
@simonw: Fråga 1: Förhoppningen är noll, men man kan ju aldrig veta. Personligen är jag övertygad att den stora majoriteten ser den nya simbanan som en förbättring.
Fråga 2: Vi simmar inte så långt in i kanalen, så förhoppningsvis blir det inte speciellt svåra förhållande för de sista simmarna. (Jag kommer sannolikt själv att vara en av de sista upp ur vattnet). Det är dessutom inte så grunt där som längre in i kanalen.
Kanalsimmarna var iofs bara knappt 100 i fjol, men de simmade mycket längre in i kanalen. http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/iskallt-uppdrag-for-kanalsimmare%2820... http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/kalmar-kanalsimning/
|
|
|
|

2012-04-25 13:05
|
|
|
Hemsidan har uppdaterats med en ny karta över simningen. Där syns även det nya växlingsområdet. http://ironmankalmar.com/files/2010/09/SWIM-COURSE_3.pdf
|
|
|
|

2012-04-25 15:30
|
|
|
Snyggt! Det borde göra att det blir betydligt mindre problem med varvningar (bara de som hunnit <1 500 m när täten nått 3 000 m blir varvade) också, och ostörd simning (i det avseendet) sista 800 m.
|
|
|
|

2012-04-26 08:19
|
|
|
I morgon (fredag 11) öppnar anmälan till Kalmar Mini Tri den 16/8.
"We know that many have been waiting for us to open the registration for our short distance race. Now it's finally time! Tomorrow at 12:00 we will open registration to Kalmar Mini Tri! Kalmar Mini Tri is swim 386 meters, bike 18 km and run 4.2 km on Kalmar's fast courses. Visit www.ironmankalmar.com, sign up and start training for the race!"
|
|
|
|

2012-05-10 22:51
|
|
|
Bara 650 platser!!
Start kl 18:00
|
|
|
|

2012-05-10 23:03
|
|
|
Hej alla triathleter!
Om man skulle vara intresserad - mot förmodan - av att läsa min blogg om min väg fram mot Ironman 2012, får man gärna gå in på:
http://minutmaning.runnersworld.se/blogs/ironman/index.htm
Hepp!
|
|
|
|

2012-05-11 17:27
|
|
|
Nu börjar det bli fullt. Ca 50 platser kvar.....
|
|
|
|

2012-05-19 20:28
|
|
|
Hej! Jag är nybörjare inom Tritahlon, och har har hört av 2XU har bra våtdräkter. Jag hittade en våtdräkt på en hemsida som hette prestationsklader.se. I och med att jag är nybörjare undrar jag vad ni tycker om 2xu? är det någon här som använder sig av deras våtdräkter? / Lotta
|
|
|
|

2012-05-23 10:02
|
|
|
jag känner till flera som har de och är nöjd med de. Men jag tycker de är fördyrt. man få inte så mycket mer från 2XU än, Blueseventy, Orca, Speedo, TYR, eller Sailfish och de är biligare.
|
|
|
|

2012-05-23 10:29
|
|
|
Lotta, är du bara här för att dra kunder till prestationskläder? Lite misstänkt med tanke på dina andra inlägg samt att du blev medlem idag! Vill man göra reklam kan man läsa här: http://www.funbeat.se/about/advertise.aspx
|
|
|
|

2012-05-23 10:38
|
|
|
Efter en snabbtitt på butiken verkar den väldigt dyr! Så de är inget jag tycker folk ska beställa från! Ska man ändå beställa över nätet kan man ta en titt på exempelvis wiggle
|
|
|
|

2012-05-23 10:43
|
|
|
Kan tyvärr inte ställa upp i Kalmar IM i år och tänkte höra ifall det finns någon som vet om man får sälja platsen till någon annan eller om det går att avboka sin plats.
Har även boende ifall någon är intresserad.
|
|
|
|

2012-05-28 21:36
|
|
|
Har tyvärr inte koll på överlåtelsereglerna, maila och fråga: info@kalmartri.com
|
|
|
|

2012-05-28 23:38
|
|
|
Detta gäller: http://ironmankalmar.com/registration/transferwithdrawal/
|
|
|
|

2012-05-30 08:53
|
|
|
Tack, och om man vill ha tillbaka anmälningsuppgiften så får man försöka ta det med försäkringsbolaget?
Är det någon som vet ifall utlåtande ifrån kiropraktor eller liknande funkar eller måste det vara ifrån en läkare?
|
|
|
|

2012-05-31 06:58
|
|
|
Ring försäkringsbolaget 
Jag har Folksams Startklar-försäkring. Vid kontakter med dom förra året fick jag väldigt bra service och smidig hantering
|
|
|
|

2012-05-31 16:13
|
|
|
Lite nyhetstorka på Barometern förmodligen, men ändå...
http://tinyurl.com/d9vya7n
|
|
|
|

2012-07-06 11:28
|
|
|
Kommer bli en riktigt rolig tävling hur som helst. Många bra namn redan nu och som nämndes så lär det komma fler.
|
|
|
|

2012-07-06 12:30
|
|
|
Otroligt dålig tajming att trean är beräknad precis då! Hade ju varit jättekul att åka dit och titta på tävlingen.
Vågar man hoppas på nån form av mediarapportering? Kom igen nu SVT!
|
|
|
|

2012-07-08 18:50
|
|
|
Flindra:
En sammanfattning kommer att visas på Svensk tv. vad jag minns kommer reportaget vara ca 60min. minns inte vilken kanal som skulle visa..
|
|
|
|

2012-07-08 21:56
|
|
|
Flindra: annars finns det en ganska välrenommerad förlossningsavdelning ett par tre kilometer från växlingsområdet.
|
|
|
|

2012-07-08 22:32
|
|
|
Bra idé, men jag håller mig nog helst till mitt eget landsting. Särskilt som jag antagligen kommer bli fånigt kvarhållen flera dagar extra på BB även den här gången (vi får så storvuxna barn och då är reglerna sådana att man måste stanna kvar extra länge oavsett hur friskt barnet är).
Sammanfattning är ju roligt, men man skulle ju vilja se en sån rapportering som de har kring Vasaloppet! Det måste vara rättså billigt att filma ett sådant lopp som en triathlon på varvbana. De behöver ju inte ha så jättemånga reportrar utspridda.
|
|
|
|

2012-07-09 07:04
|
|
|
ESPN sänder ju de flesta andra IRONMAN tävlingarna, så dom borde även sända Kalmar. Förhoppningsvis LIVE
|
|
|
|

2012-07-09 10:01
|
|
|
Intressant Lars! Hoppas det går att titta på nätet.
|
|
|
|

2012-07-09 13:25
|
|
|
Frågor från ett blåbär.. Hur ser det ut med tidskrav, läste nånstans att maxtiden i vattnet är kring 2:15..? Hur är det i övrigt, 15 timmar sen drar dom repet?
|
|
|
|

2012-07-13 02:14
|
|
|
http://ironmankalmar.com/registration/entry-information/
Cut-off: Swim: 2 hours 20 minutes, Bike: 10 hours, Run: 16 hours
|
|
|
|

2012-07-13 10:00
|
|
|
Hej alla! Någon som har plats i bilen för en person + cykel Sthlm -Kalmar? Bistår m glatt humör, soppapengar och valfri kolhydratladdning. Har hemresan under kontroll så behöver bara hjälp ned. Hör av er isf 073-8007185. Mvh Kristoffer
|
|
|
|

2012-07-30 08:18
|
|
|
Skjuts grejad! Ses i Kalmar!
|
|
|
|

2012-07-31 14:17
|
|
|
Hej hej!
Litet blåbär som gör sin triathlondebut på Ironman i år efter ett ogenomtänkt nyårslöfte, och ny som jag är missade jag att vi skulle vara där redan på torsdagen. Jag har boende ordnat, men inte förrän på fredagen.
Är det någon som har tips på var man skulle kunna hitta boende för natten tors-fre? Alla tips är uppskattade; hotell, vandrarhem, en soffa eller till och med ett mörkt hörn av golvet.
Tack på förhand, och vi ses om två veckor! Mvh, Viola
|
|
|
|

2012-08-07 22:34
|
|
|
Saxnäs på Öland ligger 4km norr om ölandsbro.
Annars kolla Nybro ca 20min från Kalmar.
|
|
|
|

2012-08-08 07:27
|
|
|
Kalmar - Nybro 35 km 
vet inte om det finns nåt ledigt men vi har ett vandrarhem i Nybro. http://www.nybro-vandrarhem.se/
Och camping med stugor. http://www.camping.se/templates/product____8.aspx?prodId=2715
|
|
|
|

2012-08-08 10:26
|
|
|
Stadshotellet verkar ha rum ledigt, jag lyckades precis sno åt mig 3 nätter till en "billig" peng...
http://www.profilhotels.se/calmarstadshotell/
|
|
|
|

2012-08-08 11:25
|
|
|
Ja, hotellen har fortfarande rum lediga. Åtminstone var det så i tisdags. Ring runt.
|
|
|
|

2012-08-10 09:59
|
|
|
Nån erfaren som vet hur det funkar på lördagsmorgonen? Cykeln checkas ju in på fredag men kommer man åt den innan simstarten för att pumpa, fixa flaskor, skor osv?
|
|
|
|

2012-08-10 19:10
|
|